تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804146787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش اصيل لري همچنان فاقد نقشه جامع است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فرش اصيل لري همچنان فاقد نقشه جامع است


خبرگزاري دانشجويان ايران - خرم‌آباد
سرويس: استان‌ها

در طول تاريخ فرش و تابلو فرش‌هاي ايراني از نظر زيبايي و هنر نقش مهمي در اقتصاد كشور و خانواده‌ها داشته كه شايسته است بيشتر به اين هنر ارزشمند كه يادگار نياكان ما بوده و براي خلق آن رنج‌هاي زياد و راه‌هاي بسيار طي شده، توجه داشته باشيم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منطقه لرستان، در شرايط كنوني بازار صادرات معطوف به فرشهاي دستباف آن هم از نوع اصيل شده است، صنعتي كه با كمي توجه بيشتر به آن مي‌توان كالايي جايگزين نفت باشد.

در اين بين با گذشت سالها هنوز نقش و نگارهاي فرش اصيل لري، چشمها را مي‌نوازد و ذهن هر بيننده‌اي را به سالهاي خيلي دور و آداب و سنن مي‌برد.

فرش لري با مفهوم عام به طور عمده در غرب و مركز ايران توليد مي‌شده و با تحولات جديد جمعيتي و روال زندگي بخشي متحول و بخشي متروك شده و همين امر به پيچيدگي وضع بافته‌هاي لري كمك كرده است، به طوري كه بخشي از فرهنگ فرش لري را بايد در ميان عشاير همسايه و از جمله قشقايي‌ها يافت.

متاسفانه اين هنر اصيل لرستان هنوز هم فاقد نقشه جامع بوده، موضوعي كه تا اين لحظه عليرغم قولهاي مسئولان تحقق نيافته است، در كناراين مشكل فرش‌بافان لرستاني نيز مشكلاتي دارند كه مسئولان امر بايد در جهت حل آنها اقدام كنند.

بهاروند، يكي از بافندگان لرستاني با بيان اينكه براي حمايت از فرش دست‌باف نياز است دولت تسهيلات لازم را در اختيار فرش بافان قرار دهد، افزود: بيمه كردن بافندگان فرش از سوي سازمان تامين اجتماعي حق مسلم فرش‌بافان است.

يكي ديگر از فرش‌بافان لرستاني نيز مي‌گويد: فرش ايراني هنري غني و افتخارآميز بوده و نياز است با حمايت مسئولان از اين هنر ارزشمند درصدد صادرات بيشتر قدم برداريم.

آسيه زيني‌وند با بيان اينكه فرش استان بايد داراي شناسنامه و نقشه جامع شود، اظهار كرد: نبايد تنها منبع درآمد كشور متكي به نفت باشد، بلكه بايد با حمايت مسئولان ذي‌ربط از صنايعي مانند فرش دست‌باف در جهت ارزآوري در كشور اقدام شود.

مريم لفافي يكي ديگر از فرش‌بافان لرستاني از مسئولان استان خواست، بافندگي فرش را در زمره شغل‌هاي سخت و زيان‌آور قرار دهند تا فرشبافان زودتر بازنشسته شده و كمتر دچار مشكلات جسماني و بيماري شوند.

وي متذكرشد: مسئولان صنعت فرش و اداره‌كل تامين اجتماعي استان تلاش بيشتري براي بيمه آن دسته از بافندگاني كه بيمه نشده‌اند، انجام دهند.

اين فرش‌باف لرستاني با بيان اينكه دستمزد فرش‌بافان بسيار كم است و با توجه به اين كه اين هنر زحمت زيادي دارد، درآمدزايي بالايي براي خانواده‌ها ندارد، گفت: به دليل دستمزد پايين، اين كار را تنها به خاطر علاقه و يك كار هنري انجام مي‌دهم.

رئيس شركت سهامي فرش لرستان:

فقدان كارگاه‌هاي رنگرزي و ريسندگي پشم مشكل فرش‌بافان استاني است

رئيس شركت سهامي فرش لرستان در اين رابطه به ايسنا، گفت: متاسفانه عدم وجود نمايشگاه و فروشگاه‌هاي فروش توليدات فرش‌بافان لري موجب حضور واسطه‌ها و دلالان براي خريد اين كالا شده و اين يكي از مشكلات فرش‌بافان لرستاني است كه بايد مسئولان مربوطه در اين راستا تمهيداتي را لحاظ كنند.

رجب حسنوند افزود: عدم وجود فروشگاه عرضه مواد اوليه و ابزار، نبود نمايشگاه و فروشگاه جهت فروش توليدات، فقدان كارگاه‌هاي رنگرزي و ريسندگي پشم از جمله مشكلاتي است كه فرش‌بافان لرستاني با آن مواجه هستند.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه در لرستان مواد گياهي غني جهت رنگرزي وجود دارد، ضروري است كه گارگاه رنگرزي فرش دراستان احداث شود.

رئيس شركت سهامي فرش لرستان با بيان اينكه همچنين لرستان با داشتن پشم مرغوب دامهاي خود نياز به احداث كارگاه ريسندگي دارد، اضافه كرد: متاسفانه به دليل نبود اين كارگاه پشم مرغوب لرستان را با مبلغ هر كيلو شش هزار تومان به استان مركزي مي‌فروشيم و بعد همان را با مبلغ هر كيلو بين 8 تا 12 هزار تومان دوباره خريداري مي‌كنيم، در حالي كه براي احداث كارگاه ريسندگي و خريد دستگاه ريسندگي در مركز استان تنها 50 ميليون تومان اعتباركافي است.

وي با بيان اينكه نقشه فرش لري در استان به دست فراموشي سپرده شده است، بيان كرد: فرش‌بافان استان تمايل دارند از نقشه‌هاي اصفهان، قزوين و كاشان استفاده كنند، در حالي كه طرح لري زيبايي منحصر به خود را دارد.

حسنوند متذكر شد: محيط كاري فرش‌بافان بايد از نور كافي و فضاي مناسب و وسايل گرمايشي و سرمايشي برخوردار باشد كه در اين راستا وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب طرح بقا با وزارت بهداشت تفاهم‌نامه‌اي را منعقد كرده و بودجه‌اي نيز براي اين مهم مشخص شده كه تاكنون اعتبار آن پرداخت نشده است.

وي با بيان اينكه صنعت فرش دست‌باف مي‌تواند در جهت ايجاد اشتغال پايدار نقش بسزايي داشته باشد، اظهار كرد: اين هنر براي خانواده‌هاي تحت حمايت نهادهاي حمايتي نيز مي‌تواند منبع درآمد مناسبي بوده و آنها را نيز از چرخه حمايت اين نهادها خارج و خودكفا كند.

حسنوند با بيان اينكه يك فرد با 500 هزار تومان مي‌تواند اقدام به فرش‌بافي كند، در خصوص پرداخت تسهيلات بانكي به بافندگان فرش در استان گفت: بافنده‌هاي فعال استان كه تحت پوشش تشكل‌هاي روستايي و شهري و اتحاديه صنفي هستند، شناسايي شده و براي دريافت تسهيلات سه ميليون توماني به اداره كل تعاون، كار و امور اجتماعي استان معرفي شده‌اند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان:

سالانه 13 هزار مترمربع فرش دست باف در استان توليد مي‌شود

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نيز با بيان اينكه در قالب مشاغل خانگي بيش از پنج هزار شغل خانگي مصوب و مجوز صادر شده و 12 ميليارد تومان از اين محل نيز به بافندگان تسهيلات پرداخت شده است، به خبرنگار ايسنا گفت: در استان 190 دوره آموزشهاي به‌بافي با استفاده از منابع و كمكهاي اعتباري مركز ملي فرش انجام شده و كارت شناسايي براي همه بافنده‌هاي معرفي شده به سازمان صادر شده است.

مهندس بيرانوند عنوان كرد: تاكنون 9 هزار بافنده لرستاني را براساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي براي استفاده مزاياي بيمه به اداره‌كل تامين اجتماعي استان معرفي كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه قبل از بحث مشاغل خانگي 67 ميليارد ريال از محل تسهيلات تفاهم نامه بين مركز ملي فرش و وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به متقاضيان پرداخت شده است، متذكر شد: در قالب مشاغل خانگي بيش از پنج هزار شغل خانگي مصوب و مجوز صادر شده و 12 ميليارد تومان از اين محل نيز به بافندگان تسهيلات پرداخت شده است.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان بيان كرد: در كارگاههاي متمركز و غيرمتمركز و صنفي لرستان سالانه 13 هزار متر مربع فرش توليد مي‌شود كه بر اين توليد نظارت‌ها وجود دارد و در ارتباط با بازار فروش مشكلي نداريم.

وي در خصوص آموزشهاي لازم براي بافندگان گفت: آموزشها استمرار پيدا خواهد كرد و آموزشهاي رايگان 45 روزه در سطح استان داريم.

بيرانوند تصريح كرد: در حال حاضر قيمت بازار براي فرش دست‌باف مناسب است، صنعت فرش منبع ارزآوري بوده و مشاغل متعددي را مستقيم و غيرمستقيم ايجاد مي‌كند.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان يادآور شد: در لرستان 70 هزار بافنده را شناسايي كرده‌ايم و 18 هزار نفر از اين بافنده‌ها در بانك اطلاعاتي اين اداره‌كل ساماندهي شده‌اند.

رئيس مركز صنايع فرش ايران:

زياد شدن بافندگان فرش در لرستان، موجب تقويت اشتغال در اين استان مي‌شود

رئيس مركز صنايع فرش ايران نيز با بيان اينكه به نظر مي‌رسد فرش دستباف مي‌تواند محصولي باشد كه با نهايت نجابت و حداقل سرمايه‌گذاري به ايجاد اشتغال منجر شود، به ايسنا گفت: لرستان با استانهاي مجاور خود به عنوان توليدكننده فرش بختياري و لري در داخل و خارج كشور مطرح بوده و شناخته شده‌اند.

فيصل مرداسي، با بيان اينكه تلاش كنيم با نگاهي به آينده، آنچه در لرستان توليد مي‌شود را تقويت كنيم، اظهار كرد: ايجاد مجتمع‌هاي فرش‌بافي باعث مي‌شود توليد متمركز و با نظارت انجام شده و منجر به افزايش كيفيت اين كالا شود.

رئيس مركز صنايع فرش ايران با تاكيد بر اينكه با اين تفاسير اگر طرح و نقش اين خطه نيز در هنر فرش‌بافي حفظ شود، مي‌توان آينده مثبتي را براي اين استان ترسيم كرد، متذكر شد: اگر تعداد بافندگان فرش زياد شود، مي‌توانيم شاهد اين باشيم كه حركت توليد فرش در لرستان تقويت شده و به ميزان آن نيز اشتغال تقويت شود.

وي بيان كرد: نگاه‌ ما در فرش دست‌باف نبايد صرفا مجتمع‌ها باشد، بلكه اين محصول در منازل نيز بافته مي‌شود، يك بانوي خانه‌دار در كنار كار خانه و خانواده نيز مي‌تواند فرش‌بافي را نيز انجام دهد.

رئيس مركز صنايع فرش ايران با تاكيد بر اينكه مشاغل خانگي يكي از پروژه‌هاي بزرگ كشور بوده و فرش دست‌باف يكي از مهمترين محصولات در مشاغل خانگي است كه مي‌تواند خوب مطرح شود، گفت: اميد مي‌رود با حمايت‌هاي استاندار لرستان، اعضاي كارگروه اشتغال و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بودجه خوبي در مشاغل خانگي به فرش دست‌باف اختصاص داده شود.

مرداسي ادامه داد: اميد مي‌رود كه روزي شاهد اين باشيم كه لرستان در توليد، كيفيت و صادرات فرش دست‌باف حرف مهمي را در سطح ملي و جهاني داشته باشد.

رئيس مركز صنايع فرش ايران با اشاره به اينكه در جهت حمايت از بافندگان تسهيلات اختصاصي فرش دست‌باف داريم كه هر چند وقت يكبار به سازمانهاي مربوطه پرداخت مي‌شود، اضافه كرد: در توسعه صادرات و تجارت نيز بحث هياتها و نمايشگاه‌ها مطرح بوده، همچنين براي تقويت فروش داخلي نيز جشنواره فروش داريم و هر ساله از 22 بهمن تا 22اسفند فروش داخلي را تقويت كرده و آموزش و تبليغات در مركز ملي فرش ايران برگزار مي‌شود.

وي با تاكيد بر اينكه يكي از فعاليت‌هايي كه دولت براي توليد فرش انجام مي‌دهد، بحث بيمه است، بيان كرد: در گذشته يك قالي‌باف وقتي فرش توليد مي‌كرد، بيمه نبود، در حالي كه با كمك دولت و مجلس ظرف يك سال اخير بحث بيمه قالي‌بافي رونق خوبي پيدا كرده است.

مرداسي با بيان اينكه يك قالي‌باف مي‌تواند از حداقل حقوق كارگري و دفترچه خدمات درماني با سرمايه‌گذاري عمده توسط دولت بهره‌مند شود، اظهار كرد: امسال به دنبال آن هستيم كه 200 هزار نفر را بيمه كنيم كه اميد مي‌رود قالي‌بافان تحت پوشش اين مهم قرار گيرند.

رئيس مركز صنايع فرش ايران با بيان اينكه تا پايان برنامه پنجم برنامه‌ريزي شده كه در كشور قالي‌باف بدون بيمه خدمات درماني را نداشته باشيم، يادآورشد: اميدواريم در لايحه بودجه 91 رقم و اعتبار خوبي را براي بيمه فرش‌بافان اختصاص داده شود.

انتهاي پيام

گزارش: آزيتا يوسفيان، خبرنگار ايسنا- منطقه لرستان

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن