تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 30 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى پذيرد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1854894211




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احكام حج (مباحثی در باب حج)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: جدال نمودن
حج
 جدال است و آن گفتن لا والله و بلی والله است .مسئله 373 - آنکه گفتن کلمه لا و کلمه بلی و در سایر لغات مرادف آن مثل نه و آری دخالتی (1) در جدال ندارد، بلکه (2) قسم خوردن در مقام اثبات مطلب یا رد غیر، جدال است .1 - آیة الله گلپایگانی : بنابر احتیاط لازم ، گفتن کلمه لا والله وبلی والله ملحق به آن است .آیة الله تبریزی : و احتیاط در این است که بغیر این دو کلمه نیز قسم نخورد و همچنین با الفاظی که مترادف آنهاست از هر لغتی که باشد.ظاهر فرمایش آیة الله خویی و آیة الله مکارم ، این است که : کلمه لا و بلی  دخالت در مطلب دارد.2 - آیة الله اراکی ، آیة الله نوری : بنابر احتیاط مطلق قسم خوردن جدال است .مسئله 374 - قسم اگر به لفظ الله باشد یا مرادف آن مثل خدا در زبان فارسی  جدال (1) است ، و اما قسم بغیر خدا به هر کس باشد ملحق به جدال نیست .1 - آیة الله اراکی ، آیة الله خویی : بنابر احتیاط واجب لفظ مرادف الله به هر زبانی که باشد ملحق به جدال است .آیة الله بهجت : ظاهر تحقق حرام به لفظ جلاله چون : والله وبالله است ولی  ایشان متعرض قسم فارسی نشده اند. (مناسک ، مسأله (250.مسئله 375 - احتیاط واجب الحاق سایر اسماء الله است به لفظ جلاله ، پس اگر کسی قسم بخورد به رحمان و رحیم و خالق سموات و ارض ، جدال محسوب می شود به احتیاط واجب (1) .1 - آیة الله فاضل : در صورتی که مشتمل بر کلمه لا و یا بلی  باشد.آیة الله سیستانی : در جدال کافی است که قسم به خدای متعال باشد ولو به لفظ جلاله نباشد.مسئله 376 - در مقام ضرورت برای اثبات حقی یا ابطال باطلی جایز است قسم بخورد به جلاله و غیر آن (1) .1 - آیات عظام خویی ، تبریزی ، بهجت : و همچنین اگر مرادش اظهار محبت یا تعظیم باشد، مثل : تو را به خدا این کار را نکن ...آیة الله گلپایگانی ، آیة الله صافی : و برای اظهار مودت و دوستی و اکرام مؤمن نیز جایز است .مسئله 377 - اگر در جدال راستگو باشد در کمتر از سه مرتبه چیزی بر او نیست مگر استغفار، و در سه مرتبه کفاره باید بدهد، و کفاره آن یک گوسفند است .مسئله 378 - اگر در جدال دروغگو باشد احتیاط واجب آن است که در یک مرتبه یک گوسفند کفاره بدهد و در دو مرتبه یک گاو و در سه مرتبه یک شتر بلکه خالی  از قوت نیست (1) .1 - آیات عظام خویی ، سیستانی ، تبریزی : در مرتبه اول یک گوسفند و در مرتبه دوم یک گوسفند دیگر و در مرتبه سوم یک گاو کفاره بدهد.آیة الله اراکی : مطابق با احتیاط است .آیة الله تبریزی : در همان مرتبه اول یک گوسفند و یک گوسفند دیگر بنابر احتیاط برای مرتبه دوم و در مرتبه سوم یک گاو کفاره دارد.(مناسک ، مسأله 252) .آیة الله بهجت : در همان مرتبه اول یک گوسفند و در مرتبه دوم بنابر احتیاط یک گاو کفاره بدهد بلکه خالی از وجه نیست و در مرتبه سوم تخییر میان گاو و شتر خالی از وجه نیست .آیة الله مکارم : این قول موافق احتیاط است .آیة الله فاضل : واجب است در مرتبه اول گوسفند کفاره بدهد و احتیاط واجب آن است که در مرتبه دوم یک گاو و در مرتبه سوم یک شتر کفاره بدهد و احتیاط کامل به آن تحقق پیدا می کند که در مرتبه دوم بین گوسفند و گاو و در مرتبه سوم بین گاو و شتر جمع نماید.مسئله 379 - اگر در جدال به دروغ در دفعه اول یک گوسفند کفاره ذبح کرد بعید نیست (1) که اگر بعد از آن جدال کند به دروغ ، کفاره آن یک گوسفند باشد نه گاو.1 - آیة الله مکارم : بعید است .آیة الله سیستانی : و اگر کفاره را داد و دوباره قسم دروغ خورد باید به ترتیبی  که گذشت کفاره بدهد.آیة الله فاضل : بلکه بعید نیست کفاره اش یک گاو باشد.مسئله 380 - اگر در جدال به دروغ دو مرتبه جدال کرد و یک گاو ذبح کرد برای کفاره ، و بعد یک مرتبه دیگر جدال کرد به دروغ ، ظاهرا یک گوسفند (1) کفاره است . و اگر بعد از ذبح گاو دو مرتبه دروغ گفت و جدال کرد ظاهرا یک گاو (2) کفاره آن است .1 - آیة الله سیستانی : واجب است که یک گوسفند کفاره بدهد.آیة الله فاضل : بعید نیست کفاره اش یک شتر باشد.آیة الله تبریزی : چنانکه سابقا گفته شد در مرتبه دوم جدال به دروغ باید یک گوسفند دیگر بدهد و در مرتبه سوم باید یک گاو بدهد و بنابراین اگر بعد از دو مرتبه قسم خوردن به دروغ مرتبه سوم هم قسم به دروغ خورد باید یک گاو کفاره بدهدو گاوی را که قبلا ذبح کرده کافی نیست و همچنین است اگر بعد از دو مرتبه سابق ، دو مرتبه دیگر یا بیشتر قسم خورد، بلی اگر بعد از اینکه دو مرتبه بر دروغ جدال کرد و دو گوسفند کفاره داد برای مرتبه سوم فقط یک گوسفند باید بدهد و اگر بعد از دادن دو گوسفند دو مرتبه دیگر جدال بدروغ کرد باید دو گوسفند و اگر سه مرتبه یا بیشتر جدال به دروغ کرد یک گاو باید ذبح کند.2 - آیة الله مکارم : مانند مسأله سابق است .آیة الله فاضل : بعید نیست کفاره اش دو شتر باشد.مسئله 381 - اگر به راست جدال کرد بیشتر از سه (1) مرتبه هرچند باشد یک گوسفند کفاره است مگر آنکه بعد از سه مرتبه کفاره بدهد، در این صورت اگر سه مرتبه دیگر جدال کند به راست باید یک گوسفند ذبح کند (2) .1 - آیة الله بهجت : بیشتر از دو مرتبه را می فرماید و متعرض حکم مورد تخلل کفاره بین موارد تخلف نشده اند.آیة الله خویی : فتوای  صریحی از ایشان نیست ولی در کتاب معتمد المروه ج 4 ص 177 از ایشان نقل شده است : در جدال راست از بار سوم به بعد هربار یک گوسفند دارد و کفاره در اثناء تأثیری در این حکم ندارد.2 - آیة الله سیستانی : بلی اگر بعد از سه بار یا بیشتر قسم -پشت سرهم - خوردن کفاره بدهد، و یا سه بار پشت سرهم قسم بخورد و پس از فاصله دوباره سه بار یا بیشتر پشت سرهم قسم بخورد، در این دو صورت باید یک کفاره دیگر بدهد، (مناسک ، مسأله 252) .آیة الله فاضل : ثبوت کفاره محل اشکال است .مسئله 382 - اگر به دروغ ده مرتبه یا بیشتر جدال کند کفاره یک شتر است ظاهرا، مگر آنکه پس از سه مرتبه یا زیادتر کفاره را ذبح کند که در این صورت در دفعه اول گوسفند و در دفعه دوم گاو و در دفعه سوم شتر است (1) .1 - آیة الله خویی : در جدال دروغ ، بار اول یک گوسفند و بار دوم گوسفندی دیگر و بار سوم به بعد، هربار یک گاو است و دادن کفاره در اثناء، تأثیری در حکم ندارد.  (معتمدالعروه ، چ 4، ص 177) .آیة الله فاضل : بعید نیست که برای هر جدال اضافی یک بدنه واجب باشد. آیة الله تبریزی : چنانچه بدروغ بیش از سه مرتبه جدال کرد کفاره آن یک گاو است مگر اینکه پس از مراتب سابق کفاره را ذبح کرده باشد که در این صورت باید آنچه را که بعد از کفاره محقق شده ملاحظه نماید چنانچه یک مرتبه جدال بدروغ کرد یک گوسفند و اگر دو مرتبه جدال بدروغ کرد دو گوسفند و اگر سه مرتبه یا بیشتر بود باید یک گاو کفاره بدهد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن