تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819667889




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملاصدرا نگين تاريخ حكمت ايرانيان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: صدر المتالهين در روز نهم جمادي الاول سال 980 قمري در شيراز ديده به جهان گشود، پدر او خواجه ابراهيم قوامي تاجري پرهيزگار ، ديندار و دوستدار و حامي دانش ، معرفت بود. ملاصدرا در شيراز علوم زمان را آموخت و در امور تجاري نيز به پدرش كمك مي‌كرد اما چون پدرش درگذشت، براي تحصيل به اصفهان رفت. در اصفهان نزد استاداني مانند شيخ بهايي، ميرداماد و مير فندرسكي فقه و حديث و حكمت آموخت و خود استاد شد و به تدريس پرداخت. ملاصدراي شيرازي اين فرزند برومند عرصه انديشه الهي، روزگاري كه تفكر اسلامي در سراشيبي نزول قرار گرفته بود به عرصه انديشه‌ورزي و نظريه‌پردازي قدم گذاشت و با طرح نظريه حركت جوهري، راه‌هاي تازه و ارزشمندي را در برابر انديشمندان مسلمان قرار داد. وي نظريات تازه‌اي در بيان مسائل اسلامي داشت كه پذيرش آنها براي علماي اصفهان سخت بود، بدين سبب او را به بدعت و نوآوري متهم كردند و به همين دليل از اصفهان اخراج شد و به كهك روستايي نزديك قم رفت و در آنجا مسجدي ساخت و هفت سال به عبادت و تفكر و نوشتن كتاب پرداخت. دوران خلوت گزيني و سلوك معنوي صدرالمتالهين كه دوره دوم ‏از دوران زندگي وي را شامل مي‏شود، هفت‏سال و بنابه قولي پانزده‏سال به طول كشيد تا اينكه ملا صدرا در اثر رياضت شرعي و عبادات‏عارفانه به شهود و كشف حقايق و علم حضوري نايل آمد. همزمان با دوران خلوت گزيني و به دنبال تاسيس مدرسه خان در شيراز و درخواست والي‏شيراز، ملاصدرا به محل تولد خود بازگشته و در مرحله سوم زندگيش تاپايان عمر به تعليم و تدريس افكار و يافته‏هاي متعاليه خود اشتغال و اهتمام ورزيد. ملاصدرا نخستين بار فلسفه را با قرآن و حديث همراه كرد و از هماهنگ ساختن آنها با حكمت مشايي و اشراقي و عرفان، فلسفه‌ي جديد بوجود آوردكه به آن فلسفه‌ي صدرائي يا حكمت معاليه مي‌گويند. بزرگترين اثر او در اين زمينه، كتاب اسفار است كه هنوز هم در حوزه‌ها و دانشگاهها تدريس مي‌شود. همچنين الحكمه العرشيه ، الحكمه المتعاليه في الاسفار العظيمه الاربعه ، المعه المشرقيه في الفنون المنطقيه ، المبدا و المعاد ، المشاعر ، الشواهد لربوبيه في مناهج السلوكيه ، التصور و التصديق ، الوريده القلبيه في معارفه الربوبيه ، اسرار الايات و الانوار البينات ، ديوان اشعار ، حدوث العالم ، اكسير العارفين في المعارفه طريق الحق و اليقين ، اعجاز النعمين ، كسرالاصنام الاجاهليه في ذم المتصوفين ، مفاتيح الغيب ، متشابهات القرآن ، رساله سه اصل از ديگر آثار اين حكيم عالي قدر است. صدرالمتالهين در كنار كارهاي تحقيقاتي موفق شد شاگردان ‏نامداري همچون فيض كاشاني، فياض لاهيجي، حسين تنكابني و حاج ملا هادي سبزواري و طبا طبايي را در عرصه‏هاي مختلف علمي و فلسفي تربيت كند كه هر كدام ازاين بزرگان در تاريخ علوم ديني و فلسفه و عرفان اسلامي، از جايگاه‏ويژه‏اي برخوردارند. اين حكيم وارسته سرانجام در طول عمر 71 ساله اش هفت بار با پاي پياده به حج مشرف شد تا اينكه به هنگام آغاز سفر هفتم يا در بازگشت از آن سفر به سال 1050 ه .ق در شهر بصره درگذشت ، و در همانجا به خاك سپرده شد و اگر چه امروز اثري ازقبر او نيست اما عطر دلنشين حكمت متعاليه از مركب نوشته هايش همواره مشام جان را مي نوازد. ك/4 تمام /1194/1600/




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 605]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن