تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821096743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توصيه وزيران خارجه پيشين واشنگتن به مذاكره با تهران


واضح آرشیو وب فارسی:مردم سالاری: توصيه وزيران خارجه پيشين واشنگتن به مذاكره با تهران
پنج وزير امور خارجه سابق آمريكا كه براي ارائه بهترين توصيه خود به رييس جمهوري بعدي اين كشور در يك نشست دانشگاهي گرد هم آمده بودند، اعلام كردند كه آمريكا بايد با ايران مذاكره كند.
در اين نشست 90 دقيقه اي كه در دانشگاه جرج واشينگتن برگزار شد، مادلين آلبرايت، كالين پاول، وارن كريستوفر، هنري كيسينجر و جيمز بيكر حضور داشتند.
وزيران خارجه سابق آمريكا در سخنان خود در اين خصوص كه چه كسي بايد به كاخ سفيد راه يابد، توافقي نداشتند. آلبرايت و كريستوفر، دمكرات و سه وزير خارجه سابق ديگر جمهوريخواه هستند.
شركت كنندگان در اين جلسه در مجموع نرمش بيشتر در سياست خارجي ايالات متحده، از جمله در قبال ايران و سوريه، را توصيه كردند و خواستار جلوگيري از بروز شكاف در همكاري بين ايالات متحده با چين و روسيه شدند.
مادلين آلبرايت، كه از سال 1997 تا 2001 در دوره دوم رياست جمهوري بيل كلينتون، رئيس جمهور از حزب دموكرات، سمت وزارت خارجه را برعهده داشت، گفت كه «به اعتقاد من، لازم است با ايران تماس برقرار كنيم.»
اظهارات آلبرايت مورد تاييد كالين پاول، وزير خارجه در كابينه جورج بوش، رئيس جمهور از حزب جمهوريخواه، قرار گرفت.
پاول، كه از سال 2001 تا 2005 وزير خارجه آمريكا بود و نقشي مهم در زمينه سازي حمله نظامي به افغانستان و عراق ايفا كرد، در پاسخ به همين سوال گفت كه بايد با ايرانيان در زمينه تسليحات اتمي وارد گفت وگو شد و افزود كه «مي توان گفت وگو را در سطحي پايين آغاز كرد و بعد اجازه داد به تدريج سطح مذاكرات ارتقا يابد.»
وارن كريستوفر، وزير خارجه آمريكا در دوره اول رياست جمهوري بيل كلينتون از سال 1994 تا 1997، ضمن تاييد لزوم گفت وگو با ايران اظهار داشت كه «صراحتا بايد بگويم كه گزينه نظامي در اين مورد بسيار ضعيف است و ما نمي خواهيم وارد اين مسير شويم.»
جيمز بيكر، كه از سال 1989 تا 1992 سمت وزير خارجه را در كابينه جورج بوش (پدر) برعهده داشت، ياد آور شد كه بوش در دوره رياست جمهوري خود در دهه 90 ابراز آمادگي كرده بود مذاكراتي را در بالاترين سطوح ديپلماتيك با ايران برگزار كند اما دولت ايران، به دليل سياست هاي داخلي خود، اين پيشنهاد را رد كرد.
وي در عين حال در اين مورد اظهار نظري نكرد كه آيا انتظار دارد در حال حاضر، مقامات جمهوري اسلامي نسبت به ابراز تمايل ايالات متحده به مذاكره واكنش مثبتي نشان دهند يا همچنان چنين پيشنهادي را رد كنند.
بيكر اظهار داشت كه ممكن است ايالات متحده ناچار باشد براي چند دهه اقدامات ايران را از طريق تماس و گفت وگو مهار كند همانگونه كه در مورد اتحاد شوروي سابق نيز به همين ترتيب عمل كرد.
لزوم هشدار به ايران
جيمز بيكر در عين حال افزود كه رئيس جمهور آينده ايالات متحده بايد آماده باشد به دولت ايران هشدار دهد كه اگر موشك هاي هسته اي خود را به سوي اسرائيل يا هدف هاي متعلق به آمريكا نشانه رود، ايالات متحده نيز ابزار «بازدارنده استراتژيك» خود را به سوي ايران نشانه خواهد گرفت و افزود كه اطمينان دارد مقامات ايراني اين پيام را به خوبي درك خواهند كرد.
معمولا منظور از ابزار بازدارنده استراتژيك، تسليحات هسته اي است.
هنري كسينجر، وزير خارجه پيشين ايالات متحده در دوران رياست جمهوري ريچارد نيكسون و جرالد فورد، از حزب جمهوريخواه، گفت وگو را گامي عملي در سياست اين كشور نسبت به ايران توصيف كرد.
كسينجر، كه از سال 1969 تا 1977 در مقام مشاور امنيت ملي و وزير خارجه خدمت مي كرد و از او به عنوان طراح برقراري روابط آمريكا و چين نام برده مي شود، گفت كه با مذاكره با ايران موافق است.
با اينكه وزيران خارجه شركت كننده در دولت هايي از هر دو حزب دموكرات و جمهوريخواه عضويت داشته اند، اما نظرات ابراز شده در اين جلسه به طور كلي به سياست خارجي مورد نظر باراك اوباما، نامزد حزب دموكرات در انتخابات آينده نزديكتر بوده است.
در جريان مبارزات انتخاباتي، جان مك كين، نامزد حزب جمهوريخواه، اوباما را به خاطر توصيه به گفت وگو با ايران براي حل بحران ناشي از برنامه هاي اتمي اين كشور مورد انتقاد شديد قرار داده و او را به ساده انگاري و بي تجربگي در سياست خارجي متهم كرده است.
در حالي كه دولت جورج بوش به طور كلي موضعي سختگيرانه تر در برابر ايران اتخاذ كرده، مخالفت با برنامه هسته اي ايران به يكي از موضوعات مهم در مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا مبدل شده است.
در سال 2002، بوش، ايران را يكي از تشكيل دهندگان «محور شرارت» توصيف كرد و سالهاست كه ايالات متحده جمهوري اسلامي را در فهرست دولت هاي حامي تروريسم قرار داده و تحريم هايي را عليه ايران به اجرا گذاشته است.
ارتباط ايران با عراق، افغانستان و سوريه
در سال هاي اخير، مقامات آمريكايي همچنين ايران را به كمك به شورشيان عراقي و حمايت تسليحاتي از گروه هاي شورشي مخالف دولت افغانستان و تلاش براي دستيابي به تسليحات اتمي در پوشش برنامه هاي صلح آميز هسته اي متهم كرده اند.
ايران اين اتهام ها را رد كرده، آمريكا را عامل خشونت و ناامني در عراق و افغانستان دانسته و بر صلح آميز بودن برنامه هاي هسته اي خود تاكيد ورزيده است.
روابط آمريكا و سوريه نيز در جلسه پرسش و پاسخ در دانشگاه جورج تاون مطرح شد.
بيكر خودداري آمريكا از گفت وگو با سوريه را، كه داراي روابط ديپلماتيك با ايالات متحده است، غيرقابل قبول خواند و گفت كه حتي اسرائيل نيز با هدف دستيابي به صلح، در مذاكرات غيرمستقيم با سوريه شركت داشته است.
وي اظهار داشت كه دولت سوريه تقويت روابط خود با دولت هاي سني عرب را بر «ازدواج مصلحت آميز با ايران" ترجيح مي دهد.
مادلين آلبرايت نيز بر اهميت تماس و گفت وگو با سوريه به منظور پيشبرد روند آشتي بين گروه هاي سني و شيعه در عراق تاكيد ورزيد و گفت كه سوريه بايد بخشي از اين روند محسوب شود.
در مورد جهت گيري كلي سياست خارجي ايالات متحده، هنري كسينجر گفت كه لازم است رئيس جمهور بعدي براي "تقويت اعتماد جهاني به آمريكا، تلاش كند" و افزود كه لازم است متحدان آمريكا بدانند كه اين كشور از روابط نزديك با آنان حمايت مي كند.
در مورد روابط با روسيه، كسينجر گفت كه ايالات متحده بايد اختلاف با اين كشور بر سر بحران هسته اي ايران را حل و فصل كند و به جاي انديشيدن به وارد ساختن فشار بر روسيه، به همكاري با اين كشور براي حل مسايل مختلف جهاني اولويت دهد.
در مورد چين نيز، هنري كسينجر خواستار مذاكره در مورد مسايلي مانند حمايت از سودان در بحران دارفور، بحران تبت و وضعيت حقوق بشر در چين شد و افزود كه نبايد اجازه داد اختلاف نظرهاي كنوني باعث شود نوعي ملي گرايي افراطي ضد غربي جاي نظام كمونيستي را در اين كشور بگيرد.
 سه شنبه 26 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مردم سالاری]
[مشاهده در: www.mardomsalari.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن