تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816391055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مرندي و الزامات برنامه پنجم /برنامه پنجم و يكپارچگي در سياستگذارى / به برنامه چهارم بي توجهي شد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مرندي و الزامات برنامه پنجم /برنامه پنجم و يكپارچگي در سياستگذارى / به برنامه چهارم بي توجهي شد
عليرضا مرندي با تاكيد بر اين نكته كه برنامه چهارم توسعه با بي اعتنايي مواجه شده است گفت: ضمانت اجرايي بندهاي مربوط به سلامت در سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه توجه دقيق دولت به اجراي قوانين است و دولت اگر در اجرا به مشكل برخورد كرد بايد به مجلس اعلام كند.

دكترعليرضا مرندي وزير اسبق بهداشت و عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سياستهاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه از سوي مقام معظم رهبري و لزوم توجه به اين سياستها در تدوين برنامه پنجم توسعه گفت: "انسان سالم" محور اصلي اين سياست ها در حوزه سلامت است. سلامت موضوعي همه جانبه است كه اشتباهاً و غفلتاً تنها به بعد جسماني آن پرداخته شده و اگر تعريف سازمان جهاني بهداشت را هم در نظر بگيريم سلامت بدون توجه به ابعاد روحي، رواني، معنوي و اجتماعي قابل بحث نيست.

تاثير 50 درصدي بر عوامل اجتماعي موثر در سلامت انسانها

وي يادآور شد: عوامل اجتماعي بيش از 50 درصد در سلامت انسان ها نقش دارد و در مقابل سهم تمام خدماتي كه وزارت بهداشت مي تواند در كشور ارائه دهد تنها حدود 25 درصد است. در اين ميان بعد معنوي كه يكي از ابعاد مهم زندگي مردم در نظام اسلامي است به عنوان يكي از ابعاد سلامت بايد مورد توجه قرار گيرد.

مرندي با بيان اينكه دولت و نظام بايد همه ابعاد سلامت را ببينند، لازمه اين كار را همكاري بين بخشي دانست و اضافه كرد: عوامل اجتماعي موثر در سلامت به ارگان هايي ديگر جامعه نيز برمي گردد و تنها با همكاري بين بخشي امكان تحقق آن وجود دارد.

وي با اشاره به بخش هايي كه نياز است براي همكاري بين بخشي به آن توجه شود، گفت: ارتقاي سطح سواد يكي از مهمترين مسائلي است كه در ارتقاي سطح سلامت موثر است. وقتي بي سوادي كاهش پيدا كند، تبعيض عليه زنان و دختران نباشد و به سلامت آنها بها داده شود سلامت آنها نيز افزايش مي يابد. زنان سكاندار خانواده هستند و سلامت آنها نقش بسيار مهمي در سلامت خانواده دارد.

"بيكاري" سلامت گروه بزرگي از جامعه را در معرض خطر قرار داده است

وزير اسبق بهداشت تبعيض در مشاغل، نبود بيمه سلامت براي همه افراد جامعه، روزمزدي بسياري از كارگران، نبود تامين اجتماعي براي بخش بزرگي از افراد جامعه و بيكاري را از عواملي برشمرد كه سلامت گروه بزرگي از جامعه را در معرض خطر قرار مي دهد و يادآور شد: هر چه اشتغال بيشتر باشد، بهداشت محيط هم بيشتر خواهد بود.

وي از مسكن بهداشتي به عنوان يكي از عوامل موثر بر سلامت نام برد و گفت: افرادي كه به سرپناه مناسب، آب آشاميدني سالم و دفع مناسب فاضلاب دسترسي نداشته باشند در معرض خطر هستند و در كنار آن بايد به آلاينده هاي مختلف از جمله آلودگي آب، خاك، صوت و غيره هم توجه شود كه بر روي سلامت مردم تاثير گذار است.

مرندي با انتقاد از وضعيت ترافيك شهري و تاثيرات نامطلوب آن بر سلامت افراد جامعه خاطرنشان كرد: ترافيك شهري به همراه زندگي ماشيني باعث شده كه افراد پيش از ورود به محل كار و زندگي خود با شرايط ناراحت كننده اي مواجه شوند و سلامت روان آنها به خطر افتد و اين مسئله به طور جدي بر روي كار و روابط شغلي و خانوادگي تاثير منفي دارد و اختلالات رواني جدي براي مردم ايجاد مي كند و اين بي توجهي به سلامت جامعه را مي رساند.

وي وضع نامناسب اقتصادي دهك هاي پايين جامعه را يكي از موضوعاتي دانست كه بايد در تدوين برنامه پنجم توسعه به آن توجه شود و گفت: زماني كه يك خانواده وضع اقتصادي خوبي ندارد بر روي سلامت آن هم تاثير مي گذارد.

انسان سالم به عنوان محور توسعه كشور است

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: مردم نقش فوق العاده اي در جامعه دارند و بايد براي آموزش فرهنگ در جامعه از نيروي آنها استفاده كنيم و در اين ميان موانع را هم برطرف كنيم. اگر در بندهاي سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه به موضوعات تاثيرگذار در سلامت اشاره شده است نشان از توجه به انسان سالم به عنوان محور توسعه كشور است پس دولت نيز بايد موانع دسترسي به اين منابع را از بين ببرد.

وزارت رفاه بايد منحل شود

وي گفت: در بندي ديگر از سياست هاي ابلاغي به يكپارچگي در سياستگذارى، برنامه ريزى، ارزشيابى، نظارت و تخصيص منابع عمومى در بخش سلامت توجه شده است و اين نشان مي دهد كه بايد قاعدتاً وزارت رفاه را منحل كنيم و اين دوگانگي ايجاد شده از ميان برود. بايد به كمك همين برنامه بخش هايي كه از وزارت بهداشت مشتق شده به آن بازگردد و اين الزام انحلال وزارت رفاه را تاكيد مي كند.

مرندي اضافه كرد: در بندي ديگر ارتقاي شاخص بهداشت و سلامت جسمي و روحي مردم مورد تاكيد قرار گرفته و اين به جد نشان مي دهد كه بايد به پيشگيري بيش از درمان توجه كنيم. متاسفانه رويكرد ما پزشكان هم درماني است و تا مردم بيمار نشوند به مسائل پيشگيري توجه نمي كنيم.

وي بند ديگر سياست هاي ابلاغي كه به كاهش مخاطرات و آلودگي هاي تهديد كننده سلامت مي پردازد را نشان از اهميت رفع اين آلودگي ها برشمرد و تاكيد كرد: وضع سلامت هوا مخاطره آميز است و موجب شده افراد زيادي به دليل اثرات ناشي از آلودگي هوا جان خود را از دست دهند و يا دچار ناتواني شوند و اين مسئله در كنار نبود امنيت غذايي كافي براي افراد ناتوان جامعه و نبود بهداشت رواني كه از اين آلودگي ها ناشي مي شود از جمله معضلات اصلي جامعه است كه در تدوين برنامه بايد به آن توجه داشت.

نپرداختن به بهداشت رواني ضعف مهم حوزه سلامت

وزير اسبق بهداشت نپرداختن به بهداشت رواني در حوزه پزشكي را از ديگر ضعف هاي حوزه سلامت برشمرد و گفت: در طب هم به بهداشت رواني كم پرداخته ايم و روانپزشكان ما تنها به بيماران رواني در فرصتهاي كم و محدود مي پردازند و متاسفانه وضعيت بيماران رواني از وضعيت بيماران جسمي به مراتب بدتر است.

وي با اشاره به ساير بندهاي مربوطه به نظام سلامت در سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه، گفت: بهبود تغذيه جامعه از عناصر مهم اين سياست ها است در حاليكه در برخي از كشورهاي موفق در حوزه سلامت توجه به تغذيه موجب شده كه بدون مداخلات دارويي دائمي، بخش عمده اي مرگ و ميرها كاهش يابد اما در كشور ما اين عنصر مهم در سلامت بايد تقويت شود. در واقع زماني كه زمينه هاي اجتماعي سلامت قوي باشند، توسعه كمي و كيفي افزايش مي يابد.

مرندي از بند بيمه سلامت و كاهش سهم پرداختي مردم از هزينه هاي سلامت به عنوان يكي از بخشهاي مهم حوزه سلامت در سياست هاي ابلاغي نام برد و گفت: تمام اعتباري كه بايد براي ارتقاي سلامت صرف شود در درمان خلاصه شده است و بيمه ها نيز تنها در اين بخش سرمايه گذاري كرده اند اين در حالي است كه هزينه ها درماني وضع را بهبود نمي بخشد در حاليكه اگر بحث هاي پيشگيرانه در بيمه ها وارد شود و به توانبخشي كه ضعف عمده اي هم در آن داريم بيشتر پرداخته شود، بيمه ها موفق تر خواهند بود.

تحقق نيافتن بندهايي از برنامه چهارم توسعه در كاهش سهم مردم در پرداخت هزينه هاي سلامت

وي در خصوص كاهش سهم مردم در پرداخت هزينه هاي سلامت به مهر گفت: متاسفانه قرار بود سهم 56 درصدي مردم در پرداخت اين هزينه ها در برنامه چهارم توسعه به 30 درصد كاهش يابد كه اين اتفاق نيفتاد و اين عدم موفقيت موجب شد گروه هاي كم درآمد بر اثر يك بيماري ورشكسته شوند. در حال حاضر در كشور سهم مردم از پرداخت هزينه هاي سلامت متناسب با درآمد آنها نيست و افراد پولدارتر همان مقدار پرداخت مي كنند كه افراد فقير و اين مسئله دور از عدالت است.

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: اين در حالي است كه افراد طبقات پايين اجتماع گرفتاريهاي بيشتري در سلامت دارند و به دليل بسياري از عدم دسترسي ها به طور دائم در معرض خطر هستند. سهم اين گروه هاي اجتماعي بايد از سهم بيشتر باشد و بتوانند به دفعات بيشتري از سيستم سلامت استفاده كنند در حاليكه اكنون اين طور نيست.

وي در خصوص بندي كه به توسعه ورزش و سفرهاي زيارتي در ارتقاي امور اجتماعي اشاره شده، يادآور شد: ما نبايد تنها به دنبال اين باشيم كه سياح از خارج به داخل بيايد بلكه بايد دولت راهكار مناسبي براي امكان تفرج اقشار كم درآمد ايجاد كند. مردم ناتواني كه در خانه هايي كوچك بدون هيچ تفريحي زندگي مي كنند و بچه هاي آنها در خانه حبس شده اند و نمي توانند در هواي آزاد نفسي تازه كنند در حاليكه سفرها مي توانند ساير ابعاد سلامت را تقويت كنند سفرهاي زيارتي بعد معنوي را قوي مي كند.

مرندي تقويت قانونگرايي را يكي از ابعاد مهم در سياستهاي ابلاغي برشمرد و تاكيد كرد: در حالي كه انتظار داريم كه مردم قانون را رعايت كنند بايد دولت مردان نيز به رعايت قانون اهتمام ببخشند و اگر مردم قانونگريزي را از دولت مردان مشاهده كنند بر روي سلامت آنها نيز تاثير مي گذارد.

وي در خصوص بند علم و فناوري در سياست هاي ابلاغي برنامه پنجم توسعه گفت: متاسفانه تصوير غلطي درباره علم و فناوري وجود دارد كه ناآگانه تنها عناصر پيچيده را علم و فناوري در حوزه سلامت تصوير مي كنند در حاليكه علم بايد علم سلامت محور باشد تا به ارتقاي سلامت، بهداشت و پيشگيري به صورت علمي بپردازد.

وزير اسبق بهداشت گفت: عناصر پيچيده علم و فناوري به تنهايي سلامت را ارتقا نمي بخشد. تكنولوژي هاي پيچيده كمتر از 4 درصد در سلامت نقش دارد. در حاليكه پزشكان براي ارتقاي سلامت بايد با مسايل ساده و كم هزينه آشنا باشند و نبايد از آن غفلت كنند.

كيفيت آموزش پزشكي در كشور مشكل دارد

وي اضافه كرد: بيشترين سرمايه گذاري جامعه پزشكي بايد براي آموزش درست مسايل پيشگيرانه در ميان پزشكان صورت گيرد اصولاً آموزش اين ايراد بزرگ را دارد كه پايه و اساس سلامت به آموزش هاي پزشكي اضافه نشده است و بيشتر بر روي درمان تاكيد شده است. كيفيت آموزش پزشكي در كشور مشكل دارد و پزشكان و گروه پزشكي بايد به صورت جامعه نگر تربيت شوند و بيشتر با مسايل جامعه آشنا شوند.

پزشك كم داريم و توزيع ناعادلانه است

مرندي در زمينه توسعه تحصيلات تكميلي يادآور شد: ما پزشك كم داريم زيرا بر اساس استانداردهاي جهاني بايد هر هزار نفر يك پزشك عمومي داشته باشند اما در حال حاضر هر 4 هزار نفر يك پزشك دارند پس توزيع ناعادلانه موجب شده كه در تهران با تراكم و در شهرهاي ديگر با كمبود مواجه شويم.

47 مورد از برنامه چهارم توسعه در بخش سلامت مغفول ماند

وي در خصوص بندهاي مفغول مانده برنامه چهارم توسعه گفت: بر اساس يك بررسي در كميسيون بهداشت و درمان مجلس هشتم به اين نتيجه رسيديم كه 47 مورد از موادي كه به نظام سلامت در برنامه چهارم توسعه مرتبط است در اين چند سال مورد بي توجهي قرار گرفته است و وزارت بهداشت به آنها نپرداخته است.

به برنامه چهارم توسعه بي اعتنايي شد

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: اين بندهاي مغفول مانده طي نامه اي به وزارت بهداشت اطلاع داده شد و آنها نيز پاسخي براي آن به كميسيون ارسال كرده اند كه من هنوز اطلاعي از آن ندارم.

وي در پاسخ به اين پرسش كه ضمانت اجراي درست برنامه پنجم توسعه و پيشگيري از اتفاقاتي كه براي برنامه چهارم توسعه رخ داد گفت: دولت مسئول اجراي قوانين است و اگر قوانين درست اجرا نشود سنگ روي سنگ بند نمي شود و اگر در اجرا هم به مشكل برخورد كردند هم بايد به مجلس اعلام كنند تا اقدامات لازم صورت گيرد.

مرندي گفت: به برنامه چهارم توسعه بي اعتنايي شد در حالي كه افتخار تصويب اين برنامه براي آنهايي كه آن را تصويب كرده اند باقي مانده است اما اگر دولت بلافاصله مشكلاتي كه با برنامه داشت را به مجلس اعلام مي كرد اين برنامه دچار بي اعتنايي نمي شد. اين اشكال وجود دارد در حالي كه نبايد به قانون بي اعتنايي شود.

انتقاد از عدم همكاري موثر وزارت بهداشت با مجلس

وي با انتقاد از عدم همكاري موثر وزارت بهداشت با مجلس اضافه كرد: متاسفانه آن طور كه بايد و شايد ميان مجلس و دولت همدلي و همكاري نيست در حالي كه به نظر مي رسد وزارت بهداشت بايد تلاش بيشتري كند و ما نيز تمام تلاش خود را كرده ايم كه نمايندگان را قانع كنيم اما اين همفكري در مقابل مشاهده نشده است.
 شنبه 5 بهمن 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن