تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816174979




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نياز خودروسازها به سوخت استاندارد را با واردات تامين ميكنيم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نياز خودروسازها به سوخت استاندارد را با واردات تامين ميكنيم


مژگان میرزایی
کشورهای اروپایی در حالی استاندارد یورو 5 را در مورد سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از ماه جاری اجباری کرده اند، که رسیدن به استاندارد یورو 3 در کشور ما به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.




براساس طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها که در تیر ماه سال 84 بنا به پيشنهاد مشترك سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت صنايع و معادن و وزارت نفت به تصویب رسید، خودروسازان باید از سال 89 به استاندارد یورو 3 دست پیدا کنند که برای اجرای این طرح عرضه سوخت با استاندارد یورو 3، شش ماه زودتر از اجرای طرح الزامياست، این در حالی است که به گفته مدیر عامل شرکت پخش و پالایش به دلیل آماده نشدن پالایشگاههای کشور برای تولید بنزین با استاندارد یورو3 امکان عرضه بنزین با این استاندارد در جایگاههای سراسر کشور از مهر ماه وجود ندارد،که بالطبع این امر اجرای استاندارد یورو3 در خودروهای داخلی را با تاخیر مواجه ميکند.
بر اساس مصوبه هیات وزیران، جدول زماني استاندارد حد مجاز آلايندگي انواع خودروهاي بنزيني، گازوئيلي، دوگانه سوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتي و همچنين موتورسيكلت تعیین و به تصويب رسید و مقرر شد كليه خودروهاي سبك و سنگين پايه از سال 84 تا پايان سال 1388، استاندارد يورو 2، از سال 1389 تا پايان سال 1391، استاندارد يورو 3 و از سال 1391 تا پايان سال 1393 استاندارد يورو 4 را اخذ كنند.
اين جدول زماني در حالي به تصويب هيات وزيران رسيده كه در كشورهاي اروپايي از ماه جاری استاندارد يورو 5 اجباری شده است اما با این حال در کشور ما هم اکنون استاندارد یورو 2 برای خودروهای داخلی اجرا و زمان رسیدن به استاندارد یورو 3 نیز با توجه به نرسیدن سوخت مصرفی در کشور به این استاندارد نامشخص است. به گفته برخي از كارشناسان صنعت خودرو، ارتقاي استاندارد در صنعت خودروسازي نيازمند استانداردسازي سوخت است كه به همين منظور هيات وزيران براساس تبصره سه اين مصوبه وزارت نفت را موظف به استانداردسازي سوخت در پالايشگاههاي كشور كرده است. براساس اين تبصره وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش موظف شدند بنزين مطابق با استانداردهاي مذكور را حداقل شش ماه پيش از جدول زمان بندي مذكور تامين و به ميزان كافي در جايگاههاي كشور توزيع كند.
حال با گذشت چهار سال از زمان تصويب جدول زمان بندي هيات وزيران در سال 84 و اختصاص بودجه چند ميلياردي جهت بهسازي و نوسازي پالايشگاههاي كشور هنوز نتيجه مثبتي در خصوص استانداردسازي سوخت حاصل نشده است که با این شرایط و متناسب با تاخير در عرضه بنزين استاندارد زمان الزام تطابق با استاندارد یورو 3 در خودروهای داخلی نیز به همان ميزان به تعويق خواهد افتاد.
از سوي ديگر، در تبصره يك مصوبه هيات وزيران مقرر شده، كليه خودروهاي وارداتي و همچنين خودروهاي جديد
(پلت فرم جدید) نیز باید دو سال زودتر از جدول زمان بندي مذكور با استانداردهاي تعيين شده انطباق پيدا كنند که در حال حاضر استاندارد در نظر گرفته شده برای خودروهای وارداتی استاندارد یورو 3 است؛ اما در حال حاضر در مورد خودروهاي جديد هنوز استاندارد یورو 2 اعمال ميشود.
اجبار در استفاده از استانداردهاي يورو 3 در حالي براي خودروهاي وارداتي در سال گذشته اجباري شد كه هنوز اجراي آن براي خودروهاي داخلي به دليل عدم عرضه استاندارد بنزين مصرفي در كشور بر اساس جدول زمان بندي شده نامعلوم است. علاوه بر بنزین و بر اساس تبصره چهار این مصوبه وزارت نفت مکلف است که گازوئیل استاندارد را نیز با الزامات استانداردهای فوق را تا ابتدایی سال 89 تامین و در کل کشور توزیع کند که اجرای این بند از مصوبه نیز با توجه به آنکه طرح گوگردزدایی گازوئیل در پایشگاههای کشور هنوز به اتمام نرسیده امکانپذیر نخواهد بود که با این شرایط استاندارد سازی خودروهای دیزلی نیز که از موتور ساخت داخل استفاده ميکنند امکان پذیر نخواهد بود.
سوخت استاندارد نرسید
احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به این پرسش که اجرای استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها در حال حاضر در چه مرحله ای قرار دارد، ميگوید: بر اساس این مصوبه در سال 89 باید استاندارد یورو3 در خودروهای داخلی اجرایی شود که این امر با توجه به عدم توزیع سوخت با استاندارد یورو 3 در جایگاهها اجرایی نخواهد شد.
وی در ادامه ميگوید: تاخیر در توزیع بنزین استاندارد یورو 3 در جایگاههای کشور و به دنبال آن عدم اجرای طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی خودروها موجب شده تا اجرای استاندارد یورو 4 نیز که باید از سال91 اجرایی شود به مرحله اجرا در نیاید.
به گفته نعمت بخش باید سوخت با استاندارد یورو 3 شش ماه پیش از اجرای مصوبه در جایگاهای کشور توزیع شود، یعنی برای اجرای استاندارد یورو 3 در خودروهای داخلی از ابتدایی مهر ماه باید سوخت استاندارد بر مبنای یورو 3 در جایگاههای کشور توزیع شود؛ اما این امر به دلیل آنکه وزارت نفت امکان تولید بنزین با استاندارد یورو 3 را نداشته و پالایشگاهها برای تولید این بنزین آمادگی ندارند، محقق نخواهد شد که بالطبع اجرای این مصوبه به تاخیر خواهد افتاد و تا آن زمان استاندارد خودروهای داخلی یورو 2 خواهد بود.
وی در خصوص خودروهای وارداتی و چگونگی اجرای استاندارد برای این خودروها نیز ميگوید: به دليل اينكه خودروهاي وارداتي بر اساس استانداردهاي اروپايي توليد مي شوند بايد زودتر از خودروهاي داخلي بتوانند استاندارد يورو 3 را در داخل كشور كسب كنند و از آنجاکه تعداد خودروهاي وارداتي در كشور محدود است امکان استفاده از بنزين **** براي اين تعداد خودرو در كشور وجود دارد؛ اما براي تمامي خودروهاي داخلي استفاده از سوخت **** وجود ندارد؛ به همين دليل براي اين خودروها دو سال زودتر از خودروهاي داخلي استاندارد يورو 3 در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که برای اجرایی کردن این مصوبه چه اقداميصورت گرفته است، اظهار داشت: در صورتی که منابع مالی برای رسیدن به سوخت استاندارد فراهم شود امکان اجرای این مصوبه با تاخیر کم مقدور خواهد بود که به همین منظور نیز جلساتی با وزرات صنایع، وزارت نفت و سازمان محیط زیست به منظور اصلاح این مصوبه برگزار شد تا شرایط برای اجرایی شدن این مصوبه فراهم شود.
به گفته نعمت بخش در این جلسه انجمن خودروسازان پیشنهاد کرده که تا زمانیکه سوخت با استاندارد یورو 2 در جایگاهها عرضه ميشود خودروهای داخلی نیز ملزم به رعایت استاندارد یورو 2 باشند و پس از آن با رسیدن به سوخت با استاندارد یورو 4 خودروسازان نیز به این استاندارد دست یابند.
وی در پاسخ به این پرسش که با این شرایط خودروسازان استاندارد یورو 3 را پاس نخواهند کرد افزود:سوخت با این استاندارد عرضه نشده که بخواهیم به این استاندارد در خودروهای داخلی دست پیدا کنیم و از آنجاکه وزارت نفت وعده عرضه بنزین یورو4 را در سال 91 داده خودروسازان نیز در این سال به استاندارد یورو 4 دست خواهند یافت.
وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر خودروهای داخلی چه استانداردی را در کشور پاس ميکنند اظهار داشت:خودروسازان هم اکنون ملزم به اجرای استاندارد یورو 2 هستند، هرچند سوخت موجود شرایط توان پاس کردن استاندارد یورو 2 را ندارد، اما از آنجاکه خودروهای داخلی با سوخت استاندارد یورو 2 تست ميشوند تمام خودروهای تولیدی توان پاس کردن این استاندارد را دارند.
عرضه سوخت استاندارد تا سال 90
فرید عامری مدیر عامل شرکت پخش و پالایش نیز در پاسخ به این پرسش که سوخت با استاندارد یورو 3 از چه زمان در جایگاههای کشور توزیع ميشود ميگوید: طرحهای بهینه سازی پالایشگاهها به تدریج در حال انجام است و پیش بینی ميکنیم تا سال 90 این طرحها به اتمام رسد و سوخت استاندارد در جایگاههای کشور توزیع شود. عامری در پاسخ به این پرسش که با توجه به تاخیر در عرضه سوخت استاندارد طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها با تاخیر مواجه خواهد شد، عنوان کرد: این تاخیر هیچ مشکلی برای خودروسازان ایجاد نميکند؛ زیرا خودروهايی که استاندارد یورو 3 را پاس ميکنند، ميتوانند از بنزین با استاندارد پایین تر نیز استفاده کنند و این امر مشکلی برای این خودروها به وجود نميآورد. از سوی دیگر در صورت رسیدن خودروسازان به استاندارد بالا، شرکت پخش و پالایش ميتواند سوخت مورد نیاز را از طریق واردات تامین کند.
علاوه بر بنزین و بر اساس تبصره 3 مصوبه هيات وزيران در سال 80 وزارت نفت موظف شده كه گازوئيل مطابق با الزامات استانداردهاي مذكور را تا ابتداي سال 1389 تامين و در كل كشور توزيع كند. استاندارد نبودن گازوئيل مصرفي در كشور كه ممنوعيت توليد اين گونه خودروها را در پي داشته است، موجب شد كه دولت برنامهريزي جدي را براي استانداردسازي گازوئيل در كشور صورت دهد. به همين منظور تجهيز پالايشگاههاي كشور و استانداردسازي گازوئيل در برنامه كاري قرار گرفت؛ اما تاخیر در رسیدن به بنزین استاندارد موجب شد تا ظاهرا استاندارد سازی در گازوئیل نیز با تاخیر مواجه شود.
عامری در خصوص استاندارد سازی گازوئیل نیز ميگوید: علاوه بر استانداردسازی بنزین استاندارد سازی گازوئیل نیز در حال انجام است و برای این امر باید حجم گوگرد در گازوئیل موجود کاهش یابد که پیش بینی ميکنیم این امر نیز تا سال 90 اجرایی شود.
پیگیر اجرای مصوبه هستیم
سردار رویانیان، رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت نیز در مورد تاخیر در اجرای طرح استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها ميگوید:وزارت نفت هم اکنون یکسال از برنامه تعیین شده عقب مانده و بر اساس برنامه این وزارت خانه اعلام کرده که تا سال 91 به این سوخت دست خواهد یافت.
اظهارات سردار رویانیان مبنی بر تاخیر یکساله در اجرای طرح در حالی است که بر اساس مصوبه، استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروها سوخت باید تا سال 89 به استاندارد یورو 3 برسد؛ اما رسیدن به این استاندارد به معنی تاخیر دو ساله در طرح است.
رویانیان در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اجرای این مصوبه ضمانت اجرایی ندارد، ميگوید: ستاد پیگیر اجرای طرح است و وزارت نفت نیز باید طرح استانداردسازی سوخت را شتاب بدهد و به این طریق طرح با کمترین تاخیر اجرا شود.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 259]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن