واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: با نزدیک شدن به نیمه ماه مبارک رمضان سریالهای شبانه تلویزیون که ویژه این ایام آماده شده است مخالفان و موافقان زیادی را با خود همراه کرده است که نظرات کارشناسان در این رابطه قابل توجه است. حسين سلطانمحمدي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در مورد مجموعه تلويزيوني «جراحت» ساخته محمدمهدي عسگرپور، اظهار داشت: سريال «جراحت»، روايت خود را به شكلي تازه و روان دستمايه خود قرار داده است و در طول پخش بسيار ديده شده كه اين سريال دوست دارد نحوه سالم زندگي كردن و ارتباط سالم را به نمايش بگذارد. وي در ادامه افزود: تم سريال با دستمايه قرار دادن صيغه محرميت دو جوان در كنار گرايشات و ديدگاههاي مختلف سنتي آغاز شده و استفاده از اين ترفند كه در پايان هر قسمت، چند پلان از قسمت بعدي پخش ميشود، كنجكاوي فراواني براي مخاطب به همراه دارد و يك نوع آوري جديد در سيما به شمار ميرود. اين منتقد در ادامه افزود: داستان سريال «جراحت» به نوعي بارگذاري بين چند نيروي جامعه است كه ميخواهند براي فرزندان خود آينده روشني ترسيم كنند و در اين ميان نيت همه خير است، اما در اين مسير به تضاد رسيدهاند و اين مجموعه يك هشدار به خانوادهها ميدهد و به نوعي بازتاب شرايط فعلي جامعه نيز هست و ميتوان به اين نتيجه رسيد كه با تكيه بر اصول و قواعد ميتوان به دوستي و صلح دست پيدا كرد. سلطانمحمدي تصريح كرد: سريال «جراحت» خط داستاني جذاب و جديدي دارد كه يك مدل ديگر آن كه در سينما نيز ديده شد، فيلم سينمايي «مصائب شيرين» ساخته عليرضا داوودنژاد است كه در آن فيلم نيز دو زوج همديگر را دوست داشتند و در نهايت خانوادهها به نفع اين زوج و فرزندان خود، كوتاه آمدند. اين منتقد در ادامه افزود: سريال «جراحت» در مقايسه با ساير سريالهاي در حال پخش ماه مبارك رمضان، كم سابقه و بينظير است چرا كه نوع و نحوه روايت تمامي مخاطبان را به تامل وا ميدارد و در اين ميان والدين به فكر فرو ميروند كه در حادث شدن چنين رفتاري واكنش منطقي را اعمال كنند. سلطانمحمدي اظهار گفت: «سعيد نعمت الله» متن يكدستي نوشته و داستان سريال «جراحت» خوب روايت ميشود. اين منتقد در ادامه در مورد رتبهبندي سريالهاي ماه مبارك رمضان نيز خاطرنشان كرد: به نظر من سريال «جراحت» يك سرو گردن از ساير سريالها ديگر جلوتر است و در كنار آن سريالهاي «ملكوت» و «در مسير زاينده رود» براي مخاطبان قابل فهمتراند و سريال «نون و ريحون» نيز روايت سختي دارد اما تلاش كرده تا عامه پسند باشد. وي در ادامه در مورد بازيهاي سريال «جراحت» نيز گفت: «آتنه فقيه نصيري» و «امين تارخ»، بازيهاي قابل قبولي دارند اما «ثريا قاسمي» ( مامان لطيفه) خوب بازي نكرده و «رامين راستاد» و پدرش نيز كاملا منفعل هستند. «ملكوت» گرفتار اغراق است/ حسن شيخ حائري "منتقد"می گوید: مجموعه «نون و ريحون» نيز سريال مخاطب محور است، اما متن و كارگرداني يكدستي ندارد و اين باعث ميشود برخي قسمتها خوب، اما بيشتر قسمت ها شاهد افت محسوس باشد. وي با اشاره به اينكه مجموعه «در مسير زاينده رود» كارگرداني و متن قابل دفاعي دارد، اظهار داشت: اما مشكل جدي آن در استفاده ناصحيح از لهجه اصفهاني است. با اين حال اين سريال نمره قبولي مي گيرد. عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران يادآور شد: سريال «جراحت» تقريبا تمامي عوامل موفقيت يك مجموعه تلويزيوني را دارد، به عبارت ديگر كارگرداني ريزبينانه محمدمهدي عسگرپور در كنار يك فيلمنامه دقيق و بازي هاي روان ثريا قاسمي، امين تارخ و علي عمراني ما را مجاب ميكند كه «جراحت» را بهترين مجموعه ماه رمضان امسال بدانيم. وي همچنين در مورد مجموعه تلويزيوني «ملكوت» ساخته محمدرضا آهنج، خاطرنشان كرد: سريال «ملكوت» ضعيفترين مجموعه امسال تلويزيون است و با اطمينان ميتوان گفت تا زماني كه وضعيت مشاورههاي تخصصي و جلوههاي ويژه براي ساخت آثار ماورايي، بهبود نيابد، بهتر است از اين دست سريالها نسازيم. سريالهاي امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژيك سالهاي گذشته را ندارد/ «سيدرضا صائمي» عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در مورد سريالهاي در حال پخش تلويزيون در ماه مبارك رمضان، اظهار داشت: در مجموع ميتوان گفت كه سريالهاي امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژيك سالهاي گذشته را ندارد و در كنار آن تا به حال با مخاطبان هم ارتباط برقرار نكردهاند. ** «در مسير زاينده رود» لهجهها خوب در نيامده است وي در ادامه در مورد مجموعه تلويزيوني «در مسير زاينده رود» ساخته حسن فتحي، نيز اظهار داشت: «حسن فتحي» در تلويزيون تا به حال سريالهاي بينظيري مانند: «ميوه ممنوعه»، «شب دهم» و ... را دارد اما در اين سريال، قصه خوبي را انتخاب نكرده و در كنار آن لهجهها نيز درنيامده است. ** «پرديس افكاري» يكي از محاسن سريال «در مسير زاينده رود» است اين منتقد در ادامه به محاسن اين سريال نيز پرداخت و افزود: يكي از امتيازات اين سريال، بازي خوب «پرديس افكاري» است كه بعد از بازيهاي متوالي در نقشهاي كليشهاي و خشن توانسته اين نوع كليشه را خوب بشكند و در كنار آن در اين سريال متفاوت ظاهر شده است. وي در ادامه افزود: بعد از گذشت چند قسمت متوالي از اين سريال، حالا ميتوان گفت كه سريال تازه در حال راه افتادن است، تعليق در اين سريال در حال جريان است و قصه حالت گرمي به خود گرفته است. ** «جراحت» فيلمنامهاي تكراري دارد صائمي در ادامه در مورد سريال «جراحت» ساخته محمد مهدي عسگرپور، اظهار داشت: شخصيت «امين تارخ» (بزرگ) در اين سريال خيلي شبيه به دكتر سريال «اغماء» ساخته سيروس مقدم، است. وي در ادامه افزود: يكي از مشكلات اين سريال، فيلمنامه تكراري است و تمايل بيش از حد «سعيد نعمتالله» نسبت به استفاده از موضوعهاي مانند: كينه، انتقام، مناسبتهاي آدمهاي زخم خورده و ... را نميفهمم. وی افزود:در كنار آن او علاقه شديدي به جنس سينمايي «مسعود كيميايي» دارد و به نظر من اگر «مسعود كيميايي» سريال «زير هشت» را ديده باشد، در كار بعدي حتما از «سعيد نعمتالله» به عنوان فيلمنامهنويس و «منصور» (كامران تفتي) را به عنوان بازيگر انتخاب خواهد كرد. حال سريالهاي متوالي «سعيد نعمتالله» را مثل: «رستگاران»، «زير هشت» و «جراحت» را كنار هم بگذاريم، من احساس ميكنم كه اين سريالها از نظر متن خيلي شبيه به هم است. ** جاي سريالهاي «رضا عطاران» در ماه مبارك رمضان خالي است سيدرضا صائمي در پايان اين گفتوگو نيز اظهار داشت: در مجموع در ماه مبارك رمضان، سريالها در ژانر كمدي جواب ميدهد و اين تجربه تاريخي كاملا جواب داده است اما در اين ميان، جاي سريالهاي طنز قوي و پرمخاطب مثل كارهاي «رضا عطاران» در ماه مبارك رمضان خالي است و در مجموع ميتوان تا اينجا به اين نتيجه دست پيدا كرد كه سريالهاي امسال ماه مبارك رمضان، حس نوستالژيك سالهاي گذشته را ندارند. منبع : جهان نیوز سینمای ما-
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]