تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805202932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه به بهداشت روان خود كمك كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: چگونه به بهداشت روان خود كمك كنيم
سلامت يا بهداشت روان هنر زندگي كردن، حفظ و ارتقاي سلامت و يا قابليت ارتباط موزون و هماهنگ با ديگران، تغيير و اصلاح محيط فردي و اجتماعي و حل تضادها و تمايلات شخصي به طور عادلانه و مناسب است.

وظيفه و هدف اصلي برنامه هاي بهداشت روان تامين سلامت فكر و روان افراد جامعه است.

احساسات خود را بپذيريد:
هيجان هاي شديد ممكن است ايجاد اضطراب كنند، خشم، اندوه، ترس، احساس ناكامي همگي هيجان هاي ناخوشايندي هستند كه ممكن است بخواهيم با انكار آن ها از اضطراب در امان باشيم.

گاهي براي اجتناب از احساس اضطراب ممكن است سعي كنيم در برابر موقعيت ها برخورد عاري از هيجان داشته باشيم، چنين برخوردي به يك نوع خونسردي زودگذر مي انجامد كه خود مي تواند ويرانگر باشد، گاه نيز ممكن است بكوشيم هيجان ها و عواطف خود را فرو بنشانيم كه اين امر سبب مي شود ديگر نتوانيم شادي ها و غم هايي را كه بخشي از ارتباط هاي ما با ديگران است، طبيعي و بهنجار بدانيم.

در بسياري از موقعيت ها، بروز هيجان هاي ناخوشايند يك واكنش بهنجار است و اذعان به وجود آن ها بهتر از انكار آن است.

هنگامي كه نمي توانيد هيجاني را به صورت مستقيم ابراز كنيد (مثل داد كشيدن سر رئيس يا معلم) براي رهايي از فشار رواني حاصل بهتر است راهي براي برون ريزي آن هيجان پيدا كنيد، مثل پياده روي طولاني، كوبيدن بر توپ تنيس يا در ميان گذاشتن مسئله با يك دوست هم دل مي تواند خشم شما را فرو بنشانيد.

ببينيد در چه زمينه هايي آسيب پذيريد:
شناختن انواع موقعيت هايي كه شما را خشمگين و يا واكنش تندي در شما ايجاد مي كند و دوري و اجتناب از اين موقعيت ها مي تواند به سلامت روان شما كمك كند و يا شناخت كامل و پيدا كردن علت خشم شما را به حل موضوع هدايت مي كند.

شايد حضور در مراسم صبح گاه يا درس جواب دادن وسط كلاس شما را مضطرب مي كند، مي توانيد موضوع را كامل بررسي كنيد، علت آن مي تواند اعتماد به نفس كم شما باشد مي توانيد با تمرين سخنراني جلوي آيينه يا دوستان اعتماد به نفس خود را افزايش دهيد يا مي توانيد با ديد ديگري به موضوع نگاه كنيد يعني به جاي اين كه فكر كنيد همه منتظرند كه من دهان باز كنم تا به من ايراد بگيرند به خود بگوييد همكلاسي ها به موضوع صحبت من علاقه مند هستند و نبايد نگران باشم كه ممكن است چند اشتباه از من سر بزند .

بسياري از مردم به ويژه زماني احساس اضطراب مي كنند كه با فشار كار رو به رو باشند با برنامه ريزي و فاصله گذاري دقيق بين كار و كوشش هاي خود مي توانيد از احساس درماندگي در دقايق آخر جلوگيري كنيد و هرگاه براي رسيدن به كلاس ها يا سر قرار ها به طور عمد وقت بيشتري را در نظر بگيريد در اين صورت يكي از علل فشار رواني خود را از بين برده ايد.

استعدادها و رغبت هاي خود را بپرورانيد
كساني كه بي حوصله و ناخوشايند هستند به ندرت رغبت هاي فراواني دارند، اغلب هر چه درباره يك موضوع (ورزش و مهارت هاي جسماني، علايق تحصيلي، موسيقي، هنر، نمايش و انواع حرفه ها) بيشتر بدانيد آن موضوع براي شما جذاب تر مي شود و به تبع آن زندگي نيز گيرايي براي شما پيدا مي كند، علاوه بر اين، احساس شايستگي ناشي از دست يافتن به مهارت ها نقش بسيار عمده اي در بالا بردن اعتماد به نفس دارد.

با ديگران روابط صميمانه برقرار كنيد، هسته اصلي بيشتر اختلال هاي عاطفي احساس انزوا و تنهايي است، ما آدميان موجودات اجتماعي هستيم و به پشتيباني، آرامش و اطمينان خاطري كه از جانب ديگران فراهم مي شود، نياز داريم.

هر گاه همه توجه خود را فقط به مشكلات خودتان معطوف كنيد در اين صورت ممكن است گرفتار دل مشغولي ناسالم درباره خود شويد.

از طريق درميان گذاشتن نگراني هاي خود با ديگران اغلب مي توانيد مشكلات خود را روشن تر ببينيد، علاوه بر اين توجه و علاقه به رفاه و خشنودي افراد ديگري كه تنها و درگير مشكلات هستند، مي تواند بر احساس ارزشمندي شما بيفزايد.

به موقع از ديگران كمك بخواهيد برخي مشكلات را به تنهايي نمي توان حل كرد وقتي احساس مي كنيد كه در كار حل و فصل يك مشكل پيشرفتي نداريد، از متخصصان روان شناسي و مشاوره كمك بگيريد.

ميل به كمك خواستن از ديگران نشانه پختگي عاطفي شخص است نه نشانه ضعف او.

نبايد چندان دست نگاه داشت تا احساس درماندگي به شما دست دهد، به طور معمول آن قدر صبر نمي كنيد كه دندان هايتان لق شود و بعد به دندان پزشك مراجعه كنيد همين طور هم بهره گيري از خدمات روان شناختي بايد مانند مراجعه به دندان پزشك به صورت يك عادت درآيد.

در همه امور به خداوند توكل كنيم
درك معنوي دعا و نيايش و ابزار عبوديت به درگاه حق و توكل به خداوند رحمان تاثير عميقي بر بهداشت روان افراد مي گذارد چرا كه فردي كه عبادت مي كند در مواجهه با مسائل زندگي از بهترين ياري گر يعني خداوند كه منبع بي نهايت رحمت است و كسي برتر از او نيست، ياري مي جويد و به واسطه آن اميدواري به حل مشكلات مضاعف مي شود.

به وسيله دعا انسان نيازهاي خود را بدون احساس سرزنش يا مورد قضاوت واقع شدن با خدا مطرح مي كند، بر اثر دعا و نيايش اين احساس به ما دست مي دهد كه شريك غمي پيدا كرده ايم و تنها نيستيم، لذا باور اين كه من در كنارم بهترين ياور و شريك غم را دارم انسان را از اضطراب و نگراني دور مي كند.

مسئوليت مشكلات و وضعيت خود را بپذيريم
ديگران را مسئول مشكلات خود ندانيم و به اشتباهات خود اعتراف كنيم، از مقايسه مداوم خود با ديگران و رقابت بيش از حد با آن ها بپرهيزيم و آن چه را براي خود نمي پسنديم براي ديگران هم نپسنديم.

در زندگي هدف داشته باشيم
در زندگي با توجه به توانايي ها و امكانات خود اهداف واقعي داشته باشيم.

نقش والدين در تامين سلامت روان فرزندان
*سعي كنيد در كنار رسيدگي و تامين تغذيه مناسب، ايمن سازي بدن و فراهم كردن امكانات ورزشي محيط امن و سالم خانوادگي و اجتماعي را براي فرزندانتان فراهم كنيد.

*از مراحل رشد كودك آگاهي پيدا كنيد تا بيش از و يا كمتر از حد لازم از او انتظار نداشته باشيد.

*فرزندانتان را تشويق كنيد تا احساسات خود را بروز دهند، اجازه بدهيد همه افراد درد، ترس، خشم و اضطراب را تجربه كنند و به او كمك كنيد عصبانيت خود را به گونه اي مثبت ظاهر كند، بدون آن كه متوسل به خشونت شود.

*احترام و اعتماد متقابل را ايجاد كنيد، صداي خود را براي فرزندتان بلند نكنيد حتي زماني كه با او توافق نداريد، راه هاي ارتباطي را باز نگه داريد.

*به حرف هاي فرزندانتان خوب گوش دهيد، از كلمات و اصطلاحاتي استفاده كنيد كه براي او قابل فهم باشد.

*او را به سوال كردن ترغيب كنيد، كاري كنيد با شما راحت باشد و مايه دلگرمي اش باشيد، تمايل خود را براي صحبت هر موضوعي با او نشان دهيد.

*اگر احساسات و عملكرد فرزندتان مايه دست پاچگي شما شده يا قادر به كنترل خشم و نااميدي خودتان نيستيد، از متخصصان روان شناسي و مشاوره كمك بخواهيد.

*مشوق او در زمينه رشد استعدادش باشيد و به او كمك كنيد محدوديت هاي موجود را بپذيرد و بر اساس توانايي ها و علايقش در تعيين اهداف او را ياري كنيد.

*موفقيت هاي او را جشن بگيريد و او را با ديگران مقايسه نكنيد.

*از اين كه وقت خود را صرف او كنيد، دريغ نكنيد.

*ضمن اين كه در رويارويي با فراز و نشيب هاي زندگي او را ياري مي كنيد استقلال و خود ارزشي را در او پرورش دهيد.

*نشان دهيد كه به توانايي هايي او در كنترل اوضاع به هنگام مشكلات اعتماد داريد.

*براي كارهاي مثبتي كه انجام مي دهد تاييدش كرده و در مورد اشتباهاتش كمك كنيد تا از آن ها درس بگيرد.

*بدون قيد و شرط او را دوست بداريد و محبت كنيد و ارزش عذرخواهي، همكاري، صبر، بخشش و احترام به ديگران را به او بياموزيد.

زهرا فرازي- كارشناس ارشد روان شناسي و مشاور دبيرستان
 سه شنبه 30 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن