تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برترین عبادت مداومت نمودن بر تفکر درباره خداوند و قدرت اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816410669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي بر فعاليت‌هاي دانشكده «علوم حديث»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاهي بر فعاليت‌هاي دانشكده «علوم حديث»
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: دانشكده «علوم حديث»، يكى از مؤسسات آموزش عالى غيردولتي ـ غيرانتفاعى است كه از سال 1378 با مجوز رسمى شوراى عالى انقلاب فرهنگى، فعـاليت آموزشى خود را آغاز كرده است. اين دانشـكده كه در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظيم(ع) در شهررى واقع شده، يكى از مراكز وابسته به مؤسسه علمى ـ فرهنگى دارالحديث است.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با توجه به نقش اساسي احاديث پيشوايان معصوم در شناخت معارف اصيل اسلامي و دستورالعمل‌هاي نجات‌بخش و سعادت‌آفرين اين دين آسماني، دانشكده علوم حديث با اصل قرار دادن آموزش علوم حديث، اهداف بلندي را پي‌گيري مي‌كند كه از آن جمله مي‌توان به تربيت و تامين دبيران و مربيان متخصص در علوم حديث و معارف ديني، به منظور رفع نياز مراكز آموزشي، تربيت و تامين محققان و كارشناسان مطالعات و تحقيقات اسلامي در شاخه‌هاي مربوط به علوم حديث؛ تربيت مبلغان معارف اسلامي براي داخل و خارج كشور و تامين نيازمندي‌هاي رايزني‌ها و خانه‌هاي فرهنگ جمهوري اسلامي ايران و جذب داوطلبان مطالعات و تحقيقات علوم حديث از كشورهاي ديگر و پاسخ‌گويي به نيازهاي مراكز اسلامي خارج از كشور اشاره كرد.

همچنين از ديگر اهداف مي‌توان از فراهم آوردن امكانات براي ارتقاي سطح علمي ـ فرهنگي، كارشناسان سازمان‌هاي دولتي و نهادهاي اسلامي در زمينه مسائل مختلف اسلامي، شناخت استعدادها و فراهم آوردن امكانات براي ادامه تحصيل افراد مستعد در دوره‌هاي بالاتر، جهت تربيت محدث، مبلغ، محقق و اسلام‌شناس اشاره كرد.

مقطع كارشناسي:

در سال 1374 با تلاش‌هايي كه انجام گرفت، برنامه‌هاي درسي مقطع كارشناسي دانشكده و سرفصل‌هاي دروس مورد نياز آن و همچنين منابع اصلي و فرعي درس‌ها، در شوراي عالي برنامه‌ريزي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري به تصويب رسيد. بر اساس اظهار نظر كارشناسان درسي آموزش عالي، اين برنامه از برنامه‌هاي جامع و دقيق آموزش عالي به شمار مي‌ر‌ود.

پس از طراحي و تاسيس اين رشته در نظام آموزش عالي كشور، اولين دوره از دانشجويان دانشكده از طريق آزمون سراسري دانشگاه‌ها وارد مقطع كارشناسي دانشكده شدند و با تلاش‌هاي فراوان مسؤلان، اساتيد و دانشجويان اين دانشكده هرساله فارغ‌التحصيلان اين مقطع، با موفقيت چشم‌گيري در آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه‌ها مي‌درخشند و اكثر رتبه‌هاي برتر رشته علوم قرآن و حديث سراسر كشور را به خود اختصاص مي‌دهند.

واحدهاي درسي:

تعداد واحدهاي درسي مقطع كارشناسي علوم حديث، 135 واحد به شرح و زير است:

1. دروس عمومي، 12 واحد (شامل: فارسي، زبان خارجي، تربيت بدني، تعليم و تربيت اسلامي، انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن)،2. دروس پايه، 70 واحد (شامل: اخلاق، تاريخ اسلام، سيره پيشوايان ديني، زبان تخصّصي، كلام و عقايد اسلامي، تفسير مقدماتي، صرف و نحو كاربردي، قرائت و درك مفاهيم حديثي و تفسيري و فقهي، قرائت و تجويد قرآن، علوم بلاغي، قرائت مطبوعات، مكالمه عربي و ...) و3. دروس تخصّصي، 53 واحد (شامل: كتابت و تدوين حديث، شناخت محدّثان و جوامع حديثي متقدّم و متأخر، آشنايي با علم رجال، فقه الحديث و ...)

تحصيلات تكميلي:

دانشكده علوم حديث از سال 1382 مجوز جذب دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد را دريافت كرد. بدين منظور، با تشكيل كميته‌هاي تخصصي، عناوين و سرفصل دروس مقطع كارشناسي ارشد رشته علوم حديث، با گرايش‌هاي گوناگون طراحي شد و به تصويب وزارت علوم، تحقيقات و فناوري رسيد.

بر اساس آيين‌نامه‌هاي آموزشي مصوب و مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد ناپيوسته رشته علوم حديث، برابر با چهار نيم‌سال تحصيلي است. دروس اين مقطع، در 28 واحد درسي و 4 واحد پايان‌نامه تنظيم شده است.

در حال حاضر، دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد دانشكده در سه گرايش تفسير اثري ، كلام و عقايد و نهج البلاغه پذيرش شده‌اند.

از دروس رشته علوم حديث با گرايش تفسير اثري، مي‌توان به روش‌شناسي تفسير اثري، آسيب‌شناسي روايات تفسيري، مباني فهم حديث، تفسير موضوعي و ... اشاره كرد.

برخي از عناوين دروس رشته علوم حديث با گرايش كلام و عقايد اسلامي، عبارتند از: حوزه‌ها و مكاتب حديثي، كتاب‌شناسي احاديث اعتقادي، علم كلام، علم و معرفت در قرآن و حديث، مباني احتجاج و گفت وگو در قرآن و حديث، توحيد در قرآن و حديث و ... در رشته علوم حديث با گرايش نهج‌البلاغه نيز دروسي چون : نقد متن و بررسي شبهات درباره نهج‌البلاغه، مباحث اعتقادي در نهج‌البلاغه، اخلاق و تربيت در نهج‌البلاغه و امثال آن ارائه مي‌شود.

كار طراحي و كسب مجوزهاي لازم براي گرايش‌هاي ديگردر مقطع كارشناسي ارشد و مقطع دكتري علوم حديث در حال پي‌گيري و اقدام است.

امكانات و مزاياي دانشكده

ساختمان دانشكده با زير بناي بيست هزار متر مربع در جوار حرم مطهر حضرت عبدالعظيم ـ عليه السلام ـ در شهر ري احداث شده و فضاهاي آموزشي، پژوهشي، اداري و رفاهي مورد نياز در آن پيش بيني شده است.

از ديگر مزاياي دانشكده مي‌توان به برنامه‌هاي متنوع فرهنگي و پژوهشي اشاره كرد كه با توجه به لزوم رشد همه‌جانبه دانشجويان، در كنار فعاليت‌هاي آموزشي آنها پيش‌بيني شده است.

شيوه پذيرش دانشجو:

1ـ مقطع كارشناسي:

دانشكده علوم حديث در مقطع كارشنلسي به شيوه «خاص» دانشجو جذب مي‌كند. به اين صورت كه داوطلبان علاقه‌مند به تحصيل در اين دانشكده بايد به هنگام شركت در آزمون سراسري با توجه به رشته تحصيلي خود، كد مربوطه را در قسمت مراكزي كه به شيوه خاص دانشجو مي پذيرند، قيد كنند. اسامي كساني كه امتياز علمي لازم را به دست آورند، تا چند برابر ظرفيت پذيرش، از سوي سازمان سنجش آموزش كشور به دانشكده اعلام شده و پس از شركت اين افراد در مصاحبه عمومي كه توسط دانشكده برگزار مي‌شود، كساني كه حائز بالاترين امتيازات شوند، انتخاب و در اين دانشكده مشغول به تحصيل مي‌شوند.

2ـ مقطع كارشناسي ارشد:

دانشكده علوم حديث در مقطع كارشناسي ارشد به شيوه «نيمه متمركز» دانشجو مي پذيرد. علاقمندان به تحصيل در يكي از گرايش‌هاي مقطع كارشناسي ارشد اين دانشكده لازم است ابتدا در آزمون كارشناسي‌ارشد رشته علوم قرآن و حديث شركت كنند و پس از اعلام رتبه،‌ در صورتي كه مجاز به انتخاب دانشگاه باشند مي‌توانند با انتخاب كد مربوط، هريك از گرايش‌هاي‌مقطع كارشناسي ارشد اين دانشكده را انتخاب كنند. اسامي‌كساني كه امتياز لازم را بدست آورده باشند تا چند برابر ظرفيت از سوي سازمان سنجش آموزش كشور به دانشكده اعلام خواهد شد و پس از شركت اين افراد در مصاحبه ي علمي كه توسط دانشكده برگزار مي‌شود، كساني كه حائز بالاترين امتيازات شوند، انتخاب و در اين دانشكده مشغول به تحصيل مي‌شوند.

3- دانشكده مجازي و آموزش‌هاي الكترونيكي:

دانشكده علوم حديث، در كنار موفقيت‌هاي درخشاني كه در بخش آموزش حضوري به دست آورده است، اين توفيق را داشته كه به عنوان يكي از مراكز پيشتاز دانشگاهي در زمينه آموزش الكترونيكي، دروس خود را از طريق شبكه اينترنت در اختيار عموم علاقه‌مندان در سراسر جهان قرار دهد.

در اين دانشكده مجازي كه اولين نمونه در نوع خود است ، دروس اين رشته دانشگاهي به صورت چند رسانه‌اي و تعاملي ارائه مي‌شود. شيوه آموزشي و امكانالت جانبي در نظر گرفته شده براي اين دانشكده اينترنتي به گونه‌اي طراحي شده است كه بازده و كيفيت آموزشي در حد مطلوبي حفظ شود.

در حال حاضر دانشجويان دوره‌هاي آموزش الكترونيكي در حال تحصيل هستند.

نشاني دانشكده علوم حديث: تهران، شهر ري، جنب حرم مطهر حضرت عبدالعظيم عليه السلام

صندوق پستي: 477-18735، تلفن: 6 - 524 52 559 (021) (0098) دورنگار: 385 52 559 (021) (0098)********************************************************************

منبع: وب‌سايت آستان مقدس حضرت عبدالعظيم عليه السلام
 دوشنبه 10 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 359]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن