تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817453930




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا به RF ID نياز داريم؟


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: چرا به RF ID نياز داريم؟
توسعه سازمان و گسترش آن بدون داشتن استراتژى كنترل تردد مطمئن، كارى بس دشوار است و درصورتى كه برنامه‌اى مدون و صحيح نداشته باشيد با مشكلات فراوانى در خصوص مديريت منابع انسانى و حفظ دارايى‌هاى سازمان برخورد خواهيد كرد. يكى از ابزارهايى كه مارا در اين راستا يارى خواهد رساند RF‌ID مى‌باشد. با نصب و راه اندازى اين سيستم امكانات زير ايجاد خواهد شد :

1-كنترل حضور و غياب پرسنل و همچنين مديريت جابه‌جايى اقلام و تجهيزات.

2- رديابى مسير حركت افراد و تجهيزات.

3- امكان گزارش گيرى‌هاى متنوع از سيستم.

4-تعريف حقوق دسترسى تردد افراد به مكان‌هاى مختلف.

در زير هر يك از موارد فوق توضيح داده خواهد شد :

1- كنترل حضور و غياب پرسنل و همچنين مديريت جابه‌جايى اقلام و تجهيزات

در سيستم مديريت تردد افراد،كليه پرسنل داراى كارت تردد و تجهيزات مورد نياز داراى Tag خواهند شد.زمانى‌كه فرد يا تجهيزات از جلوى كارت خوان عبور داده مى‌شوند شماره مشخصه آن در سيستم ثبت خواهد شد. اطلاعات ثبت شده موارد زير را شامل مى‌شود:

الف : زمان عبور

ب : شماره گيت

د : شماره مشخصه يا ID

نرم افزار سيستم با گرد آورى اين اطلاعات و پردازش آنها، اقدام به ارائه گزارش حضور و غياب و همچنين وضعيت نقل و انتقال تجهيزات را خواهد داشت.

2- رديابى مسير حركت افراد يا تجهيزات

با توجه به اطلاعات ثبت شده مى‌توان تحليلى از عبور افراد و تجهيزات نمود و بدينوسيله محل دقيق فرد يا شى را در سازمان رديابى كرد. بطور مثال اگر سه دروازه A , B , C را درنظر بگيريد اگر فردى از گيت A عبور كند ولى گيت B آن را ثبت نكرده باشد مى‌توان نتيجه گرفت كه فرد در مكانى بين گيت A و B قراردارد و به نقطه C هنوز نرسيده است. از اين خاصيت نه تنها در جهت رديابى ويافتن افراد استفاده ميشود بلكه اين تكنولوژى امكان رديابى اقلام و تجهيزات را مهيا مى‌سازد.

3- امكان گزارش گيرى‌هاى متنوع از سيستم

ثبت اطلاعات در دروازه‌ها و قسمت‌هاى مختلف، نرم افزار را قادر خواهد ساخت تا گزارش‌هاى متنوعى را جهت تصميم گيرى‌هاى مديريتى و آمارى ايجاد نماييم. گزارش ورود و خروج، گزارش تردد افراد به مكان‌هاى غير مجاز، گزارش آمارى از ميزان زمان متوسط صرف شده پرسنل براى ناهار و .... از جمله اين گزارش‌ها محسوب مى‌شوند.

4- تعريف حقوق دسترسى تردد افراد به مكان‌هاى مختلف

جهت ايجاد محدوديت تردد افراد به قسمت‌هاى غير مجاز، اقدام به تهيه ليست اجازه تردد يا ليست دسترسى افراد در سيستم‌نرم افزارى مى‌شود. با تعريف اين ليست به راحتى مى‌توان از ورود افرادبه قسمت‌هاى غيرمجاز توسط گيت‌هاى مختلف جلوگيرى كرد.

ابزار و تجهيزات مورد نياز جهت راه اندازى پروژه RF ID :

جهت راه اندازى و نصب سيستم مديريت تردد افراد يا RF ID نياز به تجهيزات زير مى‌باشد :

1- كابل كشى شبكه

2- تهيه و نصب Controller‌ها

3- تهيه و نصب Reader يا كارت خوان‌ها

4-نرم افزار مركزى كه نقش مغز متفكر سيستم را بازى خواهد كرد.

5- كارت‌هاى فعال و غير فعال (Tag)

انواع كارت‌ها (TAGها)

كارت‌هاى RFID را مى‌توان به دو دسته فعال و غيرفعال دسته بندى نمود. كارت‌ها يا Tag‌هاى فعال به دليل داشتن باترى داراى برد بيش‌ترى از كارت‌هاى غيرفعال هستند و حتى گاهى برد آنها به چند صد متر هم با توجه به فركانس تعريف شده آن مى‌رسد. كارت‌هاى غيرفعال فاقد باترى هستند و انرژى لازم براى فعال سازى پردازنده و ارسال اطلاعات خود را از سيگنالى كه از كارت خوان دريافت مى‌دارند، تامين مى‌كنندو آن بدين صورت است كه ابتدا كارت خوان امواجى را به سمت كارت ارسال مى‌دارد، سپس پردازنده كارت با استفاده از انرژى اين امواج، فعال شده و دستور دريافتى از سوى كارت خوان را پردازش مى‌كند و توسط امواجى كه انرژى آنها هم از امواج دريافتى تامين شده است، نتيجه را به كارت خوان ارسال مى‌كند. برد اين كارت‌ها بسيار كم است و معمولا برد كارت‌هاى غيرفعال از چند سانتى متر تا چند متر است. هر كارت و يا Tag داراى حافظه اى دو كيلوباتى است كه يك شماره مشخصه 12 رقمى‌را در خود حفظ مى‌كند. يك سيم پيچ كوچك هم نقش آنتن را در اين كارت‌ها ايفا مى‌كنند.

تكنولوژى

سيستم RFID مبتنى بر امواج راديويى (Radio Frequency Identification) است كه از چند كيلو هرتز تا چندين گيگاهرتز تعيين مى‌شوند. اين سيستم دريافت شماره مشخصه مربوط به يك شخص يا كالا را ممكن مى‌سازد. شماره مشخصه در يك كارت يا Tag شامل يك پردازنده كوچك متصل به يك سيم پيچ (آنتن كارت) ذخيره مى‌شود. يك دستگاه كارت خوان يا reader با كارت يا Tag ارتباط برقرار كرده و شماره مشخصه آن را مى‌خواند. كتابخانه‌اى را در نظر بگيريد كه با بيش از ده ميليون جلد كتاب روزانه داراى 500 مراجعه كننده است. بديهى است مديريت سنتى اين مجموعه كارى بس دشوار مى‌باشد و مشكلات زير درخصوص آن به وضوح ديده مى‌شود :

1- هزينه بالاى نگهدارى از اين مجموعه

2- تعداد زياد كارمندان و هزينه‌هاى مرتبط با آنها

3- اتلاف وقت فراوان درخصوص سرويس دادن به مشتريان و سختى تحويل دادن و تحويل گرفتن كتاب‌ها

4-يافتن كتاب خاصى كه در جاى مخصوص خودش گذاشته نشده غير ممكن است.

با توجه به مطالب بالا راه حل چيزى جز استفاده از سيستم RF ID نيست. با نصب كارت‌خوان‌ها يا Reader‌ها در قسمت‌هاى مختلف و مناسب و جايگزارى Tag در جلد كتاب‌ها مشكل حل خواهد شد. البته فراموش نشود كه هريك از مراجعه كنندگان داراى كارت RF ID خواهند شد.

مرور يك اتفاق

شخصى به كتابخانه جهت امانت دادن كتاب مراجعه مى‌كند ورود او در گيت ورودى ثبت مى‌شود. كتاب دلخواه خود را برداشته و خارج مى‌شود لذا سيستم شماره مشخصه كتاب و همچنين شخص داراى كارت را شناسايى كرده و ثبت مى‌نمايد. يعنى در هنگام ورود يك شماره مشخصه ثبت مى‌شود و در هنگام خروج دو شماره مشخصه. اين رويداد شماره خورده و جدول مخصوص آن در نرم افزار (DataBase) نگهدارى مى‌شود.

- نام كتاب و گروه كتاب ثبت مى‌شود.

- زمان خروج كتاب از كتابخانه ثبت مى‌شود.

- شخص امانت گيرنده در سيستم شناسايى مى‌شود.

چند روز بعد شخص به كتابخانه مراجعه كرده و كتاب را در جاى خودش مى‌گذارد. در اين حالت در هنگام ورود دو شماره مشخصه ثبت شده و در هنگام خروج يكى ثبت مى‌شود. اين رويداد نيز شماره خورده و نگهدارى مى‌شود.

- نام كتاب و گروه كتاب ثبت مى‌شود.

- زمان ورود كتاب به كتابخانه ثبت مى‌شود.

- شخص امانت گيرنده در سيستم شناسايى مى‌شود.

با توجه به اين روند ساده مى‌توان از سيستم انتظار داشت تا اطلاعات زير را به گزارش دهد:

- اين كتاب امانت گرفته شده.

- زمانى كه كتاب به امانت گذارده شده است.

- شخص امانت گيرنده.

- تشخيص اينكه آيا كتاب در جاى خودش درست گذارده شده است.

سيستم RF‌ID تكنولوژى جديد و كاملا منعطفى است كه به تنهايى و تنها با نصب تجهيزات سخت افزارى آن نمى‌توان انتظار معجزه داشت و آنچه كه اين سيستم را شاخص كرده است امكان گزارش گيرى‌هاى متنوع و نرم افزار و DataBase آن است و دقيقا اين ويژگى است كه سيستم را قادر مى‌سازد تا با انواع كاربردها سازگار شود. در شروع پروژه هزينه‌هاى راه اندازى به نظر بالاست اما كافى است تنها برآوردى ساده از هزينه‌هاى روزمره كارى خود داشته باشيد با اينكار به سادگى هزينه‌هاى اوليه توجيه پذير بوده و و درمى‌يابيد پس از مدت كوتاهى به سوددهى خواهيد رسيد

منبع: همكاران سيستم
 جمعه 24 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن