تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فتوا دهندگان بزرگانِ دانشمندان‏اند و فقيهان پيشوايانى كه از آنان بر اداى پيمان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816313140




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش شديد قيمت‌ها، در دستور كار اتحاديه اروپا


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: افزايش شديد قيمت‌ها، در دستور كار اتحاديه اروپا


قيمت‌ها- همشهري‌آنلاين:
افزايش بهاي مواد غذايي و سوخت، به موضوع روز دنيا تبديل شده است.

سران كشورهاي اتحاديه اروپا قصد دارند در نشست آينده خود، به راه‌هاي مقابله با اين بحران بپردازند. مقابله‌اي كه نبايد تنها به راه‌كارهاي كوتاه‌مدت محدود شود.

سران كشورهاي عضو اتحاديه‌ اروپا در نشست آينده خود كه در پايان هفته جاري برگزار خواهد شد، به بررسي عوامل افزايش شديد بهاي مواد غذايي و سوخت خواهند پرداخت. آمار و ارقام منتشرشده نگران‌كننده هستند: بر اساس آمار رسمي، در ۱۲ ماه منتهي به آوريل ۲۰۰۸، متوسط قيمت‌ها براي مصرف‌كننده در اتحاديه اروپا ۶/ ۳ درصد افزايش داشته است. اين درحالي است كه بهاي نان و محصولاتي كه از غلات و دانه‌ها توليد مي‌شوند ۲/ ۹ درصد، بهاي سوخت ۱۲ درصد، بهاي شير، پنير و تخم‌مرغ ۴/ ۱۴ درصد و سوخت‌هاي خانگي مايع حدود ۲/ ۳۴ درصد افزايش نشان مي‌دهد.

سوخت و مواد غذايي از عوامل اصلي افزايش تورم هستند. در مورد مواد غذايي نبايد اين موضوع را فراموش كرد كه در سي سال گذشته با وجود اين‌كه قيمت اين مواد در ظاهر افزايش يافته، اما در واقع قدرت خريد توليدكنندگان اين محصولات نسبت به تورم كاهش داشته است.

كم‌كردن بار از دوش جامعه به جاي تعديل ماليات‌ها

تصميم‌گيري و سياست‌گذاري نهايي در مورد راه‌حل‌هاي مقابله با افزايش بهاي مواد غذايي و سوخت، بر عهده سران ۲۷ كشور عضو اتحاديه اروپا خواهد بود. كميسيون اتحاديه اروپا و شوراي وزيران خارجه اين اتحاديه اما در گزارشي، مجموعه‌اي از پيشنهادها را به‌عنوان نقطه آغاز بحث‌ها ارائه كرده‌اند.

گزارش يادشده با اين نكته آغاز مي‌شود كه افزايش قيمت‌ها در دو حوزه سوخت و مواد غذايي، نه تنها از عوامل مقطعي ناشي مي‌شوند كه دلايل ديگري نيز دارند. از جمله اين دلايل مي‌توان به افزايش روزافزون تقاضا براي نفت و مواد غذايي، به‌ويژه در كشورهايي هم‌چون چين و هند اشاره كرد. از همين رو برخي كاهش‌هاي موقت در بهاي برخي مواد غذايي در مقياس عمده‌فروشي، مبناي سياست‌گذاري‌ها قرار نمي‌گيرند و محاسبات بر اساس سير صعودي قيمت‌ها انجام مي‌شوند.

با اين پيش‌زمينه، شوراي وزيران اتحاديه اروپا در آغاز ماه ژوئن، بيانيه سال ۲۰۰۵ منچستر در مورد انرژي را تأييد كرد.

بر اساس اين بيانيه بايد از استفاده از اهرم ماليات يا مداخله سياسي در قيمت‌گذاري نفت خودداري كرد؛ به زبان ساده‌تر: افزايش بها را نبايد با كاهش موقت ماليات‌ بر نفت خام تعديل كرد.

گزارش مي‌افزايد، نبايد فراموش كرد كه افزايش قيمت‌ها به معناي كاهش ذخاير است. از سوي ديگر كاهش ماليات بر نفت خام، خود مي‌تواند سبب افزايش قيمت‌ها از سوي توليدكنندگان شود.

به عقيده تنظيم‌كنندگان اين گزارش، كشورهاي اروپايي مي‌توانند تدابيري بيانديشند كه با استفاده از آنها فشار افزايش قيمت‌ها بر قشرهاي آسيب‌پذير كاهش يابد.

شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا با استناد به بيانيه منچستر پيشنهاد مي‌كند كه اقداماتي جامع، هدف‌دار و پيوسته در حوزه‌هاي انرژي و مواد غذايي انجام شوند و از سياست‌هاي تشديد كننده‌ي قيمت‌ها خودداري شود. به عنوان مثال حذف موقت عوارض گمركي براي واردات غلات به اتحاديه اروپا يا تعليق قانون محدوديت توليد شير براي دامداران اروپايي، از اقدامات كوتاه‌مدتي هستند كه مي‌توان در كنار برنامه‌هاي بلندمدت در جهت مقابله با افزايش قيمت مواد غذايي انجام داد.

البته عوامل ديگري نيز بر افزايش قيمت‌ها مؤثرند كه سرچشمه آنها در خارج از اتحاديه اروپا قرار دارد و اين اتحاديه نمي‌تواند به سرعت به آنها واكنش نشان دهد. به همين دليل، به زعم كارشناسان، انعطاف داشتن به نوسان قيمت‌ها، بهتر از جنگيدن با آنهاست. اين‌جاست كه شوراي وزيران خارجه اتحاديه اروپا و كميسيون اين اتحاديه، برنامه‌ريزي‌هاي ميان‌مدت و بلندمدتي را ضروري مي‌دانند كه قبل از وقوع واقعه از آن پيشگيري كرده و غالبا پيش از وارد شدن شوك به بازار مصرف، نوسانات شديد را پيش‌بيني و براي آن چاره‌انديشي مي‌كنند.

در حوزه توليد مواد غذايي مي‌توان به اصلاح ساختار پرداخت، به‌‌طوري كه توليد، هدفمند و بر اساس نياز بازار صورت گيرد. در حوزه انرژي نيز اخيرا برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفته تا وابستگي اتحاديه اروپا از واردات نفت خام را كاهش دهد؛ از جمله مي‌توان به افزايش سهم منابع انرژي تجديدپذير و تلاش براي استفاده بهينه از نفت خام نام برد.

دليلي ديگر براي اصلاح ساختار

كميسيون اتحاديه اروپا هم‌چنين قصد دارد تأثير مشوق‌هاي مالياتي، در كاهش مصرف خانگي را بيازمايد.

لزوم رقابتي بودن بازار مواد خام و به‌طور كلي رقابتي بودن تمامي زنجيره توليد، از عوامل ديگري هستند كه گزارش كميسيون اتحاديه اروپا و شوراي وزيران خارجه كشورهاي عضو، به آنها اشاره مي‌كند.

كارشناسان در پايان، با توجه به جهاني بودن ابعاد بحران‌ بهاي مواد غذايي و سوخت، خواستار آزادسازي جهاني تجارت، كمك به كشورهاي در حال توسعه و برگزاري نشستي مشترك ميان كشورهاي توليدكننده و مصرف‌كننده‌ي نفت شده‌اند.

اكنون بايد منتظر ماند و ديد كه آيا تمام اعضاي اتحاديه اروپا در نشست آينده سران اين اتحاديه، بر ضرورت انجام اقدامات لازم تأكيد خواهند كرد يا خير.

نويه تسورشر تسايتونگ

تاريخ درج: 30 خرداد 1387 ساعت 21:20 تاريخ تاييد: 30 خرداد 1387 ساعت 21:27 تاريخ به روز رساني: 30 خرداد 1387 ساعت 21:27
 جمعه 31 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن