تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820428352




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب انديشه حكمت سياسي متعاليه


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: كتاب انديشه حكمت سياسي متعاليه
ابوالحسن حسني
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ
و انديشه اسلامي

حكمت سياسي، دانشي در عرض فن سياست و مديريت سياسي نيست كه به تحليل و بررسي شيوه تصميم‌گيري درست در موقعيت‌هاي سياسي بپردازد. حكمت سياسي همچنين علمي در عرض فقه سياسي هم نيست كه به حكم عمل سياسي از نظر حقاني بودن يا شرعاني بودن آن بپردازد. در عرض جامعه‌شناسي سياسي هم نيست كه جامعه سياسي و روابط ميان پديده‌هاي سياسي را مطالعه كند. هر كدام از اين شاخه‌هاي دانش سياسي، امروزه از نظر موضوع، مسائل، غايت و روش، علمي جدا از فلسفه به شمار مي‌آيند. در حالي كه «حكمت سياسي متعاليه» به مباحثي چون مفاهيم و مقولات پايه سياسي، ارزش زندگي در جامعه سياسي، مشروعيت حكومت، ارزش‌هاي پايه سياسي و مانند آنها، براساس دستاوردهاي حكمت نظري متعاليه در مباحث هستي‌شناسي، معرفت‌شناسي، الهيات و انسان‌شناسي مي‌پردازد. در حقيقت، حكمت سياسي متعاليه مكتبي نوظهور در ميان مكاتب فلسفه سياست است كه مي‌توان آن را از اساس داراي ماهيتي متفاوت با نوع مكاتب غربي دانست.
«حكمت سياست» در گذشته موضوع و مسائلي داشت كه اكنون لازم نيست به همان موضوع و مسائل مقيد بماند. حكمت متعاليه در وضع موجود خود، بيشتر به بررسي حقايق متمركز شده و بسط زيادي يافته است؛ بويژه در دو حوزه الهيات «اعم» و الهيات «اخص» بسيار سخن براي گفتن دارد و بر بنيادهاي استواري بنا شده است.
مؤلف اين اثر، ابوالحسن حسني، بر اين باور است كه صدرالمتألهين و صدرائيان هيچ‌كدام براي توسعه حكمت عملي متعاليه كاري بسزا انجام ندادند. او مي‌نويسد: «ملاصدرا تلاش چنداني براي تأسيس حكمت عملي انجام نمي‌دهد و در زمينه حكمت سياسي نيز جز چند صفحه‌اي چيزي نمي‌نگارد كه آن مقدار نيز به صورت مستدل و برهاني نيست؛ علاوه بر اين‌كه حكمت سياسي به معناي فلسفه مضاف در آن زمان شناخته شده نبود. بنابراين، براي ورود حكمت متعاليه به وادي حيات اين جهاني بشر، توسعه در حكمت متعاليه لازم است؛ البته با حفظ مباني اين حكمت.»
به اين اعتبار، رويكرد نوصدرائيان به حكمت سياسي متعالي بايد رويكرد تأسيس باشد، نه تفسير. حكمت متعاليه، در حوزه اعتباريات توسعه‌اي نداشته است. علت آن هرچه باشد، امروزه ضرورت تدوين مباني فلسفي براي فقه سياسي و كلام سياسي و نيز تدوين فلسفه سياست موافق با آموزه‌هاي اسلامي، ما را به بسط حكمت عملي متعاليه ناگزير مي‌كند.
مسائل، مباني، روش‌شناسي و كليات حكمت سياسي متعاليه، چهار سرفصلي هستند كه مؤلف اين اثر، مباحث خود را پيرامون آنها تدوين و تنظيم كرده است.

پنجشنبه|ا|29|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن