تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815627926




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جمكران دوم كجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: جمكران دوم كجاست؟
هر چند كه آقاي ناطق نوري در سخنراني خود توضيح بيشتري درباره «جمكران دوم» نداد و اين موضوع را مسكوت گذاشت، با اين حال روزنامه جمهوري اسلامي در شماره امروز سه‌شنبه خود اطلاعات تازه‌اي را از اين مساله منتشر كرد.
آقاي ناطق نوري در آن سخنراني گفت: «اخيراً به استاني رفته بودم. به من گفتند در اينجا محلي درست شده كه جمكران دوم است. چرا كه شخصي در اينجا خوابي ديده و دستور داده‌اند در اينجا بنايي بسازند. من از آنها خواهش كردم اين بساط را جمع كنند؛ چرا كه خواب حجت نيست و اين كارها براي اعتقادات مردم ضرر دارد».

به گزارش شهاب نيوز حجت‌الاسلام و المسلمين علي اكبر ناطق نوري سه روز قبل طي سخناني در مراسم احياي شب قدر كه در حرم مطهر امام خميني برگزار شد؛ به شدت از افزايش خرافات در جامعه و بهره‌برداري از اعتقادات مردم به امام زمان (عج) انتقاد كرد و در بخشي از سخنراني خود مطالبي را نيز درباره «جمكران دوم» مطرح نمود كه بازتاب گسترده‌اي يافت.

آقاي ناطق نوري در آن سخنراني گفت: «اخيراً به استاني رفته بودم. به من گفتند در اينجا محلي درست شده كه جمكران دوم است. چرا كه شخصي در اينجا خوابي ديده و دستور داده‌اند در اينجا بنايي بسازند. من از آنها خواهش كردم اين بساط را جمع كنند؛ چرا كه خواب حجت نيست و اين كارها براي اعتقادات مردم ضرر دارد».

هر چند كه آقاي ناطق نوري در سخنراني خود توضيح بيشتري درباره «جمكران دوم» نداد و اين موضوع را مسكوت گذاشت، با اين حال روزنامه جمهوري اسلامي در شماره امروز سه‌شنبه خود اطلاعات تازه‌اي را از اين مساله منتشر كرد.

روزنامه جمهوري اسلامي نوشت: انتقاد از شكل گرفتن «جمكران دوم» توسط حجت الاسلام و المسلمين ناطق نوري در سخنراني شب 19 ماه مبارك رمضان درحرم مطهر امام خميني اين سئوال را در ميان مردم مطرح كرد كه اين واقعه در كجا رخ داده است. هرچند آقاي ناطق نوري در اين سخنراني نام محل «جمكران دوم» را نگفت ولي اطلاعات به دست آمده حكايت از تلاش عده‌اي براي تبديل مسجدي در شهر بابل استان مازندران به نام «مسجد محدثين» به «جمكران دوم» دارد. بطوري كه در ورودي‌هاي شهر تابلوهايي باعنوان «مسجد مقدس محدثين» نصب كرده‌اند و مردم را به سوي آن راهنمائي مي‌كنند و جروات و كتاب‌هائي نيز در اين زمينه منتشر كرده‌اند.

پيگيري‌هاي تكميلي حاكي از آن است كه در تابستان سال 1385 كتابي تحت عنوان «مسجد مقدس محدثين» منتشر شده كه ادعا مي‌كند مسجد محدثين تنها مسجدي است كه به دستور امام زمان ساخته شده است. نويسنده اين كتاب در بخش چگونگي بناي مسجد محدثين آورده است: ملانصيرا در ملاقات با امام زمان (عج) دستور بناي مسجد مقدس محدثين را اين گونه از آن حضرت دريافت مي‌كند كه «لقد امر الشمس الخفي خاتم المعصومين ببنا هذا و سماه بمسجد المحدثين»، يعني به تأكيد آن خورشيد پنهان، آخرين معصوم به ساختن اين مكان امر فرمود و آن را مسجد محدثين ناميد. در اين كتاب همچنين مطالبي درباره «كرامات مسجد مقدس محدثين» ذكر شده است.

كتاب ديگري با عنوان «خورشيد پنهان» كه آن هم در همين زمينه منتشر شده، مواردي را تحت عنوان «كرامات مسجد مقدس محدثين» منتشر كرده كه به عنوان نمونه، يكي از اين كرامات را اين گونه توضيح داده است: «مش باب جان، خادم مسجد: نيمه شبي همسرم از خواب برخاست براي كاري به حياط مسجد رفت وديد داخل شبستان مسجد، روشن است! براي يافتن علت روشن بودن چراغها، وارد شبستان شد و با كمال تعجب در داخل محراب مسجد آقايي را مشاهده كرد كه مشغول نماز است! با شتاب نزد من آمد و گفت: چرا در اين وقت، درِ مسجد را باز گذاشتي؟ برو ببين چه كسي دارد نماز مي خواند! من به شبستان رفتم و كسي را نديدم و برگشتم به او گفتم: كسي در مسجد نيست! گفت: خودم همين الآن شخصي را در محراب مسجد مشغول نماز خواندن ديدم! فهميديم او، همان صاحب اين خانه، امام زمان (عج) بوده است. نظير اين جريان مكرّر براي من و همسرم اتفاق افتاده است». [توضيح: علامات تعجب مربوط به خود متن است]

كتاب مزبور (خورشيد پنهان) يكي ديگر از اين «كرامات» را عيناً اين گونه توضيح داده است: او پير زني پاكدل و بي آلايش بود و چون از سادات بود، او را «سيده خانم»صدا مي زدند. او و همسرش «مش باب جان» تو فيق خدمتگذاري و نظافت اين مكان شريف را بر عهده داشت و در يكي از حجره هاي قديمي اين مسجد زندگي مي كردند. كمتر اتفاق مي افتاد كه از مسجد خارج شود. او توفيق يافت كه بارها حضور مبارك امام زمان «عج» را د راين مسجد درك نمايد و چنين عادت داشت كه همه حوادث و اتفاقات مسجد را براي شوهرش نقل مي كرد و مش باب جان نيز در صحبتها يش با مؤمنين آنها را نقل مي كرد. او مي گفت: همسرم سيده خانم طبق عادت قبل از اذان وارد شبستان زنانه مي شد و سجاده ها را رديف مي كرد و همه جا را بر رسي مي كرد، بعد كنار پرده حايل بين مردان و زنان در جاي مخصوص خودش مي نشست و طبق عادت زير پرده را بالا مي زد و نيم نگاهي به شبستان قسمت مردانه مي كرد تا از اوضاع آن با خبر شود و وقتي خيالش از مرتب بودن مسجد آسوده مي شد، پرده را پايين مي آورد و در انتظار نمازگزاران مدتي مي نشست. در يكي از شبها هنگامي كه د ر جاي خود نشسته بود، شنيد: كسي قسمت مردانه نماز مي خواند! دست برد زير پرده را گرفت تا آن را بالا بزند، ناگهان صداي آن مرد را شنيد كه با زبان محلي با لحن خاصي به او مي گويد: آهاي! سيده خانم پرده را بالا نزن. او شگفت زده شد و شتابان به طرف اتاق آمد و جريان را به شوهرش گفت: چه كسي د رمسجد نماز مي خواند؟! گفت: نمي دانم! برويم ببينيم چه كسي است در اين وقت خيلي زود وارد شبستان شده است؟ آمدند و كسي را نديدند ، فهميدند كسي از بيرون وارد نشده است و پي بردند كه در اين وقت كسي جز صاحب اين خانه امام زمان «عج» نيست.

اطلاع‌رساني و تبليغات متعددي درباره اين مسجد با عنوان «جمكران ثاني» انجام شده كه در تمام اين تبليغات تاكيد مي‌شود مسجد محدثين «تنها مسجدي است كه به دستور مستقيم امام زمان (عج) ساخته شده است».

در اين كتب و جزوات اطلاع‌رساني، نحوه ساخت اين مسجد اين گونه توضيح داده شده است: شبي درب منزل عالم رباني، مرحوم ملانصيرا به صدا درمي‌آيد. او درب را گشوده و شخصيتي بزرگوار را مي‌بيند كه از ملانصيرا مي‌خواهد همراه وي برود. ملانصيرا با او مي‌رود تا به مكاني مي‌رسد كه حضرت به وي امر مي‌كند در اين مكان مسجدي بنا كند و نام آن را «محدثين» بگذارد. آن حضرت بر سر چاهي در اين مكان مي ايستد و آب چاه بالا مي‌آيد و وضو مي‌گيرد و ملانصيرا نيز به حضرت اقتدا مي‌كند. پس از نماز متوجه هلالي از خشت چيده شده در گوشه آن زمين مي‌شود كه از قبل نبود و حكايت از محراب و قبله مي‌كرد كه در همان محل محرابي ساخته شد كه اين محراب مبناي قبله مردم شهر بابل شد.
 سه شنبه 2 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن