تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805588779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي تاريخ جام ملتهاي اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: بررسي تاريخ جام ملتهاي اروپا
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): مسابقات فوتبال جام ملتهاي اروپا در سال 2008 يكشنبه با قهرماني تيم اسپانيا به پايان رسيد. تيم اسپانيا ديشب در ورزشگاه ارنست هاپل وين با نتيجه يك بر صفر بر تيم آلمان غلبه كرد و بر سكوي قهرماني ايستاد.


جام ملت‌هاي اروپا به مراتب جوان‌تر از مسابقات جام جهاني است، در سال 1930 بود كه اولين دوره از مسابقات قهرماني جهان برگزار شد و در سال 1960براي اولين بار رقابتهايي كوچك براي پيدا كردن قهرمان اروپا صورت گرفت.
كشورهاي بزرگ اروپا از جمله آلمان و انگليس در آن زمان با توجه به بودن مسابقات قهرماني جهان جذابيت چنداني در برگزاري مسابقاتي ويژه اروپا نمي‌ديدند.
براي نمونه در اولين دوره بازي‌ها در سال 1960، تنها 17 تيم از 33 كشور ممكن، آماده شركت در اين رقابت‌ها بودند.
درجام 1960 تمايل كشورهاي بلوك شرق به ويژه شوروي و چكسلواكي براي حضور در چنين مسابقاتي،بيش از ساير كشورها بود تا با اين روش در صحنه سياسي دنيا نيز پررنگ‌تر ظاهر شوند و نامشان در صف كشورهاي مطرح دنيا قرار بگيرد.
تا سال 1980 وضع بر اين قرار بود كه رقابتهاي دور پاياني با حضور فقط چهار تيم در كشوري ميزبان برگزار مي‌شد كه خود نيز يكي از اين چهار تيم بود.
در چارچوب اين ميني رقابتها تنها دو ديدار نيمه نهايي و يك ديدار فينال انجام مي‌گرفت. اين چهار تيم هم در پيكارهايي مقدماتي تعيين مي‌شدند كه بازي‌هاي گروهي و در پي آن، ديدارهاي رفت و برگشت يك چهارم نهايي را در بر مي‌گرفت.
در سال 1960 فرانسه ميزبان بازيها بود، اما بعد از شكست در مرحله نيمه نهايي و ناكامي 2 بر صفر در برابر چكسلواكي در ديدار بر سر مقام سوم، انتظارات تماشاگران خود را برآورده نساخت. قهرماني اولين دوره مسابقات جام ملت‌هاي اروپا نصيب شوروي سابق شد كه چهار سال بعد 1964 هم در فينال بازيها حضور داشت، اما در آنجا مغلوب اسپانيا شد.
پيروزي 2 بر يك اسپانيا بر شوروي در فينال سال 1964ميزباني جام 1968 را ايتاليا برعهده داشت و خود هم درآخر عنوان قهرماني را به دست آورد، البته با بخت و اقبال فراوان. ايتاليايي‌ها در ديدار نيمه‌نهايي به مصاف شوروي سابق رفتند كه حاصل بازي بعد از وقت قانوني و وقت اضافي صفر بر صفر بود.
در آن دوران از ضربات پنالتي خبري نبود و برنده ديدارهاي نيمه نهايي در چنين مواردي به حكم قرعه مشخص مي‌شد. قرعه پيروزي هم به اسم ايتاليا خورد و ميزبان بازيها در فينال روياروي يوگسلاوي قرار گرفت.
اين ديدار بعد از وقت قانوني و اضافي با نتيجه تساوي 1 بر 1 به پايان رسيد. البته در فينال ديگر از قرعه و قرعه‌كشي خبري نبود و در صورت تساوي، بازي بايد تكرار مي‌شد. در دومين بازي فينال ايتاليا موفق شد، يوگسلاوي را 2 بر صفر شكست دهد.
دهه هفتاد ميلادي يعني جام 1972 دوران طلايي فوتبال آلمان محسوب مي شود ، آلمان‌ها در اين دهه چه در مسابقات جام جهاني و جام ملت‌هاي اروپا و چه در رقابت‌هاي باشگاهي در اروپا، نقشي برجسته ايفا كردند.
در جام ملت‌هاي اروپا كه در بلژيك برگزار شد، آلمان‌ها تيمي را روانه ميدان كردند كه بسياري آن را بهترين تيم ملي تاريخ فوتبال اين كشور مي‌دانند.
فرانتس بكن‌باوئر، يگانه قيصر دنياي فوتبال بود كه در كناروي چهره‌هايي درخشان چون سپ ماير، گونتر نتزر و گرد مولر حضور داشتند.
در آن دوره بود كه ملي‌پوشان آلمان به يك پيروزي بزرگ تاريخي دست يافتند و در چارچوب بازي‌هاي مقدماتي براي نخستين بار توانستند تيم ملي انگليس را در استاديوم تسخيرناپذير ويمبلي لندن 3 بر 1 شكست دهند.
تيم ملي فوتبال آلمان در آن دوره، بلژيك ميزبان بازي‌ها را در دور نيمه نهايي 2 بر 1 مغلوب كرد و در بازي فينال 3 بر صفر روسيه را در هم كوبيد. گرد مولر كه به بمب‌افكن تيم ملي آلمان مشهور بود در دو بازي 4 گل به ثمر رساند و آقاي گل شد.
نخستين باري كه اتحاديه فوتبال اروپا تصميم گرفت، برنده يك ديدار را در صورت تساوي دو تيم بعد از 120 دقيقه بازي، از طريق ضربات پنالتي مشخص كند، در جام 1976 يوگسلاوي بود. آلمان‌ها كه سال 72 قهرمان اروپا و 74 قهرمان جهان شده بودند، در ديدار فينال به مصاف چكسلواكي رفتند، اين ديدار بعد از تساوي 2 بر 2 در وقت قانوني و وقت اضافي به پنالتي كشيده شد.
ناكامي هوينس در به ثمر رساندن ضربه پنالتي در برابر چكسلواكي در فينال 1976در حاليكه بازيكنان چكسلواكي همگي ضربه‌هاي خود را به ثمر رساندند، اولي هوينس، مدير ورزشي فعلي باشگاه صاحبنام بايرن مونيخ و يكي از بازيكنان مهم تيم ملي آلمان در آن زمان، توپ را به آسمان بلگراد فرستاد و آرزوي آلمان به دفاع از عنوان قهرماني را بر باد داد.
در دوره‌هاي كه از آنها سخن به ميان آمد، ساختار رقابت‌هاي جام ملت‌ها كم و بيش ثابت ماند. به مرور زمان كشورهاي بيشتري تصميم گرفتند كه وارد گود شوند و از اين رو شمار تيمهاي شركت‌كننده در دور مقدماتي افزايش يافت، اما با وجود اين، تورنمنت نهايي كماكان از دو بازي نيمه نهايي و يك بازي فينال تشكيل شده بود كه اتحاديه فوتبال اروپا بعد از گذشت چند دوره تصميم گرفت كه با تغيير ساختار بازي‌ها، به جذابيت اين جام بيفزايد.
ملي‌پوشان آلمان، قهرمان دوره 1980 ايتاليا اولين بار در مسابقات 1980 در ايتاليا بود كه هشت تيم در دور نهايي شركت داشتند كه در دو گروه تقسيم شده بودند.
تيم‌هاي اول هر گروه مستقيم به فينال صعود مي‌كردند و دو تيم دوم هر گروه بر سر كسب مقام سوم، به مصاف هم مي‌رفتند.
در آن دوره، تيم ملي آلمان با دو برد در مقابل چكسلواكي و هلند و يك تساوي در برابر يونان به‌عنوان سرگروه به فينال صعود كرد و در بازي نهايي هم با پيروزي 2 بر 1 بر بلژيك براي دومين بار به‌عنوان قهرماني اروپا دست يافت.
از جمله ستارگاني كه در اين موفقيت مهم سهيم بودند، مي‌توان از كارل هاينس رومنيگه و هورست هروبش (هيولاي سرزني)و برند شوستر نام برد.
جام ملت‌هاي اروپا در سال 1984 را بايد نقطه عطفي در اين بازي‌ها دانست. در آن سال فرانسه ميزباني برگزاري هفتمين دوره را برعهده داشت و نه تنها به بهترين وجه از عهده انجام اين وظيفه بر آمد، بلكه با كسب عنوان قهرماني، شور و شادي فرانسويان را چند چندان كرد.
ميشل پلاتيني با 9 گل آقاي گل جام 1984در اين دوره، برخلاف دوره قبل، مرحله نيمه‌نهايي هم در دستور كار گنجانده شده بود.
روش كار تغيير يافت و ديگر دو تيم سرگروه مستقيما به فينال راه پيدا نمي كردند چون با اضافه شدن مرحله نيمه نهايي، هيجان و جذابيت مسابقات هم بيشتر شده بود.
فرانسه در آن سال بيش از همه از وجود يكي از نوابغ بزرگ عالم فوتبال بهره مي‌برد، اعجوبه‌اي به نام ميشل پلاتيني كه در طي 5 بازي 9 گل به ثمر رساند و نه تنها آقاي گل مسابقات شد، بلكه ركوردي به جا گذاشت كه بعيد مي‌رسد روزي شكسته شود. از آن گذشته پلاتيني توانست در ديدار تيمش در برابر يوگسلاوي در طول يك نيمه سه گل به ثمر برساند و در اين عرصه هم ركوردي بر پا كند.
دوره‌هاي بعد هم كه در سالهاي 1988 و 1992، به ترتيب در آلمان و سوئد برگزار شدند، حال و هوايي مشابه داشتند.
در سال 1988 براي اولين بارميزباني برگزاري جام ملت‌هاي اروپا به آلمان واگذار شد و طبيعي است كه سطح توقع مردم اين كشور از تيم ملي هم بالا بود.
ملي‌پوشان آلمان مرحله گروهي را با دو پيروزي در برابر دانمارك و اسپانيا و يك تساوي در مقابل ايتاليا، پشت سر گذاشتند و به‌عنوان سرگروه راهي نيمه نهايي شدند. حريف آلمان در اين مرحله هلند بود. بازيهاي بين هلند و آلمان هميشه پرهيجان و جنجالي بوده‌اند. اين امر دست كم تا اندازه‌اي، ريشه در تاريخ و اشغال هلند توسط ارتش نازي در جنگ جهاني دوم دارد.
تيم ملي فوتبال هلند در اين دوره ستاره‌هاي زيادي داشت كه البته نقش دو چهره از ديگران برجسته‌تر بود: رود خوليت (گوليت) هافبك و كارگردان بازي نارنجي‌پوشهاي هلند و ماركو فان باستن، مهاجم مهارنشدني اين تيم كه در حال حاضر خود سرمربي‌گري هلند را برعهده دارد.
رونالد كومان و رودي فولر در پيكار جنجالي هلند و فرانسه در دقيقه 55 ديدار نيمه نهايي جام 88 ميان آلمان و هلند، لوتار ماتئوس از نقطه پنالتي گل اول آلمان‌ها را زد و در دقيقه 74 هم رونالد كومان با به ثمر رساندن ضربه پنالتي براي هلند، بازي را به تساوي كشاند.
نبرد آلمان و هلند در آن زمان، دوئل دو بازيكن يعني يورگن كوهلر، مدافع مياني آلمان و ماركو فان باستن، مهاجم هلندبود.
در سال 1988بخت با هلند يار بود؛ فان باستن از يك غفلت كوچك كوهلر سود جست و دو دقيقه مانده به پايان بازي، گل پيروزي ر1 براي هلند به ثمر رساند. اين موفقيت در عين حال انتقام شكست 2 بر 1 هلند از آلمان در جام جهاني 1974 هم بود.
البته شماري از بازيكنان هلند بعد از خاتمه ديدار، رفتار ناشايستي از خود نشان دادند، از جمله رونالد كومان.
در ديدار فينال آن دوره، ملي‌پوشان هلند با برتري كوبنده‌اي، روسيه را 2 بر صفر شكست دادند و براي اولين بار به عنوان قهرماني اروپا دست يافتند. ناگفته نماند كه ماركو فان باستن، ستاره آن دوره نيز، با 5 گل، آقاي گل بازي‌ها شد.
مسابقات فوتبال قهرماني اروپا در سال 1992 كه در سوئد برگزار گرديد تاريخي بود ، با توجه به جنگ بالكان و فروپاشي يوگسلاوي سابق، اين كشور كه دور مقدماتي را با موفقيت پشت سر گذاشته بود، از حضور در دور نهايي محروم ماند و جاي يوگسلاوي را در اين پيكارها دانمارك گرفت.
بازيكنان دانمارك كه با خيال خوش و آسودگي خاطر ايام مرخصي و استراحت را مي‌گذراندند، از طرف فدراسيون فوتبال كشورشان بسيج شدند كه چمدان‌هاي خود را ببندند و عازم ميدان مبارزه شوند.
ملي‌پوشان دانمارك كه برخلاف تيم‌هاي ديگر، فرصت چنداني براي تداركات، آماده‌سازي و انجام ديدارهاي آزمايشي نداشتند، بي غل و غش قدم به ميدان گذاشتند، با كمي بخت و اقبال و پس از موفقيتهاي دور از انتظار در مرحله گروهي، نخست تيم ملي هلند، مدافع عنوان قهرماني را در مرحله نيمه نهايي در ضربات پنالتي مغلوب كردند و سپس تيم ملي فوتبال آلمان، قهرمان جهان در آن زمان را در بازي فينال 2 بر صفر به زانو درآوردند.
در آن دوره، انتظار هم چيز مي‌رفت جز قرار گرفتن دانماركي‌ها در نوك قله فوتبال اروپا.
دومين تحول اساسي در جام ملتهاي اروپا بعد از فروپاشي شوروي سابق و به وجود آمدن جمهوري‌هاي ريز و درشت صورت گرفت.
با توجه به افزايش ناگهاني تعداد كشورهاي اروپايي و فدراسيون‌هاي فوتبال در اروپا، تصميم گرفته شد كه در جام 1996 انگليس، شمار تيم‌هاي شركت كننده در دور نهايي از 8 تيم به 16 تيم افزايش پيدا كند: چهار گروه چهار تيمي كه دو تيم اول و دوم از آن به مرحله يك چهارم نهايي راه مي‌يابند.
برندگان اين مرحله به نيمه نهايي مي‌رسند و برندگان نيمه نهايي هم در ديدار پاياني براي كسب عنوان قهرماني اروپا به مصاف هم مي‌روند. يك نوآوري ديگر اين دوره، گل طلايي بود كه در وقت اضافي برنده مسابقه را تعيين مي‌كرد، يعني اگر در وقت اضافي، تيمي گل برتري را به ثمر مي‌رستند، بازي در همان لحظه به پايان مي‌رسيد و تكليف برنده هم مشخص مي‌شود.
اوليور بيرهوف و اولين گل طلايي تاريخ جام ملت‌هاي اروپاآخرين پيروزي بزرگ انگليس ميزبان بازيهاي 96، به سي سال پيش از آن برمي‌گشت: كسب عنوان قهرماني جهان در سال 1966. اين سالگرد، موقعيت و مناسبتي نيك بود براي تكرار موفقيت پيشين. همه چيز براي تيم ملي انگليس خوب پيش رفت تا مرحله نيمه نهايي كه اين تيم در مقابل آلمان قرار گرفت.
انگليسي‌ها كه در جام جهاني 1990 ايتاليا در مرحله نيمه نهايي در ضربات پنالتي از آلما‌ن‌ها شكست خورده بودند، اين بار نيز در ضربات پنالتي تسليم ملي‌پوشان آلمان شدند. خلاصه آلمان و پنالتي بدل شده‌اند به كابوس لاعلاج، يا دست كم سخت‌علاج انگليس. فينال جام ملتهاي اروپا در سال 1996 بين آلمان و جمهوري چك برگزار شد كه با پيروزي 2 بر 1 آلمان خاتمه يافت. ناگفته نماند كه اليوور بيرهوف، مهاجم آلمان در اين ديدار اولين گل طلايي تاريخ فوتبال را به ثمر رساند.
جام ملت‌هاي اروپا در سال 2000 از لحاظ شمار تيم‌هاي شركت كننده تفاوتي با دوره پيشين نداشت، اما يك نوآوري بزرگ را دربرمي‌گرفت و آن اينكه براي نخستين بار ميزباني برگزاري مسابقات را دو كشور بطور مشترك برعهده داشتند: بلژيك و هلند.
تيم ملي فوتبال آلمان، مدافع عنوان قهرماني اروپا كه ستاره‌اش در جام جهاني 98 فرانسه رو به افول گذاشته بود، تلخ‌‌ترين دوره‌اش را تجربه كرد و در مرحله گروهي، با يك تساوي و دو شكست در قعر جدول قرار گرفت .
روزنامه جنجالي «بيلد» در پي اين ناكامي بي‌سابقه، در صفحه اول با تيتر درشت خطاب به ملي پوشهاي آلمان نوشت: «شما خل و چل‌هاي فوتبال اروپا هستيد و باعث شرم و خجالت آلمان!»
نبرد زيدان و دل پي يرو، ستارگان فرانسه و ايتاليا در فينال جام 2000در حاليكه ستاره فوتبال آلمان به‌شدت رو به خاموشي گذارده بود، درخشش ستاره يك تيم ديگر اروپا روز به روز بيشتر مي‌شد: تيم ملي فرانسه كه در سال 1998 در خانه خود، عنوان قهرماني جهان را كسب كرده و آن دوران، فوتبال جذاب و مدرني را به نمايش گذاشته بود.
در آن دوره از بازي‌ها، تيم ملي بلژيك، يكي از دو ميزبان مسابقات در همان مرحله گروهي حذف شد. در مقابل، ميزبان ديگر، يعني هلند بازي‌هاي خوبي نشان داد و اگر شانس بيشتري داشت، در مرحله نيمه نهايي در ضربات پنالتي مغلوب ايتاليا نمي‌شد.
لاجوردي‌هاي ايتاليا كه بعد از 32 سال بوي قهرماني به مشام‌شان خورده بود، در ديدار فينال به مصاف فرانسه، قهرمان جهان رفتند و لحظاتي پيش از پايان بازي 1 بر صفر از فرانسه جلو بودند كه ويلتورد، بازيكن تازه نفس فرانسه گل تساوي را به ثمر رساند و بازي با وقت اضافي كشيده شد. در وقت اضافي نيز داويد ترزگه، مهاجم تيم ملي فرانسه با زدن گل طلايي كار ايتاليا را يكسره كرد و باعث تداوم طلسم قهرماني اروپا براي لاجوردي‌ها شد.
جام ملت‌هاي اروپا در سال 2004 با يك ضربه غافلگير كننده آغاز گرديد. تيم ملي فوتبال يونان كه بعد از 24 سال براي دومين بار توانسته بود در دور نهايي رقابتهاي جام ملتهاي اروپا حضور پيدا كند، در همان ديدار افتتاحيه اولين ضربه غافلگيركننده را وارد كرد و 2 بر 1 پرتغال، ميزبان بازي‌ها را كه براي عنوان قهرماني دندان تيز كرده بود، شكست داد.
رهاگل و يوناني‌ها بر نوك قله فوتبال اروپا در جام 2004ملي‌پوشان يونان كه با يك تساوي در برابر اسپانيا و يك شكست در مقابل روسيه، در گروه‌شان دوم شده بودند، در مرحله يك چهارم نهايي به مصاف فرانسه، مدافع عنوان قهرماني رفتند و 1 بر صفر از سد حريف‌شان گذشتند.
يوناني‌ها در نيمه نهايي هم كار ملي‌پوشان جمهوري چك را يكسره كردن و در بازي فينال روياروي تيمي قرار گرفتند كه در نخستين بازي 2 بر 1 آن را شكست داده بودند: پرتغال ميزبان بازي‌ها.
اگر چه پرتغالي‌ها تشنه انتقام بودند، اما بعد از 90 دقيقه همچنان تشنه ماندند، چرا كه كاريستئاس، يكي از ستارگان يونان در آن دوره، با تك گل خود ناممكن را ممكن ساخت و كشورش را براي اولين بار به‌عنوان قهرماني اروپا رساند.
در جام 2008 دو كشور به طور مشترك ميزباني برگزاري مسابقات جام ملت‌هاي اروپا را بر عهده گرفتند اتريش و سوئيس.
در اين دوره از رقابتها 16 تيم در 4 گروه تقسيم شد و ساختار بازي‌ها مانند سه دوره گذشته بود .
در ديدارهاي حذفي (يك چهارم نهايي، نيمه نهايي و فينال) برنده بازي در صورت نتيجه تساوي بعد از وقت قانوني و اضافي در ضربات پنالتي تعيين مي‌شود.
اين بار هم فهرست مدعيان كسب عنوان قهرماني بلند بالاست: از فرانسه و ايتاليا گرفته تا آلمان و همچنين اسپانيا كه هميشه در صف مدعيان قرار دارد.
بسياري از كارشناسان فوتبال، كسب عنوان قهرماني اروپا را به مراتب دشوارتر از كسب عنوان قهرماني جهان مي‌دانند، چرا كه در اين جام حريف به اصطلاح آساني وجود ندارد و برترين‌هاي اروپا روبروي هم قرار مي‌گيرند.
اسپانيا قهرمان جام ملتهاي اروپا شد
تيم ملي فوتبال اسپانيا پس از 44 سال به قهرماني جام ملت هاي اروپا دست يافت .
فرناندو تورس موفق شد با تك گل خود كه در دقيقه 33 نيمه اول بازي وارد دروازه تيم ملي آلمان كرد، اسپانيا را به قهرماني جام ملت هاي اروپا برساند.
تيم اسپانيا كه در طول دو نيمه بازي در برابر آلمان برتري كامل بازي را در دست داشت ، پس از دقيقه هشتاد بازي هم نزديك بود گل دوم را به وسيله ماركوس سنا وارد دروازه حريف كند كه توپ با فاصله كمي از كنار ديرك دروازه راهي اوت شد.
تيم آلمان كه در نيمه دوم بازي سعي داشت گل خورده را جبران كند و ضربه بالاك ، كاپيتان اين تيم نزديك بود در دقيقه 58 بازي وارد دروازه اسپانيا شود.
ديدار نهايي يورو 2008 در وين ، پايتخت اتريش برگزار شد و علاوه بر بيش از 50 هزار تماشاگركه در ورزشگاه ارنست هاپل حضور داشتند، ده ها هزار تن در مركز شهر بازي را به وسيله صفحه هاي نمايش بزرگ دنبال مي كردند.
اسپانيا و آلمان پيش از اين 19 بار با يكديگر ديدار كرده بودند كه آلمان در هشت مسابقه و اسپانيا در پنج مسابقه پيروز شده بودند.
اين دو تيم آخرين بار پيش از فينال جام ملتهاي اروپا، در فوريه سال 2003 و در ديداري دوستانه با يكديگر رو در رو شده بودند كه در آن مسابقه اسپانيا 3-1 آلمان را شكست داده بود.
اسپانيا بعد از چهل و چهار سال قهرمان جام ملت هاي اروپا شد تا ديگر تيم هميشه ناكام لقب نگيرد.
آلمان در مجموع شش بار به فينال قهرماني اروپا رسيده است ، اما در 12 سال گذشته اين اولين باري بود كه آلمان دوباره موفق به دستيابي به چنين موفقيتي مي شد.
آنها همچنين سه بار (1972، 1980، 1996) در اين رقابتها قهرمان شدند.
اما اسپانيا پيش از اين تنها دو بار به فينال رسيده بود (1964 و 1984) كه تنها بار اول موفق (با پيروزي 2-1 مقابل اتحاد جماهير شوروي ) به قهرماني برسد و در سال 1984 به تيم فرانسه كه ميشل پلاتيني كاپيتان آن بود، باخت .
اسپانيا از ماه نوامبر سال 2006 كه 1-0 به روماني باخت ، تاكنون در 21 مسابقه پياپي شكست نخورده بود (18 پيروزي و 3 مساوي ).
لويس آراگونز، مربي اسپانيا با 69 سال و 337 روز سن ، مسن ترين مربي يكي از دو تيم فيناليست در تاريخ اين مسابقات است .
پس از او اتو رهاگل قرار دارد كه در روز فينال جام 2004 و در هنگام هدايت يونان (مقابل پرتغال ) 65 سال و 327 روز سن داشت .
همينطور ينس لمان دروازه بان آلمان با 38 سال و 232 روز سن مسن ترين بازيكن تاريخ مسابقات فينال قهرماني اروپا لقب گرفت .
روبرتو روزتي ، داور ايتاليايي مسابقه احساسات متناقضي را در هر دو تيم ايجاد مي كند.
او در 28 آوريل 2004 روزي كه آلمان سنگين ترين شكست خود در يك مسابقه دوستانه را متحمل شد (5-1 مقابل روماني ) قضاوت ديدار را بعهده داشت و از سوي ديگر وقتي در مرحله مقدماتي اين مسابقات آلمان 2-1 جمهوري چك را شكست داد نيز داور مسابقه بود.
اسپانيا نيز در جام جهاني 2006 تحت نظر روزتي با شكست 3-1 مقابل فرانسه در يك هشتم نهايي حذف شده بود و در مرحله مقدماتي اين مسابقات نيز روزتي داور مسابقه اسپانيا و سوئد بود كه اسپانيا در آن بازي با نتيجه 3-0 از سد سوئد عبور كرد.
در جام دو تيم راه يافته به مرحله نهايي اسپانيا و آلمان بودند كه شب گذشته در ورزشگاه وين به مصاف يكديگر رفتند .
اين ديدار با قهرماني تيم اسپاينا پايان يافت و رويايي قهرماني اين تيم را پس از 44 سال به واقعيتي شيرين براي مردم مبدل كرد.
پس از پيروزي يك بر صفر اسپانيا بر آلمان سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان در فينال يورو 2008 پذيرفت كه اسپانيا تيم برتر ميدان بود.
خواكيم گفت :اسپانيا بيشتر صاحب توپ بود و فرصت هاي به مراتب بيشتري براي گلزني نسبت به آلمان مدافع سه دوره قهرماني جام ملتهاي اروپا خلق كرد.
پيش از بازي آلمان و اسپانيا فرانس بكن باوئر كه به همراه تيم ملي فوتبال آلمان سابقه دو قهرماني در جام جهاني را دارد معتقد بود تيم ملي فوتبال اين كشور در ضربات پنالتي اسپانيا را در فينال يورو 2008 را مي برد و قهرمان مي شود.
اين ادعا بر اساس اين مطرح شده بود كه آلمان در طي 26 سال در ضربات پنالتي به هيچ تيمي نباخته بود.
آلمان از فينال مسابقات قهرماني 1976 اروپا مقابل جمهوري چك تا كنون هرگز در در مسابقات بزرگ در ضربات پنالتي مغلوب نشده و از آن زمان به بعد پنج بار موفق به شكست حريف در همين ضربات شده است .
دريك بررسي اجمالي به اين نتيجه مي رسيم كه عملكرد اسپانيا در تمامي مسابقات خوب بوده و از نظر فني از اولين مسابقه تا فينال سطح بالايي داشته است .
اين تيم با اين عملكرد مي تواند هر تيمي را در جهان شكست دهد. زيرا بازيكنان اسپانيا در اين دوره از نظر انعطاف پذيري و زيركي بهتر از آلماني ها عمل كردند و پيروز از ميدان مسابقه بيرون آمدند.
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 157]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن