تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819577806




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ورم بافت هاي بدن عارضه شايع سرطان سينه در بيماران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ورم بافت هاي بدن عارضه شايع سرطان سينه در بيماران است
به گفته مدير كلينيك لنف ادم جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران، 30 درصد از مبتلايان به سرطان سينه در معرض ابتلا به لنف ادم يا ورم بافت هاي بدن كه شايعترين عارضه بعد از سرطان سينه است ، قرار دارند.


دكتر "شهپر حقيقت" در اين خصوص در گفت و گو با ايرنا گفت: حدود 30 درصد از مبتلايان به سرطان سينه به دليل راديوتراپي و اشعه درماني در معرض خطر ابتلا به لنف ادم هستند و حتي ممكن است بعد از دو تا سه سال به اين عارضه مبتلا شوند.
وي گفت: لنف به رگ هاي بسيار ظريفي كه در سراسر بدن قرار دارد و ارتباط مستقيمي با مجاري خوني دارد گفته مي شود، رگ هاي لنفي مواد زائد، آب، پروتئين و سلول هاي درشتي را كه نمي توانند وارد رگ خوني شوند به سياهرگ مي ريزند.
وي گفت: اگر غدد لنفاوي نتوانند به هر دليلي لنف را به سياهرگ هدايت كنند اين مايع سرشار از آب و پروتئين، در بافت جمع مي شود و باعث تورم شديد به خصوص در قسمت دست مي شود كه در اصطلاح لنف ادم ناميده مي شود.
حقيقت، لنف ادم را به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم كرد و افزود: در نوع اوليه اختلال در كار لنف به دليل اختلال ساختماني بدن بوجود مي آيد و نوع ثانويه كه فرم شايعتر بيماري است به دنبال انسداد و تخريب مسيرهاي لنفاوي در اثر عفونت و صدمات بافتي ناشي از تصادفات و يا جراحي ها به وجود مي آيد.
مدير كلينيك لنف ادم مركز بيماري هاي پستان جهاد دانشگاهي علوم پزشكي تهران درمورد عوامل ايجاد كننده لنف ادم يا ورم در مبتلايان به سرطان سينه، چاقي را يكي از عوامل خطرساز اين بيماري برشمرد و افزود: هر چقدر وزن فرد كمتر باشد احتمال ابتلا به لنف ادم كمتر است و درمان نتيجه بهتري مي دهد.
وي ديابت، كشيدن سيگار، سن بالاي بيمار، عفونت هاي عمل جراحي، عدم مراقبت صحيح از دست، ضربه و صدمات شديد را از ديگر عوامل خطر و تشديد كننده لنف ادم در مبتلايان به سرطان پستان دانست.
دكتر حقيقت ادامه داد: دست هاي ورم كرده، درد، سنگيني، گزگز و مورمور و احساس ناراحتي در دست ها، عفونت هاي مكرر و محدوديت هاي حركتي عضو از شايعترين شكايت هاي مبتلايان به اين عارضه است و هنوز درمان قطعي اين بيماري شناخته نشده و تمام راهكارها براي كنترل بيماري است.
وي در پايان خاطرنشان كرد: استفاده از دستكش هنگام كار، جلوگيري از هر گونه صدمه و آسيب، ورزش دادن قسمت ورم كرده، دوري از سرما و گرماي شديد، عدم استفاده از لباس زير تنگ، عدم استفاده از زيورآلات در دست يا قسمت ورم كرده و كاهش مصرف سيگار از ديگر روش هاي پيشگيري از لنف ادم يا ورم است.
 يکشنبه 8 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن