تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819841288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آزادانديشي


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: آزادانديشي
آزادانديشي ثمره آزادگي است . آن كه جانش در زنجير « احتياط » هاي بيجا و وسواس جانكاه گرفتار است و در زندان ترس حفظ موقعيت و جلب ذهن و زبان مردم اسير است كي مي تواند حق را بدون ترس از غوغاي عوام و تكفير خواص بگويد حق سنگين است و تلخ .
آزادانديشان جهان در مهد آزادگي پروريدند تاتوان و توفيق آزادسازي جوامع و بشر را پيدا كردند.
شهيد مطهري و شهيد صدر از آن دست عالمان وظيفه باني بودند كه در حفظ و صيانت اسلام واقعي تبيين و بازگويي حقايق اسلامي و مبارزه با جمود خود را نمي ديدند. آنچه مطمع نظر آنان بود و دل مشغولشان داشت حراست از مكتب و نماياندن توانائيهاي آن بود. آنان با ژرفايي انديشه تخصص در علوم اسلامي كندو كاو در قرآن نهج البلاغه و ساير منابع روايي به ميدان مبارزه انديشه ها مي رفتند و با آزادي تمام توصيه قرآن را آويزه گوش كرده بودند : سخنها را مي شنيدند و نيكوترين را بر مي گزيدند. آنان از اسارت انديشه در دام تلقينات عوامل محيط عرف و عادات در رنج بودند.
« ... مطلب ديگر مساله آزاد بودن و آزاد كردن عقل است از حكومت تلقينات محيط عرف عادات و به اصطلاح امروز از نفوذ سنتها و عادتهاي اجتماعي » (1 )
آنان كساني را كه قوت خويش را در جلوگيري از سخن ديگران مي ديدند و از اين راه برضعفهاي خود سرپوش مي نهادند محكوم كرده و صراط مستقيم و راه صحيح انقلاب را در آزاد گذاشتن انديشه ها و افكار مي دانستند.
« ... هر كس مي بايد فكر و بيان و قلمش آزاد باشد. تنها در چنين صورتي است كه انقلاب اسلامي ما راه صحيح پيروزي را ادامه خواهد داد. اتفاقا تجربه هاي گذشتگان نشان داده است كه هر وقت جامعه از يك نوع آزاد فكري (ولو از روي سو نيت ) برخوردار بوده است اين امر به ضرر اسلام تمام نشده بلكه در نهايت به سود اسلام بوده است . » (2 )
آزادانديشي طرح پرسش و اشكال را رمز پيشرفت فرهنگ و شكوفايي معارف ديني مي شمردند . (3 )
پاورقي :
1 ـ تعليم و تربيت مرتضي مطهري 27 صدرا .
2 ـ پيرامون انقلاب اسلامي مرتضي مطهري 44 صدرا .
3 ـ طلايه دار صبح 147 و 148 دفتر تبليغات اسلامي
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 182]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن