تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820386558




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بهترين فناوري‌هاي آموزشي جهان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بهترين فناوري‌هاي آموزشي جهان


فناوري - شركت‌هاي بزرگ دنياي ديجيتال، بهترين دستاوردهاي آموزشي خود را در نمايشگاه فناوري‌هاي آموزشي، BETT در لندن عرضه كرده‌اند، اما برندگان جايزه اين نمايشگاه هيچ‌يك از نام‌هاي بزرگ نبودند

مجيد جويا: نمايشگاه سالانه فناوري‌هاي آموزشي، BETT در مركز نمايشگاه‌هاي اليمپياي شهر لندن در حال برگزاري است. شركت‌كنندگان در نمايشگاه، بازه وسيعي از تجهيزات را به نمايش گذارده‌اند: از كامپيوترهاي ميز كار گرفته تا دوربين‌هاي ويديويي كوچك و دفتر يادداشت‌هاي كامپيوتري.

به گزارش بي‌بي‌سي، وزير آموزش انگليس در مراسم افتتاحيه نمايشگاه از برنامه‌هاي دولت متبوعش براي اهداي كامپيوتر رايگان و اتصال به اينترنت با پهناي باند بالا به كودكان خانواده‌هاي كم‌درآمد انگليسي خبر داده است. اين خبرگزاري افزود انتظار مي‌رود بيش از 30 هزار بازديد كننده از سراسر جهان از اين نمايشگاه بازديد كنند.

آژانس دولتي فناوري و آموزش انگليس، BECTA كه متولي برگزاري اين نمايشگاه است، انتظار دارد اين كار به كساني كه در حوزه فناوري‌هاي آموزشي كار مي‌كنند يك ديد كلي از كلاس‌هاي آينده بدهد. بكتا منشور فناوري‌هاي آموزشي حوزه فعاليت خود را در اين نمايشگاه ارائه كرده و با بيان اهداف خود براي استفاده موثر از فناوري، از مدارس خواسته كه به پذيرش آن‌چه «آموزش نسل آينده» ناميده مي‌شود، متعهد شوند.

علي‌رغم تعداد بسيار زياد محصولات و خدمات ارائه‌شده در نمايشگاه، تعداد كمي واقعا برجسته بودند كه در اينجا با برخي از آن‌ها آشنا مي‌شويم.

مدرسه مجازي در «Second life»
شركتي از شمال انگلستان، از دنياي مجازي سكندلايف براي نمايش مدرسه‌اي جديد كه در حال حاضر وجود ندارد، استفاده مي‌كند. كارهاي ساختماني روي مدرسه روستايي آكلام تازه شروع شده، ولي مسوولين مركز آموزش شهر ميدلزبورو، نمايش دقيقي را از آن‌چه اين مدرسه در آينده خواهد بود، در سكندلايف ارائه كرده‌اند.

هدف، اين است كه استادان، دانش‌آموزان و مسوولان دولتي ببينند كه اين مدرسه دقيقا چه شكلي خواهد بود، با تمام زواياي آن آشنا شوند و هرگونه مشكل احتمالي را قبل از اتمام ساختمان پيش‌بيني و اصلاح كنند. به گفته يكي از كارشناسان طرح كه براي ارايه آن در نمايشگاه حاضر شده، با اين كار مي‌توان طرح و معماري داخلي مدرسه را دقيقا بازنمايي كرد.

هنگامي كه با اين كارشناس همراه مي‌شويم و روي نمايشگر كامپيوتر به داخل ساختمان مي‌رويم، تصوير پويانمايي ساختمان را مي‌بينيم و مي‌توانيم به هر جا كه مي‌خواهيم، سرك بكشيم، از كلاس‌ها گرفته تا آزمايشگاه‌ها و هرجاي ديگر كه بخواهيم. حتي جاي تابلوي اعلانات مدرسه، نيمكت‌ها و تخته‌سياه كلاس‌ها نيز در اين پويانمايي مشخص است.

اين‌گونه به‌نظر مي‌رسد كه در آينده مي‌توان به‌جاي مدرسه واقعي، به همين مدارس مجازي اكتفا كرد؛ وضعيتي تقريبا شبيه به مدارس مجازي‌اي كه هم‌اكنون براي مناطق صعب‌العبور مورد استفاده واقع مي‌شوند. وي در مورد امكان اين كار و فناوري‌هايي كه براي تحقق اين هدف در آن در نظر گرفته شده است، چنين توضيح داد: «در چنين حالتي مي‌توان در هر زمان و مكاني از امكانات كلاس استفاده كرد و حتي اگر لازم باشد، به‌طور آنلاين با استادان در تماس بود. با ديدن نمايي مجازي از كلاس و استاد در آن، احساس نزديكي بيشتري با يك مدرسه واقعي پيدا مي‌كنيد. مي‌توانيد روي تخته‌سياه كلاس كليك كنيد و صفحات وب را جستجو كنيد، يا مي‌توانيد به حياط مدرسه برويد، يا روي پنجره‌هاي كلاس‌ها كليك كنيد و به محيط‌هاي بازي آنلاين برويد؛ يا با همكلاسي‌هايتان كه در همان لحظه پشت كامپيوترهايشان در خانه نشسته‌اند، بازي كنيد.»

در مجموع چنين به نظر مي‌رسد كه اين محيط غير از آن‌كه ساختمان مدرسه را براي اظهارنظر در مورد ساخت آن به نمايش بگذارد، كاربردهاي ديگري نيز يافته كه از اصل آن بسيار جالب‌ترند و احتمالا با استقبال بچه‌هايي روبرو خواهد شد كه بايد به اين مدارس بروند.

لپ‌تاپ جديد اينتل: ClassMate
اينتل لپ‌تاپ جديد مدل كلاس‌ميت را به نمايشگاه آورده است. اين ماشين كه در اصل براي كشورهاي در حال توسعه طراحي شده، مي‌تواند از يك لپ‌تاپ سنتي به يك Tablet PC تبديل شود تا به كودكان اجازه دهد طبيعي‌تر بنويسند و نقاشي كنند.

اينتل ادعا مي‌كند كه تا كنون حدود يك ميليون عدد از سري كلاس‌ميت را در كشورهاي در حال توسعه فروخته و در سال گذشته، فروش آن را در بازارهاي كشورهاي توسعه يافته نيز شروع كرده است.

راب جونز كه در غرفه اينتل مشغول توضيح دادن درباره ويژگي‌هاي اين محصول بود، در اين باره گفت: «اين محصول مي‌تواند به‌سادگي از يك كامپيوتر معمولي به يك تبلت پي‌سي تبديل شود و فقط كافي است كه مانيتور آن‌را 180 درجه روي محور افقي‌اش چرخانده و سپس بخوابانيد (مانيتور اين كامپيوترها روي دو محور قابليت چرخش دارد، تقريبا مانند گوشي‌هاي نوكيا ان93). در اين حالت، يك تبلت پي‌سي داريد كه مي‌توان با قلم روي صفحه نمايشگر لمسي آن نوشت و حتي نقاشي هم كرد. روي آن، نرم‌افزار تشخيص دست‌خط و ابزار ديگري مانند صفحه نقاشي كه براي كودكان جالب خواهد بود نيز نصب شده است.»

به اين ترتيب تقريبا هر كاري كه بچه‌ها بخواهند در كلاس انجام دهند، ممكن مي‌شود. نرم‌افزارهاي خاصي نيز ويژه اين كامپيوترها طراحي شده است، مانند نرم‌افزاري براي انتقال نوشته‌ها و نقاشي‌ها و اطلاعات از يكي از اين كامپيوترها به كامپيوتر ديگر كه مي‌تواند در اختيار معلم كلاس باشد و اطلاعات را با استفاده از شبكه بي‌سيم (مانند حالت خاصي از بلوتوث) به كامپيوتر معلم منتقل كند. هزينه تقريبي اين لپ‌تاپ براي مدارس تقريبا 550 دلار است.

كامپيوتر آينده مايكروسافت: Surface
مايكروسافت از BETT براي اولين نمايش عمومي كامپيوتر آينده‌اش موسوم به سرفيس در انگليس استفاده كرد. اين كامپيوتر چند كاربره ميز مانند، سال گذشته و زماني كه هنوز بيل گيتس مديرعامل مايكروسافت بود، نخستين بار رونمايي شد و البته هنوز به بازارها وارد نشده است.

مايكروسافت اميدوار است كه نمايشگر لمسي سرفيس كه كاربران مي‌توانند با استفاده از آن، اطلاعات ديجيتال را با انگشتانشان بگيرند و جابجا كنند، به معلمان كمك كند درسهايشان را در آميزه‌اي از دنياي فيزيكي و مجازي به شاگردان بياموزند.

در يك نمايش عمومي، مايكروسافت نشان داد كه چگونه در درس زيست‌شناسي، مي‌توان با اجازه دادن به دانش‌آموزان براي جستجوي اندام‌هاي دروني بدن انسان روي صفحه كامپيوتر، فرآيند حيات را به دانش‌آموزان آموزش داد. در ارائه ديگري با موضوع سياست در آمريكا، كاربران مي‌توانستند تغييرات محيط سياسي را ايالت به ايالت، مشاهده كنند.

تشخيص چهره
آورورا، نرم‌افزار تشخيص چهره‌اش را كه مي‌تواند توسط مدارس براي افزايش سطح امنيت و هم‌چنين، داشتن گزارش دقيقي از بازديد‌كنندگان استفاده شود، به نمايشگاه آورده بود.

اين سيستم به گونه‌اي طراحي شده كه بتواند در تقريبا هر شرايط نوري كار كند، به گونه‌اي كه شركت ادعا مي‌كند «نصب آن آسان و تعمير و نگهداري آن بسيار ساده است.»

چنين تصور مي‌شود كه اين سيستم را مي‌توان براي بوفه‌هاي مدارس نيز مورد استفاده قرار داد، و در نتيجه ديگر نيازي نيست كه كودكان با خود پول به مدرسه بياورند كه در اين صورت، احتمال سرقت يا زورگيري از آنها كاهش مي‌يابد.
در حال حاضر، سيستم تشخيص چهره آورورا در كالج سنت‌نيوت انگليس در حال آزمايش است و به نظر مي‌رسد اين اولين باري است كه از آن در يكي از مدارس بريتانيا استفاده مي‌شود.

RapMan
يكي از جذاب‌ترين تجهيزات نمايشگاه، رپمن از شركت يونيماتيك بود. اين دستگاه كه توسط محققان دانشگاه بث ساخته شده، به دانش‌آموزان امكان مي‌دهد كه از طرحي دو بعدي، يك مدل سه بعدي پلاستيكي بسازند.

ساختن مدل‌ها در دنياي واقعي معمولا توسط دستگاه‌هاي برش انجام مي‌شود. اين ابزار جديد از پلاستيك كم‌دما با خنك‌شوندگي سريع براي پاشيدن يك لايه از پلاستيك و ساختن يك شكل سه بعدي استفاده مي‌كند.

ENGAGING PLACES
در اين نمايشگاه، هم‌چنين تعدادي از تارنماهاي آموزشي نيز حضور داشتند كه در بين آن‌ها، يك سايت معرفي اماكن باستاني براي معلمان و خانواده‌ها بيشتر خودنمايي مي‌كرد.

Engaging Places، پورتالي است كه قصد دارد به مركزي براي معلمان تبديل شود تا سفرهاي آموزشي خود را در آنجا برگزار كنند، و هم‌چنين پدر و مادرهايي را كه به دنبال مكان‌هاي جالب براي گشت و گذار با كودكانشان هستند، جذب كند.

اين سايت رايگان كه با ميراث باستاني انگليس همكاري دارد، بيش از 300 ساختمان، محل وقوع حوادث تاريخي، و سازمان را در ليست خود دارد. در اين پايگاه مي‌توان علاوه بر معرفي اماكن، به نقشه محل با استفاده از گوگل‌مپ و مجموعه توضيحات تكميلي نيز دسترسي داشت.

برندگان
ولي گويي سليقه برگزاركنندگان اين نمايشگاه چندان هم با نكات مورد توجه اصحاب رسانه سازگار نبوده است. در پايان اين نمايشگاه چهار روزه، برندگان اين نمايشگاه سالانه نيز معرفي شدند. نگاهي به نام و دليل انتخاب برندگان جوايز اصلي كه در بيانيه هيات داوران به آن اشاره شده، نوع نگاه برگزاركنندگان را تا حدودي مشخص مي‌كند.

1- جايزه همكاري آموزشي در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات
هيات داوران، اين جايزه را به محصول جديد شركت كاپيتا به نام SIMS Partnership Xchange اهدا كرده است.

در كشورهايي كه در ساختار آموزشي آنها امكان تحصيل در چندين مركز آموزشي به طور هم‌زمان و گذراندن كلاس‌هايي در هر يك از اين مدارس و كالج‌ها پيش‌بيني شده، يكي از مهم‌ترين مشكلات، نبود امكان نظارت بر عملكرد دانش‌آموزان به صورت يكپارچه است.

اما برنامه سيمز، سه شبكه آموزشي بريتانيا را به نام‌هاي Kingswood Partnership, the Stevenage 14-19 partnership و همچنين Stafford Collegiate با هم مرتبط كرده است. اين كار مشترك كه توسط كاپيتا هدايت شده، بيش از يك سال به طور موفقيت‌آميز انجام شده و توانسته اطلاعات مربوط به وضع تحصيلي دانش‌آموزان و اطلاعات ناظران و معلمان را در كليه مراكز دخيل در طرح به اشتراك بگذارد و محصولي نهايي را تهيه كند كه تمام مدارس مي‌توانند از آن سود ببرند.

برنامه تبادلات اشتراكي سيمز به مدارس امكان مي‌دهد كه اطلاعات اصلي دانش‌آموز را مانند نام، نشاني و جزئيات هرگونه نياز آموزشي وي در تمام مراكزي كه او در آنجا مشغول به تحصيل است، به اشتراك بگذارند. به اين ترتيب اگر روزي دانش‌آموز در يك كلاس حضور نداشت، بلافاصله معلوم مي‌شود. اولياي دانش‌آموزان نيز به‌جاي اين‌كه از هر يك از مراكز تحصيلي فرزندانشان گزارش تحصيلي دريافت كنند، گزارشي يك‌پارچه و جامع از وضعيت رفتاري و تحصيلي وي دريافت مي‌كنند.

هم‌چنين، ارزيابي‌هاي تحصيلي معلمان نيز به اشتراك گذارده مي‌شود و ناظم‌ها مي‌توانند ببينند كه دانش‌آموز در كدام كلاس‌هاي مجموعه ثبت‌نام كرده و در هر لحظه بايد در كجا حضور داشته باشد.

2- بهترين شركت فعال در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات
هيات داوران براي اهداي اين جايزه به دنبال نهادي بود كه فارغ از حوزه عملكرد و اندازه‌اش، بتواند با محصولات باكيفيت و ايمن آي.سي.تي يا خدمات متناسب با نيازهاي آموزشي و كمك آموزشي موسسات آموزشي به ارتقاي آن‌ها كمك كند.

از اين رو، هيات داوران اين جايزه شركت 2Simple را انتخاب كرد كه براي معلمان مدارس ابتدايي بريتانيا نامي شناخته‌شده است. در بيانيه هيات داوران چنين مي‌خوانيم: «2Simple، شركتي است كه به تمام نيازهاي مدارس و دانش‌آموزان پاسخ مي‌دهد. او، نهاد همكار مدارس است كه به آموختن و ياد دادن كمك مي‌كند و از كارمندان و مديراني سود مي‌برد كه هم در انگليس و هم در كشورهاي ديگر دنيا براي دانش‌آموزان و معلماني كه از محصولاتشان استفاده مي‌كنند، ارزش قايل است.»

Print چاپ مطلب
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن