واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: يك كارشناس ارشد مذاهب اسلامي:اختلاف بين حوزه و دانشگاه در دانش و ساختار است
خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه يزديك كارشناس ارشد مذاهب اسلامي اختلافات حوزه و دانشگاه را در سه موضوع اختلاف در دانشي كه در حوزه و دانشگاه است، اختلاف در ساختارهاي حوزه و دانشگاه و اختلاف ميان حوزويان و دانشگاهيان عنوان كرد. ابوالفضل امامي در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)-منطقه يزد با اشاره به پيدايش اختلاف حوزويان و دانشگاهيان افزود: حوزه و يا دانشگاه اسلامي چيزي كه هدفش تامين عزت و قدرت و خوشبختي هر دو جهان باشد اگر چه اين دانشگاه يا حوزه را از اساتيد معصوم (ع) خود محروم كردند. وي ادامه داد: تا عهد صفويه افتان و خيزان در آيش زماني تامين نيازهاي مربوط به عزت دنيا و آخرت مورد توجه بود اما متاسفانه وزنههاي سنگين فكري و كاري حوزه علميه پس از شيخ بهايي و درست در روزگاري كه جهان مسيحيت و غرب به سمت ارتقاء پايههاي فن آوري و صنعت در راستاي برتري اين جهاني، ملاصدرا از اي مساله غفلت كرد و حتي در سطح دانشمندان پيشين اسلامي مثل ابنسينا، خواجه نصيرالدين طوسي و شيخ بهايي هم به مسائل مربوط به علوم تجربي توجه نكردند و در اين عصر شتاب صنعت، اسلام و كشور ايران دچار مصيبتهاي تلخي شد. اين كارشناس ارشد تصريح كرد: اين عقب ماندگي زمينه تك بعدي كردن حوزه براي واردات محصولات دست چندم مراكز پژوهشي غربي به اسم دانشگاه شد، اين نياز ابتدا در حوزه علوم تجربي احساس شد ولي با برتري ظاهري غربيها آنها توانستند علوم معيوب خود را در حوزه الهيات و علوم انساني را هم به جوامع ديگر قالب كنند امروز متاسفانه تعيين كنندهترين دانشها كه اتفاقا نكته برتري انديشههاي اسلامي نسبت به جهان خارج است نيز با مهارت و هجوم فكري و فرهنگي به دانشگاههاي ما تحمييل ميشود. امامي در ادامه اختلاف حوزه و دانشگاه را اينطور بيان كرد: دانشگاه غربي در حوزه علوم انساني در فكر تامين برتري دنيايي حتي به قيمت تخريب خوشبختي حقيقي و اخروي است پس ريشه توليد دانشگاه حذف علوم تجربي حوزه به دست ملاصدرا و اخلافش بود. وي افزود: اختلاف اساسي حوزه و دانشگاه در اين است كه دانشگاه در حوزه علوم تجربي فقط در اين حوزه فعال نيست كه دانشگاه ميبايست فقط در حوزه علوم تجربي فعال شود و از فعاليت وارداتي در حوزه علوم الهي و انساني دست بردارد درست در اينجاست كه حوزه و دانشگاه دچار شكاف ميشوند. وي گفت: علوم اسلامي غربي، اومانيتي، الگو سنتريستي و خداگريز است در حالي كه علوم انساني اسلامي خدا محور و معاد انديش است. وي نكته اختلاف دوم را كوتاهي حوزه در به روز رساني گفتمان و ساختارهاي خود دانست و گفت: چيزي كه هنوز هم نوشوندي را در سيستمهاي مالي مديريت حوزه دور نگه ميدارد. امامي نكته اختلاف سوم را نيز مربوط به ادبيات حاكم بر ظاهر و پوشش حوزهيان و دانشگاهيان دانست و افزود: اين اختلاف سبب ارتباط حداقل اين دو قشر و سوء تفاهم حداكثري شده است درك متقابل را كاهش داده و زمينه اصلاحات را اندك كرده است. وي در ادامه با اشاره به راهكارهايي در تقويت رابطه حوزه و دانشگاه گفت: يك راهكار، راهكار علي است كه ريشه اختلافها را تضعيف ميكند و راهكار دوم، راهكار معلولي فعال كردن ارتباط مصنوعي ميان حوزويان و دانشگاهيان براي رفع سوء تفاهم است.امامي با اشاره به بحث اسلامي كردن دانشگاهها و رفع تحجر از حوزهها كه در كلام رهبر معظم و امام خميني نيز است، اين امر ريشه اختلافات را ميسوزاند يعني دانشگاه بايد به سمت اسلامي شدن گام بردارد و حوزه بايد ساختارهاي متحجرانه را بشكند.اين كارشناس ارشد مذاهب اسلامي در پايان تاكيد كرد: دانشهاي حوزه عملياتي نشده و دانشهاي دانشگاه اسلامي نيست و علوم دانشگاه در حوزه علوم اسلامي وارداتي است و دانشگاه مدرك محوري است.انتهاي پيام
سه شنبه 26 آذر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]