تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845762640




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضد ارزشی به نام حسد(6)


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ضد ارزشی به نام حسد (6)مراتب حسدبزرگان علم اخلاق براى «حسد» مراحل مختلفى ذكر كرده‏اند از جمله دو مرحله كاملا متمایز زیر:1- وجود حسد در درون دل و در اعماق روح، به گونه‏اى كه انسان آن را كنترل كند و اثرش در گفتار و رفتار او ظاهر نگردد.2- وجود حسد در درون به گونه‏اى كه از كنترل او خارج شود و با سخنان و اعمال شیطانى بروز كند و براى انتقام‏گیرى از محسود و زوال نعمت او تلاش كند.از بعضى روایات استفاده مى‏شود كه همه (یا غالب) مردم رگه‏هاى حسد در درون جانشان وجود دارد، ولى تا آن را در گفتار و رفتار خود ظاهر نكنند، گناهى بر آنان نوشته نمى‏شود!از بعضى روایات استفاده مى‏شود كه همه (یا غالب) مردم رگه‏هاى حسد در درون جانشان وجود دارد، ولى تا آن را در گفتار و رفتار خود ظاهر نكنند، گناهى بر آنان نوشته نمى‏شود!از جمله در حدیثى از پیغمبر اكرم صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: «سه چیز است كه هیچ كس از آن رهایى نمى‏یابد: گمان بد، فال بد و حسد؛ و من راه نجات از آنها را براى شما بازگو مى‏كنم، هنگامى كه به کسی گمان بد بردى، ترتیب اثر به آن نده و هنگامى كه فال بد زدى اعتنا مكن و به كار خود ادامه بده و هنگامى كه به كسى حسد پیدا كردى ستم مكن (و در گفتار و اعمال با حسد هماهنگ مشو)»! (47)در حدیث دیگرى آمده است: « قََلَّ مَن یَنجو مِنهُنَّ؛ كمتر كسى از این سه صفت نجات مى‏یابد!» (48)از این تعبیر استفاده مى‏شود كه این حكم عمومى نیست و انبیاء و اولیاء را شامل نمى‏شود، چرا كه اگر آنها در ظاهر و باطن از حسد پاك نشوند هرگز به آن مقامات والاى روحانى و معنوى نمى‏رسند، به همین دلیل حدیثى را كه مى‏گوید: «هیچ كس از حسد خالى نیست ‏حتى انبیاء» به عنوان محسود واقع شدن تفسیر كرده‏اند، یعنى حسودان در برابر همه كس حتى پیامبران الهى ظاهر مى‏شوند كه نسبت ‏به مقامات آنها حسد مى‏ورزند.مرحوم «نراقى‏» در «معراج السعادة‏» در این زمینه مى‏گوید: «هر گاه حسد آدمى را به افعال و گفتار ناپسند وادار كند تا زبان به غیبت و بدگویى بگشاید و... گناه كرده، همچنین اگر از اظهار و ابراز آن خویشتن دارى نماید و از رفتار و گفتارى كه دلالت‏ بر حسد نماید پرهیز كند، ولى در باطن زوال نعمت محسود را طالب و به درد و رنج او راغب باشد و از این نظر احساس ناراحتى نكند و بر خود خشمگین نباشد باز گناه كرده است.‏»به هر حال، در این كه صفت‏ حسد از رذایل اخلاقى است ‏خواه به مرحله ظهور و بروز برسد یا نه شكى نیست، سخن در این است كه آیا اگر به مرحله ظهور و بروز نرسد گناه و عقوبتى بر آن نوشته مى‏شود یا نه؟ ظاهرا دلیلى بر گناه بودن آن در مرحله عدم ظهور و بروز نداریم، هر چند صفت نكوهیده‏اى است.مرحوم «نراقى‏» در «معراج السعادة‏» در این زمینه مى‏گوید: «هر گاه حسد آدمى را به افعال و گفتار ناپسند وادار كند تا زبان به غیبت و بدگویى بگشاید و... گناه كرده، همچنین اگر از اظهار و ابراز آن خویشتن دارى نماید و از رفتار و گفتارى كه دلالت‏ بر حسد نماید پرهیز كند، ولى در باطن زوال نعمت محسود را طالب و به درد و رنج او راغب باشد و از این نظر احساس ناراحتى نكند و بر خود خشمگین نباشد باز گناه كرده است.‏» (49)ولى ظاهرا دلیلى بر حرام بودن قسم دوم وجود ندارد.به این ترتیب مرحله عدم ظهور و بروز باز دو حالت دارد: حالتى كه صاحبش از وجود آن ناراحت نباشد و در رفع آن نكوشد بلكه در درون با آن هماهنگ گردد و حالتى كه چنین نباشد، گناه بودن حالت اول بعید به نظر نمى‏رسد هر چند دلیل قاطعى بر آن نداریم.پی‌نوشت‌ها:47- محجة البیضاء، ج 5، ص 325.48- همان.49- معراج السعادة، ص‏429.برگرفته از کتاب:اخلاق در قرآن، جلد اول، آیت الله مكارم شیرازى .لینک : - حسد از ضد ارزش هاست (1)  - حسد از ضد ارزش‌هاست(2)  - ضد ارزشی به نام حسد (3)  - ضد ارزشی به نام حسد (4)  - ضد ارزشی به نام حسد (5)  - حسادت 




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 528]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن