تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811718720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بی قراری جهان و اندوهناکی انسان


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  -  آدمی علاقه دارد و تلاش می کند واقعیت های شیرین را حفظ کند و از ناخوشایند ها و آن چه بر او رنجی وارد می کند پرهیز کند. اما می بیند که " خوشایندها" بی قرار اند، بی ثبات اند و علی رغم میل آدمی از دست رفتنی اند. متقابلاً کوشش می کند با " ناخوشایندها" مواجه نشود، اما ناخوشایندها آمدنی اند و بی اجازه و میل آدمی خود را بر زندگی و سرنوشت آدمی تحمیل می کنند. آدمی طالب قرارمند کردن بی قرار هاست و از آدمدنی های تلخ فرار می کند. در نتیجه همواره دو گونه رنج بر آدمی وارد می شود: اولاً رنج از دست دادن خوشایندها و ثانیاً رنج آمدن ناخوشایندها. " بی قراری جهان و اندوهناکی انسان"             واقعیت این جهان برای هر انسانی ( از آن حیث که انسان است) به دو گونه خود را نمایان می سازد. برخی از واقعیت ها شیرین، دلپذیر و مطلوب اند و برخی دیگر تلخ، نامطلوب و ناخوشایند اند. برای هر فرد مصادیق واقعیت های شیرین و تلخ و آن چه رخ می نماید، ممکن است همان واقعیت های شیرین یا تلخ برای دیگری نباشد. به عنوان مثال برای کسی که در یک آزمون سخت دانشگاه پذیرفته می شود، واقعیتی شیرین و دلپذیر اتفاق افتاده است. اما ممکن است این واقعه برای دیگری هرگز پیش نیاید. با این همه اشتراک در مصادیق زندگی برای ما انسان ها کم نیستند. سختی بیماری و یا رنج از دست دادن یک دوست و یا یک خویشاوند و نمونه هایی از این دست، در بین همه ی انسان ها ( فارغ از تمامی تفاوت هایشان) به نحو مشترک وجود دارد. بنابراین واقعیت های این جهانی در دو قلمرو قرار می گیرند: خوشایند ها و نا خوشایند ها.             آدمی علاقه دارد و تلاش می کند واقعیت های شیرین را حفظ کند و از ناخوشایند ها و آن چه بر او رنجی وارد می کند پرهیز کند. اما می بیند که " خوشایندها" بی قرار اند، بی ثبات اند و علی رغم میل آدمی از دست رفتنی اند. متقابلاً کوشش می کند با " ناخوشایندها" مواجه نشود، اما ناخوشایندها آمدنی اند و بی اجازه و میل آدمی خود را بر زندگی و سرنوشت آدمی تحمیل می کنند. آدمی طالب قرارمند کردن بی قرار هاست و از آدمدنی های تلخ فرار می کند. در نتیجه همواره دو گونه رنج بر آدمی وارد می شود: اولاً رنج از دست دادن خوشایندها و ثانیاً رنج آمدن ناخوشایندها. در واکنش به اوضاع و احوالی این چنین است که آدمی گرفتار اندوه و حزن می شود. سایه ی غم آمدن و رفتن ها که خارج از اختیار و قدرت آدمی است بر روح و روان سنگینی می کند. وقتی آن چه بدان دل بسته ایم از دستمان می رود محزون می شویم. بدین قرار است که بودا می گفت: " چون رنج عین دلبستگی است، اگر می خواهید رنج نبرید باید دلبسته نباشید." ناله هایی که به خاطر بی وفایی و بی قراری واقعیت ها می کنیم، زیستنمان را سخت می کند. زندگی همواره آن چنان که ما می خواهیم پیش نمی رود.زیرا دنیا را برمدار خواسته های ما نساخته اند.             چرا دلبسته می شویم و چرا به امور علاقه مند می گردیم؟ علاقه مند شدن یعنی آن که خواهان قرارمند شدن بی قراری ها باشیم. دلبستگی یعنی خواهان تغییر ماهیت این جهان شویم. و مگر نه این که ماهیت این جهان گذرا بودن، بی ثباتی و بی قراری است؟ آن کس که برای از دست رفتن جوانی اش اندوهگین می شود به واقع خواهان ثبات و پایدار ماندن امر بی قرار است و چون چنین نمی شود، البته رنج می کشد و اندوهگین می شود. آیا چنین کسی نمی داند که امور خوشایند ( و حتی ناخوشایند) بی ثبات و بی قرار اند؟ و یا می داند اما می خواهد ویژگی این جهان را تغییر دهد؟ شاید لازم باشد درک و فهم را از واقعیت ها تصحیح کنیم و انتظارمان را معقول سازیم. انتظار عقلانی یعنی سازگاری و توجه به ویژگی این جهان است.             عارفان و بزرگان اندیشمند توصیه می کنند که دلبسته ی جهان گذرا و بی قرار نشویم ، زیرا آن چه نپاید دلبستگی را نشاید . آن ها از ما می خواهند که این بی قراری ها را بپذیریم و پذیرش یعنی آن که خواهان ثبات و سکون یافتن بی قرارها نباشیم. دل نبستن سخت است اما ترک تعلق بسی سخت تر است. گرچه قطع علاقه ممکن نیست اما می توان علاقه ها را کاهش داد و دلبستگی ها را محدود کرد. گرچه بزرگان و عارفان   ( در همه ی فرهنگ ها) سفارش به عدم تعلق خاطر و یا ترک تعلق می کنند، اما به واقع، عدم دلبستگی آیا ممکن است؟ گفته اند دل بر امور فانی و گذرا نبندید زیرا دلبسته شدن به امور نامتغیر نادرست است. اما ساختار وجودی و روان آدمی، چیز دیگری را پیش می گیرد و راه دیگری برای انسان باز می کند. به این جهت است که آدمی محکوم به رنج کشیدن است. او نمی تواند دلبسته نشود... می شود و بعد غمگین می گردد. ثبات بی قرار ها را می خواهد و لی از دست می روند و در نتیجه رنج همراه همیشگی انسان است. رنج آدمی به چند صورت بروز می یابد: 1- اضطراب از دست دادن 2- نگران از آمدن ناخوشایندها 3- حسرت از دست رفتن ها 4- اندوهناک شدن      چه شیرین و دلپذیر است آن گاه که زنجیرهای اسارت دل باز شود وچه فرحناک است پرواز در فضای بی تعلقی . رهایی حتی از خود و از "داشتن ها"یی که تو را در بند می کنند. ایا ممکن است ؟




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 397]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن