تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821086016




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس‌جمهور كره جنوبي: موضع ما در برابر خلع سلاح هسته‌يي پيونگ ‌يانگ نرم نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس‌جمهور كره جنوبي: موضع ما در برابر خلع سلاح هسته‌يي پيونگ ‌يانگ نرم نشده است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

رييس‌جمهور كره جنوبي با تاكيد بر نرم نشدن موضع اين كشور در قبال كره شمالي گفت كه با آمريكا همكاري نزديكي خواهد داشت تا به جاه‌طلبي‌هاي هسته‌يي پيونگ يانگ پايان دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از آن كه لي ميونگ باك، رييس‌جمهور كره جنوبي در ماه فوريه 2008 بر سر كار آمد و به 10 سال حكومت ليبرال و يك سياست "آفتابي" كه از ارايه كمك به كره شمالي به عنوان ابزاري براي بهبود روابط بين دو كره استفاده مي‌كرد پايان داد، روابط بين سئول و پيونگ‌يانگ اكنون به پايين‌ترين حد خود رسيده است.

به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، كره جنوبي به همراه‌ آمريكا، روسيه، چين و ژاپن در تلاش براي متقاعد كردن كره شمالي به خلع سلاح هسته‌يي‌اش در ازاي دريافت كمك هستند.

وزارت امور خارجه كره جنوبي نيز روز چهارشبه اعلام كرد كه براي به دست آوردن پيشرفت قابل توجه در زمينه مساله هسته‌يي كره شمالي در سال 2009 از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد كرد و در اين بين اتحاد استراتژيك خود با واشنگتن را نيز تقويت خواهد كرد.

مذاكرات شش‌جانبه براي پيشبرد خلع سلاح هسته‌يي كره شمالي در حال حاضر با بن‌بست مواجه شده است.

توافق نكردن نمايندگان كشورهاي آمريكا، روسيه، چين، ژاپن، كره‌ي جنوبي و كره‌ي شمالي در اين مذاكرات به اين مفهوم است كه مساله‌ي كره‌ي شمالي يكي از چالش‌هايي خواهد بود كه دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا پس از آغاز به كار خود در ماه ژانويه با آن روبه‌رو خواهد شد.

پيونگ يانگ كه در سال 2006 دست به يك آزمايش هسته‌يي زد، سال گذشته از كار‌اندازي تاسيسات هسته‌يي خود را آغاز كرد. توافق‌نامه‌ شش كشور پس از آن كه كره شمالي اقدامات خود در اين راستا را متوقف كرده و بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را از مجموعه هسته‌يي يونگ‌بيون كه پلوتونيوم در سطح تسليحاتي توليد مي‌كند خارج كرد، در آستانه فروپاشي قرار گرفت؛ اما به دنبال مذاكرات كريستوفر هيل،‌ نماينده آمريكا در مذاكرات شش جانبه با مقامات كره شمالي و انجام مصالحه‌اي بين دو كشور، پيونگ يانگ سرانجام موافقت كرد پس از حذف شدن نامش از فهرست گروه‌هاي حامي تروريسم آمريكا (اقدامي كه در ماه اكتبر تحقق يافت) روند خلع سلاح هسته‌يي‌اش را از سر بگيرد.

به دنبال شكست نشست پكن، واشنگتن اعلام كرد كه بدون يك توافق‌نامه‌ي راستي‌آزمايي ارايه‌ي كمك‌هاي وعده داده شده به كره‌ي شمالي متوقف خواهد شد (چين و روسيه تاكيد كردند كه با چنين تصميمي موافقت نكرده‌اند. كره جنوبي گفت كه ارسال ورق‌هاي فولادي به نيروگاه‌هاي هسته‌يي كره شمالي را متوقف خواهد كرد. ژاپن هم كه چند وقتي است از عمل به تعهد خود در زمينه ارسال كمك‌ها خودداري كرده است و استراليا كه جاي خالي توكيو را پر كرده است اعلام كرد كه كمك خود را به تعويق خواهد انداخت)؛ پيونگ‌يانگ نيز بلافاصله واكنش نشان داده و تهديد كرد كه از سرعت روند تعطيلي نيروگاه هسته‌يي اصلي‌اش خواهد كاست.

كره شمالي اعلام كرده است كه اجازه نمونه‌برداري از سايت‌هاي هسته‌يي‌اش را به عنوان بخشي از پروتكل راستي‌آزمايي نخواهد داد، اما آمريكا تاكيد دارد كه نمونه‌برداري بخشي از توافق‌نامه‌ي پيونگ يانگ و واشنگتن بوده و بايد در طرح راستي‌آزمايي شش جانبه ذكر شود.

تحليلگران بر اين عقيده‌اند كه تعلل كره شمالي در پذيرش طرح پروتكل راستي‌آزمايي اظهاريه هسته‌يي‌اش با اين هدف انجام شده است كه پيونگ‌ يانگ در انتظار به روي كار آمدن دولت جديد آمريكا و ارزيابي موضع دولت باراك اوباما، رييس‌جمهور منتخب آمريكا است تا شايد بتواند به مصالحات يا امتيازات بيش‌تري دست يابد.

تاريخ دور جديد مذاكرات شش‌جانبه هنوز تعيين نشده است، اما وو داويي، نماينده‌ي چين در مذاكرات شش‌جانبه گفت كه اين مذاكرات به‌زودي انجام خواهد شد.

رييس‌جمهور كره جنوبي قرار است ماه ميلادي آينده در سئول با تارو آسو، نخست‌وزير ژاپن ديدار ‌كند كه انتظار مي‌رود برنامه‌ي هسته‌يي كره شمالي يكي از موضوعات گفت‌وگوي اين دو باشد.

به گزارش شبكه‌ي تلويوزيوني بلومبرگ، مقامات دو كشور سفر آسو به سئول را براي 10 تا 12 ژانويه (21 تا 23 دي) برنامه‌ريزي كرده‌اند.

كره‌ي شمالي تهديد كرده است در صورتي كه ژاپن كمك‌هاي خود در زمينه‌ي انرژي را به عنوان بخشي از توافق‌نامه‌ي بين‌المللي انجام گرفته بين پيونگ‌يانگ و پنج كشور ديگر دخيل در مذاكرات شش‌جانبه به اين كشور ارايه نكند كره‌ي شمالي روند خلع سلاح هسته‌يي خود را متوقف خواهد كرد.

خبرگزاري كيودو نيز چندي پيش به نقل از يك ديپلمات سفارت كره‌ي شمالي در پكن كه در مذاكرات شش‌جانبه پيرامون خلع سلاح هسته‌يي كره‌ي شمالي شركت داشت گزارش داد: در صورتي كه ژاپن كمك خود در زمينه‌ي ارايه‌ي سوخت سنگين را به مرحله‌ي اجرا نگذارد فعاليت‌ها (در جهت خلع سلاح هسته‌يي پيونگ‌يانگ) متوقف خواهد شد.

كيم كاي گوان، نماينده كره شمالي در مذاكرات شش‌جانبه پيرامون خلع سلاح هسته‌يي پيونگ يانگ در ماه ژانويه به آمريكا سفر مي‌كند، سفري كه ممكن است به رفع بن‌بست هسته‌يي موجود منجر شود.

انتهاي پيام
 جمعه 13 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن