تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تا ده ميل اطراف قبر حسين بن على عليه‏السلام بركت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813285109




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينما در سالي كه گذشت -2اسكار هم بالاخره به ايران آمد/ تعطيلي قرب الوقوع خانه سينما


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سينما در سالي كه گذشت -2اسكار هم بالاخره به ايران آمد/ تعطيلي قرب الوقوع خانه سينما
اسكار هم بالاخره به ايران آمد/ تعطيلي قرب الوقوع خانه سينما
سينماي ايران در سال 90 با اخبار خوشحال كننده و غم انگيزي روبرو بود كه از مهمترين آنها مي توان به جايزه اسكار فيلم "جدايي نادر از سيمين" براي فرهادي، تعطيلي غير منتظره خانه سينما و افتتاح سازمان سينمايي اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار مهر، اخبار مهم سينماي ايران در شش ماه دوم سال 90 عبارتند از:جايزه اسكار براي فرهادي، تعطيلي خانه سينما، افتتاح سازمان سينمايي، مسلمان شدن شان استون، برگزاري جشنواره فيلم فجر، جايزه "پذيرايي ساده" از برلين، تعطيلي دفاتر پخش بين الملل، حرفهاي جنجالي فرج الله سلحشور درباره بازيگران و....

- سينماي ايران براي اولين بار صاحب مجسمه اسكار شد. اين اتفاق نادري بود كه افتاد. البته براي فيلم "جدايي نادر از سيمين" ساخته اصغر فرهادي اين اتفاق غير قابل پيش بيني نبود. زيرا در يك سال گذشته اين فيلم در بيشترين جشنواره هاي الف دنيا جوايز متعددي را از آن خود كرده است. به همين دليل دور از ذهن نبود كه اين كارگردان هنرمند بتواند اينبار مجسمه اسكار را به سينماي ايران هديه دهد. پس از گرفتن اين جايزه توسط فرهادي در سالن كداك تياتر گفت: من با افتخار اين جايزه را به مردم كشورم تقديم مي‌كنم. مردمي كه به همه فرهنگ‌ها و تمدن‌ها احترام مي‌گذارند و با كسي دشمني ندارند.

در اين مراسم پيمان معادي، ليلا حاتمي، محمود كلاري و سارينا فرهادي نيز حضور داشتند. پس از اهداي اين جايزه روز دوشنبه و سه شنبه 8 و 9 اسفند ماه مطبوعات و خبرگزاريها گفتگو و يادداشتهايي را از هنرمندان عرصه هاي مختلف در تبريك به فرهادي منتشر كردند. در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان فيلم‌هاي "جدايي نادر از سيمين" اصغر فرهادي از ايران، "كله‌شق" ميشائيل آر. روسكام از بلژيك، "پانويس" جوزف سدار از رژيم صهيونيستي، "در تاريكي" آني‌يژكا هولاند از لهستان و "آقاي لازار" فيليپ فالاردو از كانادا رقابت مي‌كنند.

بر اين اساس فيلم "جدايي نادر از سيمين" پس از فيلم "بچه‌هاي‌آسمان" (مجيد مجيدي) دومين نماينده سينماي ايران است كه در بخش بهترين فيلم خارجي زبان به اين مرحله راه‌يافته‌است. فرهادي در بخش بهترين فيلمنامه غيراقتباسي، فيلمنامه‌‌نويسان فيلم‌هاي "هنرمند"(ميشل هازاناويسيوس)، "ساقدوش‌ها" (آني مامولو و كريستين ويگ)،"نيمه‌شب در پاريس" (وودي آلن) و "Margin Call" نوشته جي.سي.چاندور را به عنوان رقيب پيش‌ رو داشت.

بليت 6000 هزار توماني براي سينما از جمله اخبار مهم اسفند 90 سينماي ايران است. البته با اين وجود كه با بحث هدفمند كردن يارانه ها و بالا رفن هزينه هاي توليد نزديك به سه سال است كه قيمت بليت هاي سينما تغيير نكرده است. اين رقم با توجه به اين فاصله زماني قابل توجيه است. اما به هز حال واكنش هاي زيادي را به همراه داشت.

- فيلم سينمايي "پذيرايي ساده" ساخته ماني حقيقي در جشنواره بين‌المللي فيلم برلين در بخش فوروم برنده جايزه NETPAC (بهترين فيلم آسيايي بخش فوروم جشنواره برلين) شد. ماني حقيقي كه همراه بازيگر فيلمش ترانه عليدوستي روزهاي آخر برگزاري جشنواره به برلين سفر كرد، اين جايزه را دريافت كرد.

- يكي از اظهار نظرهاي جالب امسال سينماي ايران حرفهاي ابوالقاسم طالبي داور بخش مسابقه سينما ايران در جشنواره سي ام فيلم فجر بود. داوران نه در مورد خانه‌ تئاتر و موسيقي حرف زدند نه خانه عفاف/ تركيب داوران يكدست نبود و همه دو تا دست داشتيم. وي در مورد يكدست بودن تركيب هيئت داوران اين دوره از جشنواره گفت:‌ نه واقعا همه ما دو دست داشتيم.

وي در توضيح پرسش قبل كه اشاره به موضع‌گيري‌هاي سينماگران در مسائل ايجاد شده در بدنه سينما از جمله اختلافات خانه سينما و معاونت سينمايي و حضور اغلب چهره‌هاي مخالف خانه سينما در ميان داوران گفت: ما در داوري‌ها فقط در مورد فيلم‌ها صحبت مي‌كرديم و در مورد هيچ خانه‌اي، خانه تئاتر، خانه موسيقي يا خانه عفاف صحبت نكرديم!

-علي استون (شان)، بازيگر و كارگردان آمريكايي از تشرف به دين اسلام گفت و رسانه‌هاي خارجي به انعكاس اين خبر پرداختند. شان استون كه پس از تشرف به دين اسلام در شهر اصفهان نام مبارك علي را براي خود انتخاب كرد، در گفت‌وگوي كوتاه با خبرگزاري فرانسه گفت: تشرف به دين اسلام به معناي آن نيست كه من از مسيحيت و يهوديت كه با آنها بزرگ شده‌ام، دست كشيدم، اين يعني من حضرت محمد (ص) و ديگر پيامبران را پذيرفته‌ام.

شان علي استون بازيگر، ‌تهيه‌كننده و كارگردان هاليوودي است كه اواخر شهريورماه امسال براي آشنايي با سينما و سينماگران ايراني به ايران آمد و در جشنواره فجر در كنفرانس بين‌المللي هاليووديسم و سينما حضور يافت. وي فرزند اليور استون، كارگردان سرشناس‌ هاليوود است كه به‌عنوان بازيگر در فيلم‌هاي سالوادور، متولد چهار جولاي‌، نيكسون‌، قاتل بالفطره و دبليو ايفاي نقش داشته است. استون همچنين نويسندگي فيلم‌هاي گري استون، جنگ عليه زمان و تجرد را به‌عهده داشته و در مقام كارگردان و تهيه‌كننده نيز فيلم‌هاي مرگ اسكندر‌، گري استون‌ و كمال ضد خوب است را در كارنامه خود دارد.

-جشنواره فيلم فجر امسال با دبيري محمد خزاعي يكي از منظم ترين دوره ها را پشت سرگذراند. به طوريكه چند روز جلوتر از برگزاري جدول نمايش فيلم ها مشخص بود و حتي يك تغير در اين سانس ها به وجود نيامد. اين موضوع جاي تعجب داشت. البته با توجه به تجربه طولاني كه خزاعي در برگزاري جشنواره هاي مختلف دارد اين موضوع غير قابل پيش بيني نبود.

البته قبل از برگزاري اين دوره اخبار زيادي در ارتباط با مميزيهاي فيلم هاي در بخش مختلف به وجود امد. فيلم هايي چون "بغض"، "بي خود و بي جهت"، "خرس"، آمين خواهيم گفت"، "ميگرن"، "برف روي كاجها" و... بود. البته فيلم "پريناز" بهرام بهراميانكه به دليل حجم زياد مميزيها از اين دوره جشنواره حذف شد. اما فيلم هاي ديگر يا پروانه نمايش موقت گرفتند و يا با جرح و تعديل هايي به روي پرده رفتند.

البته در اين بخش ديگري به نام آينه سينماي ايران وجود داشت كه فيلم هاي خارج از مسابقه در اين بخش به نمايش در آمد. حضور فيلم "زندگي خصوصي آقا و خانم ميم" پس از نمايش در جشنواره فجر باعث شگفتي اهالي رسانه و منتقدان شد. زيرا فيلم خوب و با استانداردي كه هيچ دليل مشخصي براي حضور آن در اين بخش وجود نداشت.

يكي از نكات جالب اين دوره جشنواره نمايش بازي دربي استقلال و پرسپوليس در برج ميلاد بود كه خيلي مورد استقبال قرار گرفت و به نوعي در اولين روز اين رويداد تنور جشنواره را گرم كرد. البته نبيد از حضور كودكان و حتي زنان و مردان مسن در برج ميلاد غافل شد كه معلوم نبود اين افراد چگونه كارت حضور دريافت كرده اند؟!

با نظر دبير جشنواره خزاعي مراسم افتتاحيه و اختتاميه اين دوره جشنواره مانند سالهاي قبل در تالار وحدت برگزار شد كه با ازدحام جمعيت روبرو بود. نشستهاي جنجالي بين عوامل فيلم و خبرنگاران يكي ديگر از حاشيه هاي پررنگ اين دوره جشنواره بود. به طور نمونه در نشست فيلم "دوباره با هم" سحر قريشي بازيگر اين فيلم با جمشيد حيدري به دليل برخي مشكلات در پشت صحنه اين فيلم در نشست مطبوعاتي جر و بحث كرد. در نشست فيلم "رهاتر از دريا" نيز كارگردان و تهيه كننده بايكدگر به نوعي تسويه حساب كردند. البته يكي از مهمترين نشست ها ديگر مربوط به فيلم "زندگي خصوصي" حسين فرحبخش و "بيداري" فرزاد موتمن به تهيه كنندگي سعيد حاجي ميري بود كه ميان منتقدان و كارگردان و تهيه كننده بحث هاي جدي شكل گرفت.

- خانه سينما با تصميم هيات مديره تا برگزاري دادگاه تعطيل شد. اين خبر مهمي بود كه دي ماه منتشر شد و حاشيه هاي زيادي به همراه داشت. با اين اتفاق 9 سينماگر از جمله مجيد مجيدي، احمدرضا درويش، ابراهيم حاتمي كيا، مجتبي راعي، حسن برزيده، كمال تبريزي، رضا ميركريمي، محمدرضا هنرمند و منوچهر محمدي نامه اي را درباره انحلال خانه سينما منتشر كردند.

در ادامه همچنين احمد توكلي رئيس مركز پژوهش هاي مجلسدر گفتگويي با خبرگزاري مهر با انحلال خانه سينما مخالفت كرد. البته اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نظرات مثبتي درباره انحلال داشتند. همچنين عزت الله انتظامي نيز در يادداشتي كه در اختيار خبرگزاريها قرار داد كه در بخشي از آن امده بود: بياييد عاقلانه بيانديشيم، اگر گوشه‌اي از ساختمان خانه سينما به علتي احتياج به تعمير دارد... شما را به خدا قسم، همه بنا را خراب و نابود نكنيد...

اما روز 21 دي ماه تاريخ برگزاري دادگاه خانه سينما فرار رسيد و فرهاد توحيدي رئيس هيات مديره در گفتگويي به خبرنگارمهر گفت: وزارت ارشاد شكايت خود از خانه سينما پس گرفته است و روز گذشته براي ارائه توضيحاتي به دادگاه رفته اند. ما نيز امروز در تاريخ برگزاري دادگاه حضور پيدا كرديم و با رئيس دادگاه صحبت داشتيم. ايشان بر اساس وقتي كه ديروز در اختيار شاكي خانه سينما قرار داده بود، به صحبت هاي ما نيز توجه كردند. ما درباره مسائل كلي سينما و ماهيت اختلافات پيش آمده گفتگو كرديم. ايشان معتقد بودند بهتر است مشكلات پيش آمده از راه گفتگو حل و فصل شود. همچنان منتظر راي ديوان عدالت اداري هستيم تا وضعيت مشخص شود. فعاليت خانه سينما تا اعلام اين راي متوقف است.

در همين ارتباط درست چند ساعت پس از انتشار اين خبر مديركل حقوقي وزارت ارشاد توضيحاتي ارائه كرد، در اين گفتگو آمده است:چون اقدام به طرح دعوي توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مدتي قبل صورت گرفته بود و متعاقبا شوراي فرهنگ عمومي اعلام كرد كه تشكل موسوم به خانه سينما غير قانوني بوده وهيات نظارت نيز هيچگونه مجوزي براي تشكيل خانه سينما صادر نكرده است لذا اين وزارتخانه دستور انحلال اين تشكل را صادر كرده كه هم اكنون اين دستور مراحل اجرايي خود را طي مي كند. به همين دليل ديگر نيازي به رسيدگي در دادگاه عمومي وجود نداشته و دادخواست مسترد شد.

رئيس ديوان عدالت اداري با بيان اينكه شكايت خانه سينما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به يكي از شعب اين ديوان ارجاع شده است، گفت: درخواست صدور دستور موقت براي جلوگيري از انحلال خانه سينما قبل از رسيدگي به پرونده از سوي شعبه مربوط پذيرفته نشده است.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدجعفر منتظري در اينباره افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در اقدامي خانه سينما را منحل كرده است و خانه سينما به همين دليل به ديوان عدالت اداري شكايت كرده است. اين شكايت به شعبه‌اي در ديوان ارجاع شده و در حال تبادل لايحه و رسيدگي است تا معلوم شود آيا وزارت ارشاد مي‌توانسته چنين اقدامي را انجام دهد يا خير. وي با بيان اينكه هنوز به اين پرونده رسيدگي ماهوي نشده است، گفت: خانه سينما درخواست دستور موقت براي جلوگيري از انحلال اين نهاد را به شعبه داده، ولي شعبه اين درخواست را نپذيرفته است.

رئيس ديوان عدالت اداري با اشاره به اينكه رسيدگي به اين پرونده نياز به زمان دارد،‌ گفت: بعد از تبادل لوايح به پرونده رسيدگي شده و ان‌شاءالله نتيجه آن اعلام خواهد شد.

از طرف ديگر 18 بهمن ماه همزمان با برگزاري جشنواره فيلم فجر سازمان سينمايي با حضور وزير ارشاد در برج ميلاد طي مراسمي افتتاح شد. اما هنوز برنامه مشخصي از اين نهاد اعلام نشده است و مانند سابق معاونت در ساختمان ارشاد واقع در بهارستان به كار خود ادامه مي دهد.

-بازگشت "كلاه قرمزي" به سينماي ايران يك اتفاق مهمي بود كه باعث خوشحالي علاقمندان به سينماي طهماسب و جبلي شد. البته اين فيلم به جشنواره فيلم فجر امسال نرسيد. سومين قسمت از اين فيلم پرمخاطب درباره داستان شيطنت هاي پسر عمه زا است و كلاه قرمزي و اقا مجري را به دردسر مي اندازدو ماجراهاي جديد را پيش مي آورد. ساخت موسيقي از مدتها قبل توسط محمدرضا عليقلي آغاز شده است.حبيب رضايي نيز به عنوان مدير هنري در اين پروژه حضور دارد.

- فيلمبرداري پروژه سينمايي ‌"روز رستاخيز"‌ كه از 16 بهمن‌ماه سال 88 هم‌زمان با اربعين حسيني در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بيش از 250 جلسه فيلمبرداري در شهرهايي چون بم و شهداد كرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط كريم، كاشان، قلعه رودخان و تهران، 14 شهريور‌ماه سال 90 به اتمام رسيد. اين فيلم به ‌سه زبان و با ‌سه نام متفاوت به نمايش درخواهد آمد. زبان اصلي فيلم سينمايي "روز رستاخيز" فارسي خواهد بود و به زبان‌هاي عربي و انگليسي دوبله و اكران خواهد شد.

علاوه بر "‌روز رستاخيز‌" كه نام فارسي فيلم است، يوم الحُرّيه (روز آزادي‌) نام عربي فيلم و He who said no (آنكه گفت نه‌) نام انگليسي فيلم خواهد بود و زيرنويس فيلم به زبان‌هاي مختلف پيش‌بيني‌ شده است. موسيقي فيلم توسط استيفن واربك Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسكار براي موسيقي فيلم شكسپير عاشق صورت گرفته و انجام خواهد شد.

حامد بهداد كه در روز‌هاي قبل به تركيه سفر نموده بود،در شهر استامبول ديداري رسمي‌ با تئو آنجلوپولوس و مونيكا بلوچي داشت، اما پس از تست زبان(ايتاليا‌اي و فرانسه )و طرح كلي‌ قصه توسط اين كارگردان سرشناس حامد بهداد از همكاري با اين پروژه پرهيز نمود و استامبول را به مقصد تورنتو كانادا ترك كرد.حامد بهداد در خصوص عدم همكاري با وي گفت: متاسفانه با تمام علاقه‌اي كه به سينماي اروپا دارم نتوانستم به دليل مغايرت با شئونات اجتماعي ايران در اين فيلم حضور داشته باشم. گفتني است اين فيلم محصول مشترك ايتاليا و فرانسه است و به زودي مقابل دوربين خواهد رفت.

- اكران فيلم‌هاي سينمايي مخاطب خاص وعقد قرارداد اكران اين آثار از دوم آذر ماه در سينما آزادي، پرديس ملت، موزه سينما، سينما فلسطين، سينما كانون، سينما فرهنگ و سه سينما ممتاز ديگر در تهران آغازمي شود. اين پروژه تا پايان سال جاري با سرگروهي سينما آزادي و اكران حدود 12 فيلم سينمايي ادامه مي‌يابد. اكران اين گروه با فيلم "بدرود بغداد" آغاز شد.

- رئيسيان در گفتگويي درباره پيش توليد فيلم جديد خود عنوان كرد، براي يكي از نقشهاي فيلمش با اين بازيگر مشهور جهاني وارد مذاكره شده اند، اما نقش او در فيلم محرمانه است. بعد از انتشار اين خبر يكي از خبرگزاريها در گفتگو با فرج الله سلحشور اظهر نظر جالبي را درباره اين بازيگر منتشر كرد. اين كارگردان تلويزيون وسينماعنوان كرده است:آنجلينا جولي نماد سينماي صهيونيست است، گفت: من به هيچ وجه يك تار موي بازيگران ايراني را با صد بازيگر خارجي عوض نمي‌كنم. اعتقادم بر اين است كه در خانه خدا آدم بايد با كسي برود كه خدا در را به روي او باز كند، در حالي كه بازيگران خارجي كساني نيستند كه با آن‌ها بتوان در خانه خدا رفت. من ضعيف‌ترين عوامل فيلمسازي مملكت خودمان را به فيلمسازان خارجي ترجيح مي‌دهم.

پس از انتشار اخبار متفاوتي درباره مذاكره با مدير برنامه‌هاي آنجلينا جولي براي بازي در يك فيلم از سينماي ايران، اخبار و حواشي مختلفي شكل گرفت. از طرف ديگرحرف‌هاي فرج‌الله سلحشور در واكنش به اين خبر نه چندان دقيق و موثق، جنجال و حواشي تازه‌اي ايجاد كرد و كار به تكذيب و اعتراض كشيد. ابتدا يكي از خبرگزاري ها در 23 مهر از قول سلحشور حرف‌هايي نوشت كه تندترين اظهار نظر يك سينماگر به همكاران سينماگرش محسوب مي‌شد.

يكي از اين واكنش‌ها از سوي رويا تيموريان ابراز شد. تيموريان در پي اظهارنظرهاي سلحشور در مورد سينماي ايران، گفت: سينماي ايران به دليل نداشتن سياست گذاري هاي مناسب دچار شرايطي شده است كه فردي به خودش اجازه مي دهد به حرمت سينماي ايران توهين كند. صحبت‌هاي سلحشور واكنش رئيس انجمن بازيگران را هم در پي داشت: داود رشيدي در اين باره چنين گفت: اظهارات اخير فرج ا... سلحشور، در جلسه آينده انجمن بازيگران بررسي خواهد شد. وي در ادامه گفت: اظهارات اخير سلحشور و بي احترامي وي به بازيگران زن سينماي ايران، در جلسه آينده انجمن بازيگران خانه سينما مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

فرج‌الله سلحشور پس از اين واكنش‌ها در گفتگو با يكي از خبرگزاري ها حرفش را پس گرفت. وي با اعلام اين مطلب كه گفت‌وگويش با يكي از سايت‌ها بد منعكس شده، اظهار داشت: من گفته‌ام كه آوردن بازيگري مثل آنجلينا جولي اهانت به خود بازيگران سينماي ايران است. در همين راستا پنج بازيگر زن سرشناس سينماي ايران در يادداشتي به اظهارات فرج‌الله سلحشور كارگردان مجموعه "يوسف پيامبر" پاسخ دادند. در اين متن كوتاه كه به امضاي ترانه عليدوستي، پگاه آهنگراني، نگار جواهريان، هانيه توسلي و باران كوثري رسيده، آمده بود: جناب آقاي سلحشور، از اينكه مي‌بينيم آن همه پرداختن به زواياي نوراني زندگي پيامبران و سرمشق قرار دادن منش ايشان تاثيري در كلامتان نداشته، و در نهايت شهرتتان را از نفرت‌پراكني و بي‌ادبي در برابر هم‌نوعانتان به دست آورده‌ايد، بسيار متاسفيم.

در ادامه اين متن اشاره شد: اي كاش لطف كنيد سينمايي را كه خجالت مي‌كشيم بگوييم شما را ياد كجا مي‌اندازد به حال خود رها كنيد، شايد كه رستگار شويد و آرامش و صلح و محبت به وجدان نگرانتان بازگردد. همچنين جواد شمقدري معاون امور سينمايي در متني در پاسخ به اظهار نظرهاي وي عنوان كرد:سينماي ايران پس از انقلاب، مولودي است برخاسته از ققنوس خون و قيام ملت بزرگ و مسلمان ايران، ملتي كه بر هر آنچه رنگ فساد و تزوير و وابستگي داشت دست رد بر سينه آن زد به گونه اي كه سينماي قبل از انقلاب را يكسره طرد كرد و اين گمان در ذهن ها جا گرفت كه شايد در پرتو انقلاب بزرگ ملت ايران پديده اي به اسم سينما ديگر جايگاهي نداشته باشد.

در ادامه اشاره شد: اما امام (ره) عزيز و هوشيار در اولين سخنراني خود بر اين حدس و گمان ها پايان دادند و با كلام شيوا و رسا و موجز خود فرمودند "ما با سينما مخالف نيستيم با فحشا مخالفيم" و سينماي پس از انقلاب در پرتو اين كلام حكيمانه و در دامان فرهنگ انقلاب اسلامي و بعدها دفاع مقدس جان گرفت و راه خود را پيدا كرد و چنين شد كه سينماي پس از انقلاب در پرتو فرهنگ اسلامي ايراني و در پناه معنويت و اخلاق جايگاه ويژه اي در عرصه داخلي و خارجي يافت و نسل جديدي از فيلمسازان ظهور كردند كه دغدغه دين و انقلاب و اسلام داشتند.

در ادامه اظهار نظر معاون سينمايي گفت: اين حركت نوپا تاكنون همواره از دو سو مورد هجوم و فتنه انگيزي بوده است كساني كه خارج از حوزه سينما هستند و هنوز نگاه شكاكانه به سينما دارند و واژه سينما را همچنان مترادف فساد و فحشا تلقي مي‌كنند و با هر حركتي در جهت پروراندن و توجه به سينما، مخالف بوده و هستند و گروه ديگري كه درون خانواده بزرگ سينما جا خوش كرده‌اند تصور كردند نظام آن قدر به سينما و سينماگران وابسته شده كه حاشيه امن پيدا مي كنند و مي توانند در حريم امن سينما به خواسته هاي نامشروع و بعضاً فتنه انگيز و گاه مفسد جويانه خويش دست يابند.

شمقدري افزود: واقعيت اين است چه گروه اول كه خارج از سينما هستند و چه گروه دوم كه در درون خانواده سينما نفوذ كرده‌اند در يك اقليت محض به سر مي‌برند و اگر چه گاه به گاه مزاحمت هايي براي جريان زلال و ارزشمند سينماي كشور ايجاد مي كنند اما قادر نيستند سينماي ايران را كه اكنون در تلاش است نقش مهم و استراتژيك و ارزشمندي را در راستاي اهداف و آرمان هاي نظام و انقلاب بر عهده بگيرد دچار تزلزل و ضعف سازد مقصد ما رسيدن به سينماي ارزشي و متعهدانه است و اگر سخن از سينماي ايران به زبان مي آوريم ناظر به همه سينماگران و هنرمندان شريف سينماي ايران اعم از كارگردانان، بازيگران، عوامل صحنه، تهيه كننده و فيلمنامه نويس و ديگر صنوف آن است.

در ادامه آمده است: آنچه اين روزها مهم است پرهيز از اظهار نظرها و واكنش هايي است كه هر كدام مي تواند چهره سينماي ايران را در اذهان عمومي و در طيف هاي مختلف اجتماعي ناخوشايند سازد. سينماي ايران در آستانه يك جهش بزرگ فرهنگي و ساختاري و اعتباري است جهشي كه سالها قبل بايد رخ مي داد به نظر مي رسد نبايد نظراتي مطرح شود كه مردم و مسئولين را نسبت به سينماي ايران و وجوه مختلف آن بي دليل بدگمان سازد.

وي تاكيد كرد: البته هر دغدغه اصلاح گرايانه و هر انگيزه ارتقاء سينماي ايران قابل تقدير است، اما نبايد از دايره انصاف و اعتدال در هيچ موردي خارج شد. امروز همه ظرفيت هاي سينماي ايران و همه هنرمندان و سينماگران ايراني كه به يمن نظام جمهوري اسلامي فرصت بروز و ظهور يافته اند را بايد پاس بداريم . البته انگشت شمار افرادي كه به سينماي ايران در هر وجه آن ضربه مي زنند قطعاً بايد كنار گذاشته شوند كه اصلاح امور از وظائف حاكمان و مردم است.

شمقدري در ارتباط با حضور سينماي ايران در عرصه بين المللي خاطر نشان كرد: ابعاد مشاركت و همكاري آن آيين نامه اي تنظيم و تدوين شده است كه وجوه مختلف اين همكاري را روشن ساخته است. به هر حال نمي توان داعيه حضور در عرصه بين المللي را داشت و نسبت به مشاركت و همكاري هاي سينمايي راهها را بست . آنچه مهم است حفظ استقلال و هويت اسلامي ايراني ماست كه انشاءا... با رعايت قانون و پايبندي به آئين نامه ها ضمن گشودن راه همكاري ، مانع لغزش و آسيب هاي احتمالي خواهد شد.

معاون سينمايي اشاره كرد: معاونت سينمايي بر خود فرض مي‌داند كه پشتيبان و يار و مدافع همه هنرمندان و سينماگران خوب كشورمان باشد و نسبت به هر اظهار نظر و رفتار كه از دايره حق و راستي خارج شود واكنش منطقي در چارچوب قوانين و ماموريت هاي خود خواهد داشت.

در پايان از همه سينماگران و هنرمندان عزيز مجدانه مي خواهم متانت و اعتدال و انصاف را مبناي گفتار و رفتار خود قرار دهند و نسبت به آراء و اظهارات منطقي و اصلاح جويانه يكديگر با نيت خير خواهانه برخورد كنند و بيش از اين فضاي رسانه‌اي را ملتهب نسازند كه به نفع سينماي ايران نيست.

- مدير كل ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه اي با ارسال نامه اي به معاون امور سينمايي و سمعي و بصري تعليق مجوز فعاليت دو موسسه عرضه بين المللي فيلم را اعلام كرد. در نامه سجادپور به شمقدري آمده است: با عنايت به تخلف در پخش آثار فاقد مجوز پخش خارجي در جشنواره ها و محافل خارجي به استحضار مي رساند : مجوز فعاليت موسسات عرضه بين المللي فيلم به مدير عاملي خانم كتايون شهابي و آقاي محمد اطبايي از سوي اين اداره كل به تعليق درآمد. لازم بذكر است اخذ تصميم نهايي در خصوص ادامه فعاليت موسسات فوق الذكر منوط به نظر شوراي نظارت بر چگونگي تأسسيس و فعاليت موسسات عرضه بين المللي فيلم مي باشد.

- اكران نوروزي 91 سينماي ايران كه در سال 90 پي ريزي شد خبر از گيشه كم رونق را مي دهد كه شروع خوبي براي سينماي ايران نيست. فيلم هاي "زندگي خصوصي"، "گشت ارشاد"، "فيتيله و ماه پيشوني"، "انتهاي خيابان هشتم" و "قلاده هاي طلا" آثاري هستند كه به روي پرده مي روند.

© 2003 Mehr News Agency .

پنجشنبه|ا|3|ا|فروردين|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 128]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن