تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288511




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شبه نظاميان طالبان و عملگرايي دولت پاكستان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شبه نظاميان طالبان و عملگرايي دولت پاكستان
اسلام آباد-احمد فراهاني:امضاي موافقتنامه صلح بين دولت ايالتي سرحد پاكستان و شبه نظاميان طالبان درسوات و مالاكند ، نشان داد كه رهبران فعلي اين كشور در مواجهه با چالش هاي امنيتي بيش از گذشته به عملگرايي در صحنه سياست اين كشور توجه دارند.


موافقتنامه صلحي كه روز گذشته بين شبه نظاميان طالبان و دولت ايالتي سرحد به امضا رسيد؛ حداقل تا شش ماه آينده دغدغه هاي دولت فدرال پاكستان در خصوص ناامني هاي فزاينده در اين مناطق را رفع خواهد كرد.
رهبران حزب تحريك نفاذ شريعت از جمله مولانا صوفي محمد و دامادش مولانا فضل ا... از امروز مي توانند به مهمترين معامله بزرگ و با اهميت خود يعني برقراري دادگاههاي شريعت ببالند و آن را اجرايي كنند.
صوفي محمد – كه سال گذشته پس از هشت سال اسارت از بند نيروهاي امنيتي پاكستان آزاد شد- امروز پس از امضاي توافقنامه آتش بس ، با كارواني متشكل از 300 خودرو به ماينگورا در منطقه سوات سفر كرد و مورد استقبال طرفداران بي شمار خود قرار گرفت.
شري رحمان عصر سه شنبه اعلام كرد آصف علي زرداري رييس جمهوري پاكستان پس از بازگشت صلح به منطقه، توافقنامه مزبور را تصويب خواهد كرد.
ژنرال اطهر عباس سخنگوي ارتش پاكستان نيز در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تاكيد بر اينكه نظاميان دولتي تحت نظر دولت فعاليت مي كند؛افزود:با توجه به امضاي موافقتنامه صلح بين دولت ايالتي سرحد و تحريك نفاذ شريعت در سوات و مالاكند ، ارتش نيز به آتش بس پايبند هستند.
وي اظهار داشت : بطور قطع ارتش پاكستان به اين موافقتنامه احترام مي گذارد و به هيچ وجه آغاز كننده مجدد درگيري با شبه نظاميان نخواهد بود.
اطهر عباس درباره زمان خروج ارتش پاكستان از اين منطقه اظهار داشت:در هر مقطعي كه دولت تشخيص دهد شرايط امنيتي در سوات و مالاكند پايدار و تثبيت شده ،ارتش نيز نيروهاي خود از منطقه را خارج خواهد كرد.
برخي از تحليل گران تاكيد دارند صلح در سوات به دولت ايالتي و
سرحد كمك مي كند تا مشكلات ساير مناطق را بتدريج حل كند.
اما در مقابل برخي ديگر معتقدند انعقاد قرارداد صلح در سوات و مالاكند كاري عبث و بيهوده است چرا كه شبه نظاميان به هيچ وجه به قرارداد صلح پايدار پايبند نخواهند بود.
مخالفان توافق صلح دولت پاكستان به طالبان محلي در حال حاضر به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:
الف ) جريانات داخلي دولت پاكستان
با وجود تاكيد جناح چپ حزب حاكم ( به رهبري گيلاني ) بر محور قراردادن راه حل هاي سياسي براي رفع معضلات امنيتي ايالت سرحد، جناح راست دولت ( به رهبري زرداري) بر استفاده از زور در مناطق ناامن تاكيد دارد .
آصف علي زرداري رييس جمهوري پاكستان هشت بهمن در نشست مشترك با شماري از نمايندگان مجالس ملي و سنا گفته بود :دولت تحميل دستوركار سياسي و عقيدتي طالبان به مردم را به هر طريقي مانع خواهد شد.
زرداري هفته گذشته نيز سخنان خود را تكرار كرد:
"تنها ابزار نظامي مي تواند به ناامني در مناطق قبايلي و سوات پايان دهد".
پرويز مشرف رييس جمهوري پيشين پاكستان نيز امروز تاكيد كرده اين توافقنامه بيهوده است .
ب )آمريكا بارها از مصالحه احتمالي دولت اسلام آباد با طالبان ابراز نگراني كرده است.
واشنگتن معتقد است انعقاد قرارداد صلح با طالبان تنها به افزايش توان نظامي آنها منجر مي گردد.
بر اساس اين ديدگاه ، مصالحه دولت پاكستان با طالبان محلي به آنها فرصت مي دهد تا حملات بيشتري عليه نيروهاي آمريكايي در مرز مشترك با افغانستان ساماندهي و اجرايي كنند.
*ارزيابي
بر اساس توافقنامه پنج ماده اي صلح بين دولت پاكستان و شبه نظاميان سوات كه روز گذشته بين صوفي محمد از يكسو و امير حيدر خان هوتي سروزير دولت ايالتي سرحد امضا شد:
- عمليات نظامي ارتش در اين منطقه تعليق خواهد شد.
- مقامات محلي دادگاههاي شرعي را براي رسيدگي به امور مردم منطقه مالاكند برقرار خواهند كرد.
- همه قوانين جاري مغاير با شريعت اسلامي در اين منطقه لغو و به جاي آن قوانين اسلامي اجرا مي گردد.
- تحريك نفاذ شريعت ،براي برقراري نظم و آرامش در سوات تلاش خواهد كرد.
تحليل گران معتقدند دولت پاكستان به اين دليل با صلح در سوات موافقت كرد كه ادامه درگيري نظامي با شبه نظاميان امكان نداشت .
پرويز اقبال چيما در اين خصوص روز سه شنبه به ايرنا گفت :بهاي عمليات نظامي در مناطق قبايلي بسيار بالاست ضمن آنكه دولت پاكستان تلاش مي كند با اعمال تاكتيك هاي مختلف مناطق ناامني شمال اين كشور را به صورت بخشي حل كند.
چيما افزود: درست است كه پاكستان مجبور شد با درخواست طالبان سوات با برقراري دادگاههاي شريعت - كه از هزار و نهصد و نود و پنج در منطقه مطرح بوده- ،موافقت كند،اما اين اقدام به معناي تسليم شدن كامل در مقابل شبه نظاميان نيست .
دولت پاكستان مي داند امضاي اين موافقتنامه با هزينه سنگيني چون برقراري دادگاههاي شريعت – بعد از سالها اصرار و مخالفت دولت - همراه بوده و ممكن است قدرت حاكميتي دولت را كم رنگ كند اما به امضاي اين موافقتنامه مجاب شد.
ادامه درگيري ها در سوات و مالاكند نه تنها نفعي براي ارتش و دولت نداشت ، بلكه مي توانست مردم اين مناطق را بيشتر به سمت گروه شبه نظاميان طالبان جذب كند.
در مجموع صلح در سوات براي دولت پاكستان با چند مزيت همراه خواهد بود:
اول : محروم كردن طالبان سوات و مالاكند از دليل اصلي درگيري با ارتش (برقراري دادگاههاي شريعت )
دوم :مديريت نرم افزاري (امنيتي و سياسي ) در مناطق مختلف ايالت سرحد از طريق كوچك سازي بحران ( موزاييكي كردن )
سوم : جلوگيري از گسترش درگيري هاي فرسايشي
چهارم جلوگيري از شكل گيري اتحاد شاخه هاي مختلف طالبان
اقدام اخير دولت پاكستان در برقراري صلح با شبه نظاميان و موافقت با برقراري دادگاههاي شريعت درسوات و مالاكند نشان داد رهبران اسلام آباد درمواجهه با چالش هاي امنيتي تنها به روش هاي سخت افزاري توجه ندارند بلكه در مواقع حساس به خوبي از روشهاي سياسي و انعطاف پذير استفاده مي كنند.
به عبارت ديگر امضاي موافقتنامه صلح با طالبان ،عملگرايي رهبران پاكستان را به خوبي آشكار كرد.
آساق××235

سه|ا|شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن