تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819254905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهي جز دموكراسي براي حكومت كردن وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: راهي جز دموكراسي براي حكومت كردن وجود ندارد


ايسنا: سيدمحمد خاتمي گفت: واقعاً اگر بخواهيم ميزان راي مردم باشد و جمهوري اسلامي داشته باشيم دين را بايد به گونه اي بفهميم كه تعارضي با آن نداشته باشد. سيدمحمد خاتمي در ديدار با دبير و اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران ضمن تقدير از فعاليت اين انجمن؛ پايبندي شان به دين و در عين حال روشن بيني و اعتدال آنان اظهاركرد: «انجمن اسلامي ملتقا و پيوندگاه دو امر است؛ يكي دين و ديگري دانش به معني عام. اين مساله خيلي مهم است.»

وي خاطرنشان كرد: «دانشجو كسي است كه در روزگار خود به سر مي برد، با مسائل روز آشناست، دغدغه هاي روز را دارد. دانشجوي ديني كسي است كه در عين حال كه همه اين دغدغه ها را دارد يك دغدغه ديگر نيز دارد و آن دغدغه دين است.»
رئيس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها گفت: «يك انسان روشن بين و مسوول ديني چشم انداز روشني از زندگي اجتماعي را نشان مي دهد كه دين به آن سو فرامي خواند، به همين جهت هم نهضت مردمي - اسلامي به رهبري امام بر اين تاكيد داشت كه رژيم سابق برود و نظام جمهوري اسلامي بيايد.»
خاتمي خاطرنشان كرد: «سال هاي سال است، حتي قبل از مسائل رياست جمهوري روي كلمه جمهوري اسلامي تاكيد مي كردم و اينكه چرا امام جمهوري اسلامي را پيشنهاد كردند و مردم به آن راي دادند؟» خاتمي تاكيد كرد: «وقتي از مسووليت هاي انجمن اسلامي صحبت مي كنيم، بايد پرداختن به اين امور مدنظر باشد؛ يكي مساله روشنفكري ديني و ديگري مساله اصلاحات.»
خاتمي گفت: «ورود اصطلاحات و «ترم هاي» دنياي جديد در متن ذهن و زندگي ما آشوب ايجاد كرد كه هنوز هم حل نشده است؛ در دنيا يك تحولاتي رخ داده و منجر به پيدايش نظام ها، سيستم ها و انديشه هايي شده كه داراي آثار و نتايجي بوده است. وقتي در غرب تحول پيدا مي شود شكل و محتواي زندگي را عوض مي كند و اين شكل و محتوا به همه دنيا به گونه اي كه همه عالم تحث تاثير آن قرار مي گيرد، سرايت مي كند.»
وي افزود: «همراه اين پديده و تحول ترم هايي وجود دارد كه نشان دهنده يك سلسله اصول و ارزش ها هستند كه آنها هم وارد شده و آنجا آشوب ايجاد كرده است. آشوب از آن جهت كه ما يك هويت فكري، ذهني و اعتقادي داشته ايم، اين ترم ها با آن سازگار نبودند و آشفتگي فكري در كار ما حاصل شد.»
وي خاطرنشان كرد: «همين مساله روشنفكر كه رايج شده همه هم به كار مي برند و بعد اصطلاح يا جريان روشنفكري ديني. اينها يعني چه؟
دو اصطلاح در غرب وجود داشته و دارد يكي «آن لايتنمنت» است كه روشن يابي، روشن جويي، روشن طلبي يا منورالفكري و ديگري روشن فكري كه ترجمه «اينتلكتوال» است كساني كه يك نوع تفكر بازي دارند اينها در غرب جايگاه و معني و كاركرد خود را دارد ولي در جوامعي مثل ما چطور؟»
رئيس جمهوري سابق كشورمان اظهاركرد: «اگر روشنگري آن است كه غرب مي گويد ما چگونه مي توانيم آن را با معيارهايي كه اعتقاد داريم متناسب كنيم؟ در عين حال همراه صنعت، تكنولوژي و علم اينها هم آمده است، منتهي فرهنگ سخت جان تر است و رويه زندگي سست تر و زودتر عوض مي شود. ماشين، شهرسازي، برق و... جا مي افتد اما فرهنگ چون در عمق جان است سخت جان تر است و يك نوع آشفتگي ايجاد مي شود كه معتقدم اين آشفتگي هنوز هم وجود دارد.» وي تاكيد كرد: «يكي از كارهايي كه بايد بشود اين است كه معني و جايگاه روشنفكري به خصوص وقتي با دين توام مي شود، معين شود؛ مثلاً در مورد روشنفكري، كساني كه پايبندي هاي سخت به معيارهاي ديني دارند تا كساني كه اصلاً از دين تعبيرهايي مي كنند كه از دين چيزي نمي ماند - كه در زمان خودمان هم مي بينيم و البته نمي گويم سوءنيت وجود دارد - يكي از كارهايي كه بايد بشود و بحمدالله بدون سرو صدا شده است، اين است كه بياييم اصلاحات را تعريف كنيم. يك سلسله بحث هاي تئوريك و فلسفي مي شود كه اشكالي ندارد اما علي القاعده بايد به عنوان اصول موضوعه اموري را مشخص كنيم و مبنا قرار دهيم.»
خاتمي خاطرنشان كرد: «اينكه دين را چگونه مي پذيريم، حقوق بشر را چگونه مي پذيريم، آزادي، مردم سالاري را چگونه مي پذيريم، نسبت ميان آنها را چگونه برقرار مي كنيم كه توضيح هم بايد داشته باشد، اينها بايد مشخص شود كه فكر مي كنم مشخص است. ممكن است در آينده اعلام شود هر كسي اين را قبول دارد بيايد و شروع كنيم بر مبناي آن دانش خودمان را و پشتوانه هاي تئوريك براساس اصول موضوعه را بالا ببريم.»
وي ادامه داد: «درست است دموكراسي در غرب در دوران جديد محور و مبنا قرار گرفت، انسان مبنا قرار گرفت كه يك تحول بسيار بزرگي بود اما انساني كه او تعريف كرد با انساني كه ما تعريف مي كنيم و با خدا نسبت خاصي دارد، متفاوت است ولي انسان، حقوق انسان، جايگاه او و نيز جامعه انساني براي روشن فكر بسيار مهم است.»
وي خاطرنشان كرد: «به هر حال در انقلاب اسلامي گفته ايم نظامي كه ما داريم جمهوري اسلامي است؛ در جمهوري اسلامي مردمسالاري داراي اهميت است و اين يعني حقوق انسان را به رسميت شناختن و براي آن حساب باز كردن. معتقدم اگر بخواهيم حكومت كنيم راهي جز دموكراسي وجود ندارد. مساله رضايت و راي مردم حتي در زمان معصوم هم معتبر است.»
وي با اشاره به اينكه «اما يك تفاوتي كه ما با دنياي مدرن داريم اين است كه دنيا مي گويد دموكراسي يك مصداق دارد و آن ليبرال دموكراسي است كه در غرب تحقق يافته است» ادامه داد: «ولي ما مي گوييم دموكراسي يك روش است؛ مي توان هم مسلمان بود و هم دموكرات؛ دموكراسي بايد با معيارهاي ديني ما بسازد. واقعاً اگر بخواهيم ميزان راي مردم باشد و جمهوري اسلامي داشته باشيم بايد دين را هم به گونه اي بفهميم كه تعارضي با آن نداشته باشد.»
پيش از سخنان سيدمحمد خاتمي، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران و اعضاي شوراي مركزي توضيحات مفصلي درباره فعاليت هاي اين انجمن و وضعيت دانشگاه ها و انتظارات شان بيان كردند.
 چهارشنبه 30 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن