تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820718189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

يوهان سباستين باخ، عين خودش


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: يوهان سباستين باخ، عين خودش
يكي از محققان دانشگاه Dundee با استفاده از كامپيوترهاي پيشرفته، صورت اين افراد را بازسازي كرده است.


نسترن صائبي- به نظر شما يوهان سباستين باخ، سن نيكولاس و اولين فرزند پسر فرعون رامسس دوم از نظر ظاهري چه وجه تشابهي با هم داشتند؟
يكي از محققان دانشگاه Dundee با استفاده از كامپيوترهاي پيشرفته، صورت اين افراد را بازسازي كرده است. كارولين ويلكينسون، دكتر انسان شناسي، با استفاده از اطلاعات جمع‌آوري شده از بقاياي انساني و بازسازي چهره افرادي كه سال‌ها پيش زنده بودند و هم‌اكنون تنها يادي از آنها باقي مانده است، گويي زمان گذشته را زنده كرده است.
ويلكينسون در دانشگاه داندي، روي مدلسازي چهره كار مي‌كند. وي روش‌هاي سنتي و مدرن را با هم تلفيق مي‌كند؛ به اين صورت كه ابتدا با خاك رس روي كاسه سر گچي، چهره افراد را به

" امروزه با استفاده از اسكن سطوح سه بعدي يا سي تي اسكن از صورت دست ساز، مي‌توانيم به طور مجازي چهره‌سازي كرده يا چهره افراد را بازسازي كنيم و با افزودن ماهيچه يا جزييات ديگر، يك چهره كاملا واقعي طراحي كنيم.... "

صورت سه بعدي مي‌سازد و سپس آن را به يك سيستم كامپيوتري منتقل مي‌كند.
ويلكينسون مي‌گويد: امروزه با استفاده از اسكن سطوح سه بعدي يا سي تي اسكن از صورت دست ساز، مي‌توانيم به طور مجازي چهره‌سازي كرده يا چهره افراد را بازسازي كنيم و با افزودن ماهيچه يا جزييات ديگر، يك چهره كاملا واقعي طراحي كنيم.
ديدن استخوان‌ها با فناوري‌
ويلكينسون براي توسعه كارهايش در زمينه چهره‌سازي يا مجسمه سازي، از فناوري‌هاي روز بهره مي‌برد؛ به طور مثال براي كپي كردن از شي مورد نظرش، از دستگاه‌هاي مربوط به اسكن تصاوير سه بعدي استفاده مي‌كند.
البته اين روش‌ها رايج و مرسوم شده و انيميشن سازان و برخي هنرمندان نيز از اين روش مدلسازي سه بعدي بهره مي‌برند.
سيستمي كه ويلكينسون با آن كار مي‌كند شامل يك قطعه بزرگ سخت‌افزاري و يك بازوي مكانيكي است كه به انتهاي آن يك قطعه خودكار مانند متصل شده است.
اين بازوي مكانيكي همانند يك ماوس كامپيوتري عمل مي‌كند، البته كليدهاي آن كمي متفاوت از ماوس است.
اين ابزار، بازخورد لامسه‌اي و حسي به كاربر مي‌دهد، به اين معني كه كاربر از طريق آن مي‌تواند سطح مدل مجازي كه روي آن كار مي‌كند را لمس كند. ويلكينسون مي‌گويد: استفاده از اين ابزار، كاملا شبيه كار كردن با دست نيست، بلكه بيش‌تر شبيه مجسمه‌سازي با ابزار است.
وي مي‌افزايد: اما در حين مجسمه‌سازي مجازي مي‌توان به همان روش واقعي شي را لمس كرد.
دكتر ويلكينسون، يكي از پيشگامان صنعت بازسازي چهره است و تاكنون موفق شده چهره يك جسد موميايي شده مصري را كه مربوط به 3 هزار و 800 سال پيش است بازسازي كند.
ويلكينسون ابتدا با اسكن كردن اين جسد موميايي با استفاده از سي تي اسكنر، ابعاد سه بعدي آن را وارد كامپيوتر كرده و سپس با يك كليك ماوس، به راحتي از لايه‌هاي بيروني جسد نظير كاغذهاي بسته‌بندي و پارچه‌هاي درون بدن آن رد شده و به بخش

" ويلكينسون براي توسعه كارهايش در زمينه چهره‌سازي يا مجسمه سازي، از فناوري‌هاي روز بهره مي‌برد؛ به طور مثال براي كپي كردن از شي مورد نظرش، از دستگاه‌هاي مربوط به اسكن تصاوير سه بعدي استفاده مي‌كند.... "

استخواني آن رسيده است.
اولين مرحله طراحي چهره مجازي، انجام چندين مرحله واقعي است؛ به طور مثال تخمين اندازه ميخي كه عمق پارچه يا دستمال درون بدن جسد را نشان مي‌دهد.
زماني كه مدلسازي توسط دست انجام مي‌گيرد، ميخ‌هاي چوبي توسط يك خط‌كش و چاقوي جراحي در مدل فرو مي‌رود تا عمق بخش‌هاي مختلف را اندازه‌گيري كند؛ البته اين كار توسط كامپيوتر با دقت بيش‌‌تري انجام مي‌گيرد اما خيلي سريع نيست.
ويلكينسون مي‌گويد: ما مجبوريم كه از همان قوانين موجود در دنياي واقعي پيروي كرده و به همان روش آناليز كنيم، به همين دليل زمان صرف شده در هر دو روش به يك ميزان است.
جبران زمان از دست رفته
موردي كه زمان بازسازي چهره را به حداقل مي‌رساند، استفاده از پايگاه داده‌اي است كه از قبل، اطلاعات لازم براي ماهيچه‌هاي صورت يا جزييات اجزاي ديگر نظير گوش‌ها و بيني در آن جمع‌آوري شده است.
در اين صورت ديگر نياز به خراشيدن قسمت‌هاي مختلف شي مورد نظر نيست و به طور كلي كار سريع‌تر انجام مي‌گيرد و در نهايت اضافه كردن ماهيچه، به صورت، فرم مي‌دهد.
ويلكينسون مي‌گويد: ماهيچه صورت همه انسان‌ها از يك نوع است اما از آنجا كه فرم صورت هر فرد با فرد ديگر فرق مي‌كند، شكل هر كدام از اين ماهيچه‌ها در صورت افراد كمي متفاوت است.
ويلكينسون در حين كار، از ابزار لامسه‌اي براي فرم دادن و قالب‌گيري صورت استفاده مي‌كند.وي پس از فرم دادن قسمت‌هاي مختلف صورت مثل كره چشم، گوش‌ها، بيني و ماهيچه‌ها، پوست و مو به آن اضافه مي‌كند.
يكي از مزاياي سيستم كامپيوتري كه وي از آن براي طراحي چهره استفاده مي‌كند اين است كه مي‌تواند لايه‌هاي روي صورت نظير پوست، ماهيچه‌ها يا استخوان‌بندي را بردارد و دوباره طراحي كند. در حالي كه اين كار در دنياي واقعي و به روش سنتي بسيار وقت‌گير و طاقت فرسا است.
وي مي‌گويد: ما مي‌توانيم

" دكتر ويلكينسون، يكي از پيشگامان صنعت بازسازي چهره است و تاكنون موفق شده چهره يك جسد موميايي شده مصري را كه مربوط به 3 هزار و 800 سال پيش است بازسازي كند.... "

برخي مراحل كار را چندين بار تكرار كنيم، اين كار در دنياي واقعي عملا غير ممكن است. زيرا زماني كه خاك رس را روي كاسه سر گچي مي‌ريزيم، خيلي زود خود را مي‌گيرد و بايد سرعت عمل بالايي داشت. از مزاياي ديگر اين سيستم و مهم‌ترين آن، آناليز و تحليل بقاياي انساني و مطالعه روي آنها است بدون اينكه با آن برخورد فيزيكي داشت و در نتيجه آسيبي به اين بقاياي ارزشمند وارد نمي‌شود.
ويلكينسون مي‌گويد: از آنجا كه كار ما آسيبي به آثار باستاني نمي‌زند، به راحتي مي‌توانيم روي آثار باستاني و اجساد موميايي مصري تحقيق كنيم و بدون برداشتن پارچه‌هاي درون بدن‌شان، استخوان‌بندي آنها را ببينيم.
علاوه بر اين، اطلاعات حاصل از سي تي اسكن اين اجساد موميايي، به سرعت و سهولت قابل انتقال بوده و مي‌توان با خيال راحت آن را از يك طرف دنيا به طرف ديگر ايميل كرد و اين روش بسيار آسان‌تر و امن‌تر از انتقال مجسمه‌اي است كه از نسخه اصلي مدلسازي شده است.
ويلكينسون در اين مورد مي‌گويد: اين روش بسيار سازگارتر و انعطاف پذيرتر از شيوه سنتي است.
اين فناوري همچنين به ويلكينسون امكان مي‌دهد كه در همه مراحل كار، دقت و ظرافت بيش‌تري به كار برد. اين امر را مي‌توان از مقايسه ميان چهره بازسازي شده و چهره افراد زنده پي برد.
وي معتقد است كه همين امر باعث شده افراد، بازخورد خوبي را در مواجهه با تصاوير كامپيوتري نشان دهند و با اشتياق و علاقه با آن برخورد كنند.
وي مي‌گويد: با استفاده از اين فناوري‌ها، افراد قرن بيست و يكم مي‌توانند نسخه‌اي از چهره افرادي را كه دو يا سه هزار سال پيش زندگي مي‌كردند با چشم خود ببينند.
 دوشنبه 18 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن