تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816381231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كميته ويژه براي رونق به گردشگري مذهبي تشكيل مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: كميته ويژه براي رونق به گردشگري مذهبي تشكيل مي شود
قرباني-كميته مشترك كارشناسان اداره كل اوقاف و امور خيريه و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان براي رونق گردشگري مذهبي تشكيل مي شود.

مدير كل اوقاف و امور خيريه به خبرنگار ما گفت: بر اساس تفاهم نامه اي كه در تهران بين سازمان ميراث فرهنگي و سازمان اوقاف امور خيريه كشور براي رونق گردشگري مذهبي منعقد شده است در هر استان كميته اي براي تدوين آئين نامه مربوط به نحوه فعاليت مورد نظر تشكيل مي شود.

حجت الاسلام جمالي افزود: توسعه فضاهاي سياحتي- زيارتي، حفظ، احيا، توسعه و تجهيز بقاع و اماكن متبركه، نگهداري، حفاظت و مرمت آثار تاريخي و هنري منقول براي تقويت زيرساخت گردشگري زيارتي، معرفي زيارتگاه ها به علاقه مندان به ويژه مسلمانان جهان براي تحكيم هويت و فرهنگ ناب اسلام و اعتلاي نام مقدس جمهوري اسلامي از جمله اهداف انعقاد اين تفاهم نامه است.

به گفته وي اين تفاهم نامه تازه ابلاغ شده است و تهيه كتابي در زمينه معرفي بقاع و زيارتگاه هاي استان، تشكيل نمايشگاه صنايع دستي در جوار اين اماكن، برگزاري جشنواره و همايش براي معرفي بقاع و ايجاد موزه هاي تخصصي از اموال منقول تاريخي و هنري از ديگر اهداف مورد نظر مي باشد.

مدير كل اوقاف و امور خيريه با اشاره به اين كه مفاد تفاهم نامه مورد نظر در امامزاده ها و اماكن متبركه و بقايي كه در فهرست آثار تاريخي ثبت شده اند، قابل اجرا مي باشد، گفت: همچنين بر اساس تفاهم نامه ديگري كه بين سازمان اوقاف و امور خيريه و نهاد كتابخانه هاي كشور منعقد شده است، با همكاري اين دو نهاد كتابخانه هاي عمومي در كنار امامزاده ها بر اساس ضوابط اوقاف به صورت مشاركتي و با بهره مندي از منابع مالي موقوفات كه جنبه عمومي دارد، احداث مي شود.

حجت الاسلام جمالي افزود: 62 طرح جامع ايجاد مجتمع هاي فرهنگي- مذهبي به ميزان امام زاده هاي تحت پوشش در استان طراحي شده كه حداقل 12 طرح در حال اجرا مي باشد كه طرح هاي مربوط به مزار دره شيخان، مزار يشد، سيدحامد علوي چنشت و مزار كارشك از آن جمله مي باشد كه در هريك از آن ها احداث كتابخانه ديده شده است.وي با بيان اين كه 4 ماه از تشكيل صندوق عمران موقوفات استان مي گذرد، اظهار داشت: با توجه به تراكم كار موجود در منطقه، اولين اقدام شناسايي موقعيت هاي مناسب سرمايه گذاري براي افزايش درآمد موقوفات بوده است كه خوشبختانه موقعيت هاي زيادي در خراسان جنوبي براي اين منظور وجود دارد.

او راه اندازي دو مجتمع كشت و صنعت در اكبرآباد و درميان را براي پرورش ماهي، دامداري، باغداري را از جمله طرح هايي دانست كه توسط صندوق عمران موقوفات استان اجرا مي شود.

همچنين با توجه به موقعيت موجود در منطقه طرح پرورش شترمرغ و پروژه هاي مسكوني 250 واحدي تعاون روستايي شوكت آباد و پروژه واحدهاي مسكوني خبرنگاران و اصحاب رسانه به تعداد 100 نفر را از جمله ديگر طرح هاي صندوق عمران موقوفات استان اعلام كرد.

تعداد اماكن متبركه استان 102 مورد است كه 62 باب از آن ها تحت پوشش اين اداره كل است و مطالعه بقيه براي مستند سازي و زير پوشش قرار دادن آن ها در حال انجام مي باشد كه مطالعات مربوط به 2 تا 3 بقعه به پايان رسيده است.

در اين منطقه همچنين يك هزار و 491 مسجد، 389 حسينيه و تكيه تحت پوشش اداره كل اوقاف و امورخيريه است و امسال 23 ميليارد و 600 ميليون ريال براي كمك به حسينيه ها، مساجد، بقاع متبركه و حوزه هاي علميه اختصاص يافته كه ميزان پيگيري هيئت امناها ازمبلغ مورد نظر به آن ها كمك شده است.

حجت الاسلام جمالي در خصوص اختصاص درآمد موقوفات به مواردي چون كمك به فقرا نيز گفت: امسال تاكنون از محل درآمد موقوفات 7 ميليون و 400 هزار ريال به فقرا، 11 ميليون و 794 هزار ريال به بخش بهداشت و درمان، 18 ميليون ريال به طلاب، 5 ميليون و 700هزار ريال به ائمه جماعات و خادمان مساجد، 4 ميليون و 32 هزار ريال براي تعمير و تجهيز مساجد كمك شده است.

وي با بيان اين كه سال ها وقف و موقوفات با توجه به جايگاه آن در نظام اسلام مورد بي مهري اشخاص حقيقي و حقوقي، مسئولان و متوليان قرار گرفته است، افزود: بعضي از بخش هاي اداري در بعضي از موارد انتظاراتي فراتر از مسئوليت ما دارند كه در بيشتر آن ها پس از توضيح موارد مورد نظر، مشكل بر طرف شده است.

از گذشته همچنين به اوقاف به شكل اداره اي نگريسته شده كه بايد در چارچوب اداري از بعضي از حقوق بگذريم.

در بعضي مواقع نيز در مقابل انتظاراتي قرار مي گيريم كه ما را در معذوريت قرار مي دهند به عنوان مثال مي گويند اگر زمين براي احداث واحدهاي مسكوني به ما ندهيد بودجه مورد نظر برگشت مي كند، حال اين كه بايد پس از طي مراحل قانوني و تنفيذ نماينده ولي در سازمان اوقاف و امور خيريه كشور و در چارچوب شرعي، اقدامي در اين خصوص صورت گيرد.

او با اعلام اين كه كتابي در زمينه معرفي امامزادگان استان در دست چاپ است، تصريح كرد: براي انجام كارهاي تحقيقاتي و تاليف كتاب در حوزه اوقاف كمك و هزينه تحقيقات مورد نظر را پرداخت مي كنيم.

پژوهشكده وقف نيز به پيشنهاد ما و براي شناسايي موقوفات مجهولي، تاريخچه وقف در استان، شناسايي واقفان، فراواني نيت واقفان و نوع نيت آن ها، مشخص كردن و مرزبندي موقوفات و تبليغ فرهنگ وقف به دانشگاه بيرجند داده شد كه جلسه اي نيز به اين منظور با رئيس دانشگاه بيرجند، معاون فرهنگي و رئيس جهاد دانشگاهي برگزار شد و كارگروهي نيز براي تحقيق اين امر تشكيل شده است.

مدير كل اوقاف و امور خيريه ضمن بيان اين كه در ماه مبارك 25 مبلغ به مناطق محروم استان اعزام شدند، گفت: برگزاري كلاس هاي تفسير سوره نور در ماه رمضان در محل اين اداره كل و همچنين توسط حجت الاسلام صادقي امام جمعه بيرجند در مسجد امام حسين (ع) براي نمازگزاران و در شهرستان هاي ديگر استان توسط ائمه جمعه و جماعت از جمله اقدامات فرهنگي اوقاف مي باشد.

همچنين در راستاي عمل به نيت واقفان به مدت 72 شب 21 هزار و 560 نفر در مساجد و امامزاده هاي استان توسط اين اداره كل و ادارات تابعه اطعام شدند و حدود 500 جلد قرآن نيز در ماه مبارك رمضان توزيع شد.

وي با اشاره به برگزاري سي و يكمين دوره مسابقات قرآن در شهرستان ها و استان گفت: به اين منظور كميسيون فرهنگي اين اداره كل براي هر چه بهتر برگزار شدن اين مسابقات تشكيل جلسه داد و در خصوص برگزاري اين مسابقات در تمام رشته هاي (حفظ، قرائت و ترتيل و مفاهيم) بحث و تبادل نظر شد.

سي و يكمين دوره مسابقات قرآن كريم مرحله شهرستان به منظور ايجاد فضاي معنوي و انس با قرآن كريم و آشنايي با فضايل اهل بيت (ع) و ايجاد رقابت سالم در بين نوجوانان و جوانان از 16 تا 28 آبان در شهرستان هاي بيرجند، نهبندان، فردوس، سربيشه، سرايان، قاين و بشرويه برگزار شد.

حجت الاسلام جمالي افزود: به مناسبت دهه كرامت نيز برنامه هايي از سوي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان اجرا شد كه ايجاد سه غرفه در نمايشگاه گردشگري براي ارائه آثار تاريخي و تصاوير بقاع و وقف نامه ها از آن جمله مي باشد.

مسابقه اي نيز به اين منظور در نمايشگاه برگزار و به 8 نفر از بازديدكنندگان جوايزي اهدا شد.

همكاري در برپايي جشن ميلاد امام رضا (ع) در حسينيه امام رضا (ع) و مسجد امام رضا (ع) بيرجند از ديگر برنامه هاي هفته كرامت است كه از سوي اين اداره كل برگزار شد.

وي بازديد از بقاع و اماكن متبركه براي ظرفيت سنجي و تجهيز آن ها به محصولات فرهنگي براي استفاده زائران را نيز از ديگر برنامه هاي اداره فرهنگي اوقاف برشمرد و گفت: براي اين منظور اين اماكن به قرآن، مفاتيح و ادعيه، كتاب و قفسه كتاب براي ايجاد فضاي فرهنگي در آن ها و تبديل بقاع به قطب فرهنگي مجهز شده اند.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن