تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816340822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستورالعمل راهبردي مقام معظم رهبري براي تعامل مجلس هشتم با دولت نهم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دستورالعمل راهبردي مقام معظم رهبري براي تعامل مجلس هشتم با دولت نهم
خبرگزاري جمهوري اسلامي(ايرنا): دفتر پژوهش و بررسي هاي خبري- در اين يادداشت به بايسته هاي نحوه تعامل مجلس با دولت بر مبناي رهنمودهاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي اشاراتي شده است.


"هماهنگي قواي سه‌گانه در كشورمان برعهده مقام معظم رهبري است . معظم له باتوجه به سوابقي كه از كرسي‌هاي مجلس شوراي اسلامي به عنوان نماينده تهران كسب نموده و تجارب سال‌ها حضور در رأس قوه مجريه و اشراف فقهي كه بر مسائل حقوق اسلامي دارند، نقائص، نارسائي‌ها و نقاط قوت و كارآمدي هريك از دستگاه‌هاي كشور را به خوبي مي‌شناسند؛ لذا رهنمودها، فرامين، راهكارها و توصيه‌هاي ايشان نه تنها واجد جنبه "امر ولايي" است بلكه بر گنجينه اي گرانقدر از تجارب كارشناسي و اجرايي معظم له نيز تكيه زده است.
از همين رو، آنچه مقام معظم رهبري در ارتباط با تعامل قواي سه‌گانه به‌ويژه مجلس و دولت ايراد فرموده‌اند به عنوان دستورالعملي راهبردي فراروي اين دستگاه‌هاست. به‌ويژه آنكه ايشان در جهت حمايت از دولت اصولگراي نهم راهكارها و توصيه‌هاي ويژه‌ايي خطاب به نمايندگان مجلس هشتم داشته‌اند كه به‌عنوان الگويي براي آينده مورد اشاره قرار مي‌گيرد:

الف) همكاري با دولت نهم به عنوان يك اصل موكد

رهبر معظم انقلاب در نخستين ديداري كه با نمايندگان مجلس هشتم داشتند علاوه بر توصيه‌هايي كه معمولاً براي ادوار گذشته مجلس داشته و آنها را به سوي وحدت و تعامل با قواي ديگر فرامي‌‌خواندند، شرايط فعلي كشور را ويژه دانسته و همكاري بيش از پيش مجلس با دولت را خواستار شدند و فرمودند: « اكنون كه بحمدالله دولت و مجلس را مردمي مؤمن و انقلابي و وفادار به ارزش‌ها و اصول اسلامي، انباشته‌اند بايد اين تعامل برادران با رعايت حقوق قانوني از هر دو سو، بيش از هميشه ديده شود. مجلس هشتم بايد براين مسئله و همكاري با دولت به عنوان يك اصل تكيه كند چرا كه دولت انصافاً پركار و خستگي ناپذير است و همان كارها و اهدافي را پيگيري مي‌كند كه مجلس درپي آنست».

ب) پرهيز از رقابت با دولت و معارضه با قوا

رهبر معظم انقلاب از نمايندگان مجلس هشتم خواستند در وظيفه نظارتي خود كوتاهي نكنند اما اين وظيفه نبايد به حربه‌اي براي رقابت با دولت و يا معارضه قوا تبديل شود. معظم‌له فرمودند: « در اوج اعمال وظايف نظارتي مجلس، بايد كاملاً مراقب و هوشيار بود كه اين امر، به وسيله‌اي براي معارضه قوا تبديل نشود.دو عنصر نظارت و همكاري صميمانه، در تعامل با قواي ديگر، بايد دو بخش تفكيك ناپذير باشند . مسئوليت نظارتي مجلس هرگز نبايد به دست اهمال سپرده شود. اما هرگز هم نبايد نظارت مجلس به معناي رقابت با دولت و نشنيدن نيازها و ضرورت‌ها و تنگناهاي آن شمرده شود».

ج) هماهنگي با دولت در حرف و عمل

از ديگر رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب خطاب به نمايندگان مجلس هشتم اين بود كه در عرصه جهاني، دنيا بايد از شما و دولت سخن واحدي را بشنود تا به عزم ملي كشور پي ببرند. در اين توصيه معظم‌له تأكيد فرمودند:« شما نمايندگان ملتي مؤمن و شجاع و با اراده‌ايد. اين ملت با اين ويژگي‌ها توانسته است از گردنه‌هاي دشوار عبور كند و بسي موانع طبيعي يا ساخته‌ي دشمن را پشت‌سر گذارد. انديشه و عمل شما بايد در همين جهت به كار افتد. دشمنان پركينه و زيان طلب، اكنون در چندين جبهه از ملت ايران شكست خورده‌اند و ملت ايران بر ثبات و اقتدار و استقلال خود در برابر آن افزوده است. امروز آنان خود براين حقيقت معترفند شما بايد در كنار دولت انقلابي و مؤمن پيشاهنگ اين حركت شجاعانه و مدبرانه باشيد؛ دنيا از همه‌ي شما سخن واحدي بشنود و تبلور عزم ملي را در حرف و عمل شما ببيند».

د) حمايت از دولت را مضاعف كنيد

مقام معظم رهبري از مجلس هشتم مطالبه ديگري را مطرح فرمودند كه مؤيد تأييد دولت اصولگراي آقاي احمدي‌نژاد است و به حمايت مضاعف از اين دولت بازمي‌گردد.
چنانچه فرمودند: « محور كار و عمل در كشور و نماد داخلي و خارجي نظام جمهوري اسلامي، عمدتاً قوه‌ي مجريه است. همه بايد به آن كمك كنند و هرگاه دولتي با نشاط بيشتر و همت بالاتر و ارزشگرايي قويتر در صحنه است اين كمك بايد مضاعف گردد. متقابلاً دولت بايد مجلس قانونگذاري را رهنماي عمل خود بداند و به قوانين مجلس، يكسره پاي‌بند باشد و از آن تخلف نكند».

هـ) مراقب رخنه و نفوذ دشمن در اختلافات باشيد

از ديگر توصيه‌هاي رهبرمعظم انقلاب پرهيز هر دو قوه از اختلاف و مراقبت از نفوذ دشمن است؛ چرا كه ايجاد اختلاف ميان قوا از آرزوهاي ديرين دشمنان انقلاب اسلامي است. لذا معظم‌له خواستار حل اختلافات از راه‌هاي صحيح و كارشناسي گرديده و فرمودند:« برسر دوراهي‌هاي اختلاف‌نظر كارشناساني از دو طرف، گره را بگشايند و راه درست را پيش‌پاي هر دو طرف باز كنند. ايجاد اختلاف ميان قوا و رخنه در بافت يكپارچه مجموعه قواي سه‌گانه كه فرماندهي كل كشور را برعهده دارند، از آرزوهاي بزرگ و ديرينه دشمنان اسلام و ملت ايران است كه گاه علناً و هم‌اكنون به‌طور غيرعلني اما كاملاً جدي پيگيري مي‌شود و بايد مراقب آن بود.»

و) تفاوت ديدگاه‌ها را با تعامل حل كنيد

مقام معظم رهبري در ادامه توصيه‌هاي موكدي كه در پرهيز از اختلافات داشتند علاوه بر راهكار ايجاد كارگروه حل اختلاف، پيشنهاد ديگري مبني‌بر تدابير ميان قوه‌اي در هنگام بروز اختلاف پيرامون مسائل حقوقي و قانوني از ‌جمله بحث حدود و اختيارات مطرح فرمودند كه در آن آمده است:« اگر درباره حدود اختيارات ، تفاوت ديدگاهي وجود داشته باشد مي‌توان با تعامل مسئولان قوا، و استناد به قانون اساسي، بهره‌مندي از ديدگاه كساني كه در قانون اساسي، به عنوان مفسران اين قانون تعيين شده‌اند و نيز استفاده از نظر نخبگان و صاحب‌نظران، آنها را حل كرد.»
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن