تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815415616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رسانه ها در دو دقيقه


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: رسانه ها در دو دقيقه
كارگزاران

سرمقاله: «ظرفيت هاي مغفول» ، مهران كرمي
دولت نهم در خوشبينانه ترين حالت خود از توان حداكثر 10 درصد نخبگان سياسي و فكري كشور برخوردار است و به دليل استفاده نكردن از ظرفيت 90 درصد نخبگان به حاشيه رانده شده، در مردم نيز كمترين ميزان حمايت را در مقايسه با دوران مشابه در دولت هاي گذشته به دست آورده است. به همين دليل است كه اغلب تصميمات گرفته شده در اين دولت از پشتيباني بدنه كارشناسي و تجربه مديراني كه در 30 سال گذشته كاركشته شده اند، محروم است و با آنكه اين دولت در مقايسه با هر دولت ديگري بيشترين رسانه هاي دولتي و شبه خصوصي را در اختيار دارد، نتوانسته است در اقناع افكار عمومي كامياب شود و در نتيجه در گذر از گردنه هايي همچون اجراي طرح تحول اقتصادي يا قانون ماليات بر ارزش افزوده كه از قضا نيازهاي اساسي امروز كشور هستند، به سلامت عبور كند و دست به عقب نشيني هايي زده است كه كمتر دولت مقتدري تن به آن مي دهد. مخالفت گروه هاي مرجع اجتماعي همچون دانشگاهيان، علما و مراجع ديني، اصناف كارگري و بازاري با تصميمات و موضع گيري هاي دولت نهم در واقع نشان بارزي از ناكامي و ناكارآمدي اين دولت در ايجاد اجماع ميان نخبگان و نيز اقناع افكار عمومي است. در سطح بين المللي نيز اگرچه دولت نهم به خوبي توانسته در مسائل ملي همچون پرونده هسته اي بر مواضع خود پافشاري كند، اما در پيشگيري از اجماع بين المللي عليه خود و يارگيري حتي در ميان دوستان سابق و فعلي ناكام مانده است كه صدور چهار قطعنامه در شوراي امنيت گواهي بر اين مدعاست...در اين ميان محدود شدن سفرهاي بين المللي مقام هاي عالي رتبه دولت نهم و نيز كاسته شدن از رايزني هاي ديپلماتيك و حضور چهره ها و دولتمردان كشورهاي بزرگ در ايران را نيز مي توان از پيامدهاي ديپلماسي تهاجمي دولت نهم دانست كه تناسبي با ظرفيت ها و توانايي هاي كشور و نظام در چارچوب سه اصل عزت، حكمت و مصلحت كه بارها مقام معظم رهبري بر آن تاكيد كرده اند، ندارد. در اين ميان حضور چندين چهره سرشناس بين المللي در همايشي كه به دعوت رئيس جمهور سابق ايران برپا شد نشان از بي توجهي به اين ظرفيت مغفول بخش هايي از نخبگان سياسي كشور و نهادهاي مدني و غيردولتي دارد. ديدار اين سياستمداران با مقام معظم رهبري و نيز رئيس جمهور نهم نشان دارد كه چنين ظرفيت هايي هم در خدمت نظام است و هم در شرايطي كه دولتمردان غربي و جامعه بين المللي با دولت نهم مراوده ديپلماتيك مهمي ندارند، مي تواند به ياري اين دولت بشتابد. بهره گيري از تجربيات شخصيت هايي چون آيت الله هاشمي رفسنجاني و سيدمحمد خاتمي با كوله باري از سابقه 30 ساله اداره كشور و برخورداري از اعتبار جهاني مي تواند دولت را در شرايطي كه قيمت نفت در سراشيبي قرار گرفته و مشكلات اقتصادي همچون تورم و بيكاري توان كشور را مي فرسايد، به ياري كليت نظام و كشور بينجامد و از ميزان نارضايتي هاي موجود كه آفت مشروعيت مردمي نظام است بكاهد كه طبيعتاً دولت اولين سودبرنده آن خواهد بود.
آفتاب
آفتاب يزد
سرمقاله: «بحران جهاني و خودشيفتگان داخلي»
پس لرزه هاي متعدد ناشي از زلزله اقتصادي در آمريكا، هم نقاط مختلف دنيا را لرزاند و هم سران دموكرات و جمهوري خواه آمريكا را به هم انديشي براي رسيدن به راه حل مشترك واداشت. سياست پيشگان آمريكايي به خوبي مي دانند كه تاثير بحران اقتصادي امروز، تا مدت ها در كشورشان و ساير كشورهاي دنيا وجود خواهد داشت. لذا نه تنها هيچ كس در آمريكا سعي نكرد با داغ كردن تنور بحران، از اين موضوع براي انتخابات آينده - كه سه هفته ديگر برگزار مي شود- استفاده كند، بلكه دو رقيب اصلي به صورت مشترك از لايحه اي حمايت كردند كه براي عبور از شرايط فعلي تهيه شده است. در ساير كشورها نيز به جاي مچ گيري هاي رايج سياسي، عقلاي قوم دور هم جمع شدند تا راهي براي كاهش هزينه هاي بحران اقتصادي فعلي بيابند. اما ظاهرا برخي سياستمداران خودشيفته ايراني، آنچنان از وضعيت اقتصادي كشورمان آسوده خاطر هستند كه درست در همين شرايط، پيام هاي عجيب و غريب به دنيا مي فرستند. اين پيام ها تنها يك مفهوم دارد: وجود اختلاف شديد در عرصه هاي تصميم گيري كشور و تنها بودن دولت در مسير اجراي وظايف قانوني خود به ويژه در حوزه هاي اقتصادي،...امروز دولت آمريكا به دنبال تزريق 700 ميليارد دلار به بازار آشفته آن كشور است و براي اين كار، دو كانديداي رقيب به همكاري كامل روي آورده اند. در حالي كه همين دو نفر، در عرصه هاي ديگر شمشير عريان به روي يكديگر مي كشند. اما در اين طرف دنيا، مشاور رئيس جمهور ما فرياد مي زند كه نمايندگان مجلس ايران به دنبال ايجاد حاشيه امن براي دزدها هستند و اقتصاد ما آن قدر آشفته است كه يك دلال مي تواند با 10، 20 ميليارد تومان - ده تا بيست ميليون دلار- همه بازار ما را به هم بريزد. به نظر شما، از ميان اين دو دولت، كدام يك زودتر موفق به عبور از بحران خواهند شد و كدام يك به خاطر خودشيفتگي بعضي از همراهان و حاميان، هر روز از مسير صحيح فاصله بيشتر خواهند گرفت؟

جمهوري اسلامي
سرمقاله: «ملاحظاتي پيرامون بحران قيمت نفت»
گذشته ها گذشته و از مجلس شوراي اسلامي و ساير مراكز تصميم گيري انتظار مي رود كه از اين پس مانع حاتم بخشي از محل صندوق هاي ذخيره ارزي شوند و مطمئن باشند كه درآمدهاي نفتي منبع باثباتي براي تامين نيازهاي كشور در هر شرايطي نيست و اگر مدتي درآمدهاي نفتي ما 5 برابر و حتي شش برابر شد ممكن است روزي هم اين درآمد نصف و بلكه كمتر نيز بشود كه مي بينيم اين روزها تقريبا نصف شده است. مجلس لازم است با دقت نظر و حساسيت بيشتري سرمايه گذاري هاي ايران در سالهاي اخير در كشورهايي همانند نيكاراگوئه، سريلانكا، بوليوي و... را مورد كنكاش قرار دهد و به موازات آن برداشتهاي غيراصولي از محل صندوق ذخيره ارزي را مهار و متوقف نمايد تا كشور از اين بابت دچار ضرر و زيان مضاعف نشود.

كيهان
سرمقاله: «آغاز يك پايان»، حميد اميري
رهبر معظم انقلاب...با اشاره به اينكه اكنون فريادهاي اضمحلال مكتب ليبرال دموكراسي به آسمان بلنده شده، دوران حاكميت مطلق آمريكا را پايان يافته خواندند...امروز جهان پذيرفته است كه نظام سرمايه داري همانند مكتب ليبراليسم با شكست مواجه شده است. چندي پيش مجله اقتصادي «چالنجز» در سرمقاله خود تحت عنوان «پاپ يا قرآن» پيشنهاد كرد كه بايد براي خروج از بحران وخيم اقتصادي در جهان، از ابتكارات شريعت اسلامي در حوزه اقتصاد بهره بگيريم. اين روزنامه، اقتصاد اسلامي را تنها راهكار خروج از فاجعه اقتصادي دانست كه محصول عمل به نظام سرمايه داري غرب است...فوكوياما، تئوريسين مشهور جريان نو محافظه كار آمريكا و استراتژيست ارشد بنگاه RAND كه در كتاب معروف خود «پايان تاريخ و آخرين انسان» در سال 1992، ليبرال دموكراسي را پايان تاريخ مي دانست نيز اخيرا طي مقاله اي كه در هفته نامه «نيوزويك» به چاپ رسانده، با اشاره به بحران مالي آمريكا اين كشور و نظام سرمايه داري را در حال فروپاشي مي خواند.دوران حاكميت مطلق آمريكا و ليبرال دموكراسي غرب به پايان رسيده است. بحران مالي اين كشور هم آغاز اين پايان است.
اعتماد
اعتماد
«خط تلفن داغ» براي خبرنگاران
دفتر كميته بين المللي صليب سرخ در تهران كتابچه يي را در راستاي آشنايي و نحوه برقراري تماس با يك شماره مشخص خارج كشور ويژه خبرنگاران و اصحاب رسانه چاپ و آن را در دفاتر برخي خبرگزاري ها و سايت هاي خبري توزيع كرده است. به گزارش تابناك اين كميته با راه اندازي اين خط 24ساعته ويژه خانواده هاي خبرنگاران و نامگذاري آن به عنوان «خط داغ» اعلام كرده است از اين طريق قصد دارد در صورت دستگيري يا ناپديد شدن خبرنگاران موضوع را پيگيري كند. در اين كتابچه علاوه بر شماره تلفن مذكور، نشاني اينترنتي و پستي كميته بين المللي صليب سرخ، نحوه برقراري تماس تلفني و چگونگي ارائه اطلاعات به اين كميته تشريح شده است.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن