محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846074214
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: کتاب - یکی از لغزشهای آقای صانعی این است که وی اصول و قواعد اعلامیه حقوق بشر غربی را پذیرفته و همواره تلاش کرده این اصول را بر قرآن و روایات تحمیل کند...او میگوید: توصیه من به شما دو چیز است: اول دفاع از امام و دوم دفاع از حقوق بشر. به گزارش خبرآنلاین، کتاب «بازخوانی دیدگاههای فقهی و سیاسی آیتالله صانعی» به کوشش امید حسینی در ۲۳۲ صفحه با قیمت ۳۱۰۰ تومان از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد. این کتاب با گذری بر مواضع و دیدگاههای دیروزی آیتالله صانعی و شعارهای امروزی وی در ابعاد و حوادث مختلف، به صورت مستند و اغلب با تکیه بر سخنان خود ایشان، فرایند چرخش کامل وی را از نظام اسلامی و همراه و همگامشدن با مخالفان نظام را نشان میدهد. در مقدمه این کتاب آمده است: «فتنه سال ۱۳۸۸ به رغم اینکه ضربهای به وحدت و قدرت ملی وارد ساخت و مملکت را در تشنج هشت ماهه فرود برد، با این همه باعث روشنشدن خط فکری و مشی برخی از نخبگان نظام و مدعیان همراهی دیروز امامخمینی (ره) شد. کسانی که تا پیش از برگزاری انتخابات همراهی با امام و نهضت اسلامی و همچنین خدمت در نظام اسلامی را به سان مدال افتخاری برای خود محسوب میکردند، به یکباره بعد از اعلام نتایج انتخابات با دامنزدن به شایعه تقلب و حمایت از سران فتنه و هتاکی به مسئولان نظام، یکسره در مقابل نظام اسلامی و آرمانهای امام و انقلاب ایستادند. آیتالله یوسف صانعی همچنان که خود بیان کرده است در روزگار نهضت امام از حلقههای سوم و چهارم مبارزه بود و در کنار و حاشیه حرکت میکرد و تبلیغ مینمود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آیتالله صانعی به عضویت شورای نگهبان درآمد و چند سالی بعد از آن استعفا کرد. مدتی بعد در سمت دادستان کل کشور مشغول شد که بنا به عللی که خدمت حضرت امام (ره) مطرح کرد، از مسئولیت کنارهگیری نمود و در قم به فعالیتهای علمی حوزوی پرداخت. پس از ارتحال امامخمینی (ره) با شدت وحدت خاصی از مقام معظم رهبری حمایت میکرد که این مواضع پس از انتخابات دوم خرداد و روی کار آمدن جریان اصلاحات دچار دگردیسی شد. وی که بسیار دوست داشت به عنوان مرجع نواندیش مطرح شود در دوران اصلاحات با فتاوی شاذ و بدعتآمیز در پی جذب مخاطب بود. در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث پس از آن از سران فتنه حمایت کرد و بنای هتاکی به مسئولان را گذاشت. مرجعیت شیعه در طول تاریخ پرافتخار تشیع چنین گفتارهایی دربارهٔ مخالفان بیان نکرده بودند که آیتالله صانعی مرتکب شد. مجموع این رفتارهای باعث برکناری وی از مرجعیت گردید.» به گزارش خبرآنلاین، مولف در پیشگفتار این کتاب به این نکته اشاره کرده است که: «... به جرات میتوان گفت یکی از مصادیق بارز حرکت آونگی در عرصه سیاسی پس از انقلاب را آیت الله شیخ یوسف صانعی عنوان کرد. شاید بسیاری از کسانی که طی سالهای اخیر استفتائات شاذ فقهی آقای صانعی را ملاحظه کردهاند و یا مواضع اپوزیسیونی وی را در ماههای اخیر مشاهده کردهاند، با سوابق مواضع و رفتارهای سیاسی ایشان در گذشتهای نه چندان دور آشنایی نداشته باشند. گرچه پرونده آقای صانعی در زمان مسئولیت وی میبایست با توجه به شرایط و فضای سیاسی آن سالها مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد اما نکته اینجاست که وی در مواضع ماههای اخیر خود، حاکمیت و دستگاههای مسئول را - بدون توجه به شرایط و فضای کشور- به دلیل اقداماتی محکوم و مورد مواخذه و حتی اهانت قرار میدهد که در قیاس با مواضع و رفتار و برخوردهای ایشان در زمان مسئولیت قضایی، یک در برابر هزار نیز به شمار نمیآید.» مولف در بخش دیگری از این پیشگفتار با اشاره به فضای حاکم در کشور پس از انتخابات دوم خرداد ۱۳۷۶ نوشته است: «در این فضا رفته رفته یکی از مردان آهنین انقلاب، مدافع سر سخت مدارا و تساهل گردید و با انتخاب عنوان «مرجع نواندیش» به مفتی اصلاح طلبان تبدیل شد. در سایه این تغییر جامعه فقهی شاهد فتاوای شاذ و بدعت آمیز ایشان شد. او در همان ابتدا برای جذب مخاطب به عوام پسند کردن فتاوا روی آورد به طوری که در این باره صریحا میگوید: «وقتی میخواهم چیزی از کتاب و سنت دربیاورم توجه میکنم نوعی باشد که سهولت داشته باشد، ساده باشد و توده مردم بتوانند بپذیرند. (مصاحبه با روزنامه همشهری ۱۹/۱۰/۸۴)»؛ «من معتقدم اگر این بحثها مطرح شود از ۷ میلیارد جمعیت که در دنیا هست ۱۰ میلیارد آن مسلمان میشوند. (روزنامه همشهری ۱۹/۱۰/۸۴)» حسینی در بخش دیگر آورده است: «یکی از لغزشهای آقای صانعی این است که وی اصول و قواعد اعلامیه حقوق بشر غربی را پذیرفته و همواره تلاش کرده است این اصول را بر قرآن و روایات تحمیل کند و به عبارت دیگر با تاویلاتی قرآن و روایات را طوری تفسیر کند که بر مدعای وی که بر مبنای همان حقوق بشر غربی است، مطابقت داشته باشد. وی با نادیده گرفتن جایگاه قرآن و سنت میگوید: «مهمترین چارچوبی که انسانها تاکنون برای حفظ کرامت انسانی تدوین کردهاند اعلامیه جهانی حقوق بشر است. (به نقل از روزنامه شرق ۲۷/۵/۸۴)» در جای دیگر خطاب به اعضای حزب جوانان ایران اسلامی میگوید: «شما در نامهها، مطالعات، بیانیهها، مواضع و کنگرههای خود، حقوق بشر را مطرح و آن را تبلیغ کنید و توصیه من به شما دو چیز است: اول دفاع از امام و دوم دفاع از حقوق بشر. (سایت آفتاب ۲۷/۲/۸۵)» در بخش دیگری از پیشگفتار کتاب «بازخوانی دیدگاههای فقهی و سیاسی آیتالله صانعی» میخوانیم: «در کنار صدور فتاوی شاذ و نادر، از دیگر سو شاهد تجدیدنظر آقای صانعی در برخی مبانی و مواضع سیاسی و انقلابیشان نیز هستیم. وی در سالهای اخیر کرارا درصدد القای این ادعاست که شرایط کنونی با دوران حضرت امام دارای تفاوت است. متاسفانهگاه شاهد هستیم که آقای صانعی این ادعا را در مصاحبه با نشریات و خبرگزاریهای ضد انقلاب غربی مطرح میکند! به عنوان مثال وی در مصاحبه با خانم گروبر نماینده پارلمان اروپا و در پاسخ به سوال وی در خصوص اصلاح قانون اساسی میگوید: «باید تغییراتی در قانون اساسی و قوانین عادی صورت گیرد تا دموکراسی و روشهای دموکراتیک بیش از این در ایران اجرا شود. در قانون اساسی رژیم قبلی ظلم بسیاری به مردم شده بود که بعد از انقلاب تا حدودی بهتر شد اما هنوز کامل نشده است. البته این را هم تذکر بدهم که اگر به همین قانون اساسی مثل زمان امام عمل شود اوضاع بسیار بهتر از حال خواهد شد اما متاسفانه عمل نمیشود!» حسینی در این پیشگفتار با اشاره به اینکه آقای صانعی در مصاحبه با نشریه اکونومیست باز هم مدعی تفاوت دروان کنونی با زمان امام شده است در دنباله بخشهایی از این مصاحبه را بیان کرده و نوشته است: «در این مصاحبه آقای صانعی ادعا میکند: «به هر حال طبیعی است که در هر انقلابی با گذشت زمان ضعفها و نقصانها و شکستهایی بروز مییابد و سطح انقلاب و جامعه مقداری افت میکند اما در زمان امام خمینی مسیر جامعه رو به کمال بود اما اگر انسانهایی که کاملا مورد توجه و تصدیق امام بودهاند و یا کسانی که امام را خوب شناختهاند از فکر و اندیشه آنها استفاده بشود و جامعه در مسیر فکر آنها قرار بگیرد، امید برگشت جامعه رو به کمال همچون زمان امام وجود دارد!» وی در این مصاحبه با مقایسه انتخابات برگزار شده در زمان حیات امام و زمان بعد از امام، مدعی کاهش مشارکت مردم در انتخابات سالهای اخیر شده و میگوید: «در زمان امام انتخابات با حضور بالای ۸۰ درصدی مردم برگزار میشد اما در سالهای اخیر با کاهش حضور مردم در انتخابات مواجه هستیم!» مولف ادامه داده است: «آقای صانعی در این مصاحبه سعی میکند یکی از علل کاهش حضور مردم را به «کنار گذاشتن یاران واقعی امام؟» مربوط کند اما این ادعا از جهات مختلف قابل رد هست: اولا در دوره اصلاحات که قدرت در دست نزدیکان و دوستان آقای صانعی قرار داشت، ما شاهد کاهش حضور مردم در انتخابات مختلف بودیم. ثانیا انتخابات دوره نهم و دهم ریاست جمهوری با حضور پرشور و حداکثری مردم برگزار شد که دلیل واضحی است بر رد ادعای آقای صانعی. البته با نگاهی گذرا به مواضع خود آقای صانعی در دوران امام و دوران کنونی شاید بتوان گوشهای از تفاوتهای این دوره را بهتر تشخیص داد چرا که در حقیقت تفاوت اصلی در کردار و رفتار و گفتار خود آقای صانعی است نه در جریان انقلاب اسلامی. از آن رو که گاهی مواضع آقای صانعی در دوران حاضر ۱۸۰ درجه عکس مواضع وی در زمان امام راحل میباشد! و ایشان به جای اینکه به تغییرات عقیدتی و سیاسی خود اعتراف کند، مدعی شود که شرایط با زمان امام فرق کرده است و جالب اینکه آرزوی بازگشت به دوران امام را هم دارد! آقای صانعی در حالی آرزوی بازگشت به دوران امام را دارد که مواضع امروز وی هیچگاه مورد تایید امام راحل نبود مثلا نشست و برخاست با دشمنان و مخالفان امام راحل که به مواردی از این تناقضات ایشان در قسمتهای بعدی اشاره خواهد شد.» «ولایت فقیه و رهبری جامعه اسلامی، استکبارستیزی، رسانههای بیگانه و مرجعیت، معیار در انتقادات، روحانیت، زن و خانواده، برخورد و مبارزه با مفاسد اجتماعی، منافقین و مخالفین نظام» عناوین این کتاب را تشکیل میدهند که در هر فصل به صورت مجزا دیدگاه و شعارهای دیروز و سپس دیدگاه امروز آیت الله صانعی بیان شده است. بنابر این گزارش در فصل پنجم این کتاب با عنوان «روحانیت» میخوانیم: دیدگاه دیروز: آیت الله صانعی در دهه اول انقلاب از نقشه دشمنان انقلاب برای مایوس کردن مردم از روحانیت به ویژه مسئولان روحانی سخن میگوید و میافزاید متاسفانهگاه خودیها نیز فریفته این تبلیغات سوء میشوند: «امروز یک نقشه بزرگی برای روحانیت کشیده شده و ضربات علیه روحانیت برای اینکه چهره روحانیت را مشکوک و منکوب کند، شروع شده است؛ اینها این مدت دیدند که با ترفندهای قبلی نمیشود روحانیت را از مردم گرفت و نمیتوانند بگویند روحانیون جبهه نرفتهاند، شهید ندادهاند، برای اینکه آمار جبهه رفتهها و شهدای روحانیت را بخواهیم به نسبت بسنجیم خیلی زیادتر بوده است که باید هم همان طور باشد، چون اینها ائمه خلقاند و ائمه خلق باید خودش جلوتر برود تا مردم به دنبالش بیایند. نمیشود بگویند که اینها بیدین و کمونیستاند لذا میآیند به آخوندها جور دیگری حمله میکنند میگویند اگر میدیدی وضعشان خوب نیست برای اینکه کار دستشان نبود امروز که دستشان رسیده است، ببین که چهها میکنند. امروز این را شروع کردهاند کی شروع کرده است جز آمریکا و جز سازمان «سیا»، گاهی به دست بنده و جنابعالی ناآگاه و گاهی هم به دست فلان قلم ناآگاه و یا مقصر و گاهی هم به دست افراد مقصر شروع کردهاند، باید در مقابل این توطئه ایستاد. متاسفانه دشمن به شیوهای عمل کرده است که خودیها همین شایعات را باور کردهاند، مواظب باشیم آلت دست دشمن قرار نگیریم... (روزنامه کار و کارگر)» شعار امروز: روحانیت اگر به حکومت وابسته نمیشد به طور یقین برای امرار معاش خود سعی میکرد مطالعه و تحقیقات به روز داشته باشد ولی زمانی که در یک جیبش نفت و در جیب دیگرش پول نفت جای گرفت ما کمبود پیدا کردیم. روحانیت وابسته به حکومت نیاز به پول منبر و درس و بحث ندارد و دلیلی نمیبیند که دنبال یک لقمه نان کتابها را زیر و رو کند. (روزنامه صدای عدالت ۳۱/۳/۸۳، ص ۳) اما درست در زمانهای که دشمنان ذهن جوانان را نسبت به رهبران دینی و سیاسی بدبین میساختند، ناباورانه درباره روحانیونی که مشغول خدمت به نظام هستند، این چنین بیمهری کرد: «اگر کسی به آخوند دنبال قدرت رفته، اعتنا نمیکند حق دارد، پیغمبر امر فرموده است که از آخوندی که به دنبال قدرت میرود بر دینتان بترسید. باید به جوان گفت که حرفایت را بزن. به جوان بگویید علاقهاش را به آن روحانیتی که مستقل است و مدام جوانهای دانشگاه را به جان هم نمیاندازد، بیشتر کند، باید روش عمامه به سرها را با معصومین بسنجد. (هفته نامه چلچراغ ۶/۷/۸۱، ص ۱۸) در فصل هفتم این کتاب با عنوان «برخورد و مبارزه با مفاسد اجتماعی، منافقین و مخالفین نظام» در زیربخشی با عنوان «آقای صانعی و آقای منتظری» آمده است: «بعد از برکناری آقای منتظری از سوی امام، آقای صانعی به عنوان یکی از نیروهای وفادار به امام، از این مسئله پیروی کرد و بر لزوم اطاعت از امام تاکید میکرد. اما به مرور شاهد تغییراتی در نظرات آقای صانعی هستیم. در مورخه ۲/۱/۱۳۶۸ آیت الله صانعی در ابتدای درس اخلاق خود در مدرسه فیضیه ضمن اشاره به تحولات روز کشور اظهار داشت: آقا در منصب قرار میگیرد و با توجه به اینکه در متن انقلاب و حوزه بوده این همه نعمتهایی را که از انقلاب داشته، فراموش میکند و به جای اینکه از برکات انقلاب و بازسازی جاده و مدارس و روستاها و تلفن و آب و برق و دیگر نعمتهای انقلاب بگوید، افکار روشنفکرمابانه پیش گرفته است. اگر این انقلاب نبود، خانواده او و الان خود او در کجا بودند. ما هیچ چیز نداشتیم حتی نمیگذاشتند که تاریخ رسول اکرم (ص) را توی قبرستانها بنویسند، حتی اجازه نداشتیم مسئلهای بگوییم و امام در نجف مسئله میگفتند به جای اینکه تبلیغ از اسلام و انقلاب بکنند هم دست با یکسری افراد منحرف و یاوه گو میشوند.» اما امروز؟ قضیه آقای منتظری که اتفاق افتاد، روحانیت یا سکوت کردند و یا تایید و تنها من بودم که در این وسط ایستادم. (۲۹ مرداد ۸۸- دفتر صانعی با حضور جمعی از عناصر اصلاح طلب) تعریف از خود! وقتی حضرت امام به عنوان یک کارشناس علمی در مورد من فرمودند: من از معلومات او حظ میبرم، با پشتوانه لطف امام و با پشتوانه بیمه بعدی ایشان دیگر نمیتوان گفت: صانعی بلد نیست؛ صانعی ملا نیست! این تعریف نفس نیست، این را میگویم برای خدمت به اسلام... این کارشناسی را هسته اتم هم نمیتواند بشکافد! (ماهنامه زنان بهمن، ۸۱ ش، ۹۶ ص ۷) اسلام میگوید: باید مطالبات مردم و بالاخص جوانها را پاسخ داد و اگر هم نمیتواند، نباید بگوید «نمیشود» مع الاسف از در عقب، صندلی جلو نشستهایم! در فرار مغزها اولیم، در تصادف جادهها، اولیم. بنده با پیشرفت زمان پیش میروم و همه دشمنی متحجرین هم با من بر سر همین موضوع است. من اخیرا ایمیل هم دارم! (هفته نامه چلچراغ، ۶/۷/۸۱، ش ۱۸، ص ۷، دیدار با اعضای تحریریه چلچراغ). ۲۹۱/۶۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 521]
صفحات پیشنهادی
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی. کتاب - یکی از لغزشهای آقای صانعی این است که وی اصول و قواعد ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی. کتاب - یکی از لغزشهای آقای صانعی این است که وی اصول و قواعد ...
نظر آیتالله صانعی درباره جراحی زیبایی
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی ... . گوناگون. چاووشى: برد پگاه مقابل استقلال يك امر طبيعى بود ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی ... . گوناگون. چاووشى: برد پگاه مقابل استقلال يك امر طبيعى بود ...
کفاشیان: صفایی می ماند شاید نایب رئیس AFC می شد/سعیدلو ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی. ... کفاشیان: صفایی می ماند شاید نایب رئیس AFC می شد/سعیدلو ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی. ... کفاشیان: صفایی می ماند شاید نایب رئیس AFC می شد/سعیدلو ...
غذا را بو نکنید چون شما را پیر میکند!
غذا را بو نکنید چون شما را پیر میکند! مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی ... بازداشت تبعه سعودي قبل از ...
غذا را بو نکنید چون شما را پیر میکند! مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز درباره «دیروز و امروز» آیتالله صانعی ... بازداشت تبعه سعودي قبل از ...
كتاب نفت و سياست خارجي ايران در دهه اول انقلاب اسلامي منتشر شد
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز ... به گزارش خبرآنلاین، کتاب ... دیدگاه دیروز: آیت الله صانعی در دهه اول انقلاب از نقشه دشمنان انقلاب برای مایوس ... ويژه نامه «به ياد آن مرد ... مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز ... از انقلاب بزنیم و فقر داشته باشیم همشهری:اما و اگرهای وزارت نفت درباره ... ويژه نامه «به ياد آن مرد ...
مرکز اسناد: «مرجع نواندیش» مفتی اصلاح طلبان شد/ همهچیز ... به گزارش خبرآنلاین، کتاب ... دیدگاه دیروز: آیت الله صانعی در دهه اول انقلاب از نقشه دشمنان انقلاب برای مایوس ... ويژه نامه «به ياد آن مرد ... مهمترین عناوین روزنامه های صبح امروز ... از انقلاب بزنیم و فقر داشته باشیم همشهری:اما و اگرهای وزارت نفت درباره ... ويژه نامه «به ياد آن مرد ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها