تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 دی 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846396449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فرش دست بافت ميراثي فرهنگي كه نيازمند توجه جدي است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش ايرنا، فرش در فرهنگ ايراني از جايگاه والايي برخوردار است. ايرانيان از گذشته تا به امروز. سعي و تلاش مي كردند كه فرش را هميشه تميز و پاكيزه نگاه دارند و حتي به ندرت با كفش به روي فرش پا مي گذاشتند تا جايي كه فرش زيبا و خوش آب و رنگ را، نمايانگر حيثيت و آبروي صاحبخانه ايراني قلمداد مي كردند. براين اساس فرش دستباف را نبايد فقط به عنوان يك نوع از اقساط كالا به حساب آورد بلكه بخشي ازهويت وآرماني دانست كه برگرفته از تخيلات، انديشه ها و احساسات زيبا شناختي ايرانيان است. فرش دستباف شكوفايي افكار و احساسات هنرمندي است كه با قدم گذاشتن درعمق معنا و با الهام گيري از جهان پيرامون خود و با استفاده از هوش و خلاقيت خاص خود رنگها و زيبايي ها را در قالب طرحي بيان مي كند. فرش دست بافت، مبتكران و صنعتگران را به ياري مي طلبد تا مواد اوليه فرش را از نخ و كرك و ابريشم و و پود را رنگ آميزي كرده تا در دستان توانگر بافندگان جاني تازه به هنر بخشيده شود. بافندگاني كه در پشت دارهاي قالي زمزمه هايي از شعرهاي زيبا دارند و با چشمان نقش آفرينشان دانه دانه تارهاي چله و پود را همراهي مي كنند و شگفتا كه با چه صبر و شكيبايي با انگشتان ظريفشان رنگهاي زيباي طبيعت را درجاهاي مخصوص خود جاي مي دهند و عطر نفسهايشان جاني دوباره به نقش هاي بافته شده مي دهد. ايرانيان هنرمند و هنر دوست پيكره وجوديشان از فكر و انديشه، تا دستان و انگشتان هنر آفرينشان با فرش، دوستي ديرينه دارد. قديمي ترين فرش دستباف ايران در سال 1949 دردومين مرحله كاوش هاي (رودنكو) باستان شناس روسي، ، قديمي ترين فرش دستباف در منطقه پازيريك از دل تاريخ بيرون آمد. رودنكو در كتابي كه به مناسبت اين اكتشاف و درسال 1953 در روسيه منتشر ساخت آن فرش را كار ايران و قديمي ترين فرش ايران در دنيا معرفي كرد. او نوشت: بدون اينكه بتوانيم به طورحتم بگوييم اين فرش كار كدام يك از سرزمين ماد، پارت (خراسان قديم) يا پارس است. تاريخ فرش مذكور و پارچه هايي كه در پازيريك كشف شد به قرن پنجم و يا اوايل قرن چهارم پيش از ميلاد بازمي گشت. در روي فرش پازيريك، ريزه كاري هاي مختلف و طرز گره زدن دم اسب ها، در نقوش برجسته تخت جمشيد نيز ديده مي شود و حتي در تاريخ فرش ايران اعتلاي اين هنر اصيل را در دوران مغول، درقرن 13 و 14 ميلادي شاهد هستيم. مغول هاي صحرا گرد كه با نخ و پشم گوسفندان آشنايند و خود، بافندگان گبه و خورجين اسب هستند. رنگ ها و نقش هاي بديع كه يادآور سرزمين گل و بلبل بوده و ايلخانان را بر آن داشته تا كاخ هاي خود را با آن آذين كنند. پس از آن گسترش نقش هاي مينياتوري فرش ايران كه در زمان غازان خان در سال 1524- 1307ميلادي به اوج خود مي رسد. اما در واقع اوج طلايي قالي ايران در دوران سلاطين صفوي به ويژه زمان حاكميت شاه طهماسب اول و شاه عباس كبير رخ مي دهد. از اين دوران حدود سه هزار تخته فرش به يادگارمانده كه در موزه هاي بزرگ جهان و يا در مجموعه هاي سنتي نگهداري مي شوند. درتاريخ زين الاخبار به نقل ازهمادوران گرديزي دربرشمردن هديه هاي سلطان محمود غزنوي به يوسف قورخان از فرشهاي گران مايه ارمني و قالي هاي اويسي سخن گفته شده و يا درتاريخ بيهقي، ابوالفضل بيهقي درشرح مجلسي از سلطان محمود غزنوي در اوايل قرن پنجم مي نويسد كه اين صفه را به قالي هاي رومي آراسته بودند و حتي در باب آل بويه نيز گفته شده كه اين حكومت در پيشرفت توسعه صنعت قالي بافي سهم فراواني داشته است. همچنين در اثر بي دليل فردوسي در شاهنامه در زمان به تخت نشستن تهمورث ديوبند آمده است: هر آن چيز كاندر جهان سودمند كنم آشكار، گشايم زبند پس از پشت ميش و بره پشم و موي، بريد و به رشتن نهادند روي به كوشش از او كرد پوشش، به راي؛ به گستردني بود هم او رهنماي در فرشنامه ايران اثر حسن آذرپاد درخصوص رونق فرش به زمان هخامنشيان پرداخته شده كه قالي مشهور اين دوران بهارستان نام داشته است. اين فرش كف تالار ايوان كسري را مي پوشانده و تار و پود اين فرش از زر و سيم بوده كه در قسمت هاي گوناگون آن از مرواريد گرانبها استفاده شده است و نقش و نگار آن از موجودات طبيعت بوده است. پرويز تناولي در كتاب پژوهش هنر قالي بافي خود حركت و فعاليت بافندگي در ايران را نوعي تصوير گرايي مي داند كه از اوايل سده سيزدهم هجري قمري آغاز شده و تا اواسط قرن چهاردهم ادامه يافته است. قالي بافي تصويري پيشينه اي بسيار دراز مدت دارد كه به پيش از اسلام بازمي گردد، مشخصات قالي پازيريك كه قديمي ترين قالي جهان است از جنبه هاي فراوان تصويري برخوردار بوده است؛ كه با ايجاد تحولات مذهبي و با روي آوردن نخستين دولت شيعه مذهب، صفوي، نقش هاي هنري به تدريج جايگزين تصاويرهاي گوناگون شد. دراثر پرويز تناولي دسته بندي هاي قاليچه اين چنين آورده شده: قاليچه هاي نقش شاهي با ريز گروه هوشنگ شاهي، تخت جمشيدي، شاپوري، شاه عباسي و ... قاليچه هاي داستاني با زير گروه داستان رستم، داستان رستم و سهراب، داستان رستم و اكوان ديو و... قاليچه هاي قصص قرآني با زير گروه داستان قرباني كردن اسماعيل به دست ابراهيم و... قاليچه هاي دراويش، با زير گروه شيخ صنعان، نور عليشاه و ... قاليچه هاي تصويري ارمنيان با زير گروه داود و ساسون، قاليچه هاي نقش عشايري با زير گروه ايلات لر و بختياري، كرد ها، بلوچ ها و... قاليچه هايي از تصاوير زنان، قاليچه هايي از تصاوير جانوران. قاليچه هاي تصويري ايران اثر پرويز تناولي كتاب مهمي است كه بسيار ارزشمند هنر و صنعت قالي بافي ايران را غناي هنري بخشده است. واما بافنده قالي كه درهردوره از دل و جان گره زدن وبافتن را بدون حاضر شدن در كلاس درس و دانشگاه با تمام وجود ياد مي گيرد. گره سازه، گره آهنگ آوازه، گره صبح، گره روزه، گره ماهه، گره آه . هوشنگ مرادي كرماني، در فيلم گره مي گويد: هنر از آن مقوله اي است كه وقتي انجامش مي دهي مي آفريني، همان موقع مزدش را مي گيري، زيرا در همان وقت از كاري كه مي كني لذت مي بري و از پوسته خودت بيرون مي آيي. اين از پوسته بيرون آمدن، مطمئناً با رنجي همراه است كه نمي شود آن را توصيف كرد. وي افزايد: اما لذتي در پايان كار حاصل مي شود كه همه اين رنج را گره هاي لذت مي بافد و آن را خوشايند مي كند. گره سرخه، گره بخته، گره سبزه، گره سخته، گره برفه، گره زنجيرآويزه، گره كوه و قله اش زخم ناسوره گره فيلمي است درباره فرش و رنج هاي آن درباره قالي و عاشقي بافندگان آن و موضوعي است درباره آنچه فرش را رونق مي دهد. اما دراين سطرها به زيبايي ها، تصويرها شگفتيهاي تاريخي فرش پرداختيم و زمان آن رسيد كه بر انگشتان ظريف و كوچك دختران ايراني هنرمند پرداخته شود كه چگونه در پشت دارهاي قالي موهاي سياهشان را به سپيدي تبديل كردند و در لابه لاي رنگ هاي بنفش، آبي و قرمز چشمان زيبايشان را به يادگار گذاشتند. همه ما خاطراتي از گذشته را كم و بيش به ياد داريم كه درخانه هاي گرم و كوچك ايراني بافندگان با سليقه، پايان يك دار قالي را جشن مي گرفتند. برخي دختران بعد از اتمام كار قالي به خانه بخت مي رفتند و چه شور و غوغايي داشت. برخي ديگر به پا بوس امام رضا (ع) مي رفتند. اما زيبا ترين اين فرايند ها زماني بود كه دختران هنرمند بعد از پايان بافت قالي، انعام دريافت مي كردند و با آن وسايلي كه دوست داشتند و زماني برايشان آرزو شده بود را تهيه مي كردند و هنرعلاوه بر تعيين نياز هنري هنرمند، نياز مادي او را نيز جوابگو بود. با اين انگيزه هنرمندان ايراني توانسته اند تا به امروز اين هنر پارسي را حفظ كنند و ما به خوبي ميدانيم كه براي حفظ هرهنرارزشمندي هميشه بايد ازجان و دل بها داد وآيا اين چنين هست؟ و اما درعصرحاضر وضعيت فرش دستباف در ايران به چه صورت است؟ با اين هدف به بازار فرش رفتيم. درهر مغازه فرش ها با رنگ هاي زيبا،‌ سفيدي ديوارهاي بازار را رنگ آميزي كرده بودند. هركدام ازفرش فروشان با دردست داشتن تسبيح مشغول ذكرگويي بودند يا دربين فرش هاي خود به خواب عميق فرو رفته يا كتاب در دست داشتند و چنان درعمق و ژرفاي آن غرق شده بودند كه اصلاً حضورت را احساس نمي كردند. يابرخي درگوشه مغازه خود چنان با افسوس و نگراني به فرش هاي انبار شده خيره مانده بودند كه ناخودآگاه از خود مي پرسي چه اتفاقي افتاده است؟ اينجا كه فقط بازار فرش نيست. اين بازار عشق، رنگ و آميزه اي از هنر است چه اتفاقي افتاده است؟ چرا اينقدر سرد و بي روح است؟ رفتن به بازار را هميشه بسيار دوست داشتني و زيبا مي دانستيم و با هر نگاهي به فرهنگ تاريخي مان عشق مي ورزيديم و احساس نمي كرديم كه بازار سنتي و قديمي ما ايرانيان چقدر وسعت دارد خصوصاً‌ وقتي نگاه هاي پر مهر و محبت و اميدوار پيرمردهاي كاسب بازار را مي ديدم به زندگي و آينده مان اميدوارتر مي شديم. اما با اين باور وقتي در بازار فرش قدم گذاشتم احساس غربت و تنهايي را درآن لحظه براي اولين بار احساس كرديم و گفتيم اينجا چه خبر است؟ چرا نقش ها و رنگ ها و گره ها و تارو پود انديشه ها در خواب فرو رفته اند. بسيار افسوس خورديم و كنجكاو شديم. به سراغ بازاريان رفتيم. يكي از توليد كنندگان فرش دستباف نائين در خصوص اين فرش گفت: فرش نائين از تخته اي 5/1 متري تا هزار و پانصد متري بافته مي شود، كه در رنگهاي كرم، آبي، سرمه اي، و لاكي است و الياف آن نيز از پشم و نخ است. حسن كاظمي معتقد بود: فرش دست بافت ديگر از جايگاه و عزت خود برخوردار نيست و افرادي سود جو به راحتي عزت و ارزش فرش دستباف را خراب كرده اند. به گفته وي، متقاضي در بازار خريد بسيار كاهش پيدا كرده تا جايي كه ديگر حتي نمي توان بافنده را تأمين و مواد اوليه را خريداري كرد. وي دليل حضور نداشتن در نمايشگاههاي فرش را فروش زير قيمت روز آخر دانست وگفت: براي بسيار تأسف آورد است كه بخواهم در روز پاياني نمايشگاه فرش هايم را به زير قيمت تعيين شده بفروشم و احساس مي كنم ارزش و اهميت هنرفرش دستباف پايين مي آيد. وي تاكيد كرد: ما نياز به حمايت و پشتيباني و تشويق و دل گرمي داريم تا بتوانيم اين ميراث را حفظ كنيم چراكه به خاطر عشق فقط تاكنون اين كار را ادامه داده ايم. شايد ماه ها بگذرد و ما هيچ گونه درآمدي كسب نكرده باشيم. فروشنده فرش اصفهان نيز در اين خصوص گفت: قالي اصفهان در طرح هاي ترنجي، درختي و گنبدي از زمان هاي بسيار دور طراحي شده كه تار آن از ابريشم و پود آن نخ و الياف آن كرك كه در زمان گذشته با گل هايي از ابريشم بافته مي شده اما در چندين سال اخير تمام زمينه فرش ها را ابريشم بافند. مجيد موسي رضايي، اين ميراث گرانبها در حال مرگ و نابودي است و ما نگران آن روزي هستيم كه ديگر از اين اثر فرهنگي يادگاري نماند. وي افزود: ما بازارهاي اروپايي را از دست داده ايم حتي ديگر فرش هاي كهنه ما را هم خريداري نمي كنند كه اين بي انگيزه اي را حتي در نسل جوان هم مي توان ديد. به گفته اين پير بازاري، اكنون بافنده ها نيز سالخورده شده اند و بيشتر جوانان روي به تكنولوژي جديد و زرق و برق هاي كه هنرهيچ دخل و تصرفي در آن ندارد آورده اند. وي تاكيد كرد: افرادي سود جو، فرش تقلبي را با نام فرش خوب ايران وارد بازار فرش اروپا كردند و پس از يك الي دو سال وقتي كه فرش تقلبي كيفيت خود را از دست داد به تدريج اعتبار فرش ما كاسته شد. به گفته اين فروشنده فرش، افزايش قيمت ابريشم هم به طور مستقيم بر روي قيمت فرش اصفهان اثر مي گذارد و در اين وضعيت اقتصادي ديگر كسي نگاه هم به اين فرش نمي كند. رضائي افزود: متأسفانه وجود برخي شركت تعاوني ها به جاي آنكه باعث ارزان شدن مواد اوليه فرش و بالا بردن كيفيت فرش شود بر عكس عمل كرده و در خيلي از موارد مواد اوليه فرش را گران تر از بازار و با كيفيت پائين در اختيار توليد كننده قرار مي دهند. وي عدم حمايت ازاين صنعت چند صد ساله كه حدود 25 ميليون نفر مستقيم و غير مستقيم از آن امرار معاش مي نمايند و همچنين ندادن تسهيلات بانكي به اين هنر فرهنگي را از ديگر چالش هاي موجود دانست. فروشنده فرش دستباف كاشان نيز از ثابت نبودن قيمت فرش در بازار سخن گفت و آن را يكي از علت هاي ركود بازار دانست و افزود: فرش كاشان از 5/1 تا 24 متر و از پشم و نخ بافته مي شود كه رنگ آن لاكي و كرم است. حسين توانگر افزود: فرش كاشان علاوه بر عرضه صادرات اصولاً در ايران نيز براي مصرف داخلي مورد استقبال قرار مي گيرد و ناگفته نماند كه در حال حاضر فرش هاي ماشيني داخلي نيز يكي از رقيب هاي اين ميراث هنري به حساب مي آيند و مي توان گفت كه تا حدودي هنر و هنرمندان را با مشكل رو برو كرده اند. به گفته وي، در بازارهاي جهاني قيمت فرش عرضه شده به صورت ثابت است اما فرش ايران با افزايش و كاهش قيمت روبرو است. وي گفت: ما درعرصه صادرات نياز به بازارياب هاي خوب و قوي داريم كه بتوانند بازار فرش ايران را در اروپا به حركت و رونق بيندازد و تا اين كار انجام نگيرد تغييري در سرنوشت فرش دستباف نخواهيم داشت. مديريكي از كارخانه هاي فرش ماشيني كاشان نيزعدم نظارت بربافت فرش در اين گارگاههاي صنعتي را يكي از دلايل بي كيفيتي فرش ماشيني و در نهايت پرزرق و برق جلوه دادن اين فرشها كنارفرش دستبافت دانست و گفت: نخ هايي كه دراين فرش ها بافته مي شود عموما تقلبي و با لاي كمتر به داستگاه داده مي شود كه پس از شستشو از انداز? فرش كاسته مي شود. يكي ديگر از فروشندگان فرش گفت: آفت ديگرآن، فرش ها مدتي كه پا خورشد، همانند نمد مي شود و خواب فرش از بين مي رود و ديگر آن رنگ و جلا را ندارد اما فرش دستبافت با هنر انگشتان دست بافته مي شود و در درازمدت هم رخ خود را از دست نمي دهد. علي احمدي تاكيد كرد: يك هماهنگي و نظارت بين دو صنعت به خصوص در شهرستان كاشان لازم و ضروري است. يكي از بافندگان فرش دستباف نيز ازكم درآمدي اين قشر سخن گفت وافزود: من تامين زندگيم از اين راه مي گذرد كه در حال حاضر با مشكل نقدينگي مواجه شده ام. مريم صالحي تصريح كرد: من جوانيم را در پشت اين دار گذاشته ام ولي هنوز حتي بيمه نشده ام. به گفته اين هنرمند، درآمد وي با ميزان خريد او در بازار هماهنگ نيست و هر روز با افزايش قيمت مواد اوليه و از طرفي ديگر با ركود بازار فروش فرش روبرو است. نايب رييس اتحاديه صنف فروشندگان فرش دستباف اصفهان نيز در اين خصوص گفت: با تمام بحران هاي بوجود آمده در بازار فرش دستباف، اين هنر هنوز جايگاه خود را از دست نداده است. محمد پور قديري افزود: هنرفرش دستباف زائيده فكر و انديشه هنرمند ايراني است و هنرايراني در مسير پر پيچ و خم تاريخ به آساني بدست نيامده كه با چند بحران و چالش از پيشرفت اين هنر نااميد شويم. وي يكي از چالش هاي بوجود آمده در صنعت فرش را بافنده هاي تك بافت دانست و افزود: برخي از استاد كارهاي اصفهاني، يك نوع از مواد اوليه همراه با يك نقشه و يك سري از اطلاعات كلي در اختيار بافنده هاي خود قرار مي دهند كه اين گونه طراحي مناسب با سليقه اي بازار امروز نيست. وي، بررسي نقشه و طرحي جديد همسو با حفظ فرهنگ و سنت غني فرش ايران مي تواند از كارگاههاي كوچك و تك بافت كشور تا كارگاه هاي بزرگ را كارآفريني كند. وي تاكيد كرد: هنوز بافنده هاي ما با سليقه هاي خودشان بافندگي مي كنند در حالي كه براي رقابت با بازار جهاني علاوه بر حفظ هنر ايراني بايد بتوانيم با رقباي جهاني خود نيز از لحاظ طرح و رنگ رقابت كنيم. نايب رييس اتحاديه صنف فروشندگان فرش دستباف اصفهان گفت:‌ مواد اوليه خالص و مرغوب نقش بسزايي در كيفيت فرش دستباف دارد كه متاسفانه برخي افراد سودجو با استفاده از برخي مواد تقلبي لطمه بسيار زيادي به كيفيت فرش مي زنند. قديري تصريح كرد: هماهنگي و همدلي بين توليد كننده ها و فروشنده ها يكي از برنامه هايي است كه تا حد قابل توجهي از استفاده مواد نامرغوب در بافت هنر جلوگيري كند و شناخت به روز و بهتري را نسبت به بازار داخلي و خارجي به ارمغان بياورد. وي گفت: براي هدفمند شدن برنامه هاي پيشنهادي و رفع چالش ها از صنعت فرش اخيرا مركز ملي فرش ايران تاسيس شده است كه با نظرات كارشناسان در بازارهاي داخلي و خارجي در بهبود توليد وعرضه صنعت فرش اميدواريهايي حاصل شده است. نايب رئيس اتحاديه صنف فروشندگان فرش دستبافت اصفهان با اشاره به پتانسيل هاي موجود در نمايشگاه هاي فرش گفت: خوشبختانه در اصفهان نمايشگاه بين المللي در تمام عرصه ها حضور فعال دارد. به گفته وي: نمايشگاه بين المللي در بخش صادرات بسيار فرصت مناسب و به جايي براي معرفي تاجران ودر نهايت عرضه بيشتر محصولات ايراني به بازارهاي بين المللي است. پورقديري تا كيد كرد: اگر در بين تاجران و توليد كنندگاني كه در نمايشگاه حضور پيدا مي كنند هماهنگي از نظر كيفيت و قيمت وجود داشته باشد ما موفقيت بيشتري خواهيم داشت. وي تصريح كرد: در اصفهان 525 نفر عضو اتحاديه هستند كه مهمترين هدفشان بالاتر بردن سطح كيفي و كمي فرش دستباف است. وي زمان تاسيس اين اتحاديه را سال 1351 دانست و گفت: 18 درصد از جمعيت استان وابسته به اين صنعت مي باشند كه به گزارش اتحاديه توليد كنندگان و بافندگان تا كنون 103 هزار و پانصد بافنده شناسايي شده است. هنر درهر مكان و زمان خصوصيات خاص خود را داشته و مستقل از زمان قبل و بعد مسير خود را طي كرده است. اما فرش دستباف علاوه بر هنري مستقل، در تار و پود اقتصاد جامعه نيز نقشي به سزا و مهمي ايفا كرده و با تحولات بسيار جدي و شگرف با بُعدهاي بسيار وسيع روبرو شده خصوصاً از لحاظ كيفي و كمي در تنوع رنگها، اندازه و طرح ها، اما در توليد سبك هاي نو و مختلف حيران مانده است براي جلوگيري و سردرگمي و كم رنگ شدن ارزش فرش دستباف مي طلبد كه كارشناسي ها و تدبيرهاي كار گشايي انجام شود. تا علاوه بر معرفي جديدي ازيك هنر باستاني و ماندگار، رمز پويايي و پيروزي در بازارهاي رقابتي نيز شناسايي شود تا چرخه اي اين صنعت ارزشمند ديگر متوقف و نا كارآمد نشود. گزارش از: زهرا جلوداريان




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 926]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن