تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس يك روز ماه رمضان را (بدون عذر)، بخورد - روح ايمان از او جدا مى‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825918274




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهی به كنسرت مختاباد و گروه رودكی و چهل دف


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: کنسرت تازه مختاباد با گروه رودکی و چهل‌دف که مرداد ماه در تالار میلاد برگزار شد ‌را می‌توان تحولی تازه و رو به جلو در کارهای این آهنگساز و خواننده شناخته‌شده به شمار آورد...   اول:برای بررسی آنچه در محتوای کار  سید عبدالحسین مختاباد رخ داده است، باید پوسته‌ها و حواشی کارش را به کناری انداخت و به مغز کنسرت و کار او پرداخت.حضور بی‌مسمای آن‌همه دف‌نواز، عدم همخوانی برخی از قطعات با کلیت کنسرت و شلم شوربایی که مدیریت اجرایی کنسرت و مجری نسبتا شناخته شده مسبب آن بودند،همه وهمه در زمره نقاط ضعف و حواشی کنسرت به شمار می‌آیند که البته در قضاوت و داوری شنونده و ارزیابی کنسرتش تاثیر جدی خواهد نهاد. برنامه‌ریزی کنسرت به گونه‌ای بود که حتی در شب نخست صدای آقای مختاباد هم بلند شد، آنجا که مجری برنامه به معرفی تک تک نوازندگان پرداخت و به دلیل کثرت افراد گروه (بالای 50 نفر) و طولانی شدن زمان معرفی آقای مختاباد به طعنه به مجری گفت که تماشاگران را هم معرفی کنید.دوم: کنسرت مختاباد اما مغزی داشت که به گمان نگارنده عدم پرداختن به این بخش ، جفا در حق او و کاری است که در این کنسرت در زمینه موسیقی آوازی و تلفیق شعر و موسیقی و اصولا انتخاب اشعار و تصانیف و همبستگی بین آنها ایجاد کرد.عبدالحسین مختاباد از معدود آوازخوانانی است که شعر را به خوبی می‌شناسد و برای انتخاب شعر مناسب، برای آوازهایش انرژی و توانی طاقت‌سوز صرف می‌کند. آشنایی‌او با آهنگسازی و البته تصنیف‌سرایی و ذوق و ظرافتش در ملودی پردازی سبب شده است تا برخی از تصانیف ماندگار دو دهه اخیر حاصل ذوق و ظرافت طبع این نواپرداز شناخته شده شود که بر لب‌های بسیاری از ایرانیان به زمزمه در آمده است.مختاباد اما در این کنسرت سعی کرد طرح آوازی‌اش را غنایی افزون‌تر بخشد و از ترکیبی از اشعار در آواز استفاده کند.اوج این کار را باید در پایان بخش اول کنسرتش دانست که قصیده بلند «سماع سوختن» استاد هوشنگ ابتهاج سایه را در دستگاه نوا خواند که ترکیبی زیبا و گوشنواز از شعر و موسیقی آوازی را به سمع و نظر شنوندگان رساند. قطعه شعر مثنوی بسیار بلندی است که باید آن را در تراز بهترین مثنوی‌های سروده شده در شعر معاصر ایران به شمار آورد.آغاز مثنوی با این ابیات استعشق شادی ست، عشق آزادی ستعشق آغاز ِ آدمیزادی ستعشق آتش به سینه داشتن استدَم ِ همت بر او گماشتن است گلچینی که مختاباد از ابیات این شعر انجام داد حسن سلیقه و دانش شعری و آوازی او را به رخ می‌کشد که با چه ظرافتی این کار را انجام داد که ضمن حفظ روح کلی شعر فضای داستان گونه کار را هم ارائه کند و در دیگر سو ابیات مهم و تاثیرگذار را در ساختار آوازی خویش بگنجاند.گرچه با رقص و ناز در چمن استسرنوشت ِ درخت ،سوختن استآن درخت ِ ُکهن منم که زمانبر سرم راند بس بهار و خزاندست و دامن ُتهی و پا در بندسر کشیدم به آسمان بلنداین ترکیب شعری خود را در ترکیب آوازی کار هم نشان داده است. کار از نغمه و آواز اصفهان آغاز می‌شود و با ظرافتی قابل تحسین به دشتی و سپس نوا کشانیده می‌شود تا عمق و غنای این تلفیق ،بیش از گذشته خود را بروز دهد.ترکیب دستگاه نوا با ابیات پایانی این چکامه بلند درخشان و تاثیرگذار است. مرغ ِ شبخوان که با دلم می خواندرفت و این آشیانه خالی ماندآهوان، گم شدند در شب ِ دشتآه از آن رفتگان ِ بی برگشتگر نه ُگل دادم و بر آوردمبر سری چند سایه ُگستردمدست ِ هیزم شکن فرود آمددر دل ِ هیمه بوی دود آمدکُندهء پیر ِ آتش اندیشمآرزومند ِ آتش ِ خویشم... مختاباد نشان داد که با اندکی تعمق در دواوین شعرای کهن و معاصر می‌توان گنجینه‌های فراوانی را پیدا کرد.امری که متاسفانه در فضای موسیقی آوازی ایران کمتر نشانی دارد و عمده خوانندگان این دوره به کپی و بازخوانی اشعار اساتید دیگر بسنده می‌کنند و کمتر شعر تازه‌ای را در فضای موسیقی آوازی ایران می‌توانیم شاهد باشیم.سوم: نکته مهمتر این اجرا اما، آنجاست که مختاباد در عمده آوازهایش عنصر درام و قصه را هم در کارش وارد کرد. اینکه شعر خوب انتخاب کنیم یک مرحله است و اینکه این شعر خوب خاصیت دراماتیک داشته باشد و شنونده را از ابتدا تا انتها با خود ببرد نکته‌ای افزونتر است. شعر سماع سوختن از سایه و حتی اشعار تصانیف، به خصوص تصنیفی تاجیکی فارسی با شعر «جاده خالی است، خانه خالی است و...» همه و همه نشان داده است که مختاباد در کار خوانندگی خود مرحله‌ تازه‌ای را آغاز کرده است. مرحله ای که به خوبی پیچیدگی‌ها و ظرافت‌های آن با تصانیف و آوازهای قدیمی ترش را نشان می‌دهد.اما به نظر می‌رسد ‌آقای مختاباد برای برجسته سازی این ویژگی نیازمند گروهی زبده‌تر است که فضای کاری‌اش را بهتر درک کرده و  متناسب با آن فضا به سازبندی و ترکیب کارها دست یازد.گروه چهل دف این ویژگی را ندارد و ترکیب آن را چنین کار درخشانی همانند درهم آمیختگی آب با روغن است و تضادهای آن حتی از دید تماشاگر و شنونده عادی هم دور نمی‌ماند. البته اگر گروه چهل دف به سمتی سوق داده شود که به یک تعدیل ساختاری در سازهای گروه دست زند، و جز، دو تا سه دف بقیه دف‌زنان را از ترکیب اصلی کار حذف کند ، شاید بتوان به ترکیبی متعادل تر رسید. به تعبیر دقیق‌تر استخوان‌بندی گروه رودکی باید حفظ  و چند ساز کوبه‌ای به آن اضافه شود، در غیر این صورت باید به آقای مختاباد توصیه کرد به سراغ گروه و ترکیبی از سازها برود که بتواند درکی درست از کار ظریف و پیچیده‌ای که او در زمینه موسیقی آوازی  و تلفیق آواز و موسیقی صورت داده است.    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 415]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن