تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816515994




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نفس ريال ايران به شماره افتاد+ جدول


واضح آرشیو وب فارسی:الف: نفس ريال ايران به شماره افتاد+ جدول
كاهش بي سرو صداي ارزش پول ملي در مقابل ساير ارزها در مقابل سكوت محض بانك مركزي مدت زماني است كه آغاز شده و وعده "يك ريال يك دلار" هم محقق نشده است.

به گزارش مهر، كاهش بي سرو صداي ارزش پول ملي و سكوت محض بانك مركزي مدت زماني است كه آغاز شده و ارزش ريال در برابر ساير ارزهاي به اصطلاح معتبر بين المللي همچون دلار و يورو همچنان در حال كاهش است.

يكي از عوامل مهم تاثيرگذار بر كاهش ارزش پول ملي سياست هاي اقتصادي اشتباه و ناگهاني است كه بعضا در اقتصاد كشور اعمال مي شود، نگاهي به روند ارزش ريال طي ۱۰ سال اخير حاكي از آن است كه با وجود اعمال سياست ارزي شناور مديريت شده، ارزش پول كشورمان نسبت به ساير ارزها روندي نزولي را در پيش گرفته است.

در سال ۸۰ هر دلار در مقابل ۷۹۲ تومان خريد و فروش مي شد كه امروز هر دلار در مقابل ۱۷۰۰ تومان خريد و فروش مي‌شود، يعني ارزش ريال در مقابل هر دلار با كاهش شديدي مواجه شده است. در سال ۸۱ نرخ هر دلار به ۷۹۹ تومان و در سال ۸۲ به ۸۳۲ تومان رسيد.

در سال ۸۳ اين نرخ به ۸۷۴ و در نهايت در سال ۸۴ بود كه نرخ دلار به بالاي ۹۰۰ تومان براي اولين بار رسيد و در سالهاي پس از آن نرخهايي معادل ۹۰۰ تومان را تجربه كرد.

نرخ دلار آزاد در پايان سال ۸۴ به حدود ۹۰۴ تومان، در سال ۸۵ حدود ۹۲۲ تومان، در سال ۸۶ معادل ۹۳۵ تومان و در سال ۸۷ حدود ۹۶۶ تومان شد. قيمت دلار در بازار آزاد در پايان سال ۸۸ معادل ۱۰۰۰ تومان و در پايان سال ۸۹ حدود ۱۱۰۰ تومان فروخته مي شد.
جدول نرخ دلار طي ۱۰ سال تاريخ قيمت دلار ( تومان)
سال۸۰- ۷۹۲
سال ۸۱ - ۷۹۹
سال ۸۲- ۸۳۲
سال ۸۳- ۸۷۴
سال ۸۴ - ۹۰۴
سال ۸۵- ۹۲۲
سال ۸۶- ۹۳۵
سال ۸۷ - ۹۶۶
سال ۸۸- ۱۰۰۰
سال ۸۹ - ۱۱۰۰

بررسي روند كاهش ارزش ريال روند ثابتي را نشان نمي دهد و در سالهاي مختلف با وجود تلاش دولت براي تثبيت ارزش آن، به دليل تاثيرگذاري عوامل متعدد سيكل متغيري را مي توان براي آن در نظر گرفت. كاهش ارزش ريال فقط در مقابل دلار اتفاق نيافتاده است و در مقايسه با ساير ارزها مانند يورو نيز اين كاهش را مي توان ديد.

ارزش برابري ريال در مقابل دلار

نرخ برابري ارزهاي مختلف نشان مي دهد كه ريال ايران در برابر دلار به يكي از كم ارزش ترين پولها تبديل شده است. حتي اگر دلار آمريكا را در برابر نرخي ۱۱۲۹ تومان بانك مركزي قرار دهيم، باز هم به اين واقعيت پي خواهيم برد. ديگر در محاسبه كم ارزش ترين پولهاي رايج دنيا، ريال ايران همتراز با پول كشورهاي زيمبابوه، ويتنام، اندونزي و گينه در مقابل دلار قرار مي گيرد.

پيش بيني افزايش نرخ تورم ايران نيز مزيدي بر علت است، تورم ۳ درصدي آمريكا و تورم بالاي ۲۰ درصدي ايران باعث تحليل ارزش ريال در برابر دلار شده است.

نوسانات بازار ارز اين روزها بيش از پيش به كاهش ارزش ريال دامن زده است، ريالي كه هر روز صفرهايش بيشتر مي شود و اين اتفاقات دست به دست هم داده است تا نفس ريال به شماره بيافتد و بانك مركزي به عنوان متولي حفظ ارزش پول ملي هم نتواند كاري از پيش ببرد.

پول ايران در كشورهاي همسايه

نكته جالب اينكه ارزش ريال در كشورهاي همسايه مان هم به شدت كاهش يافته است، نوسان پرافت و خيز ارز در بازار ايران منجر به كاهش ارزش پول ايران در كشورهاي همسايه شده است.

برخي از كشورهاي همسايه كه پيش از اين ريال ايران را از مسافران و زائران قبول مي كردند ديگر حاضر به دريافت ريال ايران نيستند، نمونه بارز آن كشور همسايه عراق است. پيش از اين، ايرانيان و زائران ايراني كه به اين كشور سفر مي كردند، در خريد و تبادلات خود پول رايج كشورمان را ارائه مي كردند، اما مدتي است كه فروشندگان اين كشور هم ريال را قبول نمي‌كنند و از دريافت آن امتناع مي ورزند.

پول ايران در مقابل درهم نيز ارزش خود را از دست داده است، پيش از اين هر ۱۰۰ ريال ايران در مقابل هر ۱۳۰ درهم عراق قرار مي گرفت اما هم اكنون هر ۱۰۰ ريال ايران در مقابل هر ۷۰ درهم عراق معامله مي شود. حتي كشور عراق هم براي تقويت پول خود تصميم به حذف سه صفر از واحد پولي خود گرفته است.

اتفاقات اخير اقتصاد ايران مثل عدم گشايش ال سي و سياست هاي غلط ارزي باعث شده است كه عده اي تصور كنند ديگر ريال كارآيي قبلي را ندارد و تصور تبديل آن به يك پول پرقدرت اشتباهي بيش نيست و بايد هر چه سريع تر براي تغييرات اساسي اقداماتي جدي صورت گيرد.

جراحي پولي و حذف صفرها

تبديل ايران به كشور قدرتمند منطقه در افق ۱۴۰۴ و جذب سرمايه هاي خارجي نيازمندي پولي قوي است، شايد به همين دليل هم بود كه بانك مركزي تصميم به حذف صفرها از پول ملي گرفت تا بتواند پول ملي را قدرت ببخشد، اما با اجراي هدفمندي يارانه ها و شرايط خاص تورمي كشور، جراحي ديگري در اقتصاد بيمار كشورمان در هاله اي از ابهام قرار گرفته است.

اين در حالي است كه بسياري از كالاهاي وارداتي و لوكس ديگر با ريال خريد و فروش نمي شود و فروشندگان براي جلوگيري از ضرر و زيان ناشي از تغييرات نرخ ارز دلار، كالاها را با دلار خريد و فروش مي كنند و ديگر ريال در اين معاملات جايي ندارد و اگر مشتري دلاري در اختيار نداشته باشد، ميزان پول پرداختي به دلار محاسبه شده و به ريال پرداخت مي شود.
در عين حال، در شرايطي كه ارزش دلار در بازارهاي جهاني روبه سقوط است، ثابت نگه داشتن ارزش دلار در برابر ريال به معناي كاهش ارزش پول ملي كشورمان در بازارهاي جهاني است.

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن