تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815465467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سالگرد نيروهاي پاسدار صلح (2)بيشتر منازعات ريشه هاي نژادي دارد/ امكان بازگشت ناآرامي ها به كوزوو


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سالگرد نيروهاي پاسدار صلح (2)بيشتر منازعات ريشه هاي نژادي دارد/ امكان بازگشت ناآرامي ها به كوزوو
رئيس مركز اطلاعات سازمان ملل در ايران و سخنگوي سابق سازمان ملل در كوزوو در مراسم شصتمين سالگرد تاسيس نيروهاي پاسدار صلح ملل متحد در دانشگاه تهران با اشاره به مشكلات نژادي، اقتصادي و بيكاري در اين منطقه، امكان بازگشت ناآرامي ها به كوزوو را بعيد ندانست.

به گزارش خبرگزاري مهر، مراسم شصتمين سالگرد تاسيس نيروهاي پاسدار صلح ملل متحد روز دوشنبه 23 خرداد ماه با همكاري انجمن ايراني مطالعات سازمان ملل متحد و مركز اطلاعات سازمان ملل متحد در دانشگاه تهران و با حضور دانشجويان، اساتيد، رسانه ها و "نوت استباي" هماهنگ كننده مقيم سازمان ملل متحد ايران و" سونيل نارولا" رئيس مركز اطلاعات سازمان ملل در ايران برگزار شد.

"كوزوو با ساختاري شكننده و نيازمند بازسازي در قلب اروپا"

در اين مراسم جمعي از اساتيد دانشگاههاي ايران و همچنين بعضي مقامات سازمان ملل متحد در ايران به سخنراني پرداختند كه سخنراني دو تن از ايشان در زير آمده است .

سونيل نارولا رئيس مركز اطلاعات سازمان ملل در ايران و سخنگوي سابق سازمان ملل در كوزوو در اين مراسم با اشاره به تحولات در كوزوو گفت: كوزوو امروز نسبت به سرزمين جنگ زده اي كه من نخستين بار در اكتبر 1999 به آنجا رفتم مكاني متفاوت است .

نارولا از خاطرات خود در زماني كه اولين بار وارد كوزوو شده بود سخن گفت و افزود: هنگامي كه من براي نخستين بار وارد پرشتينا پايتخت كوزوو شدم، اولين حسم اين بود كه به جايي آمده ام كه وضعي در هم گسيخته دارد. ساختمان ها به صورت بلوك هاي آپارتماني به شيوه كمونيستي قديمي به شكلي مخروبه در كنار هم قرار داده شده بودند؛ تا زمستان 2000 – 1999 بسياري از آلبانيايي ها كه از كوزوو در دوران درگيري ها رانده شده بودند، بازگشته يا در حال بازگشتن بودند به غير از آناني كه در مكان هاي امن در كنار نيروهاي ناتو بسر مي بردند و صرب ها در حال ترك اين منطقه بودند.

اين مقام سازمان ملل درباره پيشرفت هاي كوزوو در زمان سرپرستي سازمان ملل متحد بر آن گفت: كوزوو امروز حداقل از نظر فيزيكي كاملا با زمان بعد از جنگ متفاوت است. از سال 2000 به بعد كوزوو شاهد ساخت و سازهاي بزرگ بوده است. كسب و كار رونق گرفته و مراكز خريد بزرگ فعال شده اند، اما اين بدان معني نيست كه مشكلات حل شده اند و مشكلات اقتصادي و بيكاري بعنوان معضل هنوز وجود دارند.

نارولا با اشاره به مشكلات نژادي اي كه هنوز وجود دارد و مي تواند آرامش در اين منطقه را به هم بزند گفت: نوعي راه حل براي كوزو بايد پيدا شود و اين آن چيزي است كه جامعه بين المللي هنوز سعي دارد به آن دست يابد.

سخنگوي سابق سازمان ملل در كوزوو به وظايف تعريف شده براي سرپرست موقت سازمان ملل در اين منطقه اشاره كرد و گفت: بر اساس قطع نامه 1244 شوراي امنيت دبير كل ماموريت سرپرستي موقت ملل متحد در استان جنگ زده كوزوو را با اختيارات زير تاسيس نمود:

-اجراي وظايف سرپرستي مدني اساسي، ارتقاي تاسيس دولت مردمي و خود مختار در كوزوو، تسهيل فرايند سياسي براي تعيين وضعيت آينده كوزوو، هماهنگي كمك هاي انساندوستانه و رفع بلاياي مربوط به تمامي آژانس هاي بين المللي، حمايت از بازسازي زيرساختار هاي اصلي، ارتقاي حقوق بشر، تضمين بازگشت ايمن و بدون وفقه تمامي پناهندگان و آوارگان به خانه هايشان در كوزوو.

نارولا درباره اقدامات انجام شده گفت: با همكاري نزديك با رهبران كوزوو، "يونميك" كارهاي اساسي سرپرستي مانند خدمات گوناگون در زمينه بهداشتي، آموزشي، بانكداري، مالي، پست، ارتباطات، نظم و قانون را به مورد اجرا گذاشت.

وي درباره چالش هايي كه سرپرستي در اين منطقه روبرو شد گفت كه برخي از چالش هاي بزرگ كه يونميك با آن مواجه بود عبارت بودند از بازگشت آوارگان به خانه ها و سرزمينشان، يافتن افراد گم شده كه قبل، بعد و در حين جنگ مفقود شده بودند، تاسيس نظام قضايي و ارائه عدالت، بازگرداندن حق مالكيت مردمي كه به دليل درگيري جا به جا شده بودند، راه اندازي اقتصاد، اداره شهر ميتروويچا كه به وسيله رودخانه اي به دو قسمت آلبانيايي ها در جنوب و صرب ها در شمال تقسيم شده بود.

سخنگوي سابق سازمان ملل در كوزوو درباره مشكلات قضايي گفت: براي مثال ايجاد نظام قضايي پس از جنگ كار آساني نبود. قوانين صرب ها وجود داشت اما قاضي براي اجراي عدالت نبود؛ فرايند آهسته اي براي آموزش قاضي وجود داشت و بايد قاضي هاي بين المللي از خارج آورده مي شدند تا به جرايم بزرگ به ويژه جنايات بين قومي رسيدگي كنند.

نارولا ادامه داد: به عنوان شخصي كه در مقام سخنگوي يونميك، خدمت مي كردم معتقدم در محيطي كه پس ازجنگ ايجاد مي شود، كار بسيار پر چالش است و بايد دقت مي شد هنگام ارسال پيام ضروري از هيچ يك از دو جامعه اصلي جانبداري نشود، تمركز و توجه رسانه هاي داخلي و خارجي بر مسائل كوزوو پايان ناپذير مي نمود و كنفرانس هاي خبري ما بسيار پر شور و فعال بود.

وي ادامه داد: ديروز، 15 ژوئن، تحول چشمگيري رخ داد و قانون اساسي كوزوو به مورد اجرا گذاشته شد و با در نظرگرفتن اين امر بان كي مون، دبيركل سازمان ملل برنامه هايي براي تغيير ساختار و شكل "سرپرستي موقت ملل متحد در كوزوو (يونميك) را اعلام نمود و در ژوئن 1999 پس از 78 روز جنگ نيروهاي ناتو در كوزوو، سازمان ملل موظف شد با يونميك كوزوو را اداره نمايد و با دستور كار بي سابقه اي سرپرستي انتقالي و نهادهاي خود گردان مردم سالار موقت براي تضمين اوضاع صلح آميز را براي همه ساكنان كوزوو تاسيس و بر آن نظارت نمايد.
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 255]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن