تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802804534




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بورس و بازار - تدبير تعزيراتي براي گراني


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: بورس و بازار - تدبير تعزيراتي براي گراني
بورس و بازار - تدبير تعزيراتي براي گراني

گروه‌اقتصاد:اين‌بار وزارت بازرگاني نيز سكوت پيش گرفت تا گراني‌هاي رمضان با هياهوي دولتي همراه نشده باشد. جدال‌هاي مدام وزارت بازرگاني و شهرداري تهران پيش از آغاز ماه رمضان بسياري را مجاب ساخته بود تا در انتظار افت قيمت‌ها در اين دوران باشند ولي نمايشگاه پاييزه نيز برگزار شد و اثري از ارزاني در بازار پيدا نشد. شايد اگر وزارت بازرگاني پيش از آغاز ماه رمضان جدال با شهرداري را كنار مي‌گذاشت و فكري براي گراني‌ها مي‌كرد، در سومين هفته اين ماه افزايش قيمت كالاهاي مصرفي همچنان ادامه نمي‌يافت. نمايشگاه پاييزه و عرضه كالاهاي وارداتي نيز چندان براي رهايي از بند گراني‌ها مفيد نبود. گزارش‌هاي ميداني از بازار نمايان مي‌سازد كه برخلاف اظهارنظرهاي معاونان وزير بازرگاني رشد قيمت كالاهاي مصرفي كماكان ادامه دارد.

وعده‌هاي خيالي
هنگامي كه وزارت بازرگاني خود را در ميانه‌هاي دعواي سياسي گرفتار كرده بود شايد گمان نمي‌برد كه چند هفته بعد حتي درخواست‌هاي وزير بازرگاني نيز براي ادامه برگزاري نمايشگاه با پاسخ منفي اصناف همراه شود. وزارت بازرگاني دوهفته به تكاپو افتاد تا رضايت شهرداري را براي برگزاري نمايشگاه جلب كند ولي پس از سه‌هفته صنوف حاضر در نمايشگاه به صراحت بيان داشتند كه حاضر به ادامه حضور نيستند. آنان دستور وزير بازرگاني را نيز كه خواهان ادامه نمايشگاه شده بود را مورد توجه قرار ندادند تا در روزهاي گراني وزارت بازرگاني همراهي اصناف را نيز از كف داده باشد. وزارت بازرگاني در هنگامه نزاع‌هاي خود با شهرداري به سوي قوه قضائيه چرخش كرد تا شكايت‌هاي متوالي از مديران مياني شهرداري را به ابزاري براي رهايي از بند گراني‌ها بدل سازد. شايد اگر مديران وزارت بازرگاني پيش از مديريت بر واحدهاي نظامي و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي اتكا سابقه حضور در ميدان اقتصاد را مي‌يافتند، چنين گرفتار رفت و آمدهاي متوالي در نهادهاي قضايي نيز نمي‌شدند.
شايد هم اگر معاونان وزير بازرگاني پيش از آغاز ماه مبارك رمضان قدري جانب اعتدال را پيش مي‌گرفتند، اكنون وادار نمي‌شدند به تكذيب يكسره گراني‌ها اقدام كنند. آنان در ميانه‌هاي جدال‌هاي خود با شهرداري تهران وعده دادند كه گراني را با نمايشگاه‌هاي دولتي پايان خواهند داد ولي موج افزايش قيمت‌ها همچنان ادامه يافت. منابع آگاه نقل مي‌كنند كه وزارت بازرگاني هنگامي كه كلنجار با شهرداري را پيش گرفته بود، نيم‌نگاهي نيز به ذخاير كالاهاي اساسي خود داشت. وزارت بازرگاني حتي براي برگزاري نمايشكاه در 22 منطقه تهران نيز كالايي در اختيار نداشت از همين‌روي نمايشگاه را در سكوت برگزار كرد تا حتي با دستور وزير بازرگاني نيز امكان تمديد مهلت آن وجود نداشته باشد.
اولين نماد گراني
در ميان كالاهاي مصرفي بهاي لبنيات بيش از سايرين افزايش داشته است. اين اتفاق نيز در شرايطي رخ مي‌دهد كه آمارهاي بانك مركزي از ثبات بهاي اين نوع كالاها اطلاع مي‌دهد. در بازار تهران بهاي ماست پاستوريزه در برندهاي متفاوت و با چربي‌هاي متفاوت بين هر كيلو هزار تا 1200 تومان متغير است و پنير پاستوريزه 450 گرمي با قيمت مصوب 1500 تومان به فروش مي‌رسد ولي پنير ليقوان از پنج‌هزار تا 5500 تومان به فروش مي‌رسد و اين در حالي است كه قيمت كره پاستوريزه هر كيلو شش‌هزار تومان به صورت رسمي و قيمت درج‌شده براي محصولات است. اما خرده فروشي‌هاي سطح شهر قيمت كره را با 10 درصد بالاتر از قيمت درج‌شده به فروش مي‌رسانند و دليلي جز گران خريدن ندارند و اما قيمت شير همچنان به قيمت مصوب پيش از ماه مبارك رمضان هر ليتر 900 تومان عرضه مي‌شود اما نبايد از صف‌هاي طولاني شيرهاي يارانه‌اي در ماه مبارك رمضان غافل شد.
تخم‌مرغ گران‌تر از هميشه
آخرين روزهاي هفته گذشته با پيش‌بيني رئيس تعاوني مرغداران ميهن همراه بود. او پيش‌بيني كرده بود كه بهاي تخم‌مرغ به‌طور حتم رشد خواهد داشت. تحليلگران بازار براين باورند كه شكست سياست‌هاي حمايتي دولت از توليدكنندگان دليل اصلي افزايش بهاي تخم‌مرغ بوده است. بنابر گزارش ميداني از سطح شهر قيمت تخم‌مرغ تا شانه‌اي 3600 تومان رسيده و قيمت دانه‌اي آن بين 110 تا 130 تومان عرضه مي‌شود. بنابر آمارهاي رسمي نسبت به ماه گذشته 5/20 درصد افزايش قيمت‌ در بازار تخم‌مرغ وجود داشته است.
برنج بازهم گران مي‌شود
بهاي برنج بازهم در بازار تهران روند صعودي را پيش گرفته است. در شهرهاي شمالي كشور قيمت يك كيلو برنج تازه تا سه هزار تومان رسيده است در حالي‌كه قيمت برنج درجه يك داخلي در سطح شهر از 3500 تا 3800 تومان نوسان دارد و برنج درجه دو داخلي از 2600 تا 2800 تومان در نوسان است. بنابراين گزارش برنج وارداتي تايلندي هر كيلو 1200 تومان و ساير برنج‌هاي وارداتي اعم از هندي و پاكستاني از 2400 تا 2600 تومان در نوسان است.
ميوه 85 درصد گران شد
در حالي‌كه قيمت سيب قرمز و سيب زرد در ميادين ميوه و تره‌بار از 650 تا 700 تومان در هر كيلو نوسان دارد اما در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر قيمت اين محصول از 1500 تا 1700 تومان رسيده است و قيمت سيب گلاب در ميادين ميوه و تره‌بار بين 750 تا 800 تومان است در حالي‌كه در سطح شهر اين محصول بين 1900 تا 2100 تومان به فروش مي‌رسد. بنابر آمارهاي رسمي اين محصول نسبت به ماه گذشته از افزايش 5 تا 10 درصدي روبه‌رو بوده است. بنابر اين گزارش، پرتقال درجه يك هر كيلو بين 3200 تا 4200 تومان در نوسان است، بنابر آمارهاي رسمي نسبت به ماه گذشته 85 درصد افزايش داشته است. بنابراين گزارش انجير هر كيلو 1600 تومان، انار هر كيلو 1800 تومان، گلابي 2100 تومان، شليل 2500 تومان، هلو 2000 تومان، انگور 1600 تومان، طالبي 550 تومان، خربزه 700 تومان و هندوانه 350 تومان در سطح شهر عرضه مي‌شود كه نسبت به ماه گذشته انجيز افزايش 14 درصدي، گلابي‌20 درصد، شليل 55 درصد، هلو 40 درصد و انگور 15 درصد را از سر گذرانده‌اند و نسبت به ابتداي ماه مبارك رمضان قيمت ميوه‌هاي تازه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر بين 5 تا 10 درصد افزايش داشته است. اكثر ميوه‌هاي مورد نياز مردم در ميادين ميوه و تره‌بار عرضه نمي‌شود.
دفاع از خود
وزير بازرگاني چندي پيش اعلام كرده بود كه تنها بهاي مرغ افزايش داشته است ولي اين اظهارنظرهاي ميركاظمي انتقادهاي توليدكنندكان را نيز به همراه داشت. محمد يوسفي رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ گوشتي افزود: اگر منظور وزير بازرگاني از بالارفتن قيمت مرغ افزايش نهاده‌هاي توليد است كه اين حرف درستي است، اما اگر منظور اين است كه عامل گرانفروشي مرغ، توليد‌كننده است، اين حرف اشتباهي است. وي افزود: بالاخره دو ماه قبل از ماه مبارك رمضان قيمت مرغ واقعي نبود و توليدكننده با زيان توليد مي‌كرد، تا جايي كه توليدكنندگان مرغ اعتراض كرده و با توجه به زيان توليد جوجه تعدادي از جوجه‌ها معدوم شده و نيز مقداري تخم‌مرغ نطفه‌دار كه بايد تبديل به جوجه مي‌شد، از چرخه توليد حذف شد. رئيس هيات مديره اتحاديه مرغ گوشتي افزود: قيمت نهاده‌هاي توليد افزايش يافته كه باعث افزايش قيمت مرغ شده، اما مرغداران گرانفروشي نكردند و اين واقعيتي است كه اين روزها با آن روبه‌رو هستيم.
 شنبه 30 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن