واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: سيدمحمد خاتمي در چهارمين نشست تبيين اصلاحات عنوان كرد اصلاحات مخالف سكولاريسم است
گروه سياسي؛ نشست «تبيين مباني اصلاحات» در شرايطي به چهارمين جلسه كشيده شد كه به دليل تعدد سوالات و كمبود فرصت در جلسه سوم، سيدمحمد خاتمي از برگزاركنندگان درخواست كرد جلسه چهارم را براي پاسخ به برخي پرسش ها و ابهامات برگزار كنند. رئيس جمهور اصلاح طلب پيشين ايران با اشاره به قرار گرفتن در آستانه واقعه بي نظير عاشورا از اين واقعه به عنوان «معلم بزرگ انسانيت و پيشواي بزرگ اسلامي» ياد و تصريح كرد؛ «امام حسين(ع) هم در ابتدا ماهيت، جهت و رويكرد اين حركت را «اصلاح» در امت پيامبر اعلام كرد كه«اريد الاصلاح في امت جدي». رئيس بنياد باران سپس با بيان اينكه «آنچه به عنوان اصول اصلاحات مطرح است، يكسري اصول موضوعه است»، افزود؛ «اين اصول بدون آنكه وارد مسائل تئوريك و مباني آن شويم، بيان مي شود و آنچه به نظر ما اصول اصلاحات است، اينهاست.» خاتمي در ادامه با اشاره به توضيحات خود درباره ليبرال دموكراسي و مردمسالاري به پاسخ به اين پرسش پرداخت كه ساختار نظام و ولايت فقيه مي تواند با اين اصول سازگار باشد يا خير. خاتمي در پاسخ به اين پرسش اظهار كرد؛ «محوري ترين اصلي كه در اينجا بيان شد، مردمسالاري بود كه نياز جامعه است و مي تواند سازگار با دين باشد. آنچه انقلاب انجام داد، در مسير خواست تاريخي مردم بود.» وي با اشاره به اينكه «جمهوري اسلامي يك امر بديع بود كه از يك طرف به جمهوري به عنوان يك اصل امروزي كه پايه و مايه آن مردم هستند و قدرت در مقابل آنها مسوول است، توجه شود و از سوي ديگر به اينكه معيارهاي اسلامي بر جامعه و نظام مورد نظر حاكم باشد و طبعاً ديالكتيك ميان آنها برقرار است»، افزود؛ «يعني جمهوريت بايد به گونه يي نباشد كه معارض اسلام باشد و اسلام هم به گونه يي نباشد كه تعارضي با معيارهاي اساسي جمهوريت و مردم داشته باشد.» به گزارش روابط عمومي بنياد باران خاتمي در ادامه با اشاره به متفاوت بودن برخي اصول قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران با قانون اساسي ساير كشورها، از اصل ولايت فقيه به عنوان يكي از اين تفاوت ها ياد كرد و يادآور شد؛ «نظريه فقهي - كلامي امام(ره) در مورد ولايت فقيه كم و بيش روشن است. ايشان در سال هاي 47-46 درس هايي را در اين زمينه داشتند كه توجيه كننده حركت هايي بود كه از چند سال قبل به رهبري ايشان شروع شده بود و اين مسائل مطرح بود كه آيا روحانيون مي توانند در سياست دخالت كنند و آيا در عصر غيبت چيزي به نام حكومت مبتني بر دين مي تواند تحقق يابد؟» رئيس جمهور اصلاح طلب پيشين ايران اظهار كرد؛ «قطعاً تناقضي ميان جمهوريت و اسلاميتي كه ايشان با ولايت فقيه مي خواستند، نمي تواند وجود داشته باشد. يك فرد عادي اگر تفكراتش را به درستي بيان كند، در آن تناقض وجود ندارد، چه برسد به فرد عالمي كه در عرفان و حكمت و فلسفه و فقه جايگاه والايي داشت.» خاتمي تاكيد كرد؛ «چگونه مي توان گفت ايشان نظريه يي دارند و اين نظريه با نظريه بنيادي ايشان در تناقض است؟ اگر تناقضي هم وجود دارد، يا بايد بگوييم امام (ره) از نظريه شان برگشتند- كه چنين نيست- يا معقول اين است كه بگوييم تناقضي وجود ندارد. البته كساني بودند و هستند كه مي گويند اسلاميت با جمهوريت و به خصوص ولايت فقيه سازگاري ندارد و جالب است كه وقتي بررسي مي كنيم، مي بينيم آنها چندان با راه و رسم امام(ره) همراهي نداشتند و در دوران حيات ايشان هم در جامعه ميدان چنداني نداشتند، ولي حالا به صراحت مي گويند امام(ره) به جمهوريت اعتقاد نداشتند.» خاتمي در عين حال در پاسخ به اين پرسش كه پس از 30 سال آيا سكولاريسم راه حل نيست، گفت؛ «يك تفاوت عمده ميان امور طبيعي و انساني و اجتماعي وجود دارد و آن اين است كه امور اجتماعي به شدت تاريخي اند و متناسب با شرايط اجتماعي و تاريخي كه وجود دارند، هستند.» سيد محمد خاتمي خاطر نشان كرد؛ «اصلاحات مي خواهد شرايطي كه باعث استقرار سكولاريسم مي شود - با توجه به زيان هاي آن- به وجود نيايد و بنده مي گويم بزرگ ترين عامل پيدايش سكولاريسم در يك جامعه، حاكميت تحجر بر آن است و به همين دليل ما با تحجر و قشري گرايي مخالف هستيم و به همين دليل مي گويم اصلاحات بايد در عرصه دين هم حضور داشته باشد، البته با معيارها و موازيني كه وجود دارد و جنبه علمي و روشمندي حركت فكري اصلاح بايد حفظ شود.»
يکشنبه 15 دي 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 222]