تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ مرد و زن مؤمنى نيست كه دست محبت بر سر يتيمى بگذارد، مگر اين كه خداوند به اندازه ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826024568




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تهیه کننده ای که امضا دارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > کثیریان، کیوان  - کیوان کثیریان منوچهر محمدی از آن دسته تهیه کنندگانی است که معمولا تا دغدغه نداشته باشد و حرفی برای گفتن، دست به تهیه فیلم نمی زند و معمولا حضور و رد پای او را در فیلم هایش می توان دید. (البته برای اثبات این ادعا ناچاریم فیلم  سفارشی ده رقمی را فاکتور بگیریم!) طلا و مس، عصر روز دهم، میم مثل مادر، مارمولک، ارتفاع پست، زیر نور ماه، مسافر ری، بازمانده، من زمین را دوست دارم، همسر، از کرخه تا راین و هی جو فیلمهایی هستند که محمدی طی 22 سال حضورش در این عرصه، تهیه کرده است. نگاهی گذرا به این فیلم ها نشان می دهد که محمدی به طرح مباحث دینی و مذهبی در سینما علاقه مند است. دست کم سه فیلم او مستقیما و با جزییات به زندگی قشر روحانی می پردازد. آخرین فیلم او - طلا و مس - توسط  کارگردانی ساخته شده که معمولا این دغدغه ها را از او سراغ نداریم و اینجاست که شناخت و دلمشغولی شخص تهیه کننده، منوچهر محمدی خود را در تاروپود فیلم نشان می دهد. فیلم هایی که محمدی تهیه کرده به ویژه آنها که با موضوع روحانیون تولید شده، بیش از آنکه امضای کارگردان را بر خود داشته باشند، نام محمدی را به یاد می آورند و از این رو می توان محمدی را از معدود تهیه کنندگانی دانست که تولیداتش، کاملا شخصیت مستقل و قابل بررسی دارد. محمدی در این سه فیلم تلاش کرده تا با تغییر زاویه نگاه به قشر روحانی، آنها را به عنوان یک قشر از اقشار مردم جا بیندازد، قشری در میان مردم نه مافوق آنها. محمدی به روشنی درتلاش است تا فیلم هایش در نهایت به اصلاح و تعدیل برخی نگاه ها و قضاوت های افراط و تفریطی به این قشر و ارائه تصویری واقعگرایانه تر از روحانیان منجرشود. روحانیون فیلم های محمدی معمولا طلبه اند و کمتر از میان روحانیون صاحب منصب انتخاب می شوند. تو گویی محمدی می خواهد یادآوری کند که تعداد کمی از این قشر صاحب قدرتند و در رفاه زندگی میکنند و غالب آنها شیوه ای دیگر برای زندگی دارند و شرایطی متفاوت را تجربه می کنند که گاه اصلا خوشایند و مطلوب نیست.   طلبه های فیلم های محمدی معمولا با گره های ذهنی ساده ای مواجهند که این گره ها حاصل ناهمگونی و گاه تضادی است که میان آنچه در کلاس ها و کتاب ها می آموزند و آنچه در محیط واقعی پیرامون خود می بینند، وجود دارد. طلبه زیرنورماه از لباسش می گذرد تا مشکلات هموطنان بی خانمانش را - فارغ از تقید و تدین شان -  کاهش دهد  و اینگونه فلسفه تقدس لباسش را با خدمت به خلق خدا متجلی کند. او در می یابد که اگر روحانیت بابت لباسش و علمش وظیفه ای برعهده داشته باشد، خدمت به خلق خداست و گشودن گره از کار فروبسته آنان. طلبه طلا و مس که در میان مشکلات و مصائب دنیوی گرفتار آمده و از درس و بحث بازمانده است در می یابد که به اندازه رنج هایش قدر و ارج می یابد و خدمت به خانواده و مجاهدت در راه معاش ارزشی کمتر از کسب علوم حوزوی ندارد. بیماری صعب العلاج همسر و مصائب مالی موجب می شود تا پنجره جدیدی پیش روی او گشوده شود و به تسلیم و رضا نایل شود. مارمولک اما حکایتی دیگر دارد. اثبات آنکه لباس روحانیت آنقدر قدرت دارد که اگر بر تن یک بزهکار هم پوشانده شود می تواند تحولی هر چند کوچک در او پدید آورد، حرف مهمی بود که قرار بود در مارمولک منتقل شود. تاکید بر جمله مشهور " به عدد آدم ها راه برای رسیدن به خدا وجود دارد"، به مذاق عده ای خوش نیامد ولی مفهومی بود که ریشه در آموزه های دینی داشت و بندگان خدا را - هر چند در ظاهر، مقید و متدین-  از قضاوت کردن سایر بندگان - هر چند در ظاهر، گنهکار-  باز میداشت. در کنار اینها فیلم لزوم به روز شدن مبلغان دین با شرایط روز و لزوم درآمیختن روحانیت با مردم کوچه وبازار برای لمس مشکلات آنها را هم یادآوری می کند. در شرایطی که سینمای امروز ایران از تصاویر متحرک کم ارزش و سخیف پر شده، وجود تهیه کنندگانی همچون منوچهر محمدی که هنوز بر اساس حرف های دلش فیلم می سازد غنیمت است.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 570]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن