تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834867192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناگفته‌های فرج‌الله سلحشور درباره سریال «یوسف پیامبر»!


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: در ضمن به خاطر تهمتی كه آقای طاهری بارها و بارها به عنوان جاعل به بنده روا داشته‌اند، در روز قیامت از ایشان نخواهم گذشت و در دنیا...   كارگردان سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر» می‌گوید من ابتدا فیلم-داستان را نوشتم سپس فیلم‌نامه را. اما از آنجایی كه فیلمنامه اصلی ده جلد 200 صفحه‌ای بود كسی حاضر به خواندن آن نشد.    كارگردان سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر» در گفت‌وگوی مشروح با فارس، به انتقادات و شائبه‌ها در خصوص روایت، انتخاب بازیگران، بودجه تولید سریال و ... با صراحت پاسخ داد. برای پنجشنبه ساعت 11 قرار مصاحبه را تنظیم كردم. ساختمان سریال «یوسف پیامبر» بنایی دو طبقه و قدیمی بود كه در یكی از كوچه‌های فرعی میدان هفت تیر قرار داشت. باورش كمی سخت بود كه تمامی مراحل تدوین سریال در این ساختمان انجام شده باشد. زنگ ساختمان را به صدا در آورده و با راهنمایی خانم منشی وارد طبقه اول شدم. داخل راهروی ساختمان چند تابلو از نماهای سریال یوسف نصب شده بود تا مشخص شود این ساختمان جهت انجام پروژه سریال «یوسف پیامبر» اجاره شده است. دفتر كار آقای كارگردان یك اتاق كوچك 15 متری بود. در زدم و به محض ورود با روی خندان و چهره بشاش آقای سلحشور پذیرایی شدم. یك قفسه كتابخانه، چند مبل مندرس، یك میز اداری، یك دستگاه تلویزیون به همراه یك دستگاه ویدئو تمام امكانات دفتر نویسنده و كارگردان سریال را تشكیل می‌داد. روی میز آقای كارگردان كنار یك لب‌تاپ برگه‌های پرینت شده نظرات بینندگان به چشم می‌خورد كه نشان می‌داد آقای سلحشور نظرهای بینندگان را به طور جدی دنبال می‌كند. كمتر از یك ساعت به وقت شرعی باقی مانده بود و از آنجایی كه می‌دانستم ایشان اهل نماز اول وقت است، رفتم سراغ اصل موضوع تا مصاحبه‌ام نیمه تمام نماند.   * چرا علاقه‌ای به مصاحبه كردن ندارید؟ بسم الله الرحمن الرحیم. منتظرم بخش‌هایی از سریال «یوسف پیامبر» دیده شود تا حرفی برای گفتن داشته باشم. این طور نباشد كه هنوز مردم سریال را ندیده‌اند و پاسخ بسیاری از سؤال‌هایشان را نگرفته‌اند، در حالی كه پاسخ اكثر شبهات‌شان در خود سریال نهفته است و وجود دارد. بنابراین نیازی به توضیح پیشاپیش من نیست. بهتر است كه سریال دیده شود تا خود به خود پاسخ سؤالات داده شود، دست آخر اگر سؤالی ماند به آن می‌پردازیم. * فكر نمی‌كنید اگر به برخی سوالات و شبهات سریع‌تر پاسخ داده نشود، ممكن است عده‌ای از بینندگان سریال را از دست بدهید؟ بنده فكر می‌كنم سریال «یوسف پیامبر» سیر صعودی خود را تا انتها حفظ كند و مطمئن باشید هرچه جلوتر برویم، سریال روانتر و جاافتاده‌تر خواهد شد. * بخش عمده‌ای از انتقادات در زمینه فیلم‌نامه صورت می‌گیرد. جنابعالی به عنوان نویسنده سریال، تا چه حد متن فیلم‌نامه را مطابق با منابع شیعی و به دور از اسرائیلیات می‌دانید؟ بنده مطالب راجع به اسرائیلیات را به هیچ وجه قبول ندارم. فكر می‌كنم منابعی كه برای نگارش فیلم‌نامه استفاده كردیم تا به امروز با این استحكام در مورد سوره یوسف استفاده نشده است. بنده معتقدم تاكنون این قدر قوی و مستدل به سوره مباركه یوسف از طرف هیچ كدام از نویسندگان، محققین و مفسرین نگاه نشده است. و كمتر تفسیری تاریخی وجود دارد كه موارد زیادی از اسرائیلیات در آن رخنه نكرده باشد و به لطف خدا در مورد سریال «یوسف پیامبر»، وجود این مورد بسیار بسیار كم است. حالا اگر كسی ردپایی از اسرائیلیات در این سریال سراغ دارد عنوان كند تا ببینیم آیا واقعاً جزء اسرائیلیات هست یا نه. *در مورد اسرائیلیات مواردی مطرح شده است، اگر ممكن است به چند مورد از آن پاسخ دهید. به عنوان مثال ازدواج دو خواهر در شریعت اسلام حرام اعلام شده است و از آنجایی كه ما معتقدیم دین خدا از آدم تا خاتم یكی است، بنابراین زمان حضرت یعقوب نیز این حكم جاری و ساری بوده است. بنابراین عده‌ای معتقدند حضرت یعقوب پس از فوت همسرش، خواهر ایشان را به همسری اختیار می‌كند. چه پاسخی بر این مدعا دارید؟ نظر مرحوم علامه طباطبایی و بسیاری از مفسرین با این‌ها موافق نیست. بسیاری از مفسرین و تاریخ‌دانان ما معتقدند كه در ادیان گذشته ازدواج همزمان با دو خواهر ممكن بوده است. ضمن این كه آیه قرآن نیز بر این نكته تصریح می‌كند، بنابراین نمی‌تواند جزء اسرائیلیات باشد. * اتفاقاً عده‌ای خلاف نظر شما را دارند و دلیل آن را هم آیه 23 سوره نساء عنوان می‌كنند. بله، در سوره مباركه نساء ازدواج همزمان با دو خواهر حرام اعلام شده است اما بلافاصله بعد از آن گفته شده است «الا ما قد سلف». بنابراین آیه قرآن تصریح می‌كند كه در گذشته ازدواج همزمان با دو خواهر وجود داشته است و اسرائیلیات یعنی مطالبی كه حقیقت ندارد، در حالی كه در گذشته جمع بین دو خواهر وجود داشته است. * مورد بعدی فوت مادر حضرت یوسف(ع) است. عده‌ای معتقدند مادر حضرت یوسف(ع) فوت نمی‌كند و بعدها به همراه حضرت یعقوب و پسرانش وارد مصر می‌شود، در صورتی كه در سریال شما مادر حضرت یوسف(ع) فوت می‌كند؟ بسیاری از مفسرین ما معتقدند كه مادر حضرت یوسف فوت كرده است و خاله آن حضرت است كه وارد مصر می‌شود. كما این كه در فرهنگ اسلامی خاله مثل مادر است، چه برسد به آن كه خاله همسر پدر نیز باشد. ضمن اینكه تمامی تاریخ‌نویسان و داستان نویسان معتقدند مادر حضرت یوسف در جوانی از دنیا رفته است. *شما در سریال‌تان حضرت یوسف(ع) را دو بار فروختید اما موضوع فروش آن حضرت درتنها یك بار در قرآن بیان شده است، چه پاسخی دارید؟ بله، در قرآن یوسف فقط یك بار فروخته می‌شود كما این كه خیلی مطالب مهم دیگر هم در قران بیان نمی‌شود. چرا كه قرآن بنایش بر اطاله كلام نیست، قرآن به ذكر یك مثال اكتفا می‌كند و ما بخشی از اطلاعات‌مان را باید از طریق كتب تاریخی تكمیل كنیم. به عنوان مثال در مورد برتری حضرت یوسف(ع) نسبت به برادرانش، هم حضرت یعقوب و هم حضرت یوسف چندین بار خواب می‌بینند كه در تاریخ آمده است اما در قرآن ذكر نشده است. * یكی دیگر از اشكالاتی كه به فیلمنامه شما وارد می‌كنند، سن كم حضرت یعقوب هنگام تولد یوسف (ع) است، چرا كه یعقوب سریال شما حدوداً 45-50 ساله است اما دربرخی منابع نقل شده است كه یعقوب (ع) در سنین پیری صاحب یوسف می‌شود و این سن گاهی تا 90 سالگی هم ذكر شده است. معمولاً به این شبهات توسط آقای طاهری دامن زده می‌شود. منابع مطالعاتی ایشان اكثراً منابع خارجی غیر دینی بوده است، علی‌الخصوص رمانی به نام ژوزف كه توسط شخصی به نام توماس نوشته شده است. این ادعا به هیچ وجه سندیت ندارد. حضرت یعقوب در اوان جوانی به كنعان رفته و با دختر دایی‌اش ازدواج می‌كند. ایشان بعد از ازدواج هفت سال در كنعان كار می‌كند. حضرت یعقوب از همسر اولش صاحب شش فرزند می‌شود كه اگر این كودكان شیر به شیر هم به دنیا آمده باشند می‌شود حدود هفت سال. هفت سال هم طول می‌كشد تا حضرت یعقوب با خواهر دوم (راحیل) ازدواج كند. اگر به دنیا آمدن فرزندان راحیل را هم هفت سال در نظر بگیریم جمعاً می‌شود 21 سال. حضرت یعقوب هم هنگام ازدواج جوان بوده است یعنی حداكثر 30 سال. بنابراین از جمع این دو عدد می‌توان نتیجه گرفت كه حضرت یعقوب هنگام ولادت یوسف (ع) 45 تا 50 سال داشته است. * شما از آقای طاهری نام بردید. ایشان مدعی است كه استخوان‌بندی فیلمنانه شما دقیقاً با كتاب دوجلدیشان تفاوتی ندارد و این دو فقط در نازك‌كاری متفاوتند. این ادعا تا چه حد صحت دارد؟ این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد. البته ناگفته نماند فكر می‌كنم خود خداوند هم العیاذبالله استخوان‌بندی داستانش را از فیلم‌نامه آقای طاهری یاد گرفته است! چون اسكلت داستانی كه در قرآن ذكر شده شبیه اسكلت كتاب آقای طاهری است. مسلماً ادعای آقای طاهری را هر كسی در طول تاریخ می‌تواند مطرح كند، چرا كه منبع همه داستانها یكی‌ست. بنابراین همگی شبیه به هم هستند. *  شما كتاب آقای طاهری را خوانده‌اید؟ - اصلاً و ابداً. من فقط یك بار جلد این كتاب را دیده‌ام. دقیقاً به همین دلیل این كتاب را نخواندم كه مبادا روزی به كپی‌برداری از آن متهم شوم. در ضمن به خاطر تهمتی كه آقای طاهری بارها و بارها به عنوان جاعل به بنده روا داشته‌اند، در روز قیامت از ایشان نخواهم گذشت و در دنیا فقط به خاطر پدر بزرگوارشان می‌گذرم. از ایشان استدعا دارم نظرات علما را در سایت سیما فیلم بخوانند، گمان می‌كنم این علما از پدر ایشان عالم تر باشند. ضمن اینكه ایشان می توانند سناریوی بنده را با كتاب پدرشان مقایسه كنند. * شما مدعی شده‌اید كه 60 جلد تفسیر و منبع مختلف را مطالعه كرده‌اید، اما در اوایل سریال از ذكر نام آنها در تیتراژ امتناع كردید، چرا؟ برای این كه همین الان هم تیتراژ سریال طولانی است و قسمت زیادی از زمان خود سریال را اشغال می‌كند. البته اخیراً نام منابع را نیز به تیتراژ اضافه كرده‌ایم. من از تمام 60 جلد تفسیر شیعه كپی تهیه كرده بودم و حتی بسیاری از بخشهای عربی آن را هم دادم برایم ترجمه كردند. بنده آیه به آیه داستان را مطالعه می‌كردم و شرح و بسط آن را در این 60 جلد تفسیر می‌خواندم. * برای بررسی صحت و سقم فیلم‌نامه‌ای كه نوشتید چه اقداماتی انجام دادید؟ آیا فیلم‌نامه را جهت بازبینی به مراجع عظام ارائه كردید؟ من ابتدا فیلم-داستان را نوشتم سپس فیلم‌نامه را. فیلم-داستان را به چند نفر از علما در قم وتهران ارائه كردم اما از آنجایی كه فیلم‌نامه اصلی ده جلد 200 صفحه‌ای بود كسی حاضر به خواندن آن نشد. * یكی از منتقدان فیلم‌نامه شما حضرت آیت‌الله سبحانی هستند. آیا فیلم‌نامه‌تان را به دفتر ایشان هم ارائه كردید؟ متأسفانه خیر. * آیا انتقادات ایشان را وارد می‌دانید؟ - خیر. زیرا ایشان عنوان كردند من در سریال اسرائیلیات می‌بینم اما مصداقی برای آن عنوان نكردند. مثلاً ایشان ازدواج همزمان دو خواهر را رد نكردند اما گفتند چرا این مورد در سریال نشان داده شده است. بنابراین مطلبی كه صحت آن تأیید می‌شود دیگر اسرائیلیات نیست، چرا كه اسرائیلیات یعنی دروغ و تحریف. * آقای سلحشور اگر از اشكالات محتوایی كه بگذریم برخی اشكالات تاریخی هم عنوان شده است. عده‌ای دكورها و صحنه‌آرایی را فاقد مؤلفه‌های تاریخی لازم برای بیان عظمت مصر عنوان می‌كنند. حتی اشكالات دقیق‌تری هم عنوان می‌كنند، از جمله اینكه می‌گویند میوه موز صد سال قبل از میلاد مسیح (ع) وارد مصر شده است در صورتی كه حضرت یوسف سه‌هزار سال قبل از میلاد می‌زیسته. شما در سریال‌تان از این میوه استفاده كرده‌اید، آیا روی مسائل تاریخی هم اشراف داشتید؟ ما تحقیق كردیم اما نه روی تاریخچه موز و نه تا این حد. تاریخچه موز ربطی به زندگانی حضرت یوسف(ع) ندارد و ما بنا را بر این گذاشتیم كه نعمت‌های خدا از قدیم موجود بوده است. این ایرادات به نوعی ایرادات بنی‌اسرائیلی هستند. * در مورد مسائل تكنیكی نیز ایرادات فراوانی مطرح شده است. از جمله اولین این انتقادها انتخاب بازیگران اصلی سریال است. به عنوان مثال از انتخاب خانم ریاحی برای ایفای نقش زلیخا انتقاد شده است و انتخاب خانم آسایش برای ایفای نقش قطام در سریال امام علی (ع) را هوشمندانه‌تر می‌دانند. فكر نمی‌كنید می‌توانستید انتخاب‌های بهتری در بخش بازیگران سریال داشته باشید؟ من به دنبال بازیگری بودم كه سن و سالی از وی گذشته باشد و چهره‌اش هم بتواند گریم جوانی را بپذیرد و هم گریم پیری را. از تمام بازیگران موجود كه چهره‌شان مستعد این دو منظور بود تست گرفتیم كه بهترین گزینه خانم ریاحی بود. ما از خیلی از بازیگران تست گرفتیم از جمله خانم طباطبایی، خانم گودرزی، خانم ریاضی و خیلی‌های دیگر. نا گفته نماند كه از خیلی از چهره‌های جوان‌تر تست گرفتیم اما جواب نگرفتیم، چون با گریم جواب نمی‌دادند. * به چه دلیل؟ اتفاقاً چهره جوان را راحت‌تر می‌توان پیر كرد اما چهره میانسال را به سختی ‌می‌توان جوان كرد. نه با گریم در نمی‌آمد. وقتی كه با گریم چهره را پیر می‌كردیم باز هم مشخص بود كه شخص جوان است. تنها چهره‌ای كه هم گریم جوانی روی چهره‌اش جواب داد و هم گریم پیری، خانم ریاحی بود، ضمن این كه توان بازیگری‌ای كه از خانم ریاحی دیدیم در بازیگران دیگر ندیدیم. * اتفاقاً عده‌ای از بازی متوسط خانم ریاحی انتقاد می‌كنند و می‌گویند خانم ریاحی در آن سكانس معروفی كه همه منتظر دیدنش بودند نتوانست چهره زلیخای مغرور، مستحكم و مدبر را به تصویر بكشد. ببینید این روایتی كه ما در این سكانس ارائه كردیم یكی از چندین روایت مختلفی بود كه عنوان شده است. متأسفانه برخی تفاسیر صحنه‌های ناجوری از این رویداد نقل می‌كنند كه اصلاً قابل ذكر نیست. من اینها را قبول نداشتم و این تفسیری كه نشان دادم را قبول دارم. اتفاقاً بسیاری از علما با بنده تماس گرفتند و روایت نمایش داده شده را تأیید كردند و گفتند این تفسیر بهترین نگاه به این حادثه بوده‌است. اگر هم به هر شكل دیگری جز این نگاه می‌كردیم مفسده داشت. البته عده‌ای عنوان می‌كنند كه می‌توانستید این صحنه را طولانی‌تر كنید و یوسف می‌توانست نصایح بیشتری داشته باشد. همچنین زلیخا هم می‌توانست ولوله بیشتری بكند. طبیعی است كه باید تبعات سوء آن را هم می‌پذیرفتیم و احتمال وقوع بدآموزی زیاد بود كه ما سعی كردیم از آن اجتناب كنیم. * اگر تفسیر ارائه شده شما را بپذیریم، باز هم ایراداتی بر آن وارد است، از جمله آن كه شما شخصیت مقتدری چون زلیخا را خرد كردید. زلیخایی كه در تاریخ همواره از قدرت، اقتدار و عظمت آن یاد شده است و حتی حافظ شیرازی هم به این نكته اشاره كرده است. قاعدتاً یكی از اصلی‌ترین مواردی كه باعث برجسته شدن شخصیت حضرت یوسف(ع) می‌شود، علاوه بر زیبایی و عصمت، ایستادگی در برابر زنی مقتدر و مستحكم به نام زلیخا است، نه زلیخایی كه اینچنین در سریال شما ضعیف و شكننده است. این طور فكر نمی‌كنید؟ به نظر من زلیخا در سریال یوسف(ع) با قدرت و اقتدار برخورد می‌كند و به یوسف می‌گوید كه من صاحب تو هستم و تو برده منی و هر چه از تو بخواهم باید برآورده كنی. *اتفاقاً یكی دیگر از ایراداتی كه به این سكانس وارد می‌كنند دیالوگ زلیخا است كه به یوسف(ع) می‌گوید: «من می‌خواهم خودم را در اختیار تو بگذارم»، چرا كه زلیخا یوسف را برای خودش می‌خواست نه این كه بخواهد خود را در اختیار یوسف قرار دهد؟ زلیخا چه مقتدر باشد چه شكننده این عین آیه قرآن است كه زلیخا می‌گوید من برای تو هستم و در قرآن بیان شده است كه زلیخا به دنبال رسیدن به نفسانیات خودش بوده است، ضمن این كه این مسأله با بینش مذهبی ما هم در تضاد است. ما نمی‌توانیم زن شوهرداری كه به دنبال خیانت و گناه است را مثبت و مقتدر نشان بدهیم. این زن به دنبال هوای نفس خودش است، شاید بعدها تغییر كند اما در این مرحله به دنبال نفسانیات است و گناهكار است. * از نقش زلیخا كه بگذریم انتقادات بسیاری متوجه نقش یوسف(ع) است. عده‌ای معترض هستند كه چرا شما چهره یوسف را نشان دادید و ای كاش اجازه می‌دادید بكر بودن چهره یوسف(ع) و تصویری خیالی كه هر كس از این چهره در ذهن دارد دست نخورده باقی بماند. ما به روایات و دستورهای دین گوش می‌كنیم. در دین مقدس اسلام نسبت به نشان دادن چهره انبیای الهی هیچ منعی وجود ندارد و تنها به تصویر كشیدن چهره پیامبر اكرم(ص) و ائمه معصومین(ع) نهی شده است، كما این كه در همین كشور خودمان قبلاً ده‌ها فیلم مذهبی كه غربی‌ها ساخته‌اند و انبیاء را به بدترین شكل به تصویر كشیده‌اند، نمایش داده‌ایم و هیچ‌كس هم اعتراضی نكرده است. * اما قبول دارید كه چهره یوسف(ع) یك چهره خاص است؟ - ببینید قداستی كه برخی از ما برای نشان دادن چهره انبیاءالهی قائل می‌شویم بیشتر متأثر از نظرات شخصی و سلیقه مذهبی خودمان است. من گمان می‌كنم اگر چهره قهرمان یك فیلم نشان داده نشود تأثیر چندانی نخواهد داشت، چرا كه بیننده نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار كند. * یعنی شما با فیلم محمد رسول الله (ص) ارتباط برقرار نكردید؟ خیر. در این فیلم، با شخصیت محمد رسول‌الله به عنوان پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در آن حد كه باید، ارتباط برقرار نكردم، اما با حمزه به عنوان عموی پیامبر خیلی خوب ارتباط برقرار كردم. البته از آنجایی كه مصطفی عقاد كارگردان بزرگی بوده و بازیگران برجسته‌ای هم در فیلم حضور داشتند و همچنین هزینه هنگفتی برای ساخت آن خرج شد، این فیلم، فیلم خوبی از آب درآمد. به نظر من هنوز فیلمی كه حق مطلب را در مورد پیامبر اسلام(ص) ادا كرده باشد، ساخته نشده است. * شما اشاره كردید به هزینه‌های هنگفت فیلم محمد رسول الله (ص). مگر شما هم هزینه‌های میلیاردی برای ساخت سریال یوسف(ع) در اختیار نداشتید؟ ما یك مدیر روابط عمومی داشتیم كه مجبور به اخراج وی شدیم، به دلیل این كه ایشان به وظیفه‌اش به خوبی عمل نمی‌كرد. ایشان بعد از این در مقطعی جریان مدیر روابط عمومی سیمافیلم شد و شروع به دروغ‌گویی و سخن‌پراكنی در مورد سریال یوسف كرد. جالب این كه مسؤولان سیما فیلم كه خود از عوامل صدا و سیما بودند، مانع دروغگویی‌های ایشان نشدند. مسؤولان سیمافیلم رقم‌های دروغینی كه ایشان به عنوان هزینه ساخت سریال مطرح می‌كردند را می‌شنیدند اما سكوت می‌كردند و این هنوز هم برای من یك معماست. رقم‌هایی مثل 10، 12 و حتی 14 میلیارد تومان برای ساخت سریال یوسف(ع) عنوان شده است كه هیچ كدام واقعیت ندارد. قرارداد ما با صدا و سیما شش میلیارد و چهارصد میلیون تومان بوده كه البته هنوز نزدیك به سیصد میلیونش را دریافت نكرده‌ایم. البته كمك‌های ناچیزی هم از منابع مختلف دریافت كردیم كه در كل بودجه ساخت سریال به 7 میلیارد تومان رسید. * فكر نمی‌كنید 7 میلیارد تومان مبلغ زیادی است؟ خیر. 7 میلیارد تومان در حال حاضر هزینه ساخت دو فیلم سینمایی فاخر است. مثل فیلم «روز رستاخیز» آقای درویش و فیلم «ملك سلیمان» آقای بحرانی. ما یك سریال 45 قسمتی ساختیم نه یك فیلم دو ساعته. آن هم یك سریال تاریخی با آن دكورهای عظیم و هزینه‌های خاص خودش. ضمن این كه همین الآن هم سریال‌های رتبه «الف ویژه» در حال ساخت هستند كه رقم‌های بالای 18 میلیارد و 22 میلیارد هزینه كرده‌اند و البته هنوز هم ناتمام مانده‌اند. *برگردیم به چهره یوسف (ع). به چه صورت فرد مناسب برای بازی در نقش یوسف (ع) را انتخاب كردید؟ ما نزدیك به دو سال متوالی از افراد مختلف، اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای تست گرفتیم. آلبوم‌های بسیاری تهیه شد و مجدداً تك‌تك چهره‌های داخل آلبوم را بررسی كردیم و از ایشان تست گرفتیم و سرانجام آقای زمانی را انتخاب كردیم. * آقای زمانی قبل از سریال «یوسف پیامبر» هم سابقه بازیگری داشت؟ خیر، ایشان اصلاً بازیگری نكرده بودند. چهره ایشان برای ایفای نقش یوسف(ع) مناسب بود، ضمن این كه از ایشان تست گرفتیم و احساس كردیم می‌تواند از عهده این نقش برآید. بنابراین 5-6 ماه كلاس فشرده بازیگری بطور خصوصی برای ایشان برگزار كردیم تا برای ایفای نقش آماده شود. * قرارداد آقای زمانی به چه صورت بود؟ ایشان تا نوروز 87 با ما قرارداد داشت و ماهیانه 500 هزار تومان دریافت می‌كرد. سعی كردیم ایشان را تأمین كنیم تا نقش دیگری تا قبل از شروع سریال ایفا نكند. چرا كه بكر بودن چهره ایشان برایمان مهم بود. مثلاً آقای اردلان شجاع‌كاوه نقش فرشته وحی را برای ما بازی كرد اما به دلیل بازی در چند نقش كمدی، قبل از شروع سریال، این نقش در ذهن بینندگان تخریب شد. * در حال حاضر خبری از پروژه‌های جدید بازیگری آقای زمانی دارید؟ ایشان هنوز برای بازی در فیلمی مشغول به كار نشده است و بنا هم ندارد تا پایان سریال «یوسف پیامبر» در نقش دیگری ظاهر شود. این تصمیمی است كه خودش گرفته و محبتی است كه به سریال دارد. * راجع به بازیگر كودكی سریال «یوسف پیامبر» هم انتقاداتی شده است و عده‌ای معتقدند اگر جای بازیگران یوسف و بنیامین عوض می‌شد بهتر بود. شاید جاذبه‌های بصری بنیامین بیشتر از یوسف بود اما خشونتی كه در چهره بنیامین وجود دارد در چهره یوسف نیست. * شما عنوان كردید كه بكر بودن چهره حضرت یوسف(ع) برایتان مهم بود و دوست نداشتید مردم ذهنیتی منفی از بازیگر آن در خاطرشان داشته باشند. در مورد بازیگر نقش حضرت یعقوب این حساسیت وجود نداشت؟ با توجه به این نكته كه آقای پاك‌نیت قبلاً ‌نقش منفی هم بازی كرده‌اند، از جمله حضورشان در سریال روزی-روزگاری كه براحتی از ذهن بینندگان پاك نخواهد شد. بازیگران دیگری هم بودند كه می‌توانستند این نقش را بازی كنند اما به خاطر شخصیت مثبت و معتقدی كه از آقای پاك‌نیت سراغ داشتم، همچنین توانمندی ایشان در بازیگری باعث شد كه انتخاب شوند. * این مطلب كه خودتان مایل به بازی در این نقش بوده‌اید حقیقت دارد؟ بدم نمی‌آمد ولی رها كردن پشت دوربین در كارگردانی یك نقیصه است. كارگردان باید پشت دوربین باشد تا بر كارش تمركز داشته باشد. * حدوداً‌ 23 فیلم، كارتون و سریال از داستان حضرت یوسف(ع) ساخته شده است. شما تا قبل از ساخت این سریال چه تعداد از آنها را دیدید؟ من فقط یوسفی كه قبل از انقلاب در ایران ساخته شده بود را دیده‌ام. یك نسخه هم از ایتالیایی‌ها دیدم كه بسیار ضعیف بود و به نظر می‌رسید قصد تخریب و تحقیر تمدن مصر را داشته‌اند. من در ندیدن این فیلم‌ها تعمد داشتم،‌ زیرا نمی‌خواستم از آنها تأثیر بپذیرم. * همزمان با پخش سریال یوسف در ایران، این سریال با دوبله عربی از شبكه الكوثر پخش می‌شود. آیا نظارتی بر دوبله سریال دارید؟ متأسفانه من هنوز موفق به دیدن دوبله عربی سریال نشده‌ام. بر دوبله آن هم هیچ نظارتی نداشته و ندارم. فقط مشاوره‌ای با مدیر دوبلاژ داشتم و بازیگران اصلی را معرفی كردم تا صداهای بهتری برایشان انتخاب كنند.   * در حال حاضر برخی سایت‌های اینترنتی اقدام به ضبط سریال از تلویزیون و قرار دادن آن برای دریافت توسط كاربران می‌كنند. قصد ندارید سریال «یوسف پیامبر» را پس از اتمام با كیفیت بالا و قیمت مناسب به دست مخاطبان و علاقمندان برسانید؟ سروش سیما چنین قصدی دارد و قرار است طی سه مرحله و در هر مرحله 15 قسمت از سریال را روانه بازار كند. تا آنجا كه بنده خبر دارم اولین 15 قسمت سریال برای پخش آماده شده است. * و صحبت آخر؟ عده‌ای از سر دلسوزی و خیرخواهی از سریال انتقاد می‌كنند. عده‌ای نیز با سینمای مذهبی مخالفند و انتقاد و كوبیدن سریال از سوی آنها امری عادی است. در این میان سكوت دوست برای بنده بی‌معنی و غیر قابل هضم است. متأسفانه در جنگی كه دشمنان علیه سریال «یوسف پیامبر» به‌راه انداخته‌اند من حمایتی از جانب دوستان نمی‌بینم و اگر هم حمایتی بوده است بسیار كم و نادر بوده. آیا دوستان این سریال را یك سریال مذهبی و قابل دفاع نمی‌دانند یا این كه نسبت به این سریال بی‌تفاوتند؟ اگر یوسف یك سریال مذهبی نیست كه قصور از من است و سكوت دوستان قابل فهم. اما اگر این طور كه از اخبار و شنیده‌ها بر‌ می‌آید سریال یوسف یك اثر مذهبی است، بی‌تفاوتی ایشان در مقابل این همه عنادی كه آشكارا می‌بینند برای من قابل درك نیست. لااقل روش مسلمانی نیست، شیوه امر به معروف نیست. بنده شخصا‌ً وظیفه خود می‌دانم كه زمینه رشد و تشویق آثار مذهبی را فراهم كنم و اگر اثر خوبی در تلویزیون ببینم تماس می‌گیرم و كارگردان آن را تشویق می‌كنم و یا در محفلی از آن اثر تعریف می‌كنم ولی متأسفانه خیلی از مذهبیون ما سكوت كرده‌اند و دشمن با تمام توان و عنادش این سریال را می‌كوبد و هیچ كس هم چیزی نمی‌گوید. این برای من به هیچ وجه قابل فهم نیست. * با این صحبت‌هایی كه فرمودید باز هم منتظر كار جدیدی از سوی شما باشیم یا خیر؟ با این همه عنادی كه با سریال یوسف صورت گرفت و با این همه بی‌تفاوتی و بی‌مهری‌ای كه دوستان نسبت به ما داشتند دیگر انگیزه‌ای برای كار كردن ندارم. واقعاً نمی‌دانم برای چه كسی باید كار كنم؟!    




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 961]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن