تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821201058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

و اينك ماه رمضان آمد، ماه رحمت و مغفرت


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: و اينك ماه رمضان آمد، ماه رحمت و مغفرت


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز- رجب و شعبان با همه خوبيها و بركات شان به پايان رسيدند و خوشا به حال آنان كه اين دو ماه را درك كردند و از فيوضاتش بهره مند شدند و خود را در اين نهر زلال معرفت شستشو دادند و به استقبال رمضان آمدند و اينك ...

رجب و شعبان با همه خوبيها و بركات شان به پايان رسيدند و خوشا به حال آنان كه اين دو ماه را درك كردند و از فيوضاتش بهره مند شدند و خود را در اين نهر زلال معرفت شستشو دادند و به استقبال رمضان آمدند و اينك ... و اينك ، رمضان آمد، ماه خدا ، ماه رحمت و مغفرت، ماه نزول قرآن و ماه بندگي به درگاه حق و بهره مندي از رحمت و بخشش باري تعالي ،حال كه رجب و شعبان را پشت سر گذاشتيم و خود را آماده رمضان و روزه گرفتن كرده ايم ،ماه قرآن را درك كرده و از فيوضات بي بديل و فراوانش بهره مند شويم.
بد نيست در ابتداي مطلب آشنايي بيشتري با واژه رمضان داشته باشيم، ماه رمضان نهمين ماه از ماههاي قمري و بهترين ماه سال است. رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنين واژه‏اى از لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا كه سخن از گداخته شدن است و شايد به تعبيرى دگرگون شدن در زير آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زيرا كه رمضان ماه تحمل شدايد و عطش است، عطشى ناشى از آفتاب سوزان يا گرماى شديد روزهاى طولانى تابستان و عطش ديگر حاصل از نفس سركشى كه پيوسته مى‏گدازد و سوزشش براستى جبران ناپذير است.
در مقايسه اين دو سوزش، رابطه عكس برقرار است، بدين معني كه نفس سركش با چشيدن آب تشنه‏تر مى شود وهرگز به يك جرعه بسنده نمى‏كند و پيوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذير جهت ارضاى تمايلات خود وا مى‏دارد .اما از سوى ديگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سيرى پذير و قانع كننده است.
رمضان اسمى از اسماء الهى است و نبايد ‏به تنهايى ذكر شود مثل اينكه بگوئيم، رمضان آمد يا رفت، بلكه بايد گفت ماه رمضان آمد، يعنى ماه را بايد به اسم اضافه كرد، هشام بن سالم از حضرت امام محمد باقر (عليه السلام) روايت مي كند و مى‏گويد: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (عليه السلام) بوديم، پس سخن از رمضان به ميان آورديم. حضرت فرمودند: نگوئيد اين است رمضان، و نگوئيد رمضان رفت و يا آمد، زيرا رمضان نامى از اسماء الله است كه نمى‏رود و نمى‏آيد كه شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آيد، بلكه بگوئيد ماه رمضان، پس ماه را اضافه كنيد در تلفظ به اسم، كه اسم اسم الله است، و ماه رمضان ماهى است، كه قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عيد قرار داده است همچنان كه پروردگار بزرگ عيسى بن مريم (سلام الله عليهما) را براى بنى اسرائيل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (عليه السلام) روايت‏شده كه شما به راستى نمى‏دانيد كه رمضان چيست (و چه فضائلى در او نهفته است).
رسول خدا صلى الله عليه و آله در فضيلت اين ماه مي فرمايند : اى مردم ! ماه خدا، با بركت ، رحمت و آمرزش به شما رو كرده ، ماهى كه پيش خدا بهترين ماه و روزهايش بهترين روزها و شبهايش بهترين شبها و ساعاتش بهترين ساعات است.
از بهترين اعمال در شبها و روزهاى ماه مبارك رمضان، تلاوت قرآن است. اگر چه تلاوت قرآن در تمام اوقات ثواب دارد، ولى چون قرآن در ماه رمضان نازل شده است، از اجر و ثواب ويژه‏اى برخوردار است چنانچه در حديثي از معصوم مي خوانيم: لكل شى‏ء ربيع و ربيع القرآن شهر رمضان ، براى هر چيزى بهارى است و بهار قرآن رمضان است. به همين علت اين امتياز قرآن به اعتبار نزولش در ماه رمضان از ماههاى ديگر بيشتر است.
و يا در حديث ديگري از حضرت محمد ،صلى الله عليه و آله در مورد تلاوت قرآن در اين ماه مي خوانيم: من تلا فيه آية من القرآن كان له مثل اجر من ختم القرآن فى غيره من الشهور، اگر كسى در اين ماه يك آيه از قرآن تلاوت كند، ثوابش مثل كسى است كه در غير ماه رمضان يك ختم قرآن كرده است.
از وظايف روزه داران دراين ماه مبارك ، دعا و درخواست‏ حوايج از درگاه حضرت حق است چرا كه بنده احساس نياز به پيشگاه بى نياز كرده و دستهاى احتياج خود را به درگاه او دراز مى‏كند. اعتكاف در يك دهه از ماه مبارك رمضان برابر با ثواب دو حج و دو عمره است.
در ماه مبارك رمضان حوادث و رويدادهاي مهمي روي داده كه مي توان به برخي از آنها مانند، وفات حضرت خديجه در دهم رمضان سال دهم بعثت، ولادت امام حسن مجتبي عليه السلام نيمه رمضان سال دوم هجرت، جنگ بدر در سال دوم هجرت، فتح مكه در سال هشتم هجرت، مراسم عقد اخوت و پيمان برادري ميان مسلمانان و ايجاد اخوت اسلامي بين پيامبر و حضرت علي عليه السلام و بيعت مردم به ولايت‌عهدي امام رضا عليه السلام در سال 201 قمري اشاره كرد.
از جمله نكات مهم در ماه مبارك رمضان، دستور تهيه غذا هاي معمول در اين ماه است.
در آشپزي ماه رمضان سنت بر اين است كه روزه داران هر شام بر سر سفره افطار گرد هم آيند و پس از طلب قبولي روزه دعا كنند و آن دعا اين است: بسم الله ؛ اللهم لك صمنا و علي رزقك افطرنا فتقبله منا انك انت السميع العليم.و سپس روزه خود را با روزي حلال و پاكيزه باز مي كنند و پسنديده است افطار با خرما يا آب گرم (يا چاي شيرين) يا رطب يا حلوا يا نبات و لبن باز شود.
در ماه مبارك رمضان ، رژيم غذايي ما نبايد به نسبت قبل خيلي تغيير كند و در صورت امكان بايد ساده باشد . رژيم غذايي همچنين بايد طوري تنظيم شود كه بر روي وزن تأثير زيادي نداشته باشد . البته اگر فرد دچار اضافه وزن است ، ماه رمضان فرصت مناسبي براي بازگشت به وزن و حالت طبيعي است .
با توجه به ساعات طولاني ناشتا بودن ، بايد غذاهايي را مصرف كنيم كه به كندي هضم مي شوند مثل غذاهاي حاوي فيبر زياد . غذاهاي ديرهضم معمولاً ۸ ساعت در دستگاه گوارش مي مانند در حاليكه غذاهاي سريع الهضم فقط ۳ تا ۴ ساعت در معده باقي مي مانند .
غذاهاي دير هضم عبارتند از : حبوبات و غلات مثل جو ، گندم ، جو دوسر ، لوبيا ، عدس ، آرد،‌ غلات، برنج با پوست و غيره - كه كربوهيدراتها ناميده مي شوند -
غذاهاي سريع الهضم عبارتند از : غذاهايي كه حاوي قند ، آرد سفيد و غيره هستند - به اين گروه كربو هيدراتهاي تصفيه شده گفته مي شود -
غذاهاي حاوي فيبر عبارتند از : غذاهاي حاوي سبوس ، گندم سبوس دار ، غلات و حبوبات ، سبزيها مانند لوبياي سبز ، نخود ،‌ذرت ،‌ اسفناج ، برگ چغندر ، ميوه هاي با پوست ، ميوه خشك شده مثل برگه زردآلو ، انجير ،‌ آلو خشك ، بادام و غيره .
غذاهاي مصرفي بايد در حالت تعادل با يكديگر باشند و از همه گروههاي غذايي مثل ميوه، سبزيجات ،‌گوشت ، مرغ ، ماهي ، نان ، حبوبات و محصولات لبني در رژيم غذايي بايد وجود داشته باشد . غذاهاي سرخ شده بايد محدود شوند زيرا باعث عدم هضم ، سوزش سردل و اختلال در وزن مي شوند .
ادعيه و اعمال مختلفي در ماه مبارك رمضان از جمله شب هاي عزيز قدرتوصيه شده كه تمام و كمال در مفاتيح الجنان قيد شده است و در اين مقال نمي گنجد.
در توصيف ماه رمضان همين بس كه شبهاي با عظمت قدر در آن واقع شده است و قلم توان توصيف در اين باره را نداشته و حق مطلب را ادا نمي كند به هر حال برنده و سودمند كسي است كه نهايت استفاده از فيوضات و بركات اين ماه مبارك را برده و با طيب خاطر و دلي سرشار از رحمت و لطف الهي از اين ماه خارج شده و در اول شوال-عيد سعيد فطر- با خوشحالي سرشار از محبت الهي موفقيت در روزه داري را جشن بگيرد.پس بياييم دل و وجود خود را از نفس سركش اماره تهي كرده و دست به سوي معبود دراز كرده و با خلوص دل هرچه كه مي خواهيم از او بخواهيم چرا كه در اين ماه عزيز هيچ كس با نيت خالص دست خالي بر نمي گردد و درهاي رحمت الهي به روي همه باز است و درهاي خشم آتش خدا بسته.
احسان عربي مفرد
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن