واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: شعر بي دروغ
![](http://www.ettelaat.com/new/newdata/2008/11/11-13/14-29-11.jpg)
در آن ساليان، حوزه هنري مامن و ملجاي ياران جوان و بيرنگ انقلاب شد. سلمان و سيدحسن و قيصر، خطي به امتداد شمال تا جنوب ترسيم كردند. هراتي از شمال و حسيني از ميان و امينپور از جنوب ايران10، چونان رودخانههايي خروشان به هم پيوستند و دريايي از معارف ادبي - انقلابي را پديد آوردند.
قيصر، اسلام و امام
امام محمدباقر(ع) به مردي فرمود: حكمت و معرفت ثمره يا اند... و اقبال لاهوري، انديشمند مسلمان، چه زيبا ميسرايد:
شعر را مقصود اگر آدمگري است
شاعري هم وارث پيغمبري است
تجلي مذهب برذهن، زبان و زندگي قيصر از بيت، بيت اشعار و آثار او هويداست. داستان تقيد امينپور به شعائر ديني نيز خواندني است: پدر همسرش
قيصر در شعر از كتاب ، ارادت خود را به امام خميني(ره) اينگونه ثابت ميكند:
لبخند تو خلاصه خوبيهاست
لختي بخند خنده گل زيباست
پيشانيت تنفس يك صبح است
صبحي كه انتهاي شب يلداست
در چشمت از حضور كبوترها
هر لحظه مثل صحن حرم غوغاست
رنگين كمان عشق اهورايي
از پشت شيشه دل تو پيداست
فرياد تو تلاطم يك طوفان
آرامشت تلاوت يك درياست
با ما بدون فاصله صحبت كن
اي آن كه ارتفاع تو دور از ماست
قيصر در دفاع مقدس
قيصر ملك ادب معاصر، مسيحاي شعر انقلاب ما نيز بود. دهه دوم و سوم حيات او مصادف شد با دفاع جانانه و مقدس رزمندگان اسلام از مرزهاي كشور، او فرزند شهر ايثار، دزفول، بود و به دارالمومنين به عنوان مظهر استقامت ميباليد و برمظلوميت او ميگريست؛
اگر سخن از ادبيات دفاع مقدس و حتي واژه ناخوش به ميان آيد، بيترديد قيصر را بايد سرآمد سرايندگان آن دانست. شعرهاي دوران جنگ امينپور، از نوادر ادبيات دفاع و پايداري است كه همه بيان شور برخاسته از شعور و تشخيص بجاي او ميكنند. جمع لطافت طبع شاعري و ظرافت ادب پارسي با ستبري و سختي جنگ، تنها از عهده قيصر و ياران انقلابي او برميآمد. به ياد آوريم اولين سرودههاي به يادماني او را در مجموعه كه در آن، سلاح سرد سخن را به تنهايي در مقابل دشمن زبان نفهم، كارساز نميبيند:
امينپور بر تل خاك خرابههاي شهر موشكخوردهاش، را چنين حكايت ميكند:
موسيقي شهر بانگ است/ خنياگري آتش و رقص و دود است
بر خاك خرابهها بخوان قصه جنگ/ از چشم عروسكي كه خون آلود است
قيصر هماره بهترين نيت را، تصميم برشهادت در راه خدا ميدانست:
اگرچه نيت خوبي است زيستن اما/ خوشا كه دست به تصميم ديگري بزنيم
و در اين آرزو با دل خود نجوا ميكرد:
بيا اي دل از اينجا پر بگيريم/ ره كاشانه ديگر بگيريم
بيا گمگشته ديرين خود را/ سراغ از لاله پرپر بگيريم
زمين گويي غمي بنهفته داره/ سخنها در دهان ناگفته داره
ز هر چشمش هزاران چشمه جوشه/ كه در دل صد شهيد خفته داره
و در جايي ديگر ميگويد:
بيا به خانه آلالهها سري بزنيم
ز داغ با دل خود حرف ديگري بزنيم
به يك بنفشه صميمانه تسليت گوييم
سري به مجلس سوگ كبوتري بزنيم
شعر آييني و عاشورايي قيصر
شور برگرفته از شعور قيصر در اشعار آييني او بيشتر نمايان ميشود. مويههاي امين پور جانسوز و رقتانگيز است>
اين جزرومد چيست كه تا ماه ميرود؟
درياي درد كيست كه در چاه ميرود؟
اين سان كه چرخ ميگذرد بر مدار شوم
بيم خسوف و تيرگي ماه ميرود
گويي كه چرخ بوي خطر را شنيده است
يك لحظه مكث كرده، به اكراه ميرود
آبستن عزاي عظيمي است، كاين چنين
آسيمه سر نسيم سحرگاه ميرود
امشب فرو فتاده مگر ماه از آسمان
يا آفتاب، روي زمين راه ميرود؟
در كوچههاي كوفه صداي عبور كيست؟
گويا دلي به مقصد دلخواه ميرود
دارد سر شكافتن، فرق آفتاب
آن سايهاي كه در دل شب راه ميرود
امينپور اشعار عاشورايي خود را در كتابي به نام ؟/ باد با خود اين صدا را برد/ و صداي او به سقف آسمانها خورد/ باز هم برگشت!/ ؟/ انعكاس اين صدا تا دورترها رفت/ تا دل فردا و آنسوتر ز فردا رفت...
او با مذهب رابطهاي فطري داشت. به عشق امامرضا(ع) در شعر سرود:
چشمههاي خروشان، تو را ميشناسند
موجهاي پريشان تو را ميشناسند
از نشابور بر موجي از گذشتي
اي كه امواج طوفان تو را ميشناسند
اينك اي خوب، فصل غريبي سرآمد
چون تمام غريبان تو را ميشناسند
قيصر، شاعر انتظار
قيصر را بايد شاعر چشم به راه يا ناميد. سرودههاي امام زماني او از طربانگيزترين نمونههاي موجود است.
ميخواهمت چنان كه شب خسته خواب را/ ميجويمت چنان كه لب تشنه آب رامحو توام چنان كه ستاره به چشم صبح/ يا شبنم سپيدهدمان آفتاب رابيتابم آنچنان كه درختان براي باد/ يا كودكان خفته به گهواره تاب رابايستهاي چنان كه تپيدن براي دل/ يا آنچنانكه بال پريدن عقاب را
حتي اگر نباشي، ميآفرينمت/ چونانكه التهاب بيابان سراب را
اي خواهشي كه خواستنيتر ز پاسخي/ با چون تو پرسشي چه نيازي جواب رااو در شعر خطاب به مولايش (ارواحنافداه) ميگويد:
پنجشنبه 23 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 278]