تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805376739




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي در گفتگو با الجزيره انگليسي: رژيم صهيونيستي عددي نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: متكي در گفتگو با الجزيره انگليسي: رژيم صهيونيستي عددي نيست
خبرگزاري فارس: وزير خارجه كشورمان در خصوص حمله اسرائيل به تاسيسات هسته‌اي ايران، تصريح كرد: رژيم صهيونيستي از نظر ما عددي نيست و در موضعي نيست كه چنين حرف‌هايي را بزند.


به گزارش خبرگزاري فارس، شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در گفتگوي اختصاصي با منوچهر متكي وزير امور خارجه مسائل عمده مطرح در سياست خارجي از جمله برنامه اتمي ايران را بررسي كرد.
مجري شبكه در ابتداي گفتگو از متكي پرسيد در گفتگوي آغازين پيش از شروع نشست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مديركل آژانس دو نكته بسيار مهم را درباره ايران گفت اول اينكه پيشرفت‌هاي چشمگيري در بررسي گستره و ماهيت برنامه غني سازي اورانيوم ايران به دست آمده و همچنين از نبود انحراف در مواد اعلام شده ايران خبر داده و در عين حال از ايران خواسته همه اقدامات شفاف ساز را براي اعتماد سازي در خصوص نشان دادن صلح‌آميز بودن صرف برنامه اتمي خود به اجرا بگذارد. من فكر مي‌كنم شما با ارزيابي وي موافق باشيد، ولي آيا با درخواست وي براي شفاف‌تر عمل كردن در برنامه خود موافقيد؟
متكي پاسخ داد: آنچه البرادعي گفته نشان دهنده ماهيت صلح‌آميز و حقيقت برنامه اتمي ايران است كه غني‌سازي بخشي از اين فعاليت‌هاست. ما به عنوان عضوي از ان‌.پي‌.تي و مداليته توافق شده با آژانس كه سال گذشته به دست آمد دور تازه‌اي از همكاري با آژانس را شروع كرديم. در واقع غني سازي حق جمهوري اسلامي ايران است و ايران آماده است به همه سؤال‌ها و ابهاماتي كه آژانس در گذشته يا حال مطرح كرده پاسخ دهد.
وزير امور خارجه ادامه داد: آژانس همه سؤال‌ها و ابهامات خود را در فهرستي به طرف ايراني داده و ايران بعدها متوجه شد همه اين سؤال‌ها را آمريكا در اختيار آژانس قرار داده است. با اين وجود ما براي پاسخ دادن به شش سري از سؤال‌هاي آژانس موافقت كرديم و اكنون به همه آنان به صورت تفصيل پاسخ داده‌ايم و آژانس بعدها پاسخ‌هاي ما را تاييد كرد. از اين رو فكر مي‌كنيم همكاري جدي ما با آژانس در خصوص همه سؤال‌ها و ابهامات در نشست سپتامبر پايان يافت و ما كاملاً انتظار داريم تا پرونده ما بسته شود.
مجري افزود: ولي آژانس عنوان مي‌كند هنوز شك‌هاي جدي در خصوص نيات ايران وجود دارد اين حقيقتي است و حتي برخي از نزديك‌ترين متحدان شما مانند چين و روسيه از شما خواسته‌اند تا غني سازي اورانيوم را كنار بگذاريد.
وزير امور خارجه گفت: ما آنچه را كه سؤال‌هاي آژانس بود پاسخ داديم و اين دور جديد سؤال‌ها و ابهام‌ها چيزي جز اتهام‌زني‌هاي جديد آمريكايي‌ها نيست. آنان به جاي تشكر همكاري انجام شده كه باعث روشن شدن ماهيت صلح‌آميز برنامه اتمي ايران در خارج از زمان توافق شده شد بار ديگر دور جديدي از ادعاها و اتهام‌ها را مطرح و سؤال‌هاي جديدي را به آژانس مي‌دهند.
متكي ادامه داد: ما اجباري در پاسخ به سؤال‌هاي بدون پاسخ آمريكايي‌ها نمي‌بينيم زيرا پاياني براي اين راه متصور و حاضر نيستيم وارد بازي شويم كه آمريكايي‌ها آن را طراحي كرده‌اند بايد اراده‌اي سياسي براي حل و فصل اين موضوع وجود داشته باشد.
مجري شبكه گفت ولي اين مسئله فراتر از آمريكاست و به همه جامعه جهاني باز مي‌گردد متحدان نزديك شما مانند چين و روسيه نيز توقف فعاليت‌هاي اتمي شما را خواستار شده‌اند البرادعي در يك گفتگو به تازگي فهرستي از كشورهايي را كه در راه ساخت بمب اتمي گام برمي‌دارند نام برده و گفته است ايران نيز در اين راه است آيا اين درست است.
متكي گفت: قطعنامه‌هاي شوراي امنيت نبايد برخلاف حقوق كشورها و مغاير منشور سازمان ملل باشد از اين رو فعاليت‌هاي قانوني و درست يك كشور نبايد ناديده انگاشته يا متوقف شود حال هر كشوري كه مي‌خواهد اين قطعنامه‌ها را امضا كرده باشد ما در فعاليت‌هاي صلح‌آميز خود بسيار جدي هستيم، همچنين در مخالفت خود با ساخت بمب اتمي نيز به همان اندازه جدي هستيم.
مجري الجزيره انگليسي افزود: آقاي وزير ولي مسئله از حق قانوني تا نگراني‌هاي سياسي پيشرفته است. شما مي‌گوييد حق غني سازي را داريد و براساس بند چهار ان.پي.تي كشورها اين حق را دارند ولي از ديگر سو كشورهاي عضو شوراي امنيت مي‌گويند شك‌هاي خود را دارند شما چرا نياز به توليد سوخت هسته‌اي خود داريد؟
متكي تصريح كرد: هيچ قانوني به اين معدود كشورها حق نداده كه مانع ديگر كشورها در رسيدن به چنين توانمندي باشند. از ديگر سو بر اساس قانوني كه مجلس ايران به تصويب رسانده، دولت موظف است تا چند سال آينده 20 هزار مگاوات از نيروگاه‌هاي اتمي برق توليد كند، چنين اقدامي به معني هزينه كردن ده‌ها ميليارد دلار سرمايه گذاري براي احداث نيروگاه‌هاي اتمي است. ما بايد سوخت مورد نياز اين نيروگاه‌ها را از كجا تامين كنيم؟ ما نمي‌توانيم به كساني كه سوخت در اختيار دارند اعتماد كنيم. در سال‌هاي گذشته ما با بسياري از اين كشورها قرارداد مكتوب امضا كرديم.
ما قراردادي با آمريكا در خصوص تامين 23 هزار مگاوات برق در 51 سال پيش يعني 1951 داشتيم. ما بعد از آمريكا كه اولين قرارداد هسته‌اي خود را امضا كرديم بعدها با آلمان و فرانسه و ديگر كشورها قرارداد بستيم، ولي اين كشورها الزامات خود را ناديده گرفتند. از اين رو ما ديگر اعتمادي به اين كشورها نداريم. بعد از ميلياردها دلار سرمايه‌گذاري ما بايد دسترسي خود به سوخت را تضمين كنيم و از اين رو بايد توانمندي توليد سوخت در داخل را داشته باشيم.
مجري گفت: ولي در اين ميان آزمون اراده‌ها نيز مطرح است. چرا شما از روسيه كمك نمي‌خواهيد؟ شما در جامعه جهاني منزوي مي‌شويد و حال شوراي امنيت سازمان ملل در اين موضوع دخالت مي‌كند حال حق شما براي غني‌سازي تحت‌الشعاع اقدام شوراي امنيت و قوانين بين‌المللي قرار دارد.
متكي گفت: آمريكا علاقمند است كه هر كشوري را كه با ديدگاه‌هاي اين كشور موافق نيست منزوي بخواند. من بايد اين را بگويم آمريكا در گذشته هرگز به اندازه امروز منزوي نبوده و اين همه ريشه در سياست اين كشور دارد، به شكلي كه قبلا گفتيد اين آزمون اراده‌ها يا چيزي مشابه آن نيست، ارزيابي ما از كشورها بر اساس موضع و منطق آنان است.
مجري الجزيره انگليسي گفت: در واقع شوراي امنيت هفته گذشته قطعنامه چهارم خود را كه خواستار پايبندي ايران به الزاماتش بود، صادر كرد. شما پيش از تعليق فعاليت‌هاي غني سازي اورانيوم خود كه در گذشته نيز پيش از اجراي پروتكل الحاقي انجام داديد، از غرب چه انتظار داريد؟
متكي اظهار داشت: بنابراين ما در گذشته نشان داديم آماده همكاري هستيم ولي واكنش به اين اقدام چه بود؟ ما نزديك به سه سال غني سازي را معلق كرده بوديم و نتيجه نهايي اين بود كه سه كشور اروپايي از ايران خواستند به طور كلي غني سازي را كنار بگذارد. اين پذيرفتني نيست و نمي‌خواهيم دو بار از يك سوراخ گزيده شويم. از اين رو اگر آنان درباره اعتماد و اعتماد سازي سخن مي گويند بايد گفت اين جاده‌اي دو طرفه است، ما هم بايد به طرف ديگر اعتماد داشته باشيم. ما به سلاح اتمي اعتقادي نداريم و باور داريم كه دوران بمب اتمي به سر آمده است و ديگر اين سلاح‌ها استفاده‌اي ندارند. همچنين احساس ما اين است كه اين سلاح‌ها ديگر كارآمدي ندارند.
مجري گفت: آيا در صورتي كه احساس كنيد اسرائيل يا آمريكا شما را تهديد به حمله مي‌كنند يا كشوري در منطقه دست به ساخت سلاح اتمي بزند با ساخت اين سلاح‌ها راهي براي افزايش امنيت ملي خود انجام مي‌دهيد؟
وزير امور خارجه خاطرنشان كرد: در 30 سال گذشته ما با تهديدهاي مختلفي از جمله تجاوز خارجي، ايجاد گروه‌هاي تروريستي در بيرون و داخل كشور، تحريم‌هاي بلندمدت و تحريك كشورهاي همسايه براي جنگ با ايران روبرو بوديم. ما همه اين مسائل را در 30 سال گذشته نيز داشتيم.

* به دنبال نمايش نيستيم تا در آن ظاهر شويم

مجري الجزيره انگليسي در گفتگوي اختصاصي با منوچهر متكي پرسيد آيا بايد اينگونه فرض كرد كه شما هيچ تحركي در اين خصوص با دولت بوش نخواهيد داشت؟ كه متكي اظهار داشت: بحث ايران و آمريكا موضوعي كاملا مجزاست. آمريكا بايد در اين خصوص به موضوعات عراق و افغانستان برسد. در ابتداي اين بحران آمريكايي‌ها چه مي‌گفتند، مي‌گفتند ما مي‌خواهيم صلح، ثبات و مردمسالاري ايجاد شود و اداره كشورها به دست مردم بيفتد. ولي بعد از هفت سال از اشغال افغانستان و شش سال از اشغال عراق، آيا اين وعده‌ها محقق شده است؟ ما اين باور را نداريم. آنان گفتند به ايجاد ثبات و امنيت در عراق و افغانستان به دولت‌هاي اين دو كشور كمك مي‌كنند، ولي در شش ماه گذشته شاهد بهبود نسبي اوضاع در عراق بوديم.
مجري اضافه كرد: درباره موضوع هسته‌اي ايران چطور، آيا شما بيشتر مايليد كه با دولت جديد آمريكا يا دولت اوباما يا حتي دولت مك كين كه به تازگي با تغيير موضع خود گفته مي‌خواهد وارد تعامل و گفتگوي مستقيم با ايران در حد وزير امور خارجه شود، همكاري كنيد؟
متكي در اين باره گفت: ما درباره سياستمداران آمريكايي زماني قضاوت مي‌كنيم كه به قدرت برسند قبل از رسيدن به قدرت يا در زمان ترك مسند آنان اظهارات خوبي مي‌گويند ولي نمي‌توان آن را جدي گرفت، البته ما به اين گفته‌ها توجه داريم زيرا آنچه مي‌كنند و مي‌گويند زماني كه به كاخ سفيد راه مي‌يابند عملي و قابل اجرا مي‌شود.
مجري گفت: ولي شما به عنوان وزير امور خارجه ايران آماده گفتگو با وزير امور خارجه آينده آمريكا هستيد؟ كه متكي اظهار داشت: همانگونه كه گفتم ما به دنبال نمايش نيستيم تا در آن ظاهر شويم، ولي فكر مي‌كنيم موضوعاتي كه بين ما وجود دارند جدي هستند و طرف آمريكايي بايد واكنش يا راه‌حلي جدي در برابر آن داشته باشد. نماينده آمريكا در نشست ژنو حضور داشت و گفت برنز نماينده رئيس جمهور آمريكا در ژنو است و ما در بالاترين سطح از وي استقبال كرديم، اگر در برنامه اتمي اين رويكردي جديد باشد بايد تا انتهاي خط ادامه يابد.
متكي افزود: به ديگر سخن همه ما بايد از گفتگوها حمايت كنيم و اين گفتگوها بايد به توافقي جديد بين همه طرف‌ها منتهي شود و براساس اين توافق ما آماده‌ايم تا گام‌هاي خود را برداريم و طرف مقابل هم بايد گام خود را بردارد.
مجري گفت آمريكا، فرانسه و اسرائيل كاملا به روشني گفته‌اند كه ايران اتمي را نمي‌پذيرند و با اين وجود گزينه نظامي نيز در خصوص برنامه اتمي ايران مطرح است. شما تا چه اندازه اين تهديدها و احتمال حمله آمريكا يا اسرائيل را ضد تاسيسات اتمي ايران جدي ارزيابي مي‌كنيد و واكنش شما چه خواهد بود؟
وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش تصريح كرد: رژيم صهيونيستي از نظر ما عددي نيست و در موضعي نيست كه چنين حرف‌هايي را بزند. آمريكا و فرانسه نيز اين مشكل را دارند كه نمي‌توانند با برنامه صلح‌آميز هسته‌اي ايران مخالفت كنند و از اين رو مي‌خواهند اين مسئله را با ديگر نيات سياسي بپوشانند و آن را در پس اتهام ساخت بمب پنهان كنند. اين كاملا غلط است و جامعه جهاني تا حدود زيادي به واقعيت واقف شده و بقيه نيز به زودي آگاه مي‌شوند. آنان نمي‌خواهند كه ايران به چنين فناوري والايي دست پيدا كند.
فقط معدودي كشور هستند كه مي‌خواهند بازار انحصاري سوخت اتمي را در دست گيرند ما به اين ظرفيت و فناوري در داخل كشور خود رسيده‌ايم ولي درباره مسئله حمله نظامي بايد بگويم برخي طرف‌ها هستند كه ممكن است بخواهند حركتي نظامي ضد ايران صورت دهند ولي عقلا چيره شده‌اند زيرا دريافتند در صورتي كه چنين حمله‌اي صورت گيرد چه عواقب مصيب باري عايد آنان خواهد شد در ضمن موضوع افكار عمومي آمريكا نيز مطرح است همه مي‌گويند كه آمريكا در افغانستان و عراق شكست خورده و از اين رو اين امر براي آنان كاملا واقعي است. از اين رو آمريكا اين مسئله را در نظر ندارد و رژيم صهيونيستي نيز در موضعي نيست كه دست به چنين ماجراجويي در منطقه بزند. اسرائيلي‌ها هنوز با پيامدهاي جنگ 33 روزه به حزب الله لبنان هستند و هنوز مشكلات داخلي براي آنان ايجاد مي‌شود.
مجري گفت: شما به ايران منظور اسرائيل رژيم صهيونيستي مي‌گوييد و چند روز پيش احمدي‌نژاد رئيس جمهور نيز اين لفظ را به كار برد. آيا چنين اظهاراتي مفيد هستند؟
متكي تصريح كرد: ما اين رژيم را به رسميت نمي‌شناسيم، اين مسئله‌اي نيست كه ما امروز يا پنج سال گذشته به آن نتيجه گيري رسيده باشيم، در گذشته و 30 سال گذشته يعني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي از ابتدا از شناسايي اين رژيم امنتاع كرديم هر چند كه رژيم شاه روابطي بسيار خوب با آنان داشت.
به باور ما رژيم آپارتايد در آفريقاي جنوبي و رژيم صهيونيستي نمايندگان واقعي مردم آن سرزمين نيستند و از اين رو همانگونه كه رژيم آپارتايد با اراده مردم آفريقاي جنوبي سرنگون شد و نظام جديد روي كار آمد و ما بهترين روابط را با آنان برقرار كرديم درباره فلسطين نيز از چنين موضوعي استقبال مي‌كنيم. من دقايقي پيش با دبيركل سازمان ملل ديدار كردم. رئيس جمهور ما نيز با ايشان هفته گذشته ديدار كرد و در اين ديدار ما ديدگاه‌هاي جمهوري اسلامي ايران را براي يافتن راه‌حلي مردمسالارانه براي موضوع فلسطين مطرح كرديم.
مجري گفت‌: مي‌خواهم به صورت خلاصه به عراق بپردازم با توجه به نزديك شدن مهلت سازمان ملل براي حضور نيروهاي خارجي در عراق دولت عراق در تلاش است تا با گفتگو به توافقي دوجانبه با آمريكا برسد. از نظر ايران كدام گزينه بهتر است اينكه عراق براي تمديد مهلت بار ديگر به سازمان ملل مراجعه كند يا با عراق قراردادي دوجانبه امضاء كند؟
متكي گفت: در شش ماه گذشته ما شاهد بهبود نسبي اوضاع عراق بوديم و در عين حال شاهد بوديم كه امور مربوط به دولت عراق از جمله امور امنيتي به مردم و دولت اين كشور واگذار شده و اين امر يكي از عوامل اصلي بهبود اوضاع است. اگر اين تحليل درست باشد مي‌توان گفت زمان آن رسيده است كه آمريكايي‌ها برنامه خود را براي خروج از عراق طراحي كنند. به نظر ما اين بهترين گزينه براي آمريكايي‌هاست اگر غير از اين باشد اوضاع هماني خواهد بود كه در شش سال گذشته در اين كشور روي داده است.
متكي گفت: برداشت ما از مردم مقامات و رهبران مذهبي عراق اين است كه هيچ علاقه و پذيرشي در خصوص اين قرارداد امنيتي وجود ندارد و از اين رو آمريكايي‌ها نبايد عراقي‌ها را گروگان خود در فصل هفت منشور سازمان ملل قرار دهند، تا ديدگاه‌هاي خود را تحميل كنند.
انتهاي پيام/
 شنبه 13 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن