تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):در روز جمعه هيچ عملى برتر از صلوات بر محمد و خاندان او (ع) نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815186119




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تكميل راه آهن بم زاهدان، اتصال حلقه زنجيره ارتباط ريلي آسيا و اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تكميل راه آهن بم زاهدان، اتصال حلقه زنجيره ارتباط ريلي آسيا و اروپا
داخلي. اقتصادي. راه‌آهن.

توسعه تجارت و شكوفايي استعدادهاي اقتصادي نهفته در موقعيت جغرافيايي سيستان و بلوچستان نيازمند برنامه ريزي‌هاي كلان و راهكارهاي كارآمد و مطالعه شده است.

به گزارش ايرنا، مهمترين ركن تجارت، وجود راههاي مناسب، تسريع روند حمل و نقل كالا و دسترسي سهل و سريع به بازارهاي هدف است.

سيستان و بلوچستان به سبب قرار گرفتن در مسير ترانزيت و به عنوان يكي از حلقه‌هاي مهم اتصال اروپا و آسيا در صورت فراهم شدن زيرساختها و وصل اين حلقه به زنجيره انتقال كالا و حمل و نقل مي‌تواند تحولي عظيم در اقتصاد كشور بويژه جنوب شرق ايران اسلامي ايجاد كند.

استفاده از اين موقعيت مهم و شايان توجه با ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقل و توسعه طرحهاي جاده‌اي، ريلي، دريايي و هوايي در سيستان و بلوچستان امكان پذير خواهد بود.

مهمترين اين طرحها كه امكان اتصال ارتباط ريلي اروپا و آسيا را فراهم مي‌كند، تكميل راه آهن كرمان زاهدان است كه خوشبختانه حدود نيمي از اين مسير شامل راه آهن كرمان بم ساخته و راه‌اندازي شده است.

دانشيار اقتصاد دانشگاه سيستان و بلوچستان بندر و منطقه آزاد چابهار را دالان تجارت و توسعه اقتصادي و راهبردي كشور مي‌داند.

دكتر "محمدحسين كريم" گفت: تنها راه دسترسي مستقيم به آبهاي آزاد و بين‌المللي در ايران، بندر چابهار است.

او افزود: استفاده از موقعيت ممتاز جغرافيايي و مرزهاي طولاني سيستان و بلوچستان درتوسعه ترانزيت كالا به كشورهاي همسايه چون پاكستان و افغانستان و قرار گرفتن در مسير تجارت كشورهاي آسياي ميانه از جمله تاجيكستان و تركمنستان زمينه افزايش درآمد و اشتغال را فراهم مي‌كند.

كريم خاطر نشان كرد: ‪ ۹۰‬درصد صادرات و واردات كشورهاي دنيا از طريق آبهاي بين‌المللي انجام مي‌شود بنابراين كشورهاي آسياي ميانه و همجوار ايران براي توسعه بازرگاني، ترانزيت و دسترسي به آبهاي آزاد نياز مبرم به روابط تجاري با بندر چابهار دارند.

اين كارشناس اقتصادي معتقد است: مسير ترانزيتي چابهار به ميلك زابل و چابهار به سرخس به عنوان محورهاي تجاري پردرآمد و اشتغال زا در جنوب شرق كشور مورد كم توجهي قرار گرفته است.

او ورود كانتينرها و واگن‌هاي حامل كالاهاي صادراتي و ترانزيتي از طريق بندر چابهار به كشورهاي افغانستان و آسياي ميانه و دريافت هزينه‌هاي گمركي و ترانزيتي از آنها را منبع درآمدزايي بالايي براي كشور دانست.

وي بيان كرد: اين مهم نيازمند امكانات و تسهيلات و زيرساخت‌هاي جاده‌اي و ريلي مناسب در منطقه است.

اهميت توجه به طرح ترانزيت كالا از طريق بندر چابهار و ميلك زابل در سيستان و بلوچستان موجب شد تا مسوولان بويژه دولت نهم در زمينه اجرا طرح ساخت راه آهن زاهدان كرمان به عنوان تنها حلقه قطع شده زنجيره حمل و نقل كالا و اتصال اروپا به آسياي ميانه، عنايت ويژه‌اي كرده و تسريع در روند اجرايي آن را مورد تاكيد قرار دهند.

با تكميل اين طرح نه تنها دو قاره اروپا و آسيا به هم متصل مي‌شوند بلكه تحول بزرگي در توسعه و پيشرفت منطقه جنوب شرق كشور، تامين در آمد و اشتغالزايي ايجاد مي‌شود.

طرح ساخت راه آهن كرمان زاهدان كه از سالها پيش شروع شده و در ‪ ۱۰‬سال گذشته پيشرفت بسيار كندي نيز داشته، در نخستين سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان پس از بررسي‌هاي كارشناسي مورد توجه قرار گرفت و يك هزار و ‪۴۵۰‬ ميليارد ريال اعتبار لازم براي تكميل آن تصويب شد.

اعتبار تخصيصي براي سرعت بخشيدن به عمليات تكميل طرح راه‌آهن كرمان به زاهدان معادل ‪ ۵/۱‬برابر اعتبارهاي ‪ ۱۰‬سال گذشته است كه با استفاده از اين اعتبار كار ريل‌گذاري از دو محور زاهدان به بم و بم به زاهدان به سرعت در حال انجام است.

راه آهن كرمان به زاهدان با ‪ ۵۴۸‬كيلومتر طول در ‪ ۲۴‬قطعه به اجرا در آمده و تاكنون مسير كرمان به بم مورد بهره برداري قرار گرفته است.

مدير كل راه آهن جنوب شرق كشور گفت: با توجه به گستردگي فعاليت راه آهن سيستان و بلوچستان اين اداره به راه‌آهن جنوب شرق كشور ارتقا يافته است.

"مصطفي داوودي" اظهار داشت: مديريت راه‌آهن جنوب شرق كشور با يك هزار و ‪ ۲۰۰‬كيلومتر طول از نقطه صفر مرزي ايران و پاكستان در منطقه ميرجاوه تا بافق استان يزد به سيستان و بلوچستان واگذار شده است.

او اضافه كرد: اين مهم در حالي اتفاق افتاده است كه هنوز راه آهن سراسري كشور به اين استان متصل نشده و دو استان برخوردار نيز رقيب مديريت سيستان و بلوچستان هستند.

او گفت: اعتبار سرمايه‌اي و عمراني راه‌آهن سيستان و بلوچستان در سال ‪۸۴‬ حدود ‪ ۵۰۰‬ميليون ريال بوده كه در سال گذشته به پنج ميليارد ريال و امسال نيز به ‪ ۱۰‬ميليارد ريال رسيده است.

وي اعلام كرد: طول راه آهن بم به زاهدان ‪ ۳۲۳‬كيلومتراست كه با اختصاص اعتبارهاي لازم در سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان ادامه عمليات ساخت آن به سرعت در حال انجام است.

وي بيان كرد: در صورت تامين اعتبار باقي مانده، اين راه حياتي كه نقطه اتصال دو قاره آسيا و اروپا است تا پايان سال ‪ ۸۷‬به بهره برداري مي‌رسد.

مدير كل راه‌آهن جنوب شرق كشور اعلام كرد: اين خط ‪ ۱۷‬تونل به طول شش كيلو متر دارد و براي قطارهايي با سرعت ‪ ۳۰۰‬كيلومتر در ساعت طراحي شده‌است.

داوودي اظهار داشت: تاكنون سه هزار ميليارد ريال براي اين طرح مهم هزينه شده و در سال جاري نيز دولت يك هزار ميليارد ريال به آن اختصاص داده است.

وي بيان كرد: خط راه‌آهن بم زاهدان كه نقش بسزايي در تحول شرق كشور و كشورهاي همجوار دارد در سال جاري به بهره برداري مي‌رسد.

داوودي گفت: با توجه به اتصال زاهدان به خط آهن سراسري پاكستان با تكميل و راه اندازي راه‌آهن زاهدان بم، كشورهاي جنوب شرق آسيا از طريق اين خط آهن به اروپا و آسياي ميانه متصل مي‌شوند.

استاندار سيستان و بلوچستان نيز با مطلوب خواندن روند پيشرفت ريل‌گذاري اين محور گفت: روزانه ‪ ۷۰۰‬متر در اين محور ريل‌گذاري مي‌شود كه با توجه به استانداردهاي جهاني اين سرعت و پيشرفت خوب و قابل توجه است.

"علي محمد آزاد" گفت: از اين محور ‪ ۳۵۰‬كيلومتري ‪ ۲۰۰‬كيلومتر ريل‌گذاري شده و بقيه آن نيز مراحل آماده‌سازي را گذرانده است.

او افزود: تاكنون ‪ ۹۰‬درصد زيرسازيهاي مربوط به راه آهن زاهدان بم انجام شده است.

آزاد بيان كرد: امسال براي اين طرح مهم هزار ميليارد ريال اختصاص يافته و دولت سعي دارد كه طرح به زودي مراحل پاياني خود را طي كند.

استاندار سيستان و بلوچستان گفت: بطور متوسط روزانه يك هزار و هشت متر مسير اين طرح، تعيين خط و ريل‌گذاري مي‌شود.

معاون وزير راه و ترابري و مجري طرح راه آهن زاهدان بم نيز گفت: اين طرح از سال ‪ ۷۵‬آغاز و تاكنون ‪ ۶۰‬درصد پيشرفت فيزيكي از زاهدان به بم و ‪۹۰‬ درصد پيشرفت فيزيكي از بم به زاهدان داشته‌است.

"حسين تهراني" اظهار داشت: اهميت بخش حمل و نقل و موقعيت راهبردي آن، يكي از اركان توسعه كشور به شمار مي‌آيد.

او افزود: بخش حمل و نقل كشور شامل ‪ ۸۰‬درصد جاده‌اي، ‪ ۱۰‬درصد ريلي و بقيه دريايي و هوايي است.

تهراني معتقد است: حمل و نقل ريلي به دليل توليد آلايندگي كمتر در محيط زيست كه از اهداف توسعه پايدار كشور است و مصرف سوخت و انرژي كمتر مي تواند سهم زيادي در حمل و نقل كشوري داشته باشد.

معاون وزير راه و ترابري، انطباق مضاعف حمل و نقل ريلي و توسعه اقتصادي را سبب توجه و اهتمام مسوولان براي رفع شكاف بين آنچه كه شايسته آن است و آنچه كه وجود دارد، دانست.

وي گفت: در حال حاضر سه هزار و ‪ ۴۰۰‬كيلومتر راه ريلي در كشور وجود دارد و ‪ ۱۲‬هزار كيلومتر نيز در دست مطالعه است.

مديركل زيرسازي منطقه دوم معاونت ساخت و توسعه وزارت راه و ترابري نيز گفت: راه‌آهن زاهدان بم روند توسعه را در جنوب شرق كشور تسريع مي‌كند.

"غلامرضا كرامتي" پس از بازديد از روند ساخت اين خط آهن افزود: دولت نهم عنايت مناسبي براي تكميل اين طرح مهم اجرايي دارد.

وي گفت: افزون بر پنج هزار متر تونل براي اجراي اين طرح مهم حفاري شده است.

او پيش بيني كرد عمليات ساخت راه آهن زاهدان بم تا پايان امسال پايان يابد.

به راستي بااجراي كامل اين طرح كه راه آهن زاهدان چابهار را نيز دربر مي گيرد سيستان و بلوچستان از بن بست ريلي خارج شده و زمينه توسعه هرچه بيشتر استان فراهم مي‌شود.

آرزوي ديرينه مردم سيستان و بلوچستان با اجراي راه‌آهن زاهدان بم و زاهدان به چابهار كه تاثير شگرفي در رونق بازرگاني منطقه دارد، تحقق خواهد يافت. ك/‪۴‬
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 151]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن