تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 11 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):با احمق مشورت نکن و از دروغگو یارى مجو و به دوستى زمامداران اعتماد مکن.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813485147




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقش اتحاديه هاي صنفي در صنعت نمايشگاهي آلمان


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: نقش اتحاديه هاي صنفي در صنعت نمايشگاهي آلمان
حفظ رتبه اول براي آلمان در عرصه صنعت نمايشگاه داري جهان و تقويت و توسعه فعاليت هاي تجاري و صنعتي اين كشور


احسان موحديان- صنعت نمايشگاه داري و برگزاري نمايشگاه هاي بزرگ تجاري و صنعتي در جهان طي چند دهه اخير به كسب و كاري پر رونق در دنيا مبدل شده كه ضمن آشنا ساختن فعالان بخش هاي مختلف عرصه صنعت و تجارت و فناوري با دستاوردها و توانمندي هاي يكديگر، زمينه را براي رونق و رشد اقتصادي و صنعتي كشور ميزبان فراهم مي­آورد. در حال حاضر بسياري از كشور هايي كه از پيشينه طولاني نمايشگاه داري برخوردارند، از جمله كشور هاي موفق جهان در عرصه اقتصاد و صنعت و فناوري محسوب مي شوند. از جمله اين كشورها مي توان به آلمان اشاره كرد كه از هنگام پايان جنگ جهاني دوم و آغاز تلاش براي نوسازي و بازسازي كشور، به برگزاري نمايشگاه هاي مختلف در داخل آلمان و حضور قدرتمند در نمايشگاه هاي ديگر كشورها و بعدها مديريت نمايشگاه هاي مختلف در كشورهاي مختلف جهان توجه جدي نشان داده است. به گونه اي كه امروزه شركتي مانند DEUTSCHE MESSE (دوييچ مسه) به غولي بي رقيب در صنعت نمايشگاه داري جهان مبدل شده و مرور سايت اين شركت به نشاني messe.de نشان مي دهد اين سايت حدود 90 نمايشگاه مختلف را در 5 قاره جهان برگزار مي كند. نمايشگاه هايي كه همگي در زمره معروف ترين، پربازديدكننده ترين و پر رونق ترين نمايشگاه هاي تجاري جهان محسوب مي شوند، هر چند ما اين شركت را بيشتر با نام نمايشگاه نسبيت مي شناسيم. اما رسيدن به اين موفقيت چگونه امكان پذير شده است؟ بررسي نحوه عملكرد دست اندركاران صنعت نمايشگاهي در آلمان، فرايند امور در برخي نمايشگاه هاي بزرگ و موفق و نحوه تعامل امور اقتصادي و تجاري در آلمان، نشان دهنده نقش مهم و غير قابل انكار اتحاديه ها و اصناف تجاري در موفقيت شركت هايي همچون دوييچ مسلم است. اين اتحاديه ها و انجمن ها ضمن هدايت وسامان دهي امور كاري و تجاري نمايشگاهي، با دست اندركاران بخش هاي مختلف صنعتي و از جمله حوزه­ ICT در تعامل بوده و امور را سازمان دهي مي كنند. دو اتحاديه مهم صنفي كه عملكرد موفق آنها باعث رونق بي نظير نمايشگاه هايي همچون سبيت و شركت آن در جهان شده عبارتند از AUMA ، اتحاديه اي كه به طور رسمي رسيدگي به كل مسائل و امور كاري و اداري صنعت نمايشگاه داري در آلمان را بر عهده دارد وbitcom كه ضمن تعامل با دست اندركاران صنعت ICT در آلمان از برگزاركنندگان نمايشگاه سببيت نيز پشتيباني مي­كند.
آشنايي با AUMA
AUAM يا اتحاديه صنعت نمايشگاه هاي تجاري آلمان، در واقع سازماني براي لابي كردن است. AUAM حمايت از منافع برگزاركنندگان نمايشگاه هاي مختلف تجاري و اقتصادي در آلمان را بر عهده داشته و براي تامين منافع اين صنف از تعامل دائمي و سازنده اي با دولت، پارلمان اروپا و نيز كميسيون اتحاديه اروپا برخوردار است. اين اتحاديه اطلاعات مربوط به زمان برگزاري، موضوع، تعداد شركت كنندگان و بازديدكنندگان از نمايشگاه هاي مختلف را به زبان آلماني، انگليسي، فرانسوي و ايتاليايي متشر مي كند. وظيفه ديگر AUMA بازاريابي براي نمايشگاه هاي مختلف و پشتيباني از شركت هاي آلماني است كه وظيفه سازمان دهي و برگزاري نمايشگاه هايي را در آلمان و جهان بر عهده دارند. هدف از اين كار افزايش شهرت بين المللي نمايشگاه هاي آلماني در جهان است. AUMA براي تامين منافع صاحبان مشاغل و به منظور رونق فعاليت هاي تجاري در آلمان از پشتيباني وزارت اقتصاد و فناوري و نيز وزارت غذا، كشاورزي و حمايت از مصرف كنندگان آلمان برخوردار است. وظيفه ديگر AUMA طرح و معرفي فرصت هاي شغلي مورد نياز بخش صنعت و تجارت آلمان در دانشگاه هاي اين كشور براي ارائه آموزش مورد نياز بخش صنعت است. انجام و پشتيباني از فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي وظيفه ديگر AUMA است.
اهداف
چشم اندازي كه اين اتحاديه براي خود در نظر گرفته عبارتند از:
1. حفظ رتبه اول براي آلمان در عرصه صنعت نمايشگاه داري جهان و تقويت و توسعه فعاليت هاي تجاري و صنعتي اين كشور
2. ارتقاي محبوبيت و وضعيت نمايشگاه هاي تجاري در آلمان از طريق افزايش رويدادهاي نمايشگاهي كه توسط آلمان در ديگر كشورهاي جهان سازمان دهي مي شود و پشتيباني از بين المللي شدن صنعت اين كشور 3.بهينه سازي كيفيت خدمات و زيرساخت هاي موجود در يك فرايند دائمي اعضا:
با توجه به اهداف و وظايف تعيين شده براي AUMA، در حال حاضر اين اتحاديه 84 عضو دارد كه عبارتند از شركت هاي مختلف سازمان دهنده نمايشگاه تجاري در آلمان و خارج از اين كشور (و از جمله دوييچ مسه برگزاركننده نمايشگاه سبيت)، اتحاديه هاي مهم توليد و ساخت كالا، شركت هاي فروشنده و توزيع كننده كالاهاي تجاري، موسسات مهم كشاورزي، بازرگاني خارجي و. . . و در نهايت اتاق صنعت و تجارت آلمان.
علاوه بر اين، همه اتحاديه هاي تجاري و صنعتي مهم آلمان كه به حوزه نمايشگاه هاي تجاري علاقه مند هستند، در AUMA عضويت دارند. اعضاي AUMA همچنين شامل شركت هايي هستند كه در برگزاري نمايشگاه هاي تجاري خارجي مشاركت مي كنند. علاوه بر اين به منظور جلوگيري از تداخل مسووليتها و موازي كاري، چند اتحاديه كوچك ديگر با وظايف مشابه نيز عضو AUMA هستند. اين اتحاديه ها عبارتند از GDG (اتحاديه سازمان دهندگان نمايشگاه هاي مهم آلمان)، IDFA (مجمع شهرهاي نمايشگاهي و سازمان هاي نمايشگاهي آلمان) و fama(اتحاديه تخصصي نمايشگاه ها).
اما auma اعضاي ديگري نيز دارد كه عبارتند از سازمان هايي كه خدمات تخصصي نمايشگاهي ارائه مي دهند. اين سازمان ها خود در قالب اتحاديه اي موسوم به FAMAB گرد هم آمده اند و عموما در ارائه خدماتي همچون طراحي غرفه، ساخت اقلام تبليغاتي و. . . فعال هستند.
اما جالب ترين عضو AUMA اتحاديه اي موسوم به EWC است كه در سطح اروپا فعاليت مي كند و وظيفه هماهنگ سازي امور نمايشگاهي و رويدادهاي تجاري در سطح قاره اروپا را بر عهده دارد.
سازمان دهي: نشست هاي عمو مي هيات اجرايي و مديريت 3 بخش اصلي AUMA هستند. هيات اجرايي شامل حداكثر تعداد نماينده از شركت صنعتي و تجاري و سازمان دهندگان نمايشگاه هاست.
رئيس و معاون اول كه بايد رئيس يك شركت فعال در همين زمينه و معاون دوم كه بايد جزو فعالان صنعت نمايشگاهي باشند.
براي تسهيل اجزاي فزايند امور، گروه هاي مختلف كاري به تبادل تجربيات در ميان اعضا كمك كرده وتوصيه هايي را هم به آنان ارائه مي كنند. آنان همچنين در صورت وقوع مشكلات و چالشهاي احتمالي دستور العمل ها و راه حل هايي را پيشنهاد مي كنند.
از جمله فعال ترين و مهم ترين گروه هاي كاري AUMA مي توان به گروه هاي بازاريابي، مطبوعات، گروه هاي كاري تخصصي IT، قوانين و حقوق صنعت نمايشگاه داري و مشاركت در تجارت خارجي را اشاره كرد.
روال هاي مهم كاري:
اين اتحاديه براي پيش برد اهداف خود 5 روال كاري مهم را تعقيب مي كند: الف) لابي كردن:
به منظور دفاع از منافع صنف در برابر قوه مجريه و مقننه در سطوح ملي و استاني، اين اتحاديه در موضوعاتي همچون تحول در قوانين فروش و صادرات و موضوعات صنعتي، زيست محيطي، مالياتي و. . . دخالت مي كند و به طور مستقيم با وزارتخانه مربوط در تماس است.
اتحاديه مذكور همچنين در سازمان هاي متعدد خارجي و بين المللي فعال در حوزه صنعت نمايشگاه داري عضو است و با سازمان هاي همكار در ديگر كشورهاي جهان تعامل دارد.
ب)ارائه خدمات مشورتي و اطلاع رساني به مشتريان امور نمايشگاهي در آلمان و خارج از اين كشور
AUMA اطلاعات لازم در مورد ويژگي هاي مختلف نمايشگاه هاي تجاري آتي را در اختيار فعالان اين صنف در آلمان و خارج از اين كشور مي گذارد تا فعالان صنعتي و تجاري در نقاط مختلف جهان ساده تر بتوانند در مورد شركت يا عدم شركت در اين نمايشگاه ها تصميم بگيرند. همچنين AUMA اطلاعات مربوط به بيش از 5هزار رويداد نمايشگاهي در آلمان و خارج از اين كشور را نيز منتشر مي كند.
ج)هماهنگ سازي فعاليت هاي تجاري شركت هاي آلماني در خارج از اين كشور
AUMA به منظور كمك به شركت هاي تجاري و اقتصادي آلماني براي حضور موفق در خارج از اين كشور، كه برگزاري نمايشگاه يكي از جنبه هاي آن است، با وزارت اقتصاد و فناوري و وزارت غذا، كشاورزي و حمايت از مصرف كنندگان آلمان همكاري دارد و به اين دو وزارتخانه براي طراحي برنامه هاي تجاري خارجي موفق كمك مي كند. هدف از اجراي اين برنامه ها تعيين ميزان و نحوه كمك مالي دولت به شركت­هاي تجاري و به خصوص شركت­هاي تجاري كوچك و متوسط براي فتح بازار ديگر كشورهاست.
براي ايجاد هماهنگي ميان سياستمداران و فعالان صنعتي نشست هاي متعددي در گروه كاري مشاركت در تجارت خارجي AUMA برگزار مي­شود كه طي آن دو طرف انتظارات و فعاليت­هاي خود را بيان كرده و هماهنگي لازم بين آنها ايجاد مي­شود.
د)بازاريابي
يكي از مهم­ترين اقدامات انجام شده توسط AUMA در اين زمينه بازاريابي بين­المللي براي نمايشگاه هاي تجاري در آلمان است كه به همين منظور از انواع روش­هاي اطلاع­رساني استفاده مي­شود. به عنوان نمونه اين اتحاديه هر سال و در هر مناسبت نمايشگاهي نزديك به 200 هزار بروشور منتشر مي­كند. سازماندهي و پشتيباني از سمينارهاي مرتبط با نمايشگاه­ها در آلمان و خارج از آن هم از اين فعاليت­هاست. اما AUMA پس از پايان هر نمايشگاه نيز به منظور تداوم نفوذ تجاري- اقتصادي و جلب توجه شركت­كنندگان، اطلاعاتي را در مورد دستاوردها و شرايط نمايشگاه در اختيار شركت­هاي آلماني و موسسات حاضر مي گذارد.
ه) آموزش و تحقيق
AUMA براي تبادل دانش و تجربيات، به پژوهش و تحقيق اهميت زيادي مي­دهد و همه ساله يك گزارش تحليلي در مورد رفتار مشاركتي آتي شركت­كنندگان در نمايشگاه­هاي تجاري منتشر مي­كند. بررسي نقش و اهميت نمايشگاه هاي تجاري در افزايش صادرات آلماني، هزينه­ها، كاركرد، پتانسيل­ها و فوايد ارتباطي نمايشگاههاي تجاري از جمله ديگر موضوعات تحقيقاتي AUMA است. در كنار تحقيق و بررسي، AUMA دوره­هاي مختلف آموزشي برگزار كرده و در اين زمينه با موسسات تحقيقاتي و دانشگاه­ها نيز همكاري دارد.
آشنايي با BITKOM BITKOM دومين اتحاديه صنفي مهم پشتيبان صنعت نمايشگاهي در آلمان است كه البته به طور تخصصي در حوزه ICT فعاليت دارد. BITKOM متشكل از اتحاديه فناوري اطلاعات، مخابرات و رسانه­هاي جديد است كه وظيفه حمايت از منافع بيش از 1200 شركت فعال در اين حوزه را بر عهده دارد. بيش از 800 شركت تجاري مهم صنعت ICT درآلمان و نيز 600 موسسه تجاري كوچك و متوسط در آن عضويت دارند. شركت­هاي عضو در BITKOM در مجموع سالانه بيش از 120 ميليارد يورو كالا و خدمات را به فروش مي رسانند و ارزش صادرات آنها بالغ بر 50 ميليارد يورو است كه اين رقم بيش از 90 درصد بازار ICT آلمان را شامل مي­شود. BITKOM متشكل از يك شبكه بزرگ و قدرتمند است كه برترين مغزها و شركت­هاي تجاري جهان ديجيتال در آلمان را در خود جاي داده است. وظايف و فعاليت­هاي BITKOM بسيار گسترده است. اين اتحاديه مشاوره­هاي سياسي، تجاري و اقتصادي ارائه مي­كند، وظايفي را به عنوان يك نهاد روابط عمو مي انجام مي­دهد و حتي خدمات متمايز و خاصي را بر مبناي نيازهاي خاص هر شركت در نظر مي­گيرد. BITKOM در كنار خدمات­رساني به اعضا از تبادل تجربيات و آرا و نظرات در ميان متخصصان و مقامات اجرايي و سياسي استقبال كرده و بسته لازم براي اين كار را فراهم مي­كند.
اين اتحاديه با همكاري اعضاي خود موفق به اجراي طرح­ها و پروژه­هاي متعدد ICT در داخل و خارج از آلمان شده كه از جمله آنها مي­توان به عرضه كارت الكترونيك بهداشت، تيم پيشرفته آموزش IT و تدوين دستورالعمل بازيافت تجهيزات فرسوده الكترونيك اشاره كرد.
BITKOM همچين با مشورت و همكاري با دولت اين كشور در تنظيم سياست­هاي دولت آلمان در مورد شركت­هاي تجارتي بزرگ و كوچك، قانون­گذاري براي حفظ امنيت و سلامت فضاي مجازي، اجراي فرايندهاي دولت الكترونيك و وضع قانون در مورد رسانه­هاي جديد ديجيتالي فعال است. اصلاح و تجديدنظر در بسياري از قوانين مربوط به رسانه­ها و كپي­رايت با همكاري BITKOM ممكن شده است. در بعد فني و تكنيكي، اين اتحاديه از همكاري موسسات و شركت­هاي مختلف كاري با يكديگر و ايجاد هماهنگي و يكپارچگي بين آنان حمايت مي­كند. ارائه آموزش در حوزه IT، مذاكره و چانه­زني براي تعديل ارقام مالياتي و انجام تحقيقات مرتبط با حوزه­هاي سياسي از ديگر فعاليت­هاي BITKOM است.
اين اتحاديه خود را در برابر اعضاي دولت و عموم مردم مسوول و متعهد مي­داند و تنها نماينده بخش ICT در فدراسيون صنايع آلمان (BDI) و نماينده انحصاري اين حوزه در اتحاديه صنعتي اروپا (EICTA) به حساب مي­آيد. BITKOM دو شعبه فرعي نيز دارد كه به آن در انجام فرآيند و وظايفش كمك مي­كنند. شعبه اول BITKOM SERVICE GESELL SCHAFT MBH نام دارد كه دفتر مركزي آن در برلين واقع است و وظيفه آن پشتيباني شركت­هاي ICT از طريق برگزاري سمينارهاي مختلف، حمايت از نمايشگاه­هاي تجارتي و ارائه خدمات مشاوره و پشتيباني مختلف است.
BITKOM از طريق شعبه نمايندگي دوم خود در نهاد نظارتي ICT اتحاديه اروپا حضور دارد كه وظيفه آن تجزيه و تحليل دقيق وضعيت توسعه بازارهاي ICT قاره اروپاست. Mcert از جمله شركت­هاي امنيت IT آلمان، يكي از اعضاي برجسته BITKOM محسوب مي­شود كه وظيفه آن ارائه خدمات و مشاوره­هاي امنيتي به شركت­هاي ICT آلمان و ديگر موسسات تجاري در تجاري در اين كشور است.
فعاليت­هاي سياسي، حقوقي و اجتماعي
فعاليت­هاي سياسي و حقوقي از جمله فعاليت­هاي اصلي BITKOM است كه نقش آن بهينه­سازي شرايط BITKOMK با هدف بهينه­سازي شرايط اقتصادي، سياسي و حقوقي شركت­هاي عضو است. در كنار كمك به وضع قوانين مرتبط با حوزه ICT و قانون­گذاري در مورد حقوق مشتريان BITKOM حتي در تنظيم مقررات مربوط به نيروي كار فعال در عرصه ICT هم دخالت و مشاركت مي­كند. اين اتحاديه براي تغيير قوانين مالياتي و كاهش ميزان ماليات وضع شده توسط دولت بر شركت­هاي ICT نيز به سختي تلاش كرده و با ديگر اتحاديه­هاي بخش خصوصي و وزارتخانه هاي مربوط لابي مي­كند. اما BITKOM تنها به دنبال منافع تجاري نيست، و تلاش مي كند بر سياست­گذاري­هاي زيست­محيطي، تحقيقاتي، مخابراتي، رسانه­اي، حقوقي، امنيتي، رگولاتوري و . . . تاثير بگذارد. زماني كه طرح يا لايحه­اي تاثير گذار بر ICT به مجالس قانون­گذاري اين كشور ارسال مي­شود، BITKOM پيشنهادات خود را در مورد آن مطرح كرده و براي به كرسي نشاندن نظرياتش نهايت تلاش را به عمل مي آورد. BITKOM هر سال تابستان نشستي را در برلين در مورد سياست و رسانه­هاي عمو مي برگزار مي­كند كه فضاي مناسبي براي تعامل ميان نمايندگان عالي­رتبه دو عرصه سياست و تجارت محسوب مي­شود. اين اتحاديه به هيچ حزب سياسي آلماني وابستگي ندارد و تعاملات آن وزرا و اعضاي پارلمان كاملاً محرمانه است.
همكاري با CEBIT پشتيباني از نمايشگاههاي بزرگ ICT كه توسط شركت­هاي آلماني در خارج و داخل اين كشور برگزار مي­شوند، از جمله ديگر وظايف تعريف شده BITKOM است. اين اتحاديه به همين منظور و براي حمايت از دو نمايشگاه مهم ICT آلمان CEBIT و SYSTEMS كميته­هاي مشورتي و نشست­هاي كاري متعدد برگزار مي­كند تا جهت­گيري­هاي استراتژيك و ساختار مناسبي براي نمايشگاه­هاي مذكور طراحي شود. علاوه بر اين نمايندگان BITKOM براي كمك به سازماندهي امور اين دو نمايشگاه جلسات منظ مي را با اتحاديه AUMA برگزار مي­كنند. اين همكاري، برگزاري نمايشگاههاي سبيت در چين، تركيه، استراليا و . . . را نيز شامل مي­شود.
جمع بندي
چنانچه مشاهده مي­شود بخش خصوصي و اتحاديه­هاي صنفي حا مي آن در آلمان با حضور قدرتمندانه و فعال براي حفظ موانع خود تلاش كرده و تعامل گسترده­اي نيز با نظام سياسي و دولت فدرال آلمان دارند. نتيجه اين تلاش و سازماندهي گسترده كسب منافع كلان اقتصادي براي بخش خصوصي است كه البته دولت و مردم نيز دز آن سهيم مي­شوند. به نظر مي­رسد مدل فعاليت و تعامل اتحاديه­هاي صنفي در اين كشور كه ثمرات چشمگير آن نيز غير قابل انكار است، مي­تواند الگوي مناسبي براي فعالان اقتصادي ايران از جمله شركت­هاي ICT در داخل كشور باشد. از سوي ديگر دولت نيز بايد با درك پيامد­هاي مثبت همكاري با بخش خصوصي براي خود و جامعه، براي همگرايي بيشتر با اتحاديه­ها تلاش كند.
 دوشنبه 11 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 339]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن