تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815610630




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کودکان سینمای دیروز


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


آن زمانهای دور كه قهرمانها، معصومتر از امروز بودند و تماشاگر با پیچشهای داستانی اندكی جذب میشد، بیشمار قهرمان روی پرده سینما میآمد و میرفت و بیشمار...
به یاد تصویر كودكی در قاب سینما
برخلاف كپل، نارنجی، دم باریك و كلاه قرمزی و پسر خاله كه صدسال دیگر هم بگذرد، باز هم كودك میمانند، بخش عظیمی از خاطرات كودكی ما، با زمان رشد میكنند، قد میكشند و چهره عوض میكنند. این چهرههای معصوم و با نمك كه با ذات پاكشان جلوی دوربین رفتهاند، امروز یا از سینما و صفحه شیشهای تلویزیون دور شدهاند، یا آنقدر بزرگ شدهاند كه فقط با دیدن اسمشان در تیتراژها بشود، پیدایشان كرد.
آن زمانهای دور كه قهرمانها، معصومتر از امروز بودند و تماشاگر با پیچشهای داستانی اندكی جذب میشد، بیشمار قهرمان روی پرده سینما میآمد و میرفت و بیشمار خاطره به جا میگذاشت و بیشمار تعجب از دیدن دوبارهشان.
در این سینمای 30 ساله، جوانهای بسیاری سن و سالدار شدند و حالا فارغ از دویدن به دنبال خانه دوستشان، دیگر خانه و زندگی به هم زدهاند.

مجید جوزانی
كمی كه به گذشته برگردیم یا لابه لای فرهنگ فیلمهای ایرانی، اسم «جادههای سرد» را جستجو كنیم، حتما تصویر كودكی را به خاطر میآورید كه اسمش رحمان بود و برای تهیه دارو برای پدر بیمارش با معلم مدرسه (علی نصیریان) راهی شهر میشود. در این فیلم كه مسعود جعفری جوزانی در سال 64 كارگردانی كرد، مجید جوزانی، نقش رحمان را بازی كرد.
مجید جوزانی كه دكترای تئاتر دارد، در طول این سالها، همچنان در حوزه سینما و بخصوص تئاتر فعالیت میكند و امروز مدیر خانه هنرمندان ایران است.

مژیلانگ دانشپوی
سال 64 فیلم دیگری با عنوان «مادیان» ساخته شد كه علی ژكان آن را كارگردانی كرد. در این فیلم كه همچنان در اذهان سینمادوستان باقی مانده، كاراكتری به اسم گلبوته داشت كه نقش آن مژیلانگ دانشپوی بازی میكرد. این دختر 12-13 ساله كه شمار عظیمی از منتقدان سینما بازیاش را ستودهاند، امروز در خارج از كشور و در انگلستان زندگی میكند و تنها چندی پیش در فیلم مستندی كه درباره مادیان ساخته شده بود، با وی گفتگویی شد.

مهدی اسدی
مهدی اسدی، بازیگر شماری از فیلمهای به نمایش در نیامده ابوالفضل جلیلی است. او در یك داستان واقعی، مرد ناتمام، شیرك، گال و بهار بازی كرده است. این چهره كه در آثار جلیلی شناخته شد، هنوز در عرصه سینما فعال است ولی دیگر به سراغ بازیگری نمیرود.
اسدی در این باره میگوید: آخرین كارم یك فیلم مستند كوتاه به اسم هومیان است كه درباره نگارههای صخرهای ساختم.
او كه صدابرداری را به صورت حرفهای پی میگیرد، افزود: من هنوز با آقای جلیلی كار میكنم و در فیلم گل یا پوچ به عنوان دستیار كارگردان فعالیت كردم.
اسدی میگوید: سینما را دوست دارم ولی نمیخواهم بازیگری كنم، چون از مطرح شدم، بدم میآید.

حامد كلاهداری / شهنام شهابی
حامد كلاهداری، كه این روزها خبر كارگردانی نخستین فیلم سینماییاش با عنوان شكلات داغ منتشر شده، بازیگری را از فیلم شاخ گاو كاری از كیانوش عیاری شروع كرده است، آن هم در سن 9 سالگی.
كلاهداری میگوید: خانه ما روبروی دانشگاه تهران بود، یك روز یك دانشجوی تئاتر به من پیشنهاد داد كه در فیلمش بازی كنم، بعد از همین طریق به آقای عیاری معرفی شدم.
او میافزاید: از سن 11 سالگی كارگردانی میكنم و حدود 57 سریال بازی كردهام و 6-7 فیلم سینمایی. به موازات بازی هم مرتبا فیلم ساختم كه در جشنواره مختلفی هم جایزه كسب كردند.
این بازیگر كودك دیروز و كارگردان امروز گفت: بازیگری دغدغه من نیست و همیشه كارگردانی را دوست داشتهام.
او كه با شهنام شهبازی در فیلم تعطیلات تابستانی همبازی بود، در پاسخ به خبرنگار فارس از وضعیت كنونی او، اظهار بی اطلاعی میكند و میگوید: حدود 15 سال است كه از او بیخبرم. ما همسایه و دوست بودیم و در تعطیلات تابستانی، خودم معرفیاش كردم كه با هم بازی كنیم.
وی گفت: حدود 15 سال است كه از او بیخبرم، فقط یك شماره تماس دارم كه از خانهشان است و فكر میكنم هنوز هم همان جا باشند.

شاهد احمدلو
شاهد احمدلو، بازیگر نقش كوتاهی در سرب مسعود كیمیایی بود. او كه پسر محمدولی احمدلو، مدیر تداركات سینما است، دیگر به عنوان یك كارگردان سینما شناخته شده. او كه فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشكده هنر و معماری است، پس از ساخت چند فیلم كوتاه و مستند، فیلمهای بلند موش، اگه می تونی منو بگیر، چند میگیری گریه كنی را كارگردانی كرد.
احمدلو در ایام كودكیاش در فیلمهای دندان مار، گروهبان، دره شاپرك ها، چاووش بازی كرد و باج خور، حریف دل، فردا روز دیگری است، پاییز بلند، قافله دیگر فیلمهای او در سمت بازیگر هستند.

بابك بادكوبه
بابك بادكوبه، یكی از كودكان سریال مشهور خانه ما است كه در سال 69 در فیلم سفر جادویی ساخته ابولحسن داوودی، كودكیهای اكبر عبدی را بازی كرد. او كه در تلویزیون فعالیت میكند، دو سال پیش، آخرین با در فیلم همخانه (1386) بازی كرد.
او چندین بار نیز به عنوان مجری، در برنامههای تلویزیونی جلوی دوربین رفت.

مهدی باقربیگی
مهدی باقربیگی یكی از آشناترین چهرههای كودكی است كه هنوز كه هنوز است، گهگاه كه تلویزیون قسمتهایی از قصههای مجید را پخش میكند، همه مشتاق تماشای شیطنت و هوش كودكانهاش هستند.
باقربیگی كه به عنوان مجید شناخته شده، در مجموعه 9 قسمتی قصههای مجید در سال 71 به كارگردانی كیومرث پوراحمد بازی كرد. این پسربچه اصفهانی كه در كل ایران، شناخته شده است، پس از سالها دوباره در سریال سرنخ به كارگردانی پوراحمد بازی میكند.
او كه در رشته مهندسی كشاورزی تحصیل كرده، مدتها در فیلمی بازی نكرد ولی در جشنوارههای كودك و نوجوان به عنوان میهمان افتخاری حاضر میشد.
باقربیگی یادگاری از شخصیت فراموش نشدنی مجید است كه در كنار پروین دخت یزدانیان (بی بی) هر جمعه كودك و پیر منتظر تماشایش بودند.

میرفرخ هاشمیان و بهاره صدیقی
میرفرخ هاشمیان و بهاره صدیقی بازیگران فیلم بچههای آسمان ساخته مجید مجیدی هستند. آنها با خلق دنیایی كه فقر نتوانسته است، آن را تخریب كند، فراتر از مرزهای ایران رفتند. رضا ناجی كه در این فیلم همبازی آنها بوده، درباره این دو بازیگر میگوید: من همچنان از حال همه همبازیهایم با خبرم. میرفرخ هاشمیان كه نقش علی را بازی میكرد، كودك با استعدادی بود و بعد از بچههای آسمان نیز در فیلم كوتاهی به اسم كیف بازی كرد ولی دیگر متاسفانه پیشنهادی دریافت نكرد. وی ادامه میدهد: میرفرخ حالا كارمند یك شركت است و دلش میخواهد كه دوباره فیلم بازی كند. بهاره صدیقی هم كه نقش زهرا را بازی میكرد، حالا برای خودش دختر بزرگی شده و دانشجو است. اما دیگر فیلمی بازی نكرد.
ناجی میگوید: آنها گلچینی هستند كه مجیدی كشفشان كرد و استعداد خیلی شگرفی هم دارند. مثلا حسین عابدینی (بازیگر فیلم پدر) هم یكی از همین كشفهای مجیدی است كه بازیگری را ادامه داد و در سریال از یادرفته ساخته فریدون حسنپور بازی میكند.

محمدشعباننوری
در این لیست بلند، بازیگرانی چون محمد شعباننوری هم دیده میشوند، كه در فیلم درخت گلابی در سال 76 بازی كرد و سال بعد در عشق طاهر نیز جلوی دوربین رفت. در طی این سالها او، در یكی، دو سریال تلویزیونی با چهرهای بزرگتر از قبل ایفای نقش كرد و گویا كم و بیش نیز در عرصه سینما فعال است و فیلم كوتاه میسازد.

مهراوه شریفینیا و شروین نجفیان
مهراوه شریفینیا اولین بار، سال 68 در دزد عروسك‏ها ساخته محمدرضا هنرمند بازى كرد و با اكبر عبدى و مادرش (آزیتا حاجیان) همبازى شد. او در این فیلم، در كنار شروین نجفیان، دو بازیگر كودك این فیلم بودند.
او بعدها در نقش كوتاهی در سریال امام علی (ع) بازی كرد و در هجده سالگى براى رخشان بنى‏اعتماد در فیلم سینمایی «زیر پوست شهر» ایفای نقش نمود. دخترى به نام تندر، پرنده از قفس پرید و بازی در چند فیلم كوتاه حاصل بخشی از فعالیتهای شریفینیا بود كه در نهایت در سریال ساعت شنی (بهرام بهرامیان)، حضور پررنگ و قابل تأملی یافت. او اكنون یكی از بازیگران شناخته شده در تلویزیون محسوب میشود كه آخرین كارش در سینما اخراجیها 2 بود.
نكته قابل توجه این است كه بازیگر نقش مقابل، شریفینیا، یعنی شروین نجفیان در كار موسیقی فعالیت میكند و آخرین حضورش در عرصه بازیگری فیلم هفت ترانه بود.

ملیكا شریفینیا
ملیكا شریفی نیا بازی در سینما را از سال 1370 با فیلمی به نام «اوینار» به كارگردانی «شهرام اسدی» شروع كرد و سپس با دیدار در استانبول، دایان باخ، اشك و لبخند و ... ادامه داد.
وی در سالهای اخیر بیشتر به عنوان بازیگر سریالهای تلویزیونی فعالیت داشته و از كارهای اخیر او میتوان به سریال «شمسالعماره» اشاره كرد.

عطیه معصومی
عطیه معصومی بازیگر فیلم «پرنده كوچك خوشبختی» (پوران درخشنده)، است كه آخرین بار در سریال بزنگاه به كارگردانی رضا عطاران بازی كرد. این دختربچه ناشنوا كه حالا دیگر ازدواج كرده و صاحب یك كودك شده، تصویر معصوم و كودكانهاش در پرنده كوچك خوشبختی، با نامش عجین شده است.

عمارتفتی، امید آهنگر، سعید شیخزاده و دیگران
براساس این گزارش، به جز عمار تفتی بازیگر فیلمهای ایلیا نقاش جوان و نون و گلدون، كه دیگر بازیگر مطرحی شده، امید آهنگر بازیگر مجموعه تلویزیونی علی كوچولو كه در سریالهای تلویزیونی ادامه كار میدهد، سعید شیخزاده بازیگر دره شاپركها، حسنك، علی و غول جنگل، خوش خیال كه هر از چند گاهی شاهد بازیاش در تلویزیون هستیم، بازیگران كودك فیلمهای اسبهای چوبی، نان و كوچه، مسافر جنوب، ننه لالا و فرزندانش، خانه دوست كجاست؟، بیبی چلچله، رابطه، نیاز، مدرسه پیرمردها، دونده و ... هستند كه یاد و خاطرهشان با ماست و هنوز تصویر كودكیهایشان برای مخاطب پررنگ است.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن