تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): كسى كه خود را پيشواى مردم قرار داده، بايد پيش از آموزش ديگران، خود را آموزش دهد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820685538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همايش ايران و استعمار انگليس؛حدادعادل: استعمار خط سياه تاريخ بشر است


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: همايش ايران و استعمار انگليس؛حدادعادل: استعمار خط سياه تاريخ بشر است
تهران- حيات

رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با ضروري خواندن بررسي نقش استعماري انگليس در ايران، استعمارغربي را فصل سياه تاريخ بشريت دانست .
به گزارش خبرنگار سياسي حيات، غلامعلي حداد عادل رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كه بعد ازظهر امروز در همايش ايران و استعمار انگليس سخن مي گفت با اشاره به ضرورت بررسي استعمار انگليس در ايران براي آگاهي نسل جوان گفت: پديده استعمار غربي يك فصل سياه و ننگين از كل تاريخ بشر است و فجايعي كه استعمار بر سر مردم جهان آورده است از تلخ ترين دوران است.
وي ادامه داد: اختراع تفنگ و توپ از سوي غربي ها عامل موثري در بهم خوردن توازن قوا بود اما يك اختراع ديگر هم بعدا مكمل آن شد و آن اختراع تلگراف بود و به استعمارگران اجازه داد سرزمين هاي مستعمره را از راه دور كنترل كنند .
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينكه منافع انگليس در هندوستان مناسبات بعدي در ايران مانند مقابله با ايران در حاكميت هرات و يا حمايت از خاندان هاي مزدور در شرق ايران را تعريف مي كند اظهار داشت: رقابت هاي انگليس ها و روس ها تا انقلاب كمونيستي روسيه ادامه داشت و اگر اين رقابت ها نبود بعيد نبود كه انگليس ها ايران را هم به طور رسمي مستعمره كنند. البته در ايران مقاومت علما روحاينون و مردم متدين وجود داشت
حداد عادل خاطرنشان ساخت علمايي همچون سيد جمال الدين اسد ابادي در مقابل قرارداد تنباكو ايستادند و آن را ناكام كردند.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: نقش انگليسي ها در پيروزي مشروطيت و جهت دادن به آن نيز بسيار مهم است يعني همان كاري كه قصد داشتند در جريان پيروزي انقلاب هم انجام دهند كه البته با هوشياري امام (ره) موفق نشدند.
حداد عادل تاكيد كرد: در فاصله 1285 تا 1299 يعني پيروزي مشروطيت تا كودتاي رضاخان انگليسي ها خيلي فعال بودند و يكي از كارهاي آنان ايجاد ناامني در مناطق مختلف ايران بود.
وي به روي كار آمدن رضا خان و عدم حمايت هم پيمانان قبلي انگليسي ها در ايران براي تثبت قدرت رضاخان اشاره كرد و گفت: انگليسي ها در درگيرشدن روس ها به درگيري داخلي استفاده كردند تا به كمك قاجار پايان دهند كه از بنياد در اختيار خودشان باشند.
وي افزود: بعد از كودتاي 28 مرداد امريكا نقش انگليس را ايفا مي كند .
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در بخشي ديگر از سخنان خود اظهار داشت: انگليس ها فقط به ما از حيث ايراني بودن ضربه نزدند بلكه به عنوان يك ملت مسلمان هم به ما ضربه زدند و اصطلاح خاورميانه را براي اينكه ديگر عنوان جهان اسلام به كار نرود جعل كردند.
وي ادامه داد: اثر دخالت انگليس ها در قضيه فلسطين هنوز هم ادامه دارد و دخالت آنها در عراق باعث صدماتي به ما شده است كه هنوز هم ادامه دارد.
حداد عادل ادامه داد: شناخت ابزارهاي استعمار كمتر از اصل استعمار نيست و استعمارگري سكه اي است كه دو رو دارد يك سوي آن استعمارگري و روي ديگر آن استعمارزدگي است يعني زمينه را براي پذيرش از درون ايجاد كردن است.
رييس كميسيون فرهنگي مجلس افزود: يك بحث مهم در استعمارگري نقش روشنفكراني است كه به آن خوش بين بودند و آرزويشان پيشرفت و تجدد ايران بود. اما بايد بعد از اين تجربه تاريخي قضاوت كرد كه اين روي خوش نشان دادن به استعمارگران باعث پيشرفت كشور شد و يا نتيجه اي جز استبداد نداشت.
وي در پايان تاكيد كرد: استعمار هميشه علي رغم شعار دموكراسي از حكومت هاي استبدادي حمايت كرده اند و امروز هم وضعيت استعمار همان است.
پايان پيام
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن