تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815242669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتمال مشاركت نفتي ايران-عربستان درخليج‌فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايران اکونوميست: احتمال مشاركت نفتي ايران-عربستان درخليج‌فارس
ايران اكونوميست: همزمان با اعلام توافق ايران و عربستان براي مشاركت در توسعه 2 ميدان نفتي در خليج فارس توسط وزير نفت، شركت ملي نفت ايران هم براي توسعه ميدان آرش پيشنهاد جديدي را به كويت ارائه كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، با گذشت كمتر از يكماه از نشست پشت درب‌هاي بسته رستم قاسمي وزير نفت ايران و علي النعيمي وزير نفت عربستان سعودي در حاشيه برگزاري يكصد و شصتمين اجلاس اوپك در وين، اين دو رقيب نفتي به توافق‌هاي جديدي براي توسعه مشترك برخي از ميادين نفت و گاز خليج فارس دست يافته اند.
رستم قاسمي وزير نفت در حاشيه افتتاح يك طرح نفتي در عسلويه براي نخستين بار در تاريخ 103 ساله كشف نفت در ايران از مشاركت با عربستان براي توسعه ميادين مشترك نفتي در خليج فارس خبر داده است.

اين عضو كابينه دولت دهم با تاكيد بر اينكه به زودي قرارداد توسعه مشترك 2 ميدان نفت و گاز در خليج فارس با عربستان امضا مي شود، اظهار كرده است: به تازگي قرارداد دو جانبه‌اي با عربستان براي توسعه ميدان فرزاد A امضا شده است و به زودي قرارداد توسعه ميادين فرزاد B و آرش هم امضا مي‌شود.

اين توافق جديد نفتي تهران- رياض در خليج فارس در حالي مراحل نهايي خود را پشت سر مي‌گذارد كه شركت ملي نفت ايران به منظور توسعه ميادين مشترك نفت و گاز، اجراي سياست "مشاركت به جاي رقابت" (Unitization) با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس را در دستور كار قرار داده است.

البته اجراي اين طرح جديد براي توسعه ميادين مشترك نفت و گاز ايران با كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس تاكنون جواب نداده است زيرا در طرح توسعه مشترك ميدان نفتي هنگام، طرف عماني بر خلاف جريان مذاكرات با ايران توسعه اين ميدان مرزي را با مشاركت امارات آغاز كرد.

توافق نفتي تهران - رياض و سرنوشت مبهم آسيايي‌ها در فرزاد

به گزارش مهر، شركت ملي نفت ايران در برنامه چهارم توسعه با مشاركت يك كنسرسيوم آسيايي موفق به كشف يك ميدان جديد نفت و گاز به نام فرزاد در آبهاي خليج فارس شد.

ميدان فارسي با در اختيار داشتن 508 ميليارد متر مكعب گاز طبيعي و 212 ميليون بشكه ميعانات گازي يكي از ميادين بزرگ هيدروكربوري ايران در خليج فارس است كه بر اساس نوع قرارداد "اكتشاف – توسعه" قرار بود اين كنسرسيوم آسيايي توسعه اين ميدان نفت و گاز در خليج فارس را آغاز كند.

با گذشت چهار سال از آغاز مذاكرات شركت ملي نفت ايران با اين كنسرسيوم آسيايي براي توسعه ميدان گازي فرزاد B هنوز توافق نهايي بين دو طرف حاصل نشده است.

در همين حال مسئولان شركت نفت فلات قاره ايران با تاكيد بر اينكه براي توسعه بلوك فرزاد B به حدود پنج ميليارد دلاري سرمايه گذاري نياز است، تاكيد مي كنند: به زودي وضعيت قرارداد توسعه اين ميدان دريايي تعيين تكليف خواهد شد.

محمود زيركچيان زاده مديرعامل شركت نفت فلات قاره پيشتر از امضاي موافقت نامه اوليه توسعه اين ميدان گازي با طرف خارجي خبر داده و اظهار كرده بود: تاكنون مجوزهاي دولتي لازم براي آغاز عمليات اجرايي ميدان گازي فرزاد بي در ايران صادر شده است.

بر اساس برنامه جامع توسعه تعريف شده، در فاز نخست امكان استخراج روزانه 1.1 ميليارد فوت مكعب گاز طبيعي از اين ميدان گازي با حفر هفت حلقه چاه دريايي وجود دارد.

از سوي ديگر با توجه به تاكيد وزير نفت براي توسعه ميدان نفت و گاز فرزاد A و B با مشاركت عربستان بايد ديد سرنوشت مذاكرات بيش از چهار ساله شركت ملي نفت ايران با كنسرسيوم سه شركت آسيايي در اين بلوك مرزي به كجا مي انجامد؟

پيشنهاد جديد نفتي ايران به كويت براي توسعه آرش

تصميم تهران براي توسعه ميدان مشترك نفت و گاز آرش با واكنش شديد مسئولان كويت روبرو شد به طوري‌كه وزارت امور خارجه اين كشور همسايه يادداشت اعتراضي را به كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران تسليم كرد.

بر اين اساس خالد سليمان الجار الله معاون وزير امور خارجه كويت هفته گذشته در اعتراض به اقدام ايران مبني بر براي توليد نفت در اين منطقه به صورت يكجانبه در صورتي كه به توافقي با كويت دست نيابد، يادداشتي را به سفارت ايران تسليم كرد.

با گذشت چند روز از اقدام شتاب زده دولت كويت، شركت نفت فلات قاره ايران پيشنهاد جديد به منظور انتخاب يك اپراتور مشترك براي سرمايه گذاري، توسعه و توليد از ميدان آرش به طرف كويتي ارائه كرد.

در همين حال محمود زيركچيان زاده مديرعامل شركت نفت فلات قاره، تاكيد كرده است: اگر اين راهكار اجرايي نشود، هر كشوري در خليج فارس مي‌تواند در چارچوب قانون‌هاي شناخته شده بين المللي و قوانين موجود، فعاليت‌هاي توليد و حداكثر سازي منافع ملي خود را در ميدان‌هاي مشترك انجام دهد و در مورد ميدان آرش هم با توجه به مقررات بين‌المللي ايران اين حق را دارد، به سرمايه‌گذاري و بهره برداري اقدام كند.

مسئولان شركت ملي نفت پيشتر ميزان سرمايه‌گذاري اوليه مورد نياز براي توسعه فاز نخست توسعه ميدان آرش را 150 ميليون دلار عنوان كرده و تاكيد كرده بودند: به منظور شتاب در توسعه آرش، قرار است بودجه اين پروژه از منابع داخلي شركت ملي نفت ايران تامين شود.

در صورت تامين به موقع منابع مالي و تجهيزات مورد نياز، امكان آغاز توليد نفت و گاز ايران از ميدان آرش تا نيمه دوم سال 2012 ميلادي در خليج فارس فراهم مي شود.

ميدان گازي آرش با در اختيار داشتن ذخيره حدود يك تريليون فوت مكعب گاز طبيعي و 310 ميليون بشكه نفت خام در شمال غربي خليج فارس و مشترك بين ايران، كويت و عربستان قرار گرفته است.

اين ميدان مشترك گازي در سال 1977 ميلادي كشف و مديريت اكتشاف شركت ملي نفت ايران در سال 1992 ميلادي اولين چاه اكتشافي اين ميدان را حفاري كرده است.

به گزارش مهر، علاوه بر ميادين آرش و فرزاد A، فروزان و اسفنديار از ديگر ميادين مشترك هيدروكربوري بين ايران و عربستان سعودي در خليج فارس است.

هدف از طرح توسعه ميدان نفتي فروزان استخراج بيش از 300 ميليون بشكه نفت در مدت 25 سال است ضمن آنكه گاز توليدي از اين ميدان دريايي (معادل 250 ميليون فوت مكعب در روز) از طريق يك خط لوله زير دريايي به جزيره خارگ انتقال مي يابد.

ميدان فروزان از ميادين مشترك با كشور عربستان سعودي در خليج فارس بوده كه استخراج طلاي سياه از اين ميدان از اوايل دهه هفتاد ميلادي شروع و تا پايان سال 2002 ميلادي حدود 550 ميليون بشكه نفت از آن توليد شده است. حداكثر نرخ توليد روزانه ميدان فروزان 180 هزار بشكه نفت در روز كه مربوط به اواخر سال 1978 ميلادي بوده است.

ميدان نفتي اسفنديار هم يكي از ميادين مشترك نفتي ايران و عربستان سعودي در خليج فارس بوده كه هدف از توسعه فاز نخست اين ميدان افزايش 12 هزار بشكه اي توليد نفت خام است. در حال حاضر عمليات اجرايي طرح توسعه ميدان فروزان آغاز شده است كه پيش بيني مي شود مرحله اول افزايش توليد نفت از اين ميدان مرزي تا سال آينده آغاز شود.

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران اکونوميست]
[مشاهده در: www.iraneconomist.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن