تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814684131




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - دموكرات‌ها دومين مناظره را هم بردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: جهان - دموكرات‌ها دومين مناظره را هم بردند


جهان - دموكرات‌ها دومين مناظره را هم بردند

اميرحسين تيموري:اگر در نخستين مناظره باراك اوباما و جان مك‌كين در روز 26 سپتامبر و در دانشگاه آكسفورد ايالت‌ مي‌سي‌سي‌پي اين به تعبير نيويورك تايمز كانديداي 72 ساله جمهوريخواهان بود كه به اوباماي 47 ساله درس سياست خارجي مي‌داد اين‌بار و در اولين و آخرين مناظره معاونين كانديداها اين سناتور بايدن 65 ساله بود كه با حركات خود و با‌سابقه بيش از 30 سال حضور در سينما به معاون 44 ساله جان مك‌كين فخرفروشي مي‌كرد. دانشگاه واشنگتن شهر سنت لوئيس ايالات ميسوري پنج‌شنبه‌شب به وقت ايالات متحده شاهد برگزاري تنها مناظره معاونين كانديداهاي رياست‌جمهوري ايالات متحده قبل از انتخابات چهارم نوامبر بود كه از سال 1976 وارد ادبيات انتخاباتي در ايالات متحده شده است. سارا پي‌لن معاون مك‌كين كه با حضور توفاني خود در گردهمايي ملي جمهوريخواهان در اوايل ماه سپتامبر موجي از گرايش به ستاد مك كين را ايجاد كرده بود و باعث صعود وي در نظرسنجي‌ها شده بود ولي طي دو هفته اخير به واسطه بحران مالي عميق در آمريكا، برتري نسبي اوباما در نخستين مناظره با مك‌كين بنابرنظر راي‌دهندگان آمريكايي و نيز گاف‌هاي شخصي‌ پي‌لن در دو مصاحبه با دو شبكه معتبر آمريكايي شاهد ايجاد فاصله بين مك‌كين و اوباما در تمام نظرسنجي‌هاي معتبر بود، با اين پيش‌ زمينه به مناظره با جوزف بايدن رئيس كميته روابط خارجي مجلس سنا و معاون اوباما رفت تا ترديدها را بزدايد و شايستگي‌هايش براي احراز پست معاونت جمهوريخواهان را ثابت كند اما به گزارش سي‌ان‌ان در 30 دقيقه اول مناظره و در مباحث اقتصادي پاسخ‌هاي مستقيم به سوالات نمي‌داد و در حوزه سياست خارجي نيز در مقابل پاسخ‌هاي صريح، مسلط و چالش‌برانگيز رقيبش به‌گونه‌اي سخن مي‌گفت كه گويي پاسخ‌هايي را از قبل به صورت كليشه‌اي حفظ كرده است. ديويد گرگن خبرنگار ارشد سي‌ان‌ان در اين خصوص مي‌گويد: «با اين مناظره ثابت شد كه پي‌لن براي جمهوريخواهان عامل عذاب خواهد بود.»

پي‌لن: پيروزي در عراق نزديك است
بايدن و پي‌لن پس از بيش از 30 دقيقه بحث بر سر مسائل اقتصادي كه عمدتا حول بحران مالي اخير آمريكا و نيز لايحه 700 ميليارد دلاري نجات مالي بوش بود به سراغ مباحث مرتبط به انرژي و سياست خارجي رفتند. اولين بحث مرتبط به سياست خارجي طبق انتظار عراق بود. بايدن در اين خصوص گفت: «اوباما در اين خصوص برنامه روشني دارد. در طول 16 ماه مسووليت‌ها را به عراقي واگذاريم و نيروهاي رزمي را از اين كشور خارج كنيم. اين برنامه‌اي است كه حتي بوش و نوري المالكي نيز بر سر آن توفق كرده‌اند تنها مخالف در اين ميان مك‌كين است.» پس از اظهارات بايدن، سارا پي‌لن در اين خصوص گفت: «برنامه شما به مثابه بالا بردن پرچم سفيد تسليم در عراق است و اين چيزي است كه نبايد به گوش سربازان ما برسد. اوباما با استراتژي افزايش نيرو در عراق مخالفت كرد و اين در حالي است كه اين استراتژي در عراق كارگر افتاده است. فرماندهان ما زمان اتمام كار در عراق را به گوش ما خواهند رساند. پيروزي نزديك است.» پي‌لن با اشاره به حمايت‌هاي سابق بايدن از جان مك‌كين خطاب به بايدن گفت كه شما قبل از رسيدن به معاونت اوباما وي را براي پست فرماندهي كل قواي آمريكا مناسب نمي‌دانستيد. لازم به ذكر است كه سناتور بايدن در سال 2004 به جان كري كانديداي دموكرات‌ها پيشنهاد كرد كه جان مك‌كين را معاون خود كند.
از پاكستان بي‌ثابت تا ايران هسته‌اي
پس از بحث عراق مجري سياهپوست مناظره از سناتور بايدن پرسيد كه به نظر شما يك پاكستان بي‌ثبات خطرناك‌تر است يا ايران مسلح به سلاح هسته‌اي؟ بايدن در پاسخ گفت: «هر دو بسيار خطرناكند. من به همراه اوباما براي مدتي طولاني روي پاكستان متمركز بوده‌ايم. پاكستان مسلح به سلاح هسته‌اي مي‌تواند تهديدي براي مديترانه و اسرائيل باشد. ايران هسته‌اي نيز بي‌ثبات‌كننده است اما آنها هنوز در آستانه به‌دست آوردن سلاح هسته‌اي نيستند. برخلاف مك‌كين كه مي‌گويد جبهه نبرد ما عراق است به نظر من مرزهاي پاكستان و افغانستان خطرناك‌ترند.»
پي‌لن در واكنش به اين سوال مدعي شد: «عراق كانون نبرد ماست. ايران مسلح به سلاح هسته‌اي بسيار خطرناك است. به آنها نبايد اجازه دستيابي به سلاح هسته‌اي را دارد.» معاون مك‌كين كه در اين مناظره بسيار خوش‌مشرب ظاهر شده بود در ادامه مدعي شد: «با دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي و از آنجايي كه رئيس جمهورشان اسرائيل را تهديد به نابودي كرده اسرائيل در معرض خطر قرار مي‌گيرد.» پي‌لن كه تقريبا عين جملات مك‌كين در حمله به ايران و محمود احمدي‌نژاد را تكرار مي‌كرد با ديكتاتور خواندن رئيس‌جمهور ايران مدعي شد كه او و رهبر كره‌شمالي و كوبا از مخالفان آزادي و دموكراسي آمريكايي هستند. پي‌لن با خام خواندن ايده كوچك بودن خطر ايران اوباما را به خاطر گفت‌وگوي بدون پيش‌شرط با رهبران مذكور به باد انتقاد گرفت. پي‌لن سپس در پاسخ به سوال ديگري درخصوص ايده پنج وزير امور خارجه قبلي آمريكا براي گفت‌وگو با دشمنان آمريكا گفت: «حرف اين افراد غلط نيست من اخيرا با هنري كيسينجر گفت‌وگويي داشته‌ام، ما در به كار بردن ابزار ديپلماسي مشترك هستيم اما نشستن با افرادي كه دشمن ارزش‌هاي‌مان هستند خطرناك است.» بايدن پس از پي‌لن حرف اوباما درخصوص احمدي‌نژاد را تكرار كرد و گفت: «اين اوباما نيست كه بر مناسبات امنيتي ايران حاكم است.» بايدن با اشاره به فرستادن ويليام برنز به مذاكرات هسته‌اي با ايران بر درست بودن ايده مذاكرات با ايراني پاي فشرد.
بايدن: هيچ‌كس بيشتر از من اسرائيل را دوست ندارد
معاونين كانديداها در فراز ديگري از مناظره خود به بحث اسرائيل و فلسطين و صلح در خاورميانه پرداختند. پي‌لن از راه‌حل ايجاد دو دولت دفاع كرد و اسرائيل را قوي‌ترين متحد آمريكا در خاورميانه خواند و صلح در خاورميانه همچون سازش با مصر و اردن قابل حصول خواند. بايدن اما در اين خصوص گفت: «هيچ‌كس در آمريكا همچون من به اسرائيل نزديك نيست و دوست اين كشور محسوب نمي‌شود. من تا زماني كه مطلقا مطمئن نشدم اوباما درخصوص اسرائيل با من هم نظر است به تيم او نپيوستم.» بايدن با شكست كامل خواندن سياست بوش درخصوص روند صلح به مشروعيت‌يابي حماس و حزب‌الله در طول پنج سال گذشته و در خلال مشغول بودن آمريكا در عراق اشاره كرد.
در ادامه مناظره اما مباحثي چون گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي، دارفور، افغانستان، مسائل اجرايي و قانونگذاري در آمريكا نيز به محل بحث طرفين بدل شد. وقتي مجري از خانم پي‌لن درخصوص امكان استفاده از سلاح‌هاي هسته‌اي پرسيد وي پس از پاسخي سريع به اين پرسش بحث را به سمت افغانستان منحرف كرد كه بسياري از ناظران اين انحراف را ناشي از دانش اندك وي در حوزه سياست خارجي خواندند. بايدن نيز در ادامه انتخابات سال‌جاري را مهم‌ترين انتخابات آمريكا از سال 1932 به اين سو خواند. پس از مناظره اما بسياري از نظرسنجي‌ها همچون سي‌ان‌ان، سي‌بي‌اس بايدن را برنده مناظره خواندند. رسانه‌هاي محافظه‌كار اما سعي در پيروز جلوه دادن معاون مك‌كين داشتند و برخي از ناظران نيز به گزارش آسوشيتدپرس تاكيد كردند كه پي‌لن توانست انتظارات را برآورده كند. وانا برازيل از خبرنگاران اي‌بي‌سي در اين خصوص مي‌گويد: «محافظه‌كاران امشب نفس راحتي كشيدند چراكه پي‌لن آزمايش خود را پس داد.» حال نوبت مناظره دوم مك‌كين‌ـ اوباما در روز هفتم اكتبر است. به نظر مي‌رسد مناظره پنج‌شنبه شب پي‌لن‌ـ بايدن نيز نتوانسته از پيشي گرفتن اوباما در نظرسنجي‌ها بكاهد.
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 237]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن