تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826066288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احکام مربوط به سقط جنین از دیدگاه ایت الله سیستانی


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سایت آیت الله سیستانی: § سؤال : آيا مادرى كه فرزند نمى خواهد مى تواند جنين خود را قبل از حلول روح بيندازد در حالى كه ماندن جنين، خطرى جدى براى مادر ندارد؟ § جواب : او چنان حقى را ندارد مگر آن كه بقاى جنين براى مادر موجب زحمت فوق العاده و طاقت فرسا باشد. 2 § سؤال : گاهى پزشكان، چنان تشخيص مى دهند كه جنين بيمارى خطرناكى دارد واگر زاده شود اوناقص الخلقه خواهد بود و يا پس از اندك زمانى، خواهد مرد و پزشكان، ترجيح مى دهند كه جنين را ساقط كنند آيا چنان حقى را دارند؟ و آيا مادر مى تواند خود را دراختيار پزشكان قرار دهد تا جنين او را در آورند؟ وسرانجام ديه او به عهده كيست؟ § جواب : تنها بدين جهت كه جنين ناقص الخلقه و يا پس از تولد، فقط مدت كوتاهى زنده خواهد بود، مجوز سقط جنين نمى شود پس مادر نمى تواند اجازه چنين كارى را به پزشكان بدهد و آنان نيز نمى توانند جنين را خارج كنند و ديه بر عهده كسى است كه عملاً به چنان كارى دست زده است. 3 § سؤال : چه موقعى سقط جنين جايز است؟ آيا براى آن سن خاصىّ مطرح است؟ § جواب : پس از انعقاد نطفه، سقط جنين به هيچ وجه جايز نمى باشد مگر زمانى كه مادر بر جان خود بترسد و يا ماندن جنين در شكم او ان قدر پر زحمت باشد که غير قابل تحمل گردد و خلاصى از آن ،جز سقط جنين راهى ديگرى ندارد، در اين صورت تا روح در جنين دميده نشده است سقط، جايز است و اما پس از دميده شدن روح در جنين سقط آن به هيچ وجه جايز نيست. 4 § سؤال : آيا زنی كه به بيماری ايدزمبتلاست می تواند سقط جنين كند ؟ § جواب : اين كار جايز نيست بخصوص پس از آنكه روح به جنين دميده شده اما اگر ادامه حاملگى براى مادر ضرر داشته باشد قبل از حلول روح در جنين، اسقاط آن جايزاست اما پس از آن نه. 5 § سؤال : از نظر شرع سقط كردن كودكى كه در شکم مادر است و مشخص شده كه معلول است در صورت اينكه زير 4 ماه باشد چگونه است؟ اگر از 4 ماه بگذرد چگونه است؟ § جواب : بعد از ولوج روح مطلقاً جايز نيست و قبل از آن اگر حفظ جنين براى مادر ضررى يا حرجى باشد سقط آن مانعى ندارد. 6 § سؤال : جنينى توسط پدر و مادر سقط شده است. سن او بين 22 تا 48 روز بوده است. ديه او چقدر است؟ و به چه كسانى تعلق مى گيرد؟ § جواب : پرداخت ديه بر كسى واجب است كه مباشر در سقط بوده است و به ورثه جنين يعنى پدر و مادر مى رسد به شرط آنكه مباشر در سقط نباشند و نسبت به مقدار آن مى توانند ببخشند يا مصالحه كنند و مقدار ديه آن 20 دينار شرعى معادل 15 مثقال طلا مى باشد. 7 § سؤال : خانمی به مدت شش هفته از حاملگی ايشان گذشته اوبه علت بيماری ودستور پزشک جنين را سقط نموده اند آيا اين کار ديه دارد واگر دارد بر عهده چه کسی است ؟ § جواب : ديه بر عهده کسی است که مباشر در اسقاط بوده است. 8 § سؤال : اگر کسی باردار شود ناخواسته درحالی که سه هفته است میتواند به هر روشی بچه را بیاندازد؟ § جواب : اگر حفظ جنین برای مادر موجب حرج و مشقت زیاد است میتواند انرا اسقاط کند. 9 § سؤال : زنى كه 2 هفته حامله است و 2 فرزند دارد و مى خواهد سقط جنين كند چه حكمى دارد؟ (مى ترسد كه چون دارو استعمال كرده فرزند ناقص باشد) § جواب : سقط جنين جايز نيست مگر اينكه نگه داشتن آن براى مادر ضررى باشد يا مشقّت زياد داشته باشد كه در اينصورت سقط آن ما داميكه و لوج روح نشده باشد مانعى ندارد. 10 § سؤال : اگر بازن كافره زنا صورت بگيرد وبعد مسلمان شود و عقد كند آيا سقط جنين سابق چه حكمى دارد ؟ § جواب : در هيچ شرايطى سقط جنين جان دار جايز نيست و قبل از ولوج روح در صورتى جائز است كه ضرر مهمى براى مادر داشته باشد . سقط جنين [ 21 ] 11 § سؤال : آيا مى شود جنين ناقص الخلقه در هنگام حمل با علم به آن بوسيله دستگاههاى پزشكى اسقاط نمود يا نابود كرد ؟ § جواب : جايز نيست . 12 § سؤال : در چه مواردى اسقاط حمل مانعى ندارد ؟ § جواب : اگر درحمل روح ديده نشده باشد وبقاء آن براى مادر خوف ضرر يا حرج مهمى كه قابل تحمل نيست داشته باشد اسقاط آن جائز است ولى ديه دارد . 13 § سؤال : آيا بعد از انعقاد نطفه از بين بردن آن اشكال دارد ؟ § جواب : بله و در حكم اسقاط جنين است و جايز نيست . 14 § سؤال : آيا سقط جنين چهار ماهه كه طبق نظر دكتر پس از تولد زنده نمى ماند و فلج مطلق خواهد بود صحيح است ؟ § جواب : جايز نيست . 15 § سؤال : آيا از لحظه انعقاد نطفه سقط آن حرام است ؟ § جواب : در همه مراحل حرام است مگر ماندن آن براى زن موجب ضرر يا حرج شديد باشد و در هر صورت كسى كه مباشر اسقاط مى كند بايد ديه بپردازد ولى چون مستحق آن پدر و مادرند مى توانند ببخشند . 16 § سؤال : آيا سقط جنين در قبل از سه ماهگى جايز است ؟ § جواب : اگر ماندن جنين در رحم مادر موجب ضرر براى مادر شود و يا اينكه مادر را در عسر و حرج شديد قرار مى دهد مى تواند او را سقط نمايد مگر اينكه جان در او رسيده شده باشد كه به هيچ وجه جايز نيست . 17 § سؤال : در جايى كه اسقاط حمل جايز است ديه ثابت است ؟ § جواب : بر كسى كه مباشرت به اسقاط كرده ثابت است . 18 § سؤال : اگر انعقاد نطفه ناخواسته صورت گرفته باشد سقط جنين تا چند ماهگی اشكال ندارد ؟ § جواب : سقط جنين بعد از دميده شدن روح در آن مطلقاً جايز نيست و قبل از آن اگر حفظ جنين برای مادر ضرر داشته باشد يا مشقتی داشته باشد كه نوعاً قابل تحمل نيست سقط آن اشكالی ندارد . 19 § سؤال : خانمى در ماههاى آخر حاملگى (ماه هشتم يا نهم) پس از سونوگرافى به تشخيص پزشكان جنين او ناقص الخلقه است و قطع نخاع و از نظر بيماريهاى مغزى داراى مشكل بسيار زياد مىباشد كه معلوم نيست در حال زايمان و پس از زايمان بميرد يا زنده بماند از طرفى مادرش با شنيدن اين خبر تعادل خود را از دست داده و به شدت روحش در عذاب است آيا سقط جنين جايز است؟ زيرا نگهدارى چنين فرزندى براى خانواده اش قابل تحمل نيست. § جواب : حرام است. 20 § سؤال : حكم اسقاط جنين معلول عقب مانده ذهنى يا ناقصُ الخلقه چيست؟ § جواب : در هيچ حالى جايز نيست مگر اين كه بقاى آن در شكم مادر براى او موجب ضرر و يا حرج فوق تحمّل باشد و روح در او دميده نشده باشد . سؤال : اگر مامايى با اخذ پول كارى كند كه موجب مرگ نوزاد هنگام ولادت شود آيا قصاص مى شود؟ § جواب : فقط ديه دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 585]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن