تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804577906




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خلاف جهت آب


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - محسن آزرم خیلی کنجکاوم که بدانم کیوان علی‌محمدی و امید بنکدار چه‌جوری تقسیم کار می‌کنند؛ چه‌جوری باهم می‌نویسند، چه‌جوری باهم کارگردانی می‌کنند و چه‌جوری باهم تدوین می‌کنند. در همه‌ این سال‌هایی که علی‌محمدی و بنکدار از فیلم‌های داستانی کوتاه و مستند به سینمای حرفه‌ای داستانی رسیده‌اند، این کنجکاوی پابرجا مانده است و با این‌که سابقه‌ آشنایی‌‌مان به همان‌ دوره‌ فیلم‌های داستانی کوتاه و مستندی برمی‌گردد که زمینه‌ ورودشان به سینمای حرفه‌ای شد ولی هیچ‌وقت این پرسش (و درواقع، کنجکاوی) را با آنها درمیان نگذاشته‌ام؛ چون مطمئنم که جواب این کنجکاوی‌، چیزی بیش از یک خنده‌ دوستانه نیست. حدسم این است که می‌گویند خب، یکبار بیا تماشا و ببین چه می‌کنیم اما بعید است کارگردان‌هایی که تا رسیدن به مرحله‌ فیلم‌برداری، فیلم‌نامه‌شان را چندبار بازنویسی می‌کنند، همه‌چیز را بگذارند برای روز فیلم‌برداری و تماشای «شبانه‌روز»، دومین فیلم سینمایی ‌علی‌محمدی و بنکدار‌، نشانه‌ همین دقت پیش از ساخت است؛ این‌که می‌دانند همچه فیلمی را چه‌‌جوری باید بسازند و حواسشان هست که داستان فیلمشان سرراست و خطی نیست و دقیقاً به‌خاطر همین، چیزهای دیگری را در فیلم گنجانده‌اند که آن سرراست‌نبودن و خطی‌نبودن خیلی مایه‌ دردسر تماشاگر نشود؛ این‌که آنها به‌اندازه‌ کافی «اعتمادبه‌نفس» دارند و اصلاً نمی‌ترسند که این پیچیدگی مانع کارشان شود. «شبانه‌روز»، به‌هرحال، فیلم آسان و راحت‌الحلقومی نیست؛ شاید اگر از میانه‌های فیلم، داستان‌ها در هم تنیده نمی‌شدند، خیلی هم پیچیده به‌نظر نمی‌رسید. بااین‌همه، ظاهراً خود کارگردان‌ها هم به این فکر کرده‌اند که «شبانه‌روز» به‌خاطر همین داستان‌های در‌هم‌تنیده، ممکن است تماشاگرش را (تاحدی) سردرگم کند؛ این است که برای هر داستان، یک رنگ‌ درنظر گرفته‌اند و البته شیوه‌ حرکت دوربین هم در هر داستانی متفاوت است. طبیعی ا‌ست که آن دوربین پُرحرکت و مواج داستان «فوژان» (مهناز افشار) با روحیه‌اش همخوانی دارد و طبیعی‌ ا‌ست که برای ‌مرجان‌ (نیکی کریمی) که می‌خواهد آرام و بی‌دردسر زندگی کند، دوربینی آرام در نظر گرفته‌اند و باز طبیعی‌ست که در بخش ‌حورا‌ (مهتاب کرامتی) که در زندگی شخصی گیج و سردرگم است، دوربین مدام در حرکت باشد. این، البته، واضح‌ترین کاری ا‌ست که ‌علی‌محمدی و بنکدار‌ کرده‌اند (همین‌جا باید بنویسم که فیلم‌برداری «مرتضی پورصمدی» آن‌قدر خوب و دیدنی ا‌ست که نمی‌شود نادیده‌اش گرفت)  و قاعدتاً کارهای دیگری هم کرده‌اند که باید در یادداشتی طولانی‌تر از این به آن پرداخت. «پنهان‌کاری» نکته‌ اصلی «شبانه‌روز» است. خیلی موافق نیستم که روی کلمه‌ «دروغ» تأکید کنیم؛ «پنهان‌کاری» کلمه‌ بهتری‌ است برای توضیح موقعیت آدم‌های این فیلم و اصلاً خود فیلم هم عمداً براساس همین «پنهان‌کاری» پیش می‌رود و خیلی چیزها را «پنهان‌کارانه» روایت می‌کند؛ تا خون از بینی فوژان نمی‌آید، نمی‌فهمیم که بیمار است، تا تلفن ‌حورا‌ در یکی از مهم‌ترین صحنه‌های فیلم زنگ نمی‌خورد، نمی‌فهمیم که این تکه‌ سیاه‌وسفید، یک فیلم در فیلم است،  تا ‌فرخ‌ (پارسا پیروزفر) از زن اولش، ‌حورا‌ نمی‌پرسد که سرگرم چه‌کاری‌ست، نمی‌فهمیم که آن تکه‌ سیاوش و دختر فراری درواقع فیلم‌نامه‌ای بوده که ‌حورا‌ داشته می‌خوانده و آن‌را در ذهن خودش خیال می‌کرده است و بالأخره، تا ‌حورا‌ دم در خانه‌ ‌مرجان‌ نمی‌رود و نمی‌گوید که با شوهرش ‌فرخ‌ کار دارد، نمی‌فهمیم که شوهر خانم بازیگر دوباره ازدواج کرده و ظاهراً به زن دومش علاقه‌ بیشتری دارد. این است که «شبانه‌روز» در همه‌ داستان‌هایش، بین «دوست‌داشتن» و «پنهان‌کاری» پُل می‌زند؛ برای دوست‌داشتن دیگری‌ و اثبات این دوست‌داشتن است که آدم‌ها دست به «پنهان‌کاری» می‌زنند. «آلن دو باتُن» در توضیح همین «پنهان‌کاری» در مقاله‌ای نوشته بود که «رو» بازی‌کردن در زندگی، به‌نظر خیلی‌ها، آن‌را بی‌مزه می‌کند. آدم‌ها همیشه دوست دارند که خیال کنند چیزی هست که به‌چشم آنها نمی‌آید و پنهان شده است. نگاه کنیم به ‌حورا‌ که می‌داند یک‌جای کار زندگی‌اش می‌لنگد اما همکار فعلی و دوست سال‌های دورش آن حقیقت رسواکننده را نمی‌گوید، اصلاً خیال نمی‌کند که ‌فرخ‌ ممکن است ریگی به کفش داشته باشد. موقعیت ‌مرجان‌ هم دست‌کمی از او ندارد؛ او زندگی آرامَش را دوست دارد و خیال نمی‌کند که سفرهای گاه‌وبی‌گاه فرخ در همین شهر و در خانه‌ دیگری‌ است.  برسیم به آخر این یادداشت. «شبانه‌روز» چه‌جور فیلمی‌ است؟ خوب است یا بد؟ دیدنی ا‌ست یا نیست؟ درستش این است که فکر کنیم یک همچه سؤال‌هایی را باید گذاشت برای وقتی دیگر اما آن علاقه‌ بی‌حد علی‌محمدی و بنکدار به حرکت دوربین و قطع‌های سریعی که به یک‌جور پلک‌زدن شباهت دارند، این‌جا درست نشسته‌ است. می‌دانید، خوبی «شبانه‌روز»، در وهله‌ اول، این است که شبیه هیچ‌کدام از فیلم‌های این جشنواره نیست. تن‌ندادن به جریان آب و خلاف آن شناکردن قاعدتاً کار آسانی نیست و البته علی‌محمدی و بنکدار در «شبانه‌روز»‌شان دقیقاً همین‌کار را کرده‌اند. 




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 466]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن