تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس دوست دارد خداوند هنگام سختى ها و گرفتارى ها دعاى او را اجابت كند، در هنگام آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804718957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صد شكر و صد حيف


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: صد شكر و صد حيف
حسين ابراهيمي
در ادبيات و فرهنگ ايراني اسلامي ما عبارت هاي بسياري يافت مي شود كه تناقض نماست و آدمي را با شگفتي روبه رو مي سازد. از آن ميان مي توان به تبريك و تسليت در هنگام روبه رو شدن با خانواده شهيدان سخن گفت كه بيانگر دوحالت خوشحالي و اندوه است. اين مسئله در منطق صوري و ارسطويي نمي تواند معنا و مفهوم درستي يابد. منطق صوري بر اين پايه بنياد نهاده شده كه يك امر يا سلب يا ايجاب باشد و نمي تواند در همان حال كه خوشحالي است اندوه نيز وجود داشته باشد. به اين معنا كه شخص يا دروغ مي گويد و يا آن كه احساس خويش را به درستي نمي تواند بيان كند. اما اين مسئله در فرهنگ و ادبيات ما وجود دارد. مگر نمي شود كه آسمان هم باراني باشد و هم آفتابي. ما وقتي با اين گونه آب و هوا مواجه مي شويم، در اين هنگام آسمان بسيار زيبا مي شود و رنگين كمان و هزاران رنگ زيبا ما را به وجد و شور مي آورد.
اين مشكل براي منطق صوري بود و هست و مردم مانده بودند كه اين واقعيت تركيبي را چگونه مي توان تحليل علمي كرد. بسياري از امور در جهان هست كه نمي توان با منطق علمي آن را تحليل وتبيين كرد. بنابراين مي بايست حكم به ناتواني منطق علم مي كردند ولي اين كار انجام نشد تا اين كه منطق فازي از سوي يك انديشمند ايراني در دهه شصت ميلادي پيشنهاد شد و در دهه هفتاد و هشتاد در صنعت و فن آوري روز به كار گرفته شد. اين منطق نه تنها در فن آوري به كمك مردم آمد بلكه توانست در حوزه هاي ديگر نيز مردم را با علم و منطق آشتي دهد.
چيزهايي كه روزي ازنظر منطقي بي معنا و نامفهوم بود اكنون معنا و مفهومي علمي مي يافت. اين منطق بود كه به درستي و راستي حالات و عواطف انساني نيز حكم كرد.
اين كه گفته مي شد ازنظر منطقي معنا ندارد آسمان هم باراني و هم آفتابي باشد و يا دل آدمي هم شاد و هم گريان باشد و اندوه از آن آشكار گردد، اكنون مفهومي درست مي يافت و منطق علمي آن را نيز تأييد مي كرد.
شاد اندوهگين
اين گونه شد كه تسليت و تبريك معنا يافت و شادي و اندوه در هم تنيده شدند و ازنظر علمي نيز موردتأييد و تأكيد قرار گرفت.
بدين ترتيب اين شعر سعدي در عيدفطر به خوبي معنا يافت كه:
عيد رمضان آمد و ماه رمضان رفت
صد شكر كه اين آمد و صد حيف كه آن رفت
اين بيت بيانگر وداع نامه امام سجاد(ع) با ماه رمضان و آمدن عيد سعيد فطر است. در اين حال انسان اندوهگين است كه ماه ضيافت خدا به پايان رسيده و خوشحال از آن كه توانسته است در اين ماه كه در انديشه اسلامي برخي از اهل دل و عرفان، اول سال است، مانند جوانه اي دوباره از شاخه توحيد شكفته است.
فطر در زبان عربي به معناي شكفتن و جوانه زدن است. اكنون با پايان رمضان انسان دوباره با توبه و بازگشت به توحيد و دست يازي به تقوا در باران رحمت الهي جوانه مي زند و مي شكفد. از اين رو خوشحال و خندان است كه شكفته است و جوانه اي توانا وشاداب شده است. اما با اين حال ناراحت و اندوهگين كه اين مهماني تا سال ديگر به پايان رسيده است. ماهي كه خداوند در آن ماه با عنايت و رحمت و فضل خويش اين امكان را فراهم آورده تا با بند كشيدن شيطان به تقوا دست يافته و بازگشت به فطرت را در هر افطاري تجربه كند. به هرحال ما شاد اندوهگينيم. شاد از جوانه زدن و فطر و اندوهگين از پايان مهمان خدا بودن.
 دوشنبه 8 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن