واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز يكشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، در اين روز فيلم هاي مهتاب روي سكو ساخته فيما امامي،خاك و آتش از مهدي صباغ زاده، 33 روز ساخته جمال شورجه، آسمان هشتم از حسن نجفي، آسمان محبوب از داريوش مهرجويي و خيابان بيست و چهارم به كارگرداني سعيد اسدي نمايش داده شد. مهتاب روي سكو ، نخستين ساخته سينمايي فيلما امامي از مستند سازان موفق است، اين فيلم درباره تعزيه خواني به نام ابراهيم است كه هرساله در اين دهه به تعزيه خواني در روستاها مي پردازد.با اين تفاوت كه امسال با مشكلات زيادي در زندگي شخصي اش همچون: فوت همسر و بيماري پسرش روبه روست. مهتاب روي سكو قصه ساده و رواني دارد كه بعضا به سينماي تجربي نزديك شده كه نشات گرفته از سالها كار امامي در حوزه فيلم هاي كوتاه و مستند است. ابراهيم به عنوان قهرمان فيلم پرداخت متقاعدكننده اي داشته و تماشاگر را با خود همراه و همدل مي سازد. بازي چشمگير حسين محجوب از نقاط قوت فيلم به حساب مي آيد كه در كنار كارگرداني هوشمندانه كيفيت والايي به كار بخشيده است. خاك و آتش تازه ترين كار سينمايي مهدي صباغزاده كه جزو نخستين فيلمسازان پس از انقلاب به حساب مي آيد، فيلمي تاريخي براساس ماجرايي واقعي است كه نزديك به 100 سال پيش در سيستان و بلوچستان اتفاق افتاده است.جي اند بلوچ به عنوان شخصيتي تاريخي كه با انگليسي ها مبارزه كرده در خاك و آتش پرداخت ملموسي داشته و به باور تماشاگر مي نشيند. صباغ زاده، براي روايت داستانش به شيوه كلاسيك روي آورده و داستان خود را بدون لكنت تا به آخر روايت كرده و فيلمي سرگرم كننده و در عين حال پرمحتوا را روانه پرده سينما كرده است. حضور فريبرز عرب نيا در نقش اصلي فيلم بسيار به كار آمده و نقش برجسته اي در كيفيت مناسب فيلم داشته است. جمال شورجه كه آثار مهمي را در زمينه سينماي دفاع مقدس توليد كرده پس از چند سال دوري از عرصه سينما با 33 روز، بازگشت موفقي داشته و توانسته بخش هايي از جنگ سي و سه روزه لبنان را به تصوير بكشد. وي براي نشان دادن مقاومت جانانه مردم روستايي در مرز لبنان و فلسطين اشغالي، از دو داستان جذاب بهره گرفته و از عنصري به نام تعليق غافل نشده است. داستان ازدواج زوجي جوان كه حمله هواپيماهاي صهيونيست ها عروسي شان را به عزا بدل كرده در كنار قصه محمد سرور -يكي از فرماندهان نيروي مقاومت لبنان- و همسر باردارش،جلوه خاصي به فيلم بخشيده و وجه سرگرم كننده فيلم را به شدت تقويت كرده است. ساختار حرفه اي كار و كارگرداني سنجيده شورجه در كنار فيلمنامه اصولي آن از مهمترين نقاط قوت 33روز محسوب مي شوند. آسمان هشتم ساخته حسن نجفي به عنوان دومين فيلم اين كارگردان، پس از سهم گمشده است كه در حوزه سينماي ديني قرار مي گيرد. سفر خانواده اهل جمهوري آذربايجان به مشهد براي زيارت حرم امام رضا(ع)شاكله فيلمنامه را تشكيل داده و با ورود دانشجوي پزشكي -رحمت- و خانواده اش به داستان،درام شكل مي گيرد.اما اين داستان كشش يك فيلم بلند را نداشته و به مانند بسياري از فيلم هاي امسال مناسب كادر تلويزيون است. آسمان هشتم مي توانست با بهره گيري از فيلمنامه اي بهتر و كارگرداني باتجربه تر به فيلم مذهبي قابل تاملي تبديل شود كه در حال حاضر تنها جرقه هايي پراكنده در آن به چشم مي خورد. فيلم آسمان محبوب اثر داريوش مهرجويي را مي توان نااميدكننده ترين فيلم اين كارگردان كهنه كار و برجسته سينماي ايران به حساب آورد. فيلمي با قصه اي بسيار تكراري درباره معجزه كه به هيچ وجه تاثيرگذار نبوده و نمي تواند به چنين ساحتي نزديك شود. فيلم يادشده كه اساسا با بودجه سيما فيلم به عنوان فيلمي تلويزيوني ساخته شده،بسيار كند و كشدار بوده و قصه ظرفيت مناسب براي يك كار سينمايي را نداشته است. حضور دكتري بيمار كه به ته خط رسيده در دهي عجيب و غريب با شخصيت هايي مرموز كه بيماري دكتر جوان را شفا مي دهند به خودي خود جذابيت هاي فيلم فجر داشت و نسبت بالقوه بسياري را در خود دارد كه مهرجويي نتوانسته اين ايده را گسترش داده و فيلمي جذاب با درونمايه ي ديني بسازد. بازي خشك و بي انعطاف علي مصفا در نقش دكتر مهرداد شايان در كنار برخي ديگر همچون ماني حقيقي، نه تنها ضعف هاي كار را نپوشانده بلكه آن را برجسته تر نيز كرده است. هشتمين روز جشنواره بيست و نهم در حالي به پايان رسيد كه مهرجويي هم نتوانست انتظارات اهالي رسانه را برآورده ساخته و نگاهشان را به روزهاي باقيمانده دوخت. همچنين فيلم سينمايي خيابان بيست و چهارم به كارگرداني سعيد اسدي نيز بازخورد خوبي در ميان حاضران در جشنواره داشت و نسبت به ديگر آثار اين كارگردان از كيفيت بهتري برخوردار بود. بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر از 16 تا 27 بهمن ماه در تهران برپاست. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 517]